Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 21 din  9 februarie 1999

privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (4) si (5) din Legea bugetului de stat pe anul 1998 nr. 109/1998

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 110 din 17 martie 1999


SmartCity3


    Lucian Mihai           - presedinte
    Costica Bulai          - judecator
    Kozsokar Gabor         - judecator
    Ioan Muraru            - judecator
    Nicolae Popa           - judecator
    Lucian Stangu          - judecator
    Florin Bucur Vasilescu - judecator
    Romul Petru Vonica     - judecator
    Paula C. Pantea        - procuror
    Doina Suliman          - magistrat-asistent

    Pe rol, solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (4) si (5) din Legea bugetului de stat pe anul 1998 nr. 109/1998, ridicata de Zamfirescu Mihaela in Dosarul nr. 7.330/1998 al Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti.
    Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 2 februarie 1999 si au fost consemnate in incheierea din aceeasi data, cand Curtea a amanat pronuntarea pentru data de 9 februarie 1999, pana la care autoarea exceptiei, Zamfirescu Mihaela, urmeaza sa depuna concluzii scrise.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 6 octombrie 1998, pronuntata in Dosarul nr. 7.330/1998, Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (4) si (5) din Legea bugetului de stat pe anul 1998 nr. 109/1998, ridicata, prin avocat, de Zamfirescu Mihaela, contestatoare intr-o cauza civila ce are ca obiect solutionarea contestatiei la decizia de desfacere a contractului de munca a autoarei exceptiei, decizie emisa de Comisia Nationala pentru Statistica.
    In motivarea exceptiei se sustine ca dispozitiile art. 5 alin. (4) si (5) din Legea nr. 109/1998, care au determinat desfacerea contractului de munca al contestatoarei in temeiul art. 130 alin. (1) lit. a) din Codul muncii, contravin normelor constitutionale cuprinse in art. 38 alin. (1) si (2), referitoare la dreptul la munca, la dreptul de alegere a profesiei si a locului de munca, respectiv la dreptul la protectia sociala a muncii, precum si prevederilor art. 49 privind conditiile in care poate fi restrans exercitiul unor drepturi sau al unor libertati.
    De asemenea, autoarea exceptiei considera ca prin dispozitiile legale atacate "s-a creat un pretext de inlaturare a unor persoane, pentru a se putea crea fonduri pentru cei ramasi", iar intr-o asemenea situatie nu se mai poate vorbi de o reducere reala de posturi, care sa justifice aplicarea dispozitiilor art. 130 alin. (1) lit. a) din Codul muncii.
    Exprimandu-si opinia, instanta de judecata considera ca, "in raport cu dispozitiile art. 38 alin. (1) si (2) si ale art. 49 din Constitutie, prevederile art. 5 alin. (4) si (5) din Legea nr. 109/1998 nu apar ca neconstitutionale".
    Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, au fost solicitate punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
    In punctul de vedere comunicat de presedintele Camerei Deputatilor se arata ca exceptia de neconstitutionalitate este nefondata, intrucat "ocuparea numarului de posturi in limita maxima de posturi prevazuta in anexa nu poate fi invocata ca o ingradire a dreptului fundamental la munca". Pe de alta parte, incetarea contractului de munca in temeiul art. 130 alin. (1) lit. a) din Codul muncii nu-l impiedica pe angajat sa incheie un alt contract de munca la alt angajator.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, considera, de asemenea, exceptia neintemeiata, deoarece dispozitiile art. 5 alin. (4) din Legea nr. 109/1998 nu instituie o ingradire a dreptului la munca, a libertatii de alegere a profesiei si a locului de munca si nici a dreptului la protectia sociala a muncii. Din aceste dispozitii legale rezulta "obligatia ordonatorilor principali de credite de a lua masuri, incepand cu 1 iulie 1998, de corelare a numarului de posturi ocupate cu numarul maxim de posturi prevazut in anexa nr. 3 a acestei legi..., avand drept scop incadrarea in cheltuielile de personal aprobate in anul 1998".
    Referitor la art. 5 alin. (5) din Legea nr. 109/1998 se apreciaza ca aceste dispozitii stabilesc doar "sursele de finantare din care pot fi acordate personalului premii in cursul anului 1998", fara sa instituie vreo restrangere a exercitiului unor drepturi si libertati, care sa contravina prevederilor art. 38 alin. (1) si (2) ori ale art. 49 din Constitutie.
    Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al presedintelui Camerei Deputatilor, punctul de vedere comunicat de Guvern, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile scrise, depuse de autoarea exceptiei, sustinerile partilor, concluziile procurorului, dispozitiile legale atacate, raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost legal sesizata.
    Alin. (4) si (5) ale art. 5 din Legea nr. 109/1998 au urmatorul cuprins:
    "(4) In vederea incadrarii in cheltuielile de personal aprobate in anul 1998, ordonatorii principali de credite vor lua masuri ca, incepand cu data de 1 iulie 1998, numarul de posturi ocupate sa nu depaseasca numarul maxim de posturi prevazut in anexa nr. 3..."
    "(5) Economiile la cheltuielile cu salariile, rezultate ca urmare a neocuparii posturilor prevazute in anexa nr. 3 si a modificarii structurii de personal, pot fi utilizate pentru acordarea de premii in cursul anului 1998..."
    Examinand textul art. 5 alin. (4) din Legea nr. 109/1998, Curtea constata ca acesta nu contine nici o dispozitie prin care sa fie restrans exercitiