DECIZIE Nr. 219 din 3 iulie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
Guvernului nr. 55/1999 privind executarea silita a creantelor bancare
neperformante preluate la datoria publica interna, modificata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 700 din 5 noiembrie 2001

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 55/1999 privind executarea silita a
creantelor bancare neperformante preluate la datoria publica interna, exceptie
ridicata de Societatea de Investitii Financiare "Moldova" - S.A. din
Bacau in Dosarul nr. 3.051/2000 al Curtii de Apel Bacau - Sectia comerciala si
contencios administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa partilor fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei, ca fiind
neintemeiata, mentionand ca asupra constitutionalitatii Ordonantei Guvernului
nr. 55/1999 Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat prin mai multe decizii,
stabilind ca aceasta nu incalca dispozitiile constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 24 octombrie 2000, pronuntata in Dosarul nr.
3.051/2000, Curtea de Apel Bacau - Sectia comerciala si contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 55/1999 privind
executarea silita a creantelor bancare neperformante preluate la datoria
publica interna, modificata, exceptie ridicata de Societatea de Investitii
Financiare "Moldova" - S.A. din Bacau.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
ordonanta criticata a fost emisa cu incalcarea dispozitiilor art. 107 alin. (3)
din Constitutie, intrucat desi potrivit art. 1 lit. D pct. 29 din Legea nr.
140/1999 Guvernul a fost abilitat sa emita ordonanta cu privire la "Masuri
pe linia restructurarii unor banci cu capital de stat", ordonanta respectiva
nu se incadreaza in limitele acestui domeniu de activitate, ci
"reglementeaza executarea silita a creantelor preluate de Agentia de
Valorificare a Activelor Bancare (AVAB), stabilind o procedura speciala de
executare, reguli privind solutionarea litigiilor ce se aplica numai litigiilor
in care figureaza ca parte AVAB". De asemenea, se sustine ca Ordonanta
Guvernului nr. 55/1999 incalca si dispozitiile art. 125 alin. (3) din
Constitutie, deoarece reglementarea procedurii de judecata si a competentei
instantelor de judecata sunt date in atributia exclusiva a Parlamentului, ceea
ce exclude posibilitatea ca aceste domenii sa fie reglementate prin ordonanta
emisa de Guvern. Totodata, se considera ca ordonanta incalca si dispozitiile
art. 72 alin. (3) lit. h) din Constitutie, care prevad ca organizarea si
functionarea instantelor de judecata se fac prin lege organica; or, in
conceptia autorului exceptiei, "prin legile de organizare a instantelor de
judecata se stabilesc competenta si procedura de judecata". In consecinta,
se apreciaza ca Ordonanta Guvernului nr. 55/1999, emisa in baza unei legi de
abilitare, incalca si dispozitiile art. 114 alin. (1) din Constitutie, conform
carora, in baza unei legi de abilitare, Guvernul nu poate emite ordonante decat
"in domenii care nu fac obiectul legilor organice".
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate invoca, de asemenea, si faptul
ca Ordonanta Guvernului nr. 55/1999 modifica, in mod implicit, si art. 1391 -
1398 din Codul civil privind cesiunea de creanta, fara sa existe o asemenea
abilitare legala, in acest sens, prin Legea nr. 140/1999. Se arata ca prin
ordonanta criticata "se tinde a se schimba natura creantei din creanta de
natura comerciala in <<creanta de natura publica>>, se stabileste o
procedura speciala de judecata si de executare fata de cea initiala si care era
in vigoare la data la care s-a nascut raportul juridic de drept comercial,
incalcandu-se principiul tempus regit actum, se schimba termenele de
prescriptie ale creantei fata de termenele existente la momentul nasterii ei,
se creeaza pentru detinatorul actual (AVAB) al creantei mai multe drepturi
decat vrea cedentul". Prin acest mod de reglementare "Ordonanta
Guvernului nr. 55/1999 elimina unul dintre efectele cesiunii de creanta,
debitorul cedat fiind astfel in imposibilitate juridica de a mai invoca
aceleasi exceptii si aparari pe care le putea invoca fata de cedent". Se
considera, de asemenea, ca ordonanta "creeaza un regim discriminatoriu
intre actiunile indreptate impotriva AVAB si cele formulate si intentate de
AVAB, desi ambele sunt bunuri proprietate privata".
Un alt motiv de neconstitutionalitate il constituie, in opinia autorului
exceptiei, incalcarea prin dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 55/1999 a
prevederilor art. 41 alin. (2) din Constitutie, care consacra ocrotirea egala a
proprietatii private, indiferent de titular, intrucat "se reinstaureaza o
protectie speciala asupra unor bunuri (in speta creante) detinute de catre stat
si apartinand domeniului privat al statului, fata de creantele detinute de
catre celelalte persoane private". Prin procedura speciala de urmarire si
executare silita a creantelor detinute de Agentia de Valorificare a Activelor
Bancare, introducerea unor conditii noi pe care partile nu au putut sa le
prevada la incheierea contractului, crearea unor drepturi mai mari pentru
Agentia de Valorificare a Activelor Bancare, se incalca si prevederile art. 134
alin. (2) lit. a) din Constitutie.
