DECIZIE Nr. 214 din 11 iulie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 15/2001 privind reglementarea situatiei juridice a
rezervoarelor, conductelor de transport al titeiului si al produselor
petroliere, a statiilor de pompare si a celorlalte instalatii si echipamente
aferente, aprobata prin Legea nr. 68/2002
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 707 din 27 septembrie 2002

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 15/2001, aprobata prin
Legea nr. 68/2002, exceptie ridicata de Broadhurst Investments Limited, in
Dosarul nr. S 2.526/COM/2001 al Tribunalului Constanta - Sectia comerciala.
La apelul nominal a raspuns Societatea Comerciala "Oil Terminal"
- S.A. din Constanta, prin avocat, lipsind autorul exceptiei, fata de care
procedura de citare a fost legal indeplinita.
Avocatul Societatii Comerciale "Oil Terminal" - S.A. din
Constanta solicita respingerea exceptiei, ca fiind neintemeiata. Se sustine ca
prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 15/2001 nu constituie o
expropriere si nu afecteaza dreptul de proprietate privata. Autorul exceptiei
nu a avut dreptul de proprietate asupra rezervoarelor, conductelor si asupra
celorlalte instalatii si echipamente aferente, ci doar un pachet de actiuni
care ii confera un drept de creanta asupra patrimoniului societatii comerciale.
Se arata ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 15/2001 stabileste un regim juridic
al proprietatii in conformitate cu Constitutia din anul 1991.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei, ca fiind neintemeiata, deoarece dispozitiile criticate nu contravin
prevederilor art. 41 alin. (2) si ale art. 135 alin. (1) si (6) din
Constitutie. Se arata ca autorul exceptiei nu a avut dreptul de proprietate
asupra bunurilor societatii comerciale, ci doar un drept de creanta asupra
patrimoniului acesteia. Desi Legea nr. 15/1990 prevede la art. 20 trecerea
gratuita in patrimoniul societatilor comerciale a bunurilor care apartineau
statului, aceasta lege a fost adoptata anterior intrarii in vigoare a
Constitutiei din 1990. Or, art. 135 din Constitutie a reglementat existenta
proprietatii publice, iar la alineatul (4) a lasat legiuitorul sa stabileasca
si alte bunuri ce ar putea face obiectul proprietatii publice.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 20 noiembrie 2001, pronuntata in Dosarul nr. S
2.526/COM/2001, Tribunalul Constanta - Sectia comerciala a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 15/2001, aprobata prin Legea nr. 68/2002, exceptie
ridicata de Broadhurst Investments Limited in cauza avand ca obiect
solutionarea actiunii in anulare si suspendare a executarii hotararii adunarii
generale extraordinare a actionarilor Societatii Comerciale "Oil
Terminal" - S.A. din Constanta, din data de 31 iulie 2001, prin care a
fost redus capitalul social al societatii.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 15/2001, prin care au fost
declarate ca fiind in proprietate publica a statului rezervoarele, conductele,
statiile de pompare, celelalte instalatii si echipamente aferente acestora,
trecute in patrimoniul Societatii Comerciale "Oil Terminal" - S.A.
din Constanta, prin Hotararea Guvernului nr. 1.200/1990 privind infiintarea de
societati comerciale pe actiuni in industrie, contravin dispozitiilor
constitutionale ale art. 41 alin. (1), (2), (3) si (5) si ale art. 135 alin.
(1) si (6). Totodata, sunt invocate prevederile art. 17 din Declaratia
Universala a Drepturilor Omului si dispozitiile art. 1 alin. 1 din Protocolul
aditional nr. 1 la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale.
