Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 232 din 10 septembrie 2002

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 62 si 79 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 731 din  7 octombrie 2002


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Gabriela Ghita        - procuror
    Laurentiu Cristescu   - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 62 si 79 din Legea nr. 164/2001, exceptie ridicata de Romeo Vasile Nicolescu in Dosarul nr. 1.585/2002 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a III-a civila, intr-un litigiu avand ca obiect recalcularea pensiei.
    La apelul nominal raspund: autorul exceptiei si Casa de pensii a municipiului Bucuresti, prin consilier juridic Corneliu Horia Fratila, lipsind Ministerul de Interne, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Autorul exceptiei arata ca dupa pensionarea din cadrul armatei a lucrat diferite perioade in institutii civile, iar dupa incetarea acestor activitati a solicitat recalcularea pensiei. Dupa intrarea in vigoare a Legii nr. 164/2001 i-a fost refuzat acest lucru atat de Serviciul de pensii al Ministerului de Interne, care i-a raspuns ca recalcularea pensiei sale pentru perioadele lucrate in institutii civile se face potrivit prevederilor art. 62 din legea mentionata, in conditiile prevazute de Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cat si de Oficiul de pensii civile, care nu-i poate face recalcularea decat dupa implinirea varstei standard, adica in 2005.
    Autorul exceptiei considera, de asemenea, ca prevederile art. 62 din Legea nr. 164/2001 sunt neclare, prin ele dispunandu-se numai recalcularea pensiei militare pentru activitatea desfasurata dupa pensionare in institutii civile, fara a se preciza care dintre oficiile de pensii, civil sau militar, are obligatia sa o faca. Considera ca este neconstitutional si art. 79 din Legea nr. 164/2001, deoarece din cauza prevederilor acestuia nu i-a fost calculata pensia pentru toate perioadele lucrate dupa pensionare. Prevederile criticate incalca dispozitiile art. 43 alin. (2) din Constitutie. Solicita admiterea exceptiei si declararea ca neconstitutionale a prevederilor legale criticate.
    Reprezentantul Casei de pensii a municipiului Bucuresti arata ca, potrivit prevederilor art. 62 din Legea nr. 164/2001, recalcularea pensiei pentru fostele cadre ale Ministerului de Interne care au desfasurat activitate dupa pensionare la institutii civile se face de catre oficiile Casei Nationale de Pensii, deoarece in bugetul acesteia s-a depus contributia de asigurari sociale. Recalcularea pensiei pentru perioadele lucrate dupa pensionare se face, potrivit dispozitiilor Legii nr. 19/2000, la implinirea varstei standard prevazute de aceasta lege. Solicita respingerea exceptiei ca nefondata.
    Reprezentantul Ministerului Public considera ca autorul, prin criticile formulate, ridica probleme ce tin de interpretarea art. 62 din Legea nr. 164/2001, nicidecum de constitutionalitate. Dispozitiile art. 79 din aceeasi lege nu au legatura cu cauza. De aceea solicita respingerea exceptiei ca neintemeiata in ceea ce priveste dispozitiile art. 62 si ca inadmisibila in ceea ce priveste dispozitiile art. 79, ambele din Legea nr. 164/2001.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 11 aprilie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 1.585/2002, Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 62 si 79 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, exceptie ridicata de Romeo Vasile Nicolescu.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca dispozitiile art. 62 si 79 din Legea nr. 164/2001 sunt contrare prevederilor art. 43 alin. (2) din Constitutie, intrucat nu asigura recalcularea pensiei si acordarea pensiei recalculate incepand cu data la care pensionarul a incetat activitatea la locul de munca unde a fost reincadrat dupa pensionare.
    Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a civila apreciaza ca exceptia ridicata nu este fondata, deoarece reglementarea prin lege a conditiilor si procedurilor de urmat pentru valorificarea dreptului la pensie, respectiv a modalitatilor de recalculare a pensiei anterior stabilite, nu incalca prevederile art. 43 alin. (2) din Constitutie, referitoare la dreptul cetatenilor la pensie.
    In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata. De asemenea, potrivit dispozitiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997 s-a solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
    Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca exceptia ridicata este neintemeiata, intrucat "procedurile de urmat si conditiile valorificarii dreptului la pensie, reglementate in art. 62 (din Legea nr. 164/2001), nu incalca art. 43 alin. (2) din Constitutia Romaniei", fiind normal ca beneficiarilor pensiei militare, reincadrati in munca dupa trecerea in rezerva, drepturile de pensie pentru activitatea ulterioara sa li se stabileasca conform regulilor de drept comun, respectiv pe baza prevederilor Legii nr. 19/2000. Nici dispozitiile art. 79 din Legea nr. 164/2001 nu contravin prevederilor art. 43 alin. (2) din Constitutie, avand in vedere ca actualizarea cuantumului pensiei, fara posibilitatea diminuarii acestuia, se face tocmai in scopul respectarii dreptului la pensie.