Instanta de judecata, contrar prevederilor art. 23 alin. (4) din Legea nr.
47/1992, republicata, nu si-a exprimat opinia asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate, apreciind ca, "exceptia fiind invocata de
reclamanti, nu are obligatia sa-si exprime punctul de vedere cu privire la
exceptia respectiva".
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera neintemeiata exceptia de
neconstitutionalitate, invocand jurisprudenta Curtii Constitutionale (Decizia
nr. 126/2000 si Decizia nr. 242/2000) prin care s-a retinut ca Ordonanta
Guvernului nr. 55/1999 a fost adoptata in temeiul Legii nr. 140/1999.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 55 din 24 august 1999 privind executarea silita a
creantelor bancare neperformante preluate la datoria publica interna, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 411 din 27 august 1999,
modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 25 din 30
martie 2000 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 141 din
3 aprilie 2000), precum si prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 166 din
13 octombrie 2000 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
523 din 24 octombrie 2000).
Textele constitutionale a caror incalcare este invocata de autorul
exceptiei sunt urmatoarele:
Art. 41 alin. (2) teza intai
"Proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege, indiferent de
titular.";
Art. 72 alin. (3) lit. h)
"(3) Prin lege organica se reglementeaza: [...]
h) organizarea si functionarea [...] a instantelor judecatoresti
[...]";
Art. 107 alin. (3)
"Ordonantele se emit in temeiul unei legi speciale de abilitare, in
limitele si in conditiile prevazute de aceasta.";
Art. 114 alin. (1)
"Parlamentul poate adopta o lege speciala de abilitare a Guvernului
pentru a emite ordonante in domenii care nu fac obiectul legilor
organice.";
Art. 125 alin. (3)
"Competenta si procedura de judecata sunt stabilite de lege.";
Art. 134 alin. (2) lit. a)
"Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie [...]."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca prin
Ordonanta Guvernului nr. 55/1999, adoptata in baza Legii nr. 140/1999 privind
abilitarea Guvernului de a emite ordonante, se reglementeaza o procedura
speciala pentru realizarea creantelor bancare neperformante preluate la datoria
publica interna de Agentia de Valorificare a Activelor Bancare, precum si o
procedura de solutionare a litigiilor si cererilor de orice natura in legatura
cu aceste creante. Aceasta procedura derogatorie de la dreptul comun (Codul de
procedura civila) vizeaza in esenta titlurile executorii, comunicarea si
punerea in executare a acestora, blocarea conturilor debitorilor, sechestrarea
actiunilor si instituirea administrarii speciale a societatilor comerciale
debitoare, reguli speciale privind solutionarea de catre instantele
judecatoresti a litigiilor privind creantele bancare neperformante preluate la
datoria publica, in care parte este Agentia de Valorificare a Activelor
Bancare, organele de executare si competenta acestora, comunicarea titlului
executoriu si sechestrul, vanzarea bunurilor urmarite silit.
Referitor la critica de neconstitutionalitate privind incalcarea
dispozitiilor art. 107 alin. (3) din Constitutie, Curtea constata ca prin Legea
nr. 140 din 22 iulie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 346 din 22 iulie 1999, Guvernul a fost abilitat, intre altele, sa emita
ordonante si in domeniul "Finante, contabilitate, taxe, accize, impozite,
tarife si amenzi administrative" cu privire la "Masuri pe linia
restructurarii unor banci, cu capital de stat", domeniu prevazut la art. 1
lit. D pct. 29 din lege. De altfel in preambulul Ordonantei Guvernului nr.
55/1999 acesta este temeiul invocat pentru reglementarea ce formeaza obiectul
ordonantei: "executarea silita a creantelor bancare neperformante preluate
la datoria publica interna" reprezentand o parte a unui ansamblu de masuri
privind restructurarea unor banci. Totodata, art. 42 din ordonanta prevede
expres: "Bancile cedente ale creantelor neperformante preluate la datoria
publica raspund patrimonial pentru toate pagubele cauzate prin necomunicarea
documentelor sau informatiilor catre Agentia de Valorificare a Activelor Bancare,
daca, datorita acestui fapt, nu s-a putut valorifica respectiva creanta".
Rezulta, deci, ca ordonanta a fost emisa in limitele si in conditiile prevazute
prin legea de abilitare si, prin urmare, nu au fost incalcate dispozitiile art.
107 alin. (3) din Constitutie.