Se argumenteaza, in esenta, ca, potrivit reglementarii criticate, activele
la care ordonanta de urgenta se refera "sunt si raman in proprietatea
publica a statului", desi acestea erau proprietatea privata a societatii
comerciale infiintate in anul 1990, fiind inscrise in capitalul social al
acesteia, "ca efect al aplicarii Hotararii Guvernului nr. 1.200/1990, adoptate
in baza Legii nr. 15/1990 privind reorganizarea unitatilor economice de stat ca
regii autonome si societati comerciale si figurau ca atare in evidentele
proprietatii". In legatura cu dispozitiile art. 20 din Legea nr. 15/1990,
conform carora societatile comerciale rezultate din transformarea fostelor
unitati economice de stat au devenit proprietare asupra bunurilor aflate in
patrimoniul lor, autorul exceptiei face referire la jurisprudenta Curtii
Constitutionale, potrivit careia acest text de lege nu contravine Constitutiei.
Se invoca, in acest sens, Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. 1 din 7
septembrie 1993, Decizia nr. 37 din 3 aprilie 1996, Decizia nr. 9 din 22
ianuarie 1997, precum si Decizia nr. 18 din 14 martie 1994. In concluzie,
considera autorul exceptiei, "imprejurarea ca Societatea Comerciala
<<Oil Terminal>> - S.A. din Constanta are ca actionar si statul nu
atrage nici o consecinta in ceea ce priveste titularul dreptului de proprietate
asupra bunurilor societatii". Aceste bunuri, apreciaza autorul exceptiei,
constituie proprietatea privata a acestei societati comerciale si beneficiaza
de protectia proprietatii private, instituita prin art. 41 alin. (1) si (2),
precum si prin art. 135 alin. (6) din Constitutie.
Tribunalul Constanta - Sectia comerciala considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este nefondata, intrucat actul normativ criticat este in
concordanta cu prevederile Constitutiei, ale Protocolului aditional nr. 1 la
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale,
precum si cele ale Declaratiei Universale a Drepturilor Omului.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
cu motivarea ca "dispozitiile legale criticate nu afecteaza dreptul de
proprietate al nici unui titular si nu diminueaza proprietatea nimanui".
Se arata, in continuare, ca "autorul exceptiei nu a fost niciodata
titularul dreptului de proprietate asupra bunurilor in cauza. Acesta detine un
pachet de actiuni care ii confera un drept de creanta asupra patrimoniului
societatii comerciale, iar nu un drept de proprietate asupra bunurilor
societatii si, ca urmare, nu poate suferi vreo paguba materiala prin
modificarea valorii capitalului social, prin care ar putea fi despagubit".
In consecinta, se apreciaza ca "dispozitiile constitutionale invocate de
autorul exceptiei nu sunt incidente in cauza". Totodata, Guvernul arata,
referitor "la bunurile ce fac obiectul de reglementare al Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 15/2001, ca nu se stabileste un nou (alt) regim
juridic al acestora (trecerea din domeniul privat in domeniul public al
statului)". Guvernul considera, de asemenea, "art. 1 al acestei
ordonante de urgenta nu cuprinde propriu-zis o dispozitie, o norma de conduita,
ci se face o simpla constatare, in sensul ca acestea <<sunt si raman in
proprietatea publica a statului si fac parte din domeniul public de interes
national>>, integrandu-se intr-un cadru legislativ prin care s-a
instituit regimul juridic al bunurilor in cauza: Legea petrolului nr. 134/1995 (art.
1 si 8) si Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic
al acesteia (art. 3 alin. (1) si (2) si anexa pct. I.17), in raport cu
dispozitiile art. 135 alin. (4) si (5) din Constitutie". Chiar daca Legea
nr. 15/1990 privind reorganizarea unitatilor economice de stat ca regii
autonome si societati comerciale (lege preconstitutionala, invocata de autorul
exceptiei) a prevazut la art. 20 alin. 2 ca "Bunurile din patrimoniul
societatilor comerciale sunt proprietatea acestora, cu exceptia celor dobandite
cu alt titlu", Guvernul precizeaza ca "aceasta dispozitie nu poate fi
disociata, in ceea ce priveste situatia bunurilor in cauza, de actele normative
mentionate".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile
procurorului, dispozitiile criticate, raportate la prevederile Constitutiei,
precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 15 din 26 ianuarie 2001 privind
reglementarea situatiei juridice a rezervoarelor, conductelor de transport al
titeiului si al produselor petroliere, a statiilor de pompare si a celorlalte
instalatii si echipamente aferente, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 66 din 7 februarie 2001, ordonanta aprobata prin Legea nr. 68 din
16 ianuarie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 52
din 25 ianuarie 2002.
Ordonanta de urgenta criticata pentru neconstitutionalitate are urmatorul
cuprins:
"Art. 1
Rezervoarele, conductele de transport al titeiului si al produselor
petroliere, statiile de pompare, celelalte instalatii si echipamente aferente
acestora, care au fost trecute in patrimoniul Societatii Comerciale <<Oil
Terminal>> - S.A. Constanta prin Hotararea Guvernului nr. 1.200/1990
privind infiintarea de societati comerciale pe actiuni in industrie, cu
modificarile ulterioare, sunt si raman in proprietatea publica a statului si
fac parte din domeniul public de interes national.
Art. 2
(1) Societatea Comerciala <<Oil Terminal>> - S.A. Constanta se
declara societate comerciala de interes strategic, iar interesele statului
pentru actiunile detinute in capitalul social al acestei societati vor fi
reprezentate de Ministerul Industriei si Resurselor.
(2) Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor
Statului va transfera Ministerului Industriei si Resurselor actiunile detinute
la Societatea Comerciala <<Oil Terminal>> - S.A. Constanta, pe baza
de protocol.
Art. 3
In aplicarea prevederilor art. 1 capitalul social al Societatii Comerciale
<<Oil Terminal>> - S.A. Constanta va fi redus corespunzator valorii
contabile a bunurilor care fac parte din domeniul public de interes national,
mentinandu-se actuala structura a actionariatului.
Art. 4
Agentia Nationala pentru Resurse Minerale va desemna, in conditiile legii,
titularul acordului petrolier de concesiune a activitatii de exploatare a
bunurilor prevazute la art. 1 si va desfasura procedura de concesionare.
Art. 5
Concesionarul va negocia conditiile de utilizare a stocurilor de titei si
de produse petroliere, aflate la Societatea Comerciala <<Oil
Terminal>> - S.A. Constanta, cu persoanele juridice care le detin, cu
acordul Ministerului Industriei si Resurselor.
Art. 6
Pana la aprobarea, in conditiile legii, a acordului petrolier de catre
Agentia Nationala pentru Resurse Minerale Societatea Comerciala <<Oil
Terminal>> - S.A. Constanta va pastra bunurile mentionate la art. 1, cu
diligenta unui bun proprietar, si va asigura utilizarea normala a
acestora."
Textele constitutionale invocate in sustinerea exceptiei de
neconstitutionalitate sunt art. 41 alin. (1), (2), (3) si (5), art. 135 alin.
(1) si (6), care au urmatorul cuprins:
- Art. 41 alin. (1), (2), (3) si (5): "(1) Dreptul de proprietate,
precum si creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele
acestor drepturi sunt stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege, indiferent de
titular. Cetatenii straini si apatrizii nu pot dobandi dreptul de proprietate
asupra terenurilor.
(3) Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate
publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire [...].
(5) Despagubirile prevazute in alineatele (3) si (4) se stabilesc de comun
acord cu proprietarul sau, in caz de divergenta, prin justitie.";
- Art. 135 alin. (1) si (6): "(1) Statul ocroteste proprietatea [...].
(6) Proprietatea privata este, in conditiile legii, inviolabila."
Autorul exceptiei a invocat in motivarea sustinerilor sale si dispozitiile
art. 11 si 20 din Constitutie, referindu-se in mod concret la prevederile art.