    Guvernul considera ca exceptia ar trebui respinsa ca nesustinuta, intrucat din cererea autorului exceptiei "nu rezulta care sunt motivele pentru care partea considera ca exista contradictie intre dispozitiile art. 62 si art. 79 din Legea nr. 164/2001 si cele ale art. 43 alin. (2) din Constitutie". Pe fond, apreciaza ca exceptia este neintemeiata, deoarece dispozitiile legale criticate, prevazand stabilirea pensiei in functie de intreaga vechime in munca, precum si recalcularea, pe baza unei metodologii corespunzatoare, a pensiilor militare anterior stabilite, reprezinta tocmai o expresie a prevederilor art. 43 alin. (2) din Constitutie, iar nu o incalcare a acestora.
    Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile legale criticate "nu incalca prevederile constitutionale care consacra dreptul la pensie, deoarece beneficiarii pensiilor militare de stat care s-au incadrat in munca au posibilitatea de a-si valorifica dreptul la recalcularea pensiei in baza prevederilor Legii nr. 19/2000".
    Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al presedintelui Camerei Deputatilor, al Guvernului si al Avocatului Poporului, raportul judecatorului-raportor, sustinerile partilor prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei il constituie urmatoarele articole din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 183 din 10 aprilie 2001:
    - Art. 62: "Beneficiarii pensiei militare de serviciu care se incadreaza in munca dupa trecerea in rezerva pot solicita stabilirea drepturilor de pensie in raport cu vechimea dobandita dupa pensionare in conditiile prevazute de Legea nr. 19/2000.";
    - Art. 79: "Pensiile militare stabilite in baza legislatiei anterioare datei intrarii in vigoare a prezentei legi se recalculeaza astfel:
    a) cuantumul pensiei in plata se actualizeaza, avand ca baza de calcul solda lunara bruta in vigoare la data aplicarii prezentei legi, corespunzatoare functiei maxime a ultimului grad avut in activitate, pe baza unei metodologii aprobate prin hotarare a Guvernului, emisa in termen de 30 de zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, la propunerea institutiilor prevazute la art. 5 alin. (1);
    b) in cazul in care cuantumul pensiei obtinute conform lit. a) este mai mic decat cuantumul pensiei in plata se mentine cuantumul pensiei in plata."
    Conform sustinerilor autorului exceptiei, dispozitiile legale criticate contravin prevederilor art. 43 alin. (2) din Constitutie, potrivit carora "Cetatenii au dreptul la pensie, la concediu de maternitate platit, la asistenta medicala in unitatile sanitare de stat, la ajutor de somaj si la alte forme de asistenta sociala prevazute de lege".
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata urmatoarele:
    Dreptul la pensie include, fara indoiala, dreptul la stabilirea cuantumului acesteia in raport cu intreaga perioada de activitate a beneficiarului, perioada ce poate fi considerata stagiu de cotizare la asigurari sociale. Aceasta perioada trebuie sa cuprinda si stagiile de cotizare de dupa data stabilirii si acordarii pensiei.
    Art. 62 din Legea nr. 164/2001 nu prevede nici o ingradire in privinta acordarii pensiei, tinandu-se seama de intreaga perioada considerata vechime in munca ori stagiu de cotizare. Dimpotriva, legea prevede dreptul beneficiarilor pensiei militare de a solicita stabilirea drepturilor de pensie in raport cu vechimea dobandita dupa pensionare, respectiv in raport si cu perioada de activitate desfasurata dupa reincadrare, dar aceasta in conformitate cu dispozitiile Legii nr. 19/2000. Art. 95 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 prevede ca "Beneficiarii pensiei pentru limita de varsta pot solicita recalcularea pensiei dupa fiecare stagiu de cotizare de minimum 12 luni, realizat in conditiile prezentei legi".
    In legatura cu aceste dispozitii legale nu se pune nici o problema de constitutionalitate, ci se pun numai probleme de interpretare si aplicare, care sunt de competenta instantei de judecata.
    Intrucat obiectul cauzei in care a fost ridicata exceptia de neconstitutionalitate il constituie plangerea autorului acesteia impotriva refuzului oficiilor de pensii (atat cel civil, cat si cel militar) de a-i recalcula pensia dupa ce a incetat activitatea in functia in care s-a incadrat dupa pensionare, Curtea constata ca solutionarea cauzei nu depinde de dispozitiile art. 79 din Legea nr. 164/2001. Aceste dispozitii legale se refera la recalcularea, pe baza unei metodologii speciale, a pensiilor militare stabilite pe baza legislatiei anterior in vigoare. In conformitate cu dispozitiile art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala se pronunta numai asupra constitutionalitatii dispozitiilor legale "de care depinde solutionarea cauzei", astfel ca, potrivit prevederilor alin. (6) al aceluiasi articol, exceptia de neconstitutionalitate privind dispozitiile art. 79 din Legea nr. 164/2001 este "inadmisibila".

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    1. Respinge, ca fiind nefondata, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 62 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, exceptie ridicata de Romeo Vasile Nicolescu in Dosarul nr. 1.585/2002 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a III-a civila.
    2. Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 79 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, exceptie ridicata de acelasi autor in acelasi dosar.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 10 septembrie 2002.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Laurentiu Cristescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 232/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 232 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 232/2002
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu