DECIZIE Nr. 23 din 20 ianuarie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 93 alin.
(2) teza a treia din Legea invatamantului nr. 84/1995 si ale art. 72 alin. (3)
din Legea nr. 128/1997 privind Statutul cadrelor didactice
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 151 din 21 februarie 2005
Ion Predescu - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Aurelia Popa - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 93 alin. (2) teza a treia din Legea invatamantului nr.
84/1995 si ale art. 72 alin. (3) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul
cadrelor didactice, exceptie ridicata de Iosif Stefan Dragulescu in Dosarul nr.
4.106/CA/2004 al Curtii de Apel Timisoara - Sectia comerciala si de contencios
administrativ.
La apelul nominal se prezinta, pentru autorul exceptiei, doamna avocat Verginia
Vidinas, iar pentru partea Ministerul Educatiei si Cercetarii raspund
consilierii juridici Catalina Sofia Damian si Georgiana Arsene, cu delegatie la
dosar. Procedura de citare a fost legal indeplinita.
Aparatorul autorului exceptiei arata ca textele legale criticate incalca
dispozitiile constitutionale invocate, deoarece nu exista nici un fel de
diferenta sub aspectul naturii intrinseci, implicit al naturii juridice, intre
functiile de sef de catedra, sef de departament, prodecan, pe de o parte, si
functia de decan ori rector, pe de alta parte, si, pe cale de consecinta,
limitarea numarului de mandate succesive la doua pentru cea de-a doua categorie
este de natura a stirbi principiul egalitatii in drepturi al cetatenilor,
consacrat de art. 16 alin. (1) din Constitutie. De asemenea, legiuitorul
constituant a garantat autonomia universitara si, de aici, a garantat implicit
si consecintele juridice ce decurg din acest principiu. Or, de vreme ce de
esenta oricarei autonomii este dreptul autoritatii academice de a se conduce,
nu ar trebui sa fie posibila limitarea numarului de mandate pentru o anumita
categorie de persoane care ocupa functii de conducere in cadrul sferei
universitare.
In acest context aparatorul autorului exceptiei solicita Curtii Constitutionale
sa se constate ca prevederile legale criticate incalca dispozitiile art. 16
alin. (1) si ale art. 32 alin. (6) din Legea fundamentala, sens in care depune
si concluzii scrise.
Reprezentantii Ministerului Educatiei si Cercetarii solicita respingerea
exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca nefondata, deoarece legiuitorul a definit conceptul de autonomie
universitara si nu se poate sustine ca aceasta incalca dispozitiile
constitutionale invocate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 8 septembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
4.106/CA/2004, Curtea de Apel Timisoara - Sectia comerciala si de contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 93 alin. (2) teza a treia din Legea
invatamantului nr. 84/1995 si ale art. 72 alin. (3) din Legea nr. 128/1997
privind Statutul cadrelor didactice.
Exceptia a fost ridicata de Iosif Stefan Dragulescu in dosarul cu numarul
de mai sus, avand drept obiect solutionarea unei actiuni in contencios
administrativ.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
textele legale criticate instituie o limitare a numarului de mandate la cel
mult doua pentru functia de rector sau de decan, limitare care, in esenta, este
neconstitutionala, pentru ca introduce o solutie discriminatorie intre
persoanele care ocupa functii de conducere in invatamantul superior, fiind
contrare art. 16 alin. (1) din Constitutie.
Intre functia de sef de catedra, de sef de departament, de prodecan si
altele asemenea, pe de o parte, si functia de decan, respectiv de rector, pe de
alta parte, nu exista nici o deosebire sub aspectul naturii intrinseci,
implicit al naturii juridice. A limita posibilitatea alegerii la doua mandate
pentru functia de decan sau de rector inseamna a crea un regim discriminatoriu
intre persoanele care ocupa aceste functii si persoanele care ocupa celelalte
functii de conducere in invatamantul superior.
De asemenea, textele legale atacate sunt, in opinia autorului, contrare
art. 32 alin. (6) din Constitutie, care garanteaza autonomia universitara. Din
interpretarea logico-sistematica a art. 32 mai sus invocat se desprinde teza
potrivit careia conditiile legii la care se face trimitere pentru desfasurarea
invatamantului de toate gradele trebuie sa fie subsumate principiului
autonomiei universitare. Legea fundamentala nu reglementeaza in mod expres
aspecte legate de conducerea in invatamantul superior, dar textul urmareste sa
stabileasca categoriile de scoli - de stat, particulare sau confesionale -,
trimitand la legea care va veni cu detalii in ceea ce priveste desfasurarea
procesului de invatamant. Prin urmare, se pune intrebarea fireasca - pana unde
poate sa mearga legea care detaliaza regulile de desfasurare a procesului de
invatamant in unitatile de invatamant de stat, atata vreme cat alin. (6) al
art. 32 din Constitutie consacra un principiu exclusiv pentru invatamantul
superior prin garantarea autonomiei universitare.
De esenta oricarei autonomii tine dreptul celor carora le este recunoscuta
aceasta stare de comunitate autonoma de a-si desemna conducerea. Autonomia
universitara, asa cum este general acceptata in uzantele universitare din lumea
civilizata, presupune, inainte de toate, dreptul autoritatii academice de a-si
desemna conducerea. In virtutea acestui principiu, statul nu poate sa vina prin
lege si sa limiteze numarul de mandate pentru diferite functii de conducere din
sfera universitara.
Pe de alta parte, este de retinut ca ideea limitarii numarului de mandate,
ca principiu constitutional, apare numai in cazul Presedintelui Romaniei - art.
81 alin. (4), al presedintelui Consiliului Superior al Magistraturii - art. 133
alin. (3), si al judecatorilor Curtii Constitutionale - art. 142 alin. (2).
Nici una dintre ratiunile care stau la baza acestor texte constitutionale nu se
regaseste in cazul textelor ce fac obiectul prezentei exceptii de
neconstitutionalitate.
Curtea de Apel Timisoara - Sectia comerciala si de contencios administrativ
opineaza ca exceptia de neconstitutionalitate a textelor legale criticate, in
raport cu prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie, este neintemeiata
deoarece legiuitorul poate stabili conditii specifice pentru exercitarea unor
functii de conducere in cadrul aceleiasi categorii profesionale, fara ca aceste
conditii sa constituie discriminari. Art. 16 din Legea fundamentala se refera
la modul de aplicare a unor dispozitii legale de catre autoritatile statului
fata de cetateni si nu la dreptul legiuitorului de a reglementa diferit modul
de exercitare a unor functii intr-un anumit domeniu de activitate.
Referitor la neconstitutionalitatea acelorasi dispozitii in raport cu art.
32 alin. (6) din Constitutie, instanta de judecata opineaza ca aceasta este
intemeiata, intrucat principiul autonomiei universitare presupune dreptul
comunitatii academice de a se conduce si de a-si exercita libertatile academice
fara nici un fel de ingerinta externa.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a
fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului
si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul Romaniei apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, deoarece dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor
constitutionale invocate.
Astfel, art. 16 alin. (1) din Legea fundamentala vizeaza egalitatea in
drepturi intre cetateni in ceea ce priveste recunoasterea in favoarea acestora
a unor drepturi si libertati fundamentale, nu si identitatea de tratament
juridic asupra aplicarii unor masuri in considerarea unor situatii speciale. In
felul acesta se justifica nu numai aplicabilitatea unui regim juridic diferit
fata de anumite categorii de persoane, dar si necesitatea lui. Or, este
neindoielnic ca persoanele care exercita functii de conducere diferite in
invatamantul superior - spre exemplu, rector, sef de catedra, sef de
departament etc. - se afla in situatii diferite, iar aceasta imprejurare
justifica tratamentul juridic diferentiat.
Atat timp cat reglementarea dedusa controlului de constitutionalitate se
aplica tuturor celor aflati in situatia prevazuta de ipoteza normei legale,
fara nici o discriminare pe considerente arbitrare, critica cu privire la
incalcarea dispozitiilor art. 16 alin. (1) din Constitutie nu este intemeiata.
In ceea ce priveste sustinerea referitoare la incalcarea autonomiei
universitare, Guvernul arata ca, potrivit art. 89 alin. (1) din Legea
invatamantului nr. 84/1995, "Autonomia universitara consta in dreptul
comunitatii universitare de a se conduce, de a-si exercita libertatile
academice fara nici un fel de ingerinte ideologice, politice sau religioase, de
a-si asuma un ansamblu de competente si obligatii in concordanta cu optiunile
si orientarile strategice nationale ale dezvoltarii invatamantului superior,
stabilite de lege". De asemenea, conform alin. (2) al art. 92 din aceeasi
lege, "Autonomia universitara vizeaza domeniile conducerii, structurarii
si functionarii institutiei, ale activitatii didactice si de cercetare
stiintifica, ale administrarii si ale finantarii", modalitatile principale
de realizare a autonomiei universitare fiind prevazute de alin. (3) al
aceluiasi articol.
Autonomia universitara nu inseamna independenta institutiilor de invatamant
superior si nici nu implica existenta unei autonomii de reglementare si de
decizie a acestora in afara cadrului legal, care este general obligatoriu. Or,
potrivit art. 1 alin. (5) din Legea fundamentala, "In Romania, respectarea
Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este obligatorie" si, pe
cale de consecinta, autonomia universitara nu se poate exercita decat cu
respectarea legilor cu caracter general si cu valabilitate pe intregul
teritoriu al tarii.
A da o alta interpretare principiului constitutional al autonomiei
universitare ar insemna asezarea institutiilor de invatamant superior mai
presus de lege, ceea ce ar conduce la nesocotirea celorlalte dispozitii si
principii din cuprinsul Legii fundamentale. Prin urmare, este neindoielnic ca
dispozitiile constitutionale trebuie interpretate sistematic si prin luarea in
considerare a finalitatii lor, fara a se absolutiza una dintre aceste prevederi
pana la inlaturarea celorlalte la fel de importante.
