DECIZIE Nr. 22 din 27 ianuarie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 26 alin.
3 din Legea nr. 112/1995 pentru reglementarea situatiei juridice a unor imobile
cu destinatia de locuinte, trecute in proprietatea statului
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 233 din 17 martie 2004

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 26 alin. 3 din Legea nr. 112/1995 pentru reglementarea
situatiei juridice a unor imobile cu destinatia de locuinte, trecute in
proprietatea statului, exceptie ridicata de Rada Barbulea si Sorin Barbulea in
Dosarul nr. 4.927/2001 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
La apelul nominal este prezent Sorin Barbulea, lipsind celelalte parti,
fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Partea prezenta solicita declinarea competentei Curtii Constitutionale la
instanta de judecata, avand in vedere ca motivele invocate la data ridicarii
exceptiei in fata instantei judecatoresti nu mai sunt in concordanta cu
prevederile din Constitutia revizuita.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
necompetenta, avand in vedere dispozitiile art. 146 lit. d) din Constitutie,
republicata, care prevad in mod expres si limitativ competenta Curtii
Constitutionale in materia controlului concret de constitutionalitate.
Curtea, deliberand, respinge exceptia de necompetenta, pentru urmatoarele
considerente:
Curtea Constitutionala este o autoritate publica ce nu face parte din
sistemul organelor judecatoresti, astfel incat, de principiu, solutia
declinarii competentei, avand ca efect investirea unei autoritati judecatoresti
cu solutionarea cauzei, este inadmisibila.
Cauza fiind in stare de judecata, autorul exceptiei arata ca, desi a mai
invocat exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 26 alin. 3 din
Legea nr. 112/1995, Curtea Constitutionala pronuntand Decizia nr. 339/2002, a
reiterat aceasta exceptie, in fata aceleiasi instante, raportand criticile la alte
motive de neconstitutionalitate. In consecinta solicita admiterea exceptiei,
motivand aceasta in raport cu prevederile art. 1 alin. (3), art. 41 alin. (2)
si art. 51 din Constitutie.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei, aratand ca acelasi autor, in aceeasi cauza si in fata aceleiasi
instante, a ridicat aceeasi exceptie, Curtea Constitutionala pronuntand Decizia
nr. 339/2002, prin care a fost respinsa exceptia.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 26 mai 2003, pronuntata in Dosarul nr. 4.927/2001,
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 26
alin. 3 din Legea nr. 112/1995 pentru reglementarea situatiei juridice a unor
imobile cu destinatia de locuinte, trecute in proprietatea statului, exceptie
ridicata de Rada Barbulea si Sorin Barbulea.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
art. 26 alin. 3 din Legea nr. 112/1995 contravin art. 1 alin. (3) din
Constitutie, deoarece, arata autorul exceptiei, "intr-un stat de drept
sistemul de legi nu poate contine prevederi lovite de nulitate absoluta".
Se sustine, de asemenea, ca textul legal criticat contravine si art. 41 din
Constitutie, deoarece "ar fi neconstitutionala readucerea terenurilor
intravilane, trecute in proprietatea privata a municipiilor, potrivit Legii nr.
18/1991, in patrimoniul proprietatii private a statului prin efectul art. 26
alin. (3), neocrotindu-se astfel, in mod egal, cele doua proprietati".
Autorul exceptiei considera ca este incalcat si art. 51 din Constitutie,
deoarece "implica nesocotirea prevederilor privind ocrotirea in mod egal a
proprietatii private, ca si incalcarea unor prevederi legale deja adoptate,
precum si a unor principii de baza ale dreptului privind transferul de
proprietate in baza unor juste titluri".
Instanta de judecata considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata. De asemenea,
in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu
modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei
Avocatul Poporului.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca textul criticat nu
contravine dispozitiilor constitutionale invocate de autorul exceptiei. De
altfel, arata Guvernul, calificarea unui teren ca fiind sau nu aferent unei
constructii este o problema de aplicare a legii, care excedeaza competentei
Curtii Constitutionale.
Guvernul arata ca exceptia de neconstitutionalitate a mai fost ridicata de
aceiasi autori in acelasi dosar al Curtii de Apel Bucuresti, asupra careia
Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr. 339 din 5 decembrie 2002,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 127 din 27 februarie
2003.
Avocatul Poporului, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, Curtea statuand in jurisprudenta sa ca
este dreptul legiuitorului sa aprecieze nu numai oportunitatea masurilor
reparatorii, ci si intinderea lor.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului si cel al
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992,
retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutie, republicata, ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12
si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile art. 26 alin. 3 din Legea nr.
112/1995 pentru reglementarea situatiei juridice a unor imobile cu destinatia
de locuinte, trecute in proprietatea statului, dispozitii care au urmatorul
continut: "Suprafetele de teren preluate de stat sau de alte persoane
juridice, aflate la data de 22 decembrie 1989 in posesia acestora si care
depasesc suprafata aferenta constructiilor, raman in proprietatea
statului."
Textele constitutionale invocate de autorii exceptiei sunt cele ale art. 1
alin. (3), art. 41 alin. (2) si art. 51 din Constitutie, care, ulterior
sesizarii, a fost modificata si completata prin Legea de revizuire a
Constitutiei Romaniei nr. 429/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 758 din 29 octombrie 2003, republicata de Consiliul Legislativ,
in temeiul art. 152 din Constitutie, in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, cu reactualizarea denumirilor si dandu-se textelor
o noua numerotare. Dupa republicare, textele constitutionale invocate au
numerotarea si continutul urmator:
- Art. 1 alin. (3) si (5): "(3) Romania este stat de drept, democratic
si social, in care demnitatea omului, drepturile si libertatile cetatenilor,
libera dezvoltare a personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic
reprezinta valori supreme, in spiritul traditiilor democratice ale poporului
roman si idealurilor Revolutiei din decembrie 1989, si sunt garantate.
[...]
(5) In Romania, respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor
este obligatorie.";
- Art. 44 alin. (2): "Proprietatea privata este garantata si ocrotita
in mod egal de lege, indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii pot
dobandi dreptul de proprietate privata asupra terenurilor numai in conditiile
rezultate din aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si din alte tratate
internationale la care Romania este parte, pe baza de reciprocitate, in
conditiile prevazute prin lege organica, precum si prin mostenire legala."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
dispozitiile art. 26 alin. 3 din Legea nr. 112/1995 au mai fost supuse
controlului de constitutionalitate. Astfel, prin Decizia nr. 339 din 5
decembrie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 127
din 27 februarie 2003, respingand exceptia de neconstitutionalitate, a statuat
ca aceste dispozitii sunt constitutionale.
In considerentele acestei decizii Curtea a retinut ca Legea nr. 112/1995
vizeaza acea categorie de bunuri, existente in patrimoniul statului, dobandite
in perioada comunista prin acte juridice valabile in raport cu reglementarile
atunci in vigoare. Tocmai de aceea, astfel cum a statuat Curtea Constitutionala
prin Decizia nr. 73/1995, trebuie sa se recunoasca statului dreptul de a hotari
neingradit asupra regimului juridic al bunurilor intrate in patrimoniul sau in
baza unor titluri conforme cu legislatia existenta in momentul dobandirii lor,
precum si de a stabili modul in care - prin restituire in natura, prin plata
unor despagubiri sau in orice alta modalitate - fostii proprietari sau
mostenitorii acestora vor beneficia de reparatii pentru prejudiciile suferite
prin aplicarea unor prevederi legislative in perioada 6 martie 1945 - 22
decembrie 1989. In consecinta, chiar daca nationalizarea sau alte moduri prin
care, sub imperiul unor legi anterioare, a luat nastere dreptul de proprietate
al statului nu sunt corespunzatoare prevederilor Constitutiei, dreptul
subiectiv de proprietate al statului, constituit potrivit reglementarilor
legale anterioare actualei Legi fundamentale, nu este stins ca efect al
intrarii in vigoare a acesteia, independent de modificarile aduse regimului
juridic al proprietatii.
Asa fiind, se arata in decizia mentionata a Curtii, dreptul fostului
proprietar de a i se restitui imobilul se naste in viitor, prin aplicarea
prevederilor legale care ii reconstituie acest drept. Prevederile privind
garantarea si ocrotirea proprietatii, potrivit art. 41 din Constitutie, se
aplica numai dupa reconstituirea sau constituirea dreptului de proprietate.
Considerentele acestor decizii sunt valabile si in cauza de fata,
neintervenind elemente noi de natura sa determine o reconsiderare a
jurisprudentei Curtii.
Autorul exceptiei mai critica textul de lege si pe motiv ca ar incalca
prevederile art. 1 alin. (3) si (5) din Constitutie.
Curtea constata ca aceasta critica este neintemeiata. Legea nr. 112/1995
are ca obiect reglementarea masurilor reparatorii in folosul fostilor
proprietari ai imobilelor cu destinatia de locuinte, trecute cu titlu in
proprietatea statului ori in proprietatea unor persoane juridice dupa 6 martie
1945. Este contradictoriu sa se sustina ca garantia constitutionala a dreptului
de proprietate a fost incalcata tocmai de o lege care asigura restituirea in
natura a proprietatii fostului proprietar. Statul de drept asigura suprematia
Constitutiei, corelarea tuturor legilor si tuturor actelor normative cu
aceasta.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al
art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 26 alin. 3
din Legea nr. 112/1995 pentru reglementarea situatiei juridice a unor imobile
cu destinatia de locuinte, trecute in proprietatea statului, exceptie ridicata
de Rada Barbulea si Sorin Barbulea in Dosarul nr. 4.927/2001 al Curtii de Apel
Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 27 ianuarie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Maria Bratu