DECIZIE Nr. 230 din 14 decembrie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin.
(1) lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 76 din 21 februarie 2000
Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Marioara Prodan - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 7 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul
pe salarii, republicata, exceptie ridicata de Ion Gioaba in Dosarul nr.
3.010/1999 al Tribunalului Buzau.
La apelul nominal se constata lipsa partilor.
Procedura de citare este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, procurorul pune concluzii de respingere a
exceptiei, aratand ca dispozitia legala criticata a mai facut obiectul
controlului de constitutionalitate al Curtii, iar prin mai multe decizii, printre
care se afla si Decizia nr. 112 din 13 iulie 1999, s-a constatat concordanta sa
cu prevederile legii fundamentale, respingandu-se exceptia. Intrucat nu au
intervenit elemente noi, de natura sa schimbe jurisprudenta Curtii
Constitutionale, acesta solicita respingerea exceptiei, textul de lege criticat
nefiind contrar Constitutiei.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 15 septembrie 1999, pronuntata in Dosarul nr.
3.010/1999, Tribunalul Buzau a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. (1) lit. e) din Legea nr.
32/1991 privind impozitul pe salarii, republicata, exceptie ridicata de Ion
Gioaba. Obiectul litigiului in care a fost ridicata exceptia de
neconstitutionalitate il constituie apelul declarat de Ion Gioaba impotriva
Sentintei civile nr. 2.351 din 30 martie 1999 a Judecatoriei Buzau, prin care
s-a respins contestatia sa la decizia de imputare emisa de Societatea
Comerciala Foraj Sonde - S.A. din Berca pentru impozit pe salariu neretinut.
Autorul exceptiei considera ca art. 7 alin. (1) lit. e) din Legea nr.
32/1991, republicata, incalca prevederile art. 94 lit. a) din Constitutie, in
sensul ca, desi prevede scutirea de plata impozitului pe salariu pentru
detinatorii titlului de Luptator pentru Victoria Revolutiei Romane din
Decembrie 1989, conditioneaza aceasta scutire de conferirea titlului prin
brevet. Se mai sustine ca, potrivit dispozitiilor art. 94 lit. a) din Constitutia
Romaniei, Presedintele Romaniei confera decoratii si titluri de onoare, dar
"constatarea calitatii de luptator pentru victoria Revolutiei din
decembrie 1989 este data in atributiile comisiei special constituite prin
Hotararea Guvernului nr. 566 din 16 iulie 1996, iar nu in atributiile
Presedintelui Romaniei". In aceste conditii, se arata in final,
dispozitiile art. 7 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 32/1991, republicata,
incalca prevederile constitutionale.
Instanta nu si-a exprimat opinia in legatura cu exceptia de
neconstitutionalitate ridicata, desi i-a fost solicitata de Curte, iar in
temeiul art. 23 alin. (4) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de
sesizare trebuia sa o cuprinda.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
In punctul de vedere al Guvernului se considera ca exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. (1) lit. e) din Legea nr.
32/1991 privind impozitul pe salarii, republicata, este neintemeiata, deoarece,
conform art. 2 din Legea nr. 42/1990, republicata, titlul de "Luptator
pentru Victoria Revolutiei Romane din Decembrie 1989" s-a instituit in
semn de pretuire si de recunostinta pentru cei care au fost raniti in luptele
pentru victoria Revolutiei romane din decembrie 1989, constituind un titlu de
onoare in sensul art. 94 lit. a) din Constitutie. Conferirea acestui titlu se
poate face de catre Presedintele Romaniei, in conditiile prevazute la art. 5
din Legea nr. 42/1990, republicata, sub sanctiunea nulitatii, si se atesta prin
brevet. Se mai arata ca Hotararea Guvernului nr. 566/1996 pentru aprobarea
Regulamentului de organizare si functionare a Comisiei pentru cinstirea si
sprijinirea eroilor Revolutiei din decembrie 1989, la care se face referire in
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, este adoptata pentru organizarea
executarii legii, iar nu pentru stabilirea unei proceduri diferite de conferire
a titlului de onoare. In final, Guvernul invoca deciziile nr. 112 din 13 iulie
1999 si nr. 118 din 28 septembrie 1999 ale Curtii Constitutionale, prin care au
fost respinse exceptiile de neconstitutionalitate privind acelasi text de lege
si raportate la aceeasi dispozitie constitutionala.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si al art. 12 si al
art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala este
competenta sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost
legal sesizata.
Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile art. 7 alin. (1) lit. e) din
Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 185 din 12 august 1996, avand urmatorul
cuprins:
"Sunt scutite de plata impozitului prevazut de prezenta lege
urmatoarele categorii de persoane: [...]
e) urmasii eroilor-martiri ai Revolutiei, precum si detinatorii titlului de
Luptator pentru Victoria Revolutiei Romane din Decembrie 1989, conferit prin
brevet, pentru veniturile realizate in cadrul functiei de baza;"
Autorul exceptiei considera ca aceasta dispozitie este neconstitutionala,
deoarece conditioneaza scutirea de plata impozitului pe salarii de conferirea
titlului prin brevet. Or, drepturile celor distinsi cu titlurile mentionate se
acorda de catre o comisie, printr-un certificat de atestare a calitatii, in
temeiul Hotararii Guvernului nr. 566/1996. Se sustine ca teza referitoare la
conferirea titlului prin brevet este contrara dispozitiilor art. 94 lit. a) din
Constitutie.
Norma constitutionala [art. 94 lit. a)] invocata de autorul exceptiei are
urmatorul cuprins: "Presedintele Romaniei indeplineste si urmatoarele
atributii: a) confera decoratii si titluri de onoare;"
Curtea Constitutionala constata ca dispozitiile art. 7 alin. (1) lit. e)
din Legea nr. 32/1991, republicata, au mai facut obiectul controlului de
constitutionalitate, constatandu-se concordanta acestora cu prevederile
cuprinse in art. 94 lit. a) din legea fundamentala (de exemplu Decizia Curtii
Constitutionale nr. 112 din 13 iulie 1999, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 506 din 19 octombrie 1999). S-a considerat ca
examinarea constitutionalitatii prevederilor legale criticate trebuie facuta
prin raportare la dispozitiile legii fundamentale, iar nu prin raportare la un
act normativ, cum este o hotarare a Guvernului, care are o forta juridica
inferioara Constitutiei.
Curtea retine ca atat considerentele, cat si solutiile pronuntate in
deciziile anterioare isi pastreaza valabilitatea si in cauza de fata. In plus,
sustinerile autorului exceptiei, referitoare la instituirea unei proceduri
speciale de acordare a titlurilor de onoare prevazute la art. 1 si 2 din Legea
nr. 42/1990, republicata, care ar exclude conferirea lor de Presedintele
Romaniei, nu pot fi primite, deoarece sunt contrare chiar dispozitiilor
cuprinse in art. 5 alin. 1 din Legea nr. 42/1990, republicata, in care se
precizeaza ca "Titlurile prevazute la art. 1, 2 si 3, precum si medaliile
prevazute pentru fiecare titlu se confera de catre Presedintele Romaniei, la propunerea
comisiei prevazute la art. 2 alin. 4".
Comisia special constituita, la care se refera autorul exceptiei,
examineaza doar indeplinirea criteriilor si face propuneri pentru conferirea
titlului. Numai dupa conferirea lui de catre Presedintele Romaniei si atestarea
prin brevet titlul produce efecte juridice, situatie care rezulta si din
dispozitiile alin. 2 al art. 5 din Legea nr. 42/1990, republicata, conform
carora "Titlurile care nu au fost conferite in conditiile alin. 1 sau al
caror beneficiar nu a avut merite deosebite sunt nule".
Prin urmare, rezulta ca dispozitiile art. 7 alin. (1) lit. e) din Legea nr.
32/1991, republicata, nu incalca prevederile constitutionale cuprinse in art.
94 lit. a), ci impun doar dovada legala si certa a imprejurarii care are ca
efect scutirea de plata impozitului. De asemenea, aceste dispozitii sunt in
deplina concordanta cu prevederile legii fundamentale, deoarece conferirea unei
decoratii sau a unui titlu de onoare de catre Presedintele Romaniei, in baza
art. 94 lit. a) din Constitutie, se atesta intotdeauna prin brevet. Brevetele
sunt validate sub semnatura autografa a Presedintelui Romaniei, precum si prin
sigiliu. In consecinta, dispozitia legala criticata, referitoare la
conditionarea scutirii de plata impozitului de atestarea titlului prin brevet,
pune in evidenta insasi prerogativa constitutionala a Presedintelui Romaniei.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A. c), al art.
23 si al art. 25 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. (1)
lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicata,
ridicata de Ion Gioaba in Dosarul nr. 3.010/1999 al Tribunalului Buzau.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 14 decembrie 1999.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru
Magistrat asistent,
Marioara Prodan