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, deoarece instituirea prin lege a interdictiei ca o persoana sa
ocupe functia de decan sau de rector mai mult de doua mandate succesive nu
determina o discriminare intre aceasta si cea care indeplineste alte functii de
conducere in cadrul universitatii. Faptul ca cele doua categorii de persoane nu
se afla in aceeasi situatie justifica in mod obiectiv si rational aplicarea
unui tratament juridic diferentiat.
In ceea ce priveste critica fata de art. 32 alin. (6) din Constitutie,
Avocatul Poporului arata ca, potrivit alin. (5) al aceluiasi text
constitutional, invatamantul de toate gradele se desfasoara in unitati de stat,
particulare si confesionale, in conditiile legii. Tocmai de aceea normele care
reglementeaza viata comunitatii universitare sunt cuprinse in Carta
universitara a institutiei de invatamant superior, adoptata de senatul
universitatii, in conditiile legii.
Prin urmare, prin lege, potrivit autonomiei universitare, se pot stabili
conditii privind organizarea si functionarea unitatilor de invatamant superior
fara a se aduce in acest mod o atingere dispozitiilor art. 32 alin. (6) din
Constitutie.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
93 alin. (2) teza a treia din Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 606 din 10 decembrie 1999, cu
modificarile si completarile ulterioare, si ale art. 72 alin. (3) din Legea nr.
128/1997 privind Statutul cadrelor didactice, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 158 din 16 iulie 1997, cu modificarile si completarile
ulterioare, care au urmatorul continut:
- Art. 93 alin. (2) teza a treia din Legea nr. 84/1995: "O persoana nu
poate ocupa functia de decan sau de rector mai mult de doua mandate succesive.
[...].";
- Art. 72 alin. (3) din Legea nr. 128/1997: "O persoana nu poate ocupa
functia de rector mai mult de doua mandate succesive. Aceeasi prevedere se
aplica si pentru functia de decan."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca prin dispozitiile
legale criticate sunt incalcate prevederile constitutionale ale art. 16 alin.
(1) referitoare la egalitatea cetatenilor in fata legii si ale art. 32 alin.
(6) privind garantarea autonomiei universitare.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca Legea fundamentala
a consacrat prin art. 32 alin. (6) principiul autonomiei universitare, fara sa
defineasca insa aceasta notiune, de unde, vazand si prevederile alin. (5) ale
aceluiasi articol, in conformitate cu care invatamantul de toate gradele se
desfasoara in conditiile legii, rezulta ca legiuitorul constituant a lasat
legiuitorului ordinar libertatea de a stabili elementele autonomiei
universitare si conditiile in care aceasta se exercita.
Autonomia universitara a fost definita prin art. 89 din Legea invatamantului
nr. 84/1995 ca fiind "dreptul comunitatii universitare de a se conduce, de
a-si exercita libertatile academice fara nici un fel de ingerinte ideologice,
politice sau religioase, de a-si asuma un ansamblu de competente si obligatii
in concordanta cu optiunile si orientarile strategice nationale ale dezvoltarii
invatamantului superior, stabilite prin lege".
Normele privind realizarea autonomiei universitare - intre care si regulile
de alegere a organelor de conducere ale institutiilor de invatamant superior -
au fost stabilite prin art. 92 - 96 din Legea invatamantului nr. 84/1995.
Asadar, intrucat autonomia universitara a fost definita chiar de legiuitor,
in virtutea competentei sale atribuite prin Constitutie, nu se poate primi
sustinerea autorului exceptiei in sensul ca dispozitiile legale atacate
contravin principiului constitutional al autonomiei universitare.
De asemenea, nu poate fi primita sustinerea privind incalcarea
dispozitiilor constitutionale ale art. 16 alin. (1) referitoare la principiul
egalitatii in drepturi a cetatenilor, deoarece, in raport cu importanta, cu
atributiile si natura juridica a fiecarei functii de conducere din cadrul
sferei universitare, situatiile invocate - cea a sefilor de catedra, de
departament, a prodecanilor si cea a rectorilor si decanilor - sunt diferite
si, pe cale de consecinta, neexistand identitate de ratiune intre toate aceste
functii, nu se justifica aplicarea aceluiasi tratament juridic.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 93 alin.
(2) teza a treia din Legea invatamantului nr. 84/1995 si ale art. 72 alin. (3)
din Legea nr. 128/1997 privind Statutul cadrelor didactice, exceptie ridicata
de Iosif Stefan Dragulescu in Dosarul nr. 4.106/CA/2004 al Curtii de Apel
Timisoara - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 20 ianuarie 2004.
PRESEDINTE,
ION PREDESCU
Magistrat asistent,
Afrodita Laura Tutunaru