DECIZIE Nr.
2246 din 3 octombrie 2009
pentru modificarea si
completarea Deciziei presedintelui Autoritatii Nationale de Reglementare în
Domeniul Energiei nr. 1.228/2008 privind scutirea tronsonului romanesc al
gazoductului Nabucco de la prevederile legislatiei referitoare la accesul
tertilor la sistemele de transport al gazelor naturale si de la metodologiile
de tarifare
ACT EMIS DE: AUTORITATEA
NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL ENERGIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 667 din 6 octombrie 2009
Având în vedere Infograma Reprezentanţei Permanente a
României de pe lângă Uniunea Europeană nr. 8.654 din 2 octombrie 2009 şi
Scrisoarea Comisiei Comunităţilor Europene nr. C (2009) 5.135 din 23 iunie 2009
[ref. SG-Greffe (2009) D/3.563], prin care se solicită amendarea de urgenţă a
Deciziei preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul
Energiei nr. 1.228/2008 privind scutirea tronsonului românesc al gazoductului
Nabucco de la prevederile legislaţiei referitoare la accesul terţilor la
sistemele de transport al gazelor naturale şi de la metodologiile de tarifare,
cu modificările şi completările ulterioare,
în scopul:
- respectării pe deplin a prevederilor art. 22 - Noua
infrastructură din Directiva 2003/55/CE privind reglementările comune pentru
piaţa internă în sectorul gazelor naturale şi de abrogare a Directivei
98/30/CE;
- asigurării eficacităţii deciziei de scutire a
tronsonului românesc al gazoductului Nabucco de la prevederile legislaţiei
referitoare la accesul terţilor la sistemele de transport al gazelor naturale
şi de la metodologiile de tarifare;
- garantării intensificării concurenţei în domeniul
furnizării gazelor naturale;
- consolidării securităţii aprovizionării cu gaze
naturale,
în temeiul dispoziţiilor art. 3 alin. (3) din
Regulamentul de organizare şi funcţionare al Autorităţii Naţionale de
Reglementare în Domeniul Energiei, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
410/2007,
preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare
în Domeniul Energiei emite prezenta decizie.
Art. I. - Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale
de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 1.228/2008 privind scutirea
tronsonului românesc al gazoductului Nabucco de la prevederile legislaţiei
referitoare la accesul terţilor la sistemele de transport al gazelor naturale
şi de la metodologiile de tarifare, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 488 din 1 iulie 2008, cu modificările şi completările ulterioare,
se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 1,
literele c), d) şi g) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,c) In situaţia în care Compania Nabucco Gas Pipeline
International GmbH decide implementarea proiectului, aceasta are obligaţia să
deruleze cel puţin o ofertă publică de contractare a capacităţilor (procedura
de sezon deschis). Compania Nabucco Gas Pipeline International GmbH are
obligaţia să transmită Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul
Energiei sau acelei autorităţi administrative căreia i s-a transferat această
competenţă, în cel mai scurt timp posibil, după încheierea ofertei publice de
contractare a capacităţilor, o listă finală a companiilor care au participat la
procedura de sezon deschis şi o listă a acelor companii care au încheiat
contracte de rezervare de capacitate în conducta Nabucco. In cazul în care
Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei sau autoritatea
administrativă căreia i s-a transferat această competenţă constată că una sau
mai multe companii care ocupă o poziţie dominantă depăşeşte/depăşesc plafonul
de capacitate pentru dominanţa individuală sau pentru dominanţa colectivă, îşi
va exprima, în termen de 30 de zile de la înregistrarea comunicării, opoziţia
preliminară sau, după caz, finală faţă de alocarea respectivă a capacităţii.
d) Compania Nabucco Gas Pipeline International GmbH sau
succesoarea de drept a acesteia are obligaţia să notifice Autorităţii Naţionale
de Reglementare în Domeniul Energiei sau autorităţii administrative căreia i
s-a transferat această competenţă orice modificare a structurii acţionariatului
companiei, raportat la situaţia descrisă în cererea de scutire, precum şi situaţia
în care oricare dintre companiile acţionare în Compania Nabucco Gas Pipeline
International GmbH este achiziţionată de o altă companie acţionară la aceasta
sau dacă două companii acţionare la aceasta fuzionează. Autoritatea Naţională
de Reglementare în Domeniul Energiei sau autoritatea administrativă căreia i
s-a transferat această competenţă împreună cu toţi ceilalţi factori implicaţi
vor analiza efectele modificărilor notificate asupra competiţiei pe piaţă. In
cazul în care modificarea conduce la întărirea unei poziţii dominante a
Companiei Nabucco Gas Pipeline International GmbH în România sau în ţările
vecine, Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei sau
autoritatea administrativă căreia i s-a transferat această competenţă se va asigura
că se respectă plafoanele de capacitate menţionate la lit. c), pentru a
contracara efectele negative asupra concurenţei, In cazul în care modificarea
acţionariatului este notificată autorităţilor de concurenţă ale Uniunii
Europene, conform reglementărilor comunitare, nu este necesară această
informare.
........................................................................................................................................................................ ........................................................
g) In cazul în care se constată că în urma ofertei
publice de contractare a capacităţilor (procedura de sezon deschis)
solicitările ferme pentru rezervări de capacitate depăşesc capacitatea
maximă disponibilă de 25,5 miliarde mc/an, Compania Nabucco Gas Pipeline
International GmbH este obligată să extindă capacitatea gazoductului la nivelul
solicitărilor, în condiţiile în care această extindere este tehnic posibilă şi
economic fezabilă. Compania Nabucco International GmbH este obligată să creeze,
de asemenea, capacitate suplimentară pentru cereri ferme de capacitate, la
punctele de ieşire din România, la un nivel intermediar faţă de cele 4 trepte
de construcţie prezentate în cererea din 23 februarie 2007, în măsura în care
asemenea extindere este posibilă din punct de vedere tehnic şi viabilă din
punct de vedere economic şi cu condiţia ca aceste cereri ferme de capacitate să
se ridice la cel puţin 1,0 mld mc/an. In situaţia în care, deşi exisă cereri
ferme de capacitate, Compania Nabucco Gas Pipeline International GmbH consideră
că extinderea gazoductului nu este posibilă din punct de vedere tehnic sau
viabilă din punct de vedere economic, va notifica Autorităţii Naţionale de
Reglementare în Domeniul Energiei sau autorităţii administrative căreia i s-a
transferat această competenţă, justificând această situaţie."
2. Articolul 3 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 3. - Prezenta decizie îşi încetează valabilitatea
în cazul în care tronsonul românesc nu a fost pus în funcţiune în termen de 7
ani de la data intrării în vigoare a ultimei decizii de exceptare emise de
oricare dintre statele membre ale Uniunii Europene, traversate de gazoductul
Nabucco, şi a obţinerii aprobării Comisiei Europene sau cel mai târziu la data
de 31 decembrie 2016."
3. După articolul 3
se introduce un articol nou, articolul 31, cu următorul cuprins:
„Art. 31. - Cota de capacitate anuală
contractată de una sau mai multe companii dominante se va limita în
conformitate cu următoarele principii:
a) Unei companii care ocupă o poziţie dominantă în mod
individual pe una sau mai multe dintre pieţele de gaz relevante nu i se permite
contractarea a mai mult de 50% din capacitatea totală la punctele de ieşire din
tronsonul românesc al gazoductului Nabucco. Capacitatea totală la punctele de
ieşire din tronsonul românesc se defineşte ca fiind capacitatea tehnică maximă
disponibilă în respectivele puncte. Pentru calcularea plafonului de capacitate
în cazul dominanţei individuale, companiile controlate direct sau indirect de
către aceleaşi companii sau persoane care aparţin aceluiaşi grup se examinează
împreună.
b) In eventualitatea unei dominanţe colective,
Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei sau autoritatea
administrativă căreia i s-a transferat această competenţă are dreptul de a
limita cota de capacitate a oricăreia dintre companiile care ocupă o poziţie de
dominanţă colectivă. Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei
sau autoritatea administrativă căreia i s-a transferat această competenţă va
stabili un plafon de capacitate, astfel încât să se permită companiilor care nu
ocupă o poziţie dominantă să concureze în mod real cu companiile care ocupă o
poziţie de dominanţă colectivă.
c) In cazul în care, din cauza lipsei de interes a
altor părţi, plafoanele de capacitate menţionate la lit. a) şi b) împiedică
extinderea gazoductului sau fac să rămână neutilizată capacitatea existentă, se
aplică o derogare de la plafoanele de capacitate în condiţia în care compania
(companiile) în cauză să ofere pe piaţă volumul de gaze naturale aferent
capacităţii pe care o deţine (deţin) în exces faţă de plafon, printr-o
procedură deschisă, transparentă şi nediscriminatorie, aprobată de către
Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei sau autoritatea
administrativă căreia i s-a transferat această competenţă. Volumul de gaze
naturale care urmează a fi oferit pe piaţă se calculează după cum urmează:
punctele procentuale de capacitate anuală contractată care depăşeşte plafonul de
capacitate (de exemplu, 5% în cazul unei contractări de capacitate de 55% şi al
unui plafon aplicabil de 50%) se vor împărţi la cota totală a capacităţii
anuale contractate de compania în cauză (de exemplu, 55%). Valoarea rezultată
(de exemplu, 9,09%) se va înmulţi cu cantitatea totală de gaze naturale pe care
o va importa compania în România prin gazoductul Nabucco într-un anumit an,
efectuându-se o estimare iniţială a respectivei valori, urmată de ajustări
pentru perioadele ulterioare.
d) In eventualitatea contractării unei capacităţi
superioare capacităţii disponibile, alocarea capacităţii se va realiza printr-o
procedură transparentă şi nediscriminatorie, de exemplu pe bază pro-rata, care
să asigure că fiecărui participant la licitaţie i se alocă o capacitate
minimă."
Art. II. - Prezenta decizie se comunică Comisiei
Europene de către Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei.
Art. III. - Prezenta decizie se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare
în Domeniul Energiei,
Iulius Dan Plaveti