DECIZIE Nr. 23 din 12
ianuarie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 58/2005 pentru modificarea Legii nr. 301/2004 - Codul penal si a
Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor si a masurilor dispuse de
organele judiciare in cursul procesului penal
ACT EMIS DE: CURTEA
CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 143 din 15 februarie 2006
Ioan Vida -
presedinte
Nicolae Cochinescu
- judecator
Aspazia Cojocaru
- judecator
Constantin Doldur
- judecator
Acsinte Gaspar
- judecator
Kozsokar Gabor
- judecator
Petre Ninosu
- judecator
Ion Predescu
- judecator
Iuliana Nedelcu
- procuror
Afrodita Laura Tutunaru
- magistrat-asistent
Pe rol se afla
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 58/2005 pentru modificarea Legii nr. 301/2004 - Codul
penal si a Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor si a masurilor
dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal, exceptie ridicata de
Gheorghe Caia in Dosarul nr. 8.260/2005 al Tribunalului Iasi.
La apelul nominal
lipseste autorul exceptiei, fata de care procedura de citare a fost legal
indeplinita.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si
lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 13
octombrie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 8.260/2005, Tribunalul Iasi a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2005 pentru modificarea Legii nr.
301/2004 - Codul penal si a Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor si
a masurilor dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal, exceptie
ridicata de Gheorghe Caia in dosarul de mai sus.
In motivarea exceptiei
de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca prevederile legale
criticate aduc atingere dispozitiilor constitutionale referitoare la adoptarea
legilor organice, intrucat vizeaza Codul penal, care nu poate fi modificat pe
calea unei ordonante de urgenta a Guvernului. Asa fiind, acest viciu de
constitutionalitate atrage si incalcarea dispozitiilor din Legea fundamentala
referitoare la adoptarea legilor organice cu votul majoritatii membrilor
fiecarei Camere, la intrarea in vigoare a legii si la intrarea in vigoare a
ordonantelor de urgenta.
Tribunalul Iasi
opineaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, criticile
formulate de autorul exceptiei fiind elucidate in preambulul Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 58/2005.
Potrivit art. 30 alin.
(1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului
Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
Guvernul apreciaza ca
exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece, in baza art. 115
alin. (4) din Legea fundamentala, acesta poate adopta, cu conditia motivarii
urgentei, ordonante de urgenta numai in situatii extraordinare, a caror
reglementare nu poate fi amanata. De asemenea, art. 115 alin. (6) din
Constitutie enumera limitativ domeniile ce nu pot face obiectul legiferarii
prin ordonante de urgenta, intre acestea neregasindu-se si cel vizat de art. 73
alin. (3) lit. h) invocat de autorul exceptiei.
Avocatul Poporului
considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece
prevederile legale criticate nu contravin regulii constitutionale privind
reglementarea prin lege organica a infractiunilor, pedepselor si regimului
executarii acestora. Ordonantele de urgenta se pot adopta si in domeniul
legilor organice, intrucat restrictia prevazuta de art. 115 alin. (1) din
Constitutie se refera numai la ordonantele Guvernului adoptate in baza unei
legi de abilitare.
Presedintii celor doua
Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de
sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala
constata ca a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor
art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), art. 2, 3, 10 si 29 din
Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Curtea observa ca
exceptia de neconstitutionalitate nu vizeaza ordonanta de urgenta in
integralitatea sa, ci numai art. I din aceasta. In consecinta, obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. I din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2005, care au urmatorul continut:
"Articolul 512 din
Legea nr. 301/2004 - Codul penal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 575 din 29 iunie 2004, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
<<ART. 512
Prezentul cod intra in
vigoare la data de 1 septembrie 2006.>>"
Autorul exceptiei de
neconstitutionalitate sustine ca prin dispozitiile legale criticate sunt
incalcate prevederile constitutionale ale art. 73 alin. (3) lit. h),
referitoare la reglementarea prin lege organica a infractiunilor, pedepselor si
regimului executarii acestora, art. 76 alin. (1), referitoare la adoptarea
legilor organice cu votul majoritatii membrilor fiecarei Camere, art. 78,
referitoare la intrarea in vigoare a legii, si art. 115 alin. (5), referitoare
la intrarea in vigoare a ordonantelor de urgenta.
Examinand exceptia de
neconstitutionalitate, Curtea constata ca dispozitiile art. I din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 58/2005 au mai fost supuse controlului de
constitutionalitate, prin raportare la dispozitiile constitutionale ale art. 73
alin. (3) lit. h) si art. 78, invocate in prezenta cauza, si cu motivari
similare. Astfel, prin deciziile nr. 613 din 15 noiembrie 2005 si nr. 623 din
17 noiembrie 2005, ambele publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 1.114 din 9 decembrie 2005, Curtea Constitutionala a respins ca
neintemeiata exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2005.
Intrucat in prezenta
cauza nu au intervenit elemente noi care sa determine schimbarea jurisprudentei
Curtii, cele statuate prin deciziile mentionate isi mentin valabilitatea si in
prezenta cauza.
Curtea constata ca nici
critica referitoare la art. 115 alin. (5) si art. 76 alin. (1) din Constitutie
nu poate fi primita, deoarece Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2005 a
fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, la data de 28 iunie
2005 si inregistrata spre dezbatere la Senat la data de 27 iunie 2005, fiind
adoptata de aceasta Camera potrivit art. 115 alin. (5) teza a treia din
Constitutie. Ulterior, proiectul a fost transmis Camerei Deputatilor cu Adresa
din 28 septembrie 2005, fiind inregistrat de aceasta in aceeasi zi.
Asadar, intrarea in
vigoare a ordonantei de urgenta criticate s-a facut cu respectarea procedurii
prevazute de art. 115 alin. (5) din Constitutie.
Pentru considerentele
expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie,
precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea
nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 58/2005 pentru modificarea Legii nr. 301/2004 - Codul penal si a
Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor si a masurilor dispuse de
organele judiciare in cursul procesului penal, exceptie ridicata de Gheorghe
Caia in Dosarul nr. 8.260/2005 al Tribunalului Iasi.
Definitiva si general
obligatorie.
Pronuntata in sedinta
publica din data de 12 ianuarie 2006.
PRESEDINTELE CURTII
CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN
VIDA
Magistrat-asistent,
Afrodita Laura Tutunaru