Curtea mai constata, de asemenea, ca ordonanta nu contravine nici
dispozitiilor art. 72 alin. (3) lit. h) potrivit carora "Prin lege
organica se reglementeaza: [...] h) organizarea si functionarea Consiliului
Superior al Magistraturii, a instantelor judecatoresti, a Ministerului Public
si a Curtii de Conturi", deoarece Ordonanta Guvernului nr. 55/1999 nu are
acest obiect de reglementare, ci conform titlului sau priveste "executarea
silita a creantelor bancare neperformante preluate la datoria publica
interna". Totodata, din aceeasi perspectiva, Curtea constata ca nu sunt
incalcate nici prevederile art. 114 alin. (1) din Constitutie, in conformitate
cu care "Parlamentul poate adopta o lege speciala de abilitare a
Guvernului pentru a emite ordonante in domenii care nu fac obiectul legilor
organice", deoarece aceasta ordonanta nu cuprinde reglementari intr-un
domeniu care face obiectul legilor organice, domeniu prevazut la art. 72 alin.
(3) lit. h) din Constitutie. In realitate, autorul exceptiei confunda domeniul
legii de organizare si functionare a instantelor judecatoresti, care,
intr-adevar, este de nivelul legii organice, conform art. 72 alin. (3) lit. h)
din Constitutie, cu cel al reglementarii competentei si procedurii de judecata,
care, conform art. 125 alin. (3) din Constitutie, este de nivelul legii
ordinare.
Sustinerea autorului exceptiei referitoare la modificarea implicita, prin
Ordonanta Guvernului nr. 55/1999, a art. 1391 - 1398 din Codul civil privind
cesiunea de creanta, fara existenta unei abilitari legale in acest sens prin
Legea nr. 140/1999, este lipsita de relevanta, intrucat, prin obiectul sau,
ordonanta se inscrie in cadrul general stabilit prin legea de abilitare, iar
"o modificare implicita" a unor texte din Codul civil, care nu se
refera la regimul general al proprietatii, este posibila prin ordonanta a
Guvernului.
Curtea constata ca aceasta ordonanta nu contine dispozitii prin care sa se
instituie inegalitatea in ceea ce priveste ocrotirea proprietatii private si,
astfel, sa fie incalcate prevederile art. 41 alin. (2) teza intai din Legea
fundamentala. Procedura speciala de executare silita a creantelor bancare
neperformante preluate la datoria publica interna, instituita prin ordonanta,
are la baza legatura indisolubila dintre aceasta datorie si bugetul de stat,
ceea ce, asa cum s-a retinut si prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 126 din
4 iulie 2000 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 447 din
11 septembrie 2000), constituie o justificare suficienta pentru diferenta de
tratament juridic in ceea ce priveste procedura executionala a acestei
categorii de creante. O procedura speciala a fost instituita si in cazul
executarii creantelor bugetare, prin Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, a carei
constitutionalitate a fost constatata prin mai multe decizii ale Curtii
Constitutionale. Prin urmare, este vorba de ocrotirea veniturilor publice
(bugetul, a carui componenta este si datoria publica interna), iar nu de
ocrotirea diferita a proprietatii private in raport cu calitatea titularilor,
asa cum s-a considerat de catre autorii exceptiei.
Referitor la incalcarea dispozitiilor art. 134 alin. (2) lit. a) din
Constitutie, invocata, de asemenea, de autorul exceptiei, Curtea constata ca
acest text nu are legatura cu obiectul Ordonantei Guvernului nr. 55/1999,
deoarece, prin instituirea unei proceduri speciale de realizare a creantelor
bancare, statul nu isi incalca in nici un fel obligatiile generale ce ii revin
pentru asigurarea libertatii comertului, protectia concurentei loiale, crearea
cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie, astfel
cum prevede textul constitutional invocat.
De altfel, asupra unor exceptii de neconstitutionalitate privind
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 55/1999 Curtea Constitutionala s-a mai
pronuntat, de exemplu, prin: Decizia nr. 126 din 4 iulie 2000, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 447 din 11 septembrie 2000;
Decizia nr. 155 din 19 septembrie 2000, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 36 din 19 ianuarie 2001; Decizia nr. 182 din 10
octombrie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 60
din 5 februarie 2001. In acele cauze Curtea a respins exceptiile de
neconstitutionalitate, stabilind ca Ordonanta Guvernului nr. 55/1999 este
constitutionala. Solutiile pronuntate de Curte au avut in vedere examinarea
exceptiilor de neconstitutionalitate in raport cu dispozitiile art. 16, 21, 24,
125 si 128 din Constitutie, dintre care dispozitiile art. 21 si art. 125 alin.
(3) au fost invocate si in sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate care
formeaza obiectul dosarului de fata.
Intrucat nu au intervenit elemente noi care sa determine schimbarea
jurisprudentei Curtii, solutiile si considerentele cuprinse in deciziile
mentionate isi pastreaza valabilitatea si in prezenta cauza.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
Guvernului nr. 55/1999 privind executarea silita a creantelor bancare neperformante
preluate la datoria publica interna, modificata, exceptie ridicata de
Societatea de Investitii Financiare "Moldova" - S.A. din Bacau in
Dosarul nr. 3.051/2000 al Curtii de Apel Bacau - Sectia comerciala si
contencios administrativ.
Pronuntata in sedinta publica din data de 3 iulie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Maria Bratu