17 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, care proclama ca "Orice
persoana are dreptul la proprietate atat singura, cat si in asociatie cu
altii" si ca "Nimeni nu poate fi lipsit in mod arbitrar de
proprietatea sa". De asemenea, se invoca si dispozitiile art. 1 alin. 1
din Protocolul aditional nr. 1 la Conventia pentru apararea drepturilor omului
si a libertatilor fundamentale, ratificat de Romania prin Legea nr. 30/1994,
text conform caruia "Orice persoana fizica sau juridica are dreptul la
respectarea bunurilor sale. Nimeni nu poate fi lipsit de proprietatea sa decat
pentru cauza de utilitate publica si in conditiile prevazute de lege si de
principiile generale ale dreptului international".
Critica de neconstitutionalitate formulata de autorul exceptiei se bazeaza
pe sustinerea ca bunurile Societatii Comerciale "Oil Terminal" - S.A.
Constanta constituie proprietatea privata a acestei societati comerciale si
beneficiaza de protectia proprietatii private instituita prin art. 41 alin. (1)
si (2), precum si prin art. 135 alin. (6) din Constitutie. De aceea, considera
autorul exceptiei, "Guvernul nu poate sa dispuna prin ordonanta de urgenta
ca aceste bunuri <<sunt si raman in proprietatea publica a
statului>>, din moment ce ele se afla in proprietate privata". Se
considera ca, in cauza, a operat o "veritabila nationalizare care, in
conformitate cu regimul constitutional al dreptului de proprietate, este
inadmisibila". In opinia autorului exceptiei "trecerea silita in
proprietatea statului a unor bunuri proprietate privata se poate realiza prin
expropriere, in conditiile prevazute de art. 41 alin. (3) si (5) din
Constitutie, sau prin confiscare, in cazul bunurilor destinate, folosite sau
rezultate din infractiuni ori contraventii, in conditiile prevazute la alin.
(8) al aceluiasi articol".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, potrivit
dispozitiilor art. 20 alin. 2 din Legea nr. 15 din 7 august 1990 privind
reorganizarea unitatilor economice de stat ca regii autonome si societati
comerciale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 98 din 8
august 1990, "Bunurile din patrimoniul societatii comerciale sunt
proprietatea acesteia, cu exceptia celor dobandite cu alt titlu".
Analizand acest aspect, Curtea observa ca Legea nr. 15/1990, adoptata anterior
intrarii in vigoare a Constitutiei, a reglementat trecerea gratuita a bunurilor
respective, care apartineau statului, in patrimoniul societatilor comerciale si
al regiilor autonome constituite in locul fostelor intreprinderi de stat. Or,
potrivit art. 150 alin. (1) din Constitutie "Legile si toate celelalte
acte normative raman in vigoare, in masura in care ele nu contravin prezentei
Constitutii". In ceea ce priveste proprietatea, legiuitorul constituant a
prevazut la art. 135 existenta proprietatii publice care apartine exclusiv statului
sau unitatilor administrativ-teritoriale. In afara bunurilor prevazute expres
la art. 135 alin. (4) din Constitutie, textul respectiv prevede ca "si
alte bunuri stabilite de lege, fac obiectul exclusiv al proprietatii
publice".
In aplicarea dispozitiilor constitutionale ale art. 135 alin. (4) a fost
adoptata, intre alte acte normative, Legea petrolului nr. 134 din 29 decembrie
1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 301 din 29
decembrie 1995, care la art. 8 alin. 1 si 2 prevede ca "Sistemul national
de transport al petrolului face parte din domeniul public de interes national
si este de importanta strategica.
In sistemul national de transport al petrolului se cuprind conductele
magistrale care asigura colectarea petrolului extras din perimetrele de
exploatare sau a celui provenit din import si dirijarea lui de la punctele de
predare de catre producatori la unitatile de prelucrare, spre centrele de
distributie si consum sau la export, precum si toate instalatiile, echipamentele
si dotarile aferente acestora". Totodata, potrivit art. 46, "Pe data
intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Legea petrolului din anul 1942,
Legea nr. 66/1992, precum si alte dispozitii contrare sau incompatibile".
Ulterior, prin Legea nr. 213 din 17 noiembrie 1998 privind proprietatea
publica si regimul juridic al acesteia, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 448 din 24 noiembrie 1998, s-au prevazut in Lista anexa
care cuprinde unele bunuri ce alcatuiesc domeniul public al statului si al
unitatilor administrativ-teritoriale, la pct. I privind domeniul public al
statului, pozitia 17, "conductele de transport al titeiului, al produselor
petroliere si al gazelor naturale".
In acest context Curtea observa ca prevederile legale criticate pentru
neconstitutionalitate sunt in spiritul si litera reglementarii constitutionale
cu privire la proprietatea publica, ulterioara Legii nr. 15/1990, reglementare
care a determinat aparitia unor acte normative concordante cu dispozitiile constitutionale
atat in domeniul petrolier, cat si in alte domenii. Este relevant, in acest
sens, faptul ca, in temeiul dispozitiilor art. 135 alin. (5) din Constitutie, a
fost reconsiderat si titlul cu care regiile autonome detineau bunuri
proprietate publica, stabilindu-se, ulterior adoptarii Constitutiei, ca
bunurile respective sunt date in administrarea acestora, iar nu in proprietate,
cum stabilise initial Legea nr. 15/1990. Astfel, prevederile legale criticate
nu sunt contrare dispozitiilor art. 135 alin. (1) si (6) din Constitutie.
Curtea retine, de altfel, ca autorul exceptiei in calitate de actionar la
societatea comerciala, actionar majoritar fiind Ministerul Industriei si
Resurselor, nu a avut niciodata un drept de proprietate asupra bunurilor Societatii
Comerciale "Oil Terminal" - S.A. Constanta, ci detine doar un pachet
de actiuni, care ii confera un drept de creanta asupra patrimoniului
societatii, asa cum jurisprudenta Curtii Constitutionale a stabilit in mod
constant.
In consecinta, critica autorului exceptiei de neconstitutionalitate,
actionar la societatea comerciala in cauza, referitoare la incalcarea dreptului
de proprietate, cu raportare la dispozitiile art. 41 alin. (1), (2), (3) si
(5), ale art. 135 alin. (1) si (6) din Constitutie, precum si la dispozitiile
art. 17 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului si ale art. 1 alin. 1
din Protocolul aditional nr. 1 la Conventia pentru apararea drepturilor omului
si a libertatilor fundamentale, nu poate fi primita.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 12, al art. 13 alin. (1)
lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, cu majoritate de voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 15/2001 privind reglementarea situatiei juridice a
rezervoarelor, conductelor de transport al titeiului si al produselor
petroliere, a statiilor de pompare si a celorlalte instalatii si echipamente
aferente, aprobata prin Legea nr. 68/2002, exceptie ridicata de Broadhurst
Investments Limited in Dosarul nr. S 2.526/COM/2001 al Tribunalului Constanta -
Sectia comerciala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 11 iulie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta
OPINIE SEPARATA
Pentru considerente identice cu cele cuprinse in opinia separata la Decizia
Curtii Constitutionale nr. 341 din 4 decembrie 2001 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 alin. 2 din Legea nr. 82/1993
privind constituirea Rezervatiei Biosferei "Delta Dunarii", publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 138 din 22 februarie 2002,
apreciez ca este gresita si solutia adoptata, cu majoritate de voturi, prin
Decizia nr. 214 din 11 iulie 2002.
Dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 15/2001 incalca, de
asemenea, in mod flagrant, principiul ocrotirii proprietatii private "in
mod egal de lege, indiferent de titular", consacrat de art. 41 alin. (2)
teza intai din Constitutie. Sub acest aspect, doresc sa fac unele sublinieri
suplimentare, avand in vedere specificul obiectului de reglementare al
ordonantei supuse controlului de constitutionalitate.
In art. 1 al ordonantei examinate se precizeaza ca "sunt si raman in
proprietatea publica a statului si fac parte din domeniul public de interes
national" acele rezervoare, conducte de transport al titeiului si al
produselor petroliere, statiile de pompare, celelalte instalatii si echipamente
aferente acestora, "care au fost trecute in patrimoniul Societatii
Comerciale <<Oil Terminal>> - S.A. Constanta prin Hotararea
Guvernului nr. 1.200/1990 privind infiintarea de societati comerciale pe
actiuni in industrie".
Hotararea Guvernului nr. 1.200/1990 a fost emisa in executarea Legii nr.
15/1990 privind reorganizarea unitatilor economice de stat ca regii autonome si
societati comerciale. Conform prevederilor art. 20 alin. 2 din Legea nr.
15/1990 "Bunurile din patrimoniul societatii comerciale sunt proprietatea
acesteia, cu exceptia celor dobandite cu alt titlu", dispozitii intarite
prin art. 65 alin. (1) din Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale,
republicata, cu referire la bunurile aduse ca aport la infiintarea societatilor
comerciale.
Initial toate societatile comerciale, infiintate prin transformarea
unitatilor economice de stat, au avut un singur actionar: statul, iar ulterior,
in procesul de privatizare, au aparut si alti actionari cu statut juridic si
drepturi egale. Nici unul dintre actionari nu are drept de proprietate asupra
bunurilor societatii comerciale, avand doar un drept de creanta fata de
societate, in raport cu actiunile detinute si putand sa dispuna asupra
actiunilor sale. Asupra bunurilor din proprietatea societatii comerciale poate
dispune numai adunarea generala a actionarilor. Aceste principii sunt valabile
si pentru stat, indiferent daca este actionar majoritar sau minoritar. Orice
dispozitie legala contrara acestor principii incalca obligatia constitutionala
de a ocroti in mod egal proprietatea privata, indiferent de titular.
Retinand ca bunurile la care se refera Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 15/2001 au trecut in mod licit, pe baza unor reglementari legale, in
proprietatea privata a unei societati comerciale, este evident ca statul nu mai
poate dispune de ele decat cu stricta respectare a normelor constitutionale,
chiar daca interese nationale majore impun schimbarea regimului juridic al
acestora. Or, potrivit art. 41 alin. (3) din Constitutie "Nimeni nu poate
fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate publica, stabilita potrivit
legii, cu dreapta si prealabila despagubire", iar alin. (7) al aceluiasi
articol constitutional, in teza intai, interzice confiscarea averii dobandite
licit, alin. (8) permitand confiscarea doar a bunurilor "destinate,
folosite sau rezultate din infractiuni ori contraventii".
Acceptand chiar si teza ca Legea nr. 15/1990, precum si Hotararea
Guvernului nr. 1.200/1990, acte normative preconstitutionale, au dispus trecerea
in proprietatea societatilor comerciale, infiintate prin transformarea
unitatilor economice de stat, a unor bunuri contrar prevederilor noii
Constitutii, tot nu se poate retine justificarea constitutionala a masurilor
dispuse prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 15/2001. Potrivit art. 150
alin. (1) din Constitutie "Legile si toate celelalte acte normative raman
in vigoare, in masura in care ele nu contravin prezentei Constitutii", dar
aceasta abrogare implicita se produce doar de la data intrarii in vigoare a
Constitutiei, fara a se rasfrange asupra situatiilor si raporturilor juridice
nascute anterior, pe baza reglementarilor legale atunci in vigoare, chiar
contrare actualei Constitutii, intrucat nici prevederile constitutionale nu pot
fi aplicate cu efecte retroactive.
Argumentul retinut in decizie, in sensul ca actionarul autor al exceptiei
de neconstitutionalitate nu are drept de proprietate asupra bunurilor
societatii comerciale, este valabil, in aceeasi masura, dupa cum am aratat mai
inainte, si pentru statul actionar ca si pentru orice institutie publica
detinatoare de actiuni. Nu mai putin este adevarat insa si faptul ca orice
actionar are interesul legitim de a apara dreptul de proprietate si patrimoniul
societatii comerciale, putand actiona pe toate caile legale impotriva masurilor
de diminuare a capitalului social al societatii comerciale, care determina, in
mod direct, reducerea valorii actiunilor sale.
Judecator,
Kozsokar Gabor