DECIZIE Nr.
219 din 13 martie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alin. (1) lit. b) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a
utiliza aparate de marcat electronice fiscale
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 260 din 18 aprilie 2007
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokar Gabor
- judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Antonia Constantin - procuror
Florentina Geangu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 11 alin. (1) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia agenţilor economici de a
utiliza aparate de marcat electronice fiscale, excepţie ridicată de Societatea
Comercială „Dayana Crysteel Enterprises" - S.R.L. din Timişoara în Dosarul
nr. 9.290/325/2006 al Judecătoriei Timişoara, precum şi de Societatea Comercială „Royal
R.U.L.E.T." - S.R.L. din Timişoara în Dosarul nr. 3.659/325/2006 al
aceleiaşi instanţe.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Curtea, din oficiu, pune în discuţie conexarea Dosarului nr. 2.397 D/2006 la Dosarul nr. 2.395 D/2006, care
a fost primul înregistrat, avand în vedere că obiectul
excepţiilor de neconstituţionalitate este identic.
Reprezentantul Ministerului Public apreciază ca fiind
întrunite condiţiile conexării dosarelor.
Reţinand
identitatea de obiect, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992,
Curtea dispune conexarea celor două dosare.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, făcand referire la jurisprudenţa în materie a
Curţii Constituţionale.
CURTEA,
avand în vedere actele şi
lucrările dosarului, reţine următoarele:
Prin încheierile din 15 noiembrie 2006, pronunţate în
dosarele nr. 920/325/2006 şi nr. 3.659/325/2006, Judecătoria Timişoara a sesizat burtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 11 alin. (1) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia agenţilor economici de a
utiliza aparate de marcat electronice fiscale, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Dayana Crysteel
Enterprises" - S.R.L. din Timişoara şi de Societatea Comercială „Royal
R.U.L.E.T." - S.R.L. din Timişoara în cauze avand
ca obiect o plangere contravenţională.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate
autorul acesteia susţine că dispoziţiile legale
criticate contravin prevederilor constituţionale ale art. 44 alin. (2) teza întai şi ale art. 16 alin. (1), coroborate cu
art. 11 alin. (1) şi (2) şi art. 20 alin. (1), deoarece Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 28/1999, republicată, „face o diferenţiere nejustificată între
fapta de a nu fi emis bon fiscal şi fapta de a nu fi predat bonul fiscal către
client", instituind prin aceasta „o răspundere a persoanei juridice pentru
fapta persoanei fizice".
Judecătoria Timişoara apreciază
că excepţia ridicată este neîntemeiată.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru
a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate
ridicate.
Guvernul apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece „în cauză este
vorba despre stricta aplicare a legii, iar nu despre o problemă de
constituţionalitate, dispoziţiile constituţionale invocate nefiind încălcate în
niciun fel".
Avocatul Poporului, avand în vedere considerentele deciziilor Curţii Constituţionale nr.
319/2003, nr. 355/2006 şi nr. 813/2006, consideră că „prevederile art. 11 alin.
(1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 sunt
constituţionale".
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate ridicată.
CURTEA,
examinand încheierile de
sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele
întocmite de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la
prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2),ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia
de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 11 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 28/1999 privind obligaţia agenţilor economici de a utiliza aparate de
marcat electronice fiscale, republicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75 din 21 ianuarie
2005. Din motivarea excepţiei rezultă că autorii acesteia critică, în
realitate, prevederile art. 11 alin. (1) lit. b), care, de altfel, au şi
legătură cu soluţionarea cauzei. Aşa fiind, Curtea Constituţională urmează să
se pronunţe asupra constituţionalităţii acestor prevederi legale, care au
următorul conţinut: „Amenzile pentru contravenţiile prevăzute la art. 10 se
aplică agenţilor economici, cu excepţia celor prevăzute la lit. d), astfel: [...]
b) faptele prevăzute la art. 10 lit. a), b), i), j),
l) şi m) se
sancţionează cu amendă de la 80 milioane lei la 400 milioane lei".
In susţinerea neconstituţionalităţii acestui text de
lege, autorii excepţiei invocă încălcarea dispoziţiilor art. 16 alin. (1)
privind egalitatea în drepturi, ale art. 11 alin. (1) şi (2) privind dreptul
internaţional şi dreptul intern, art. 20 alin. (1) referitoare la tratatele
internaţionale privind drepturile omului şi ale art. 44 alin. (2) teza întai privind dreptul de proprietate privată.
Examinand excepţia, se constată
că asupra constituţionalităţii dispoziţiilor art. 11 alin. (1) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 28/1999, sub aspectul unor critici similare, Curtea
s-a mai pronunţat prin deciziile nr. 49 din 12 februarie 2004, publicată în
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 156 din 23 februarie 2004, nr. 355 din 2 mai 2006, publicată în
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 497 din 8 iunie 2006, şi nr. 813 din 9 noiembrie 2006,
publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 1.012 din 20 decembrie 2006.
Intrucat criticile de
neconstituţionalitate privesc, în esenţă, aceleaşi aspecte deja examinate de
Curte prin deciziile menţionate şi avand în vedere că nu au intervenit elemente noi, de natură să
determine schimbarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale, soluţia şi
considerentele cuprinse în acestea îsi menţin valabilitatea si în cauza de
fată.
Fată de cele arătate, în temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)
lit. A.d) şi al art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 11 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 28/1999 privind obligaţia agenţilor economici de a utiliza aparate de
marcat electronice fiscale, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Dayana
Crysteel Enterprises" - S.R.L. din Timişoara în Dosarul nr. 9.290/325/2006
al Judecătoriei Timişoara, precum şi de Societatea Comercială „Royal
R.U.L.E.T." - S.R.L. din Timişoara în Dosarul nr. 3.659/325/2006 al
aceleiaşi instanţe.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 13 martie 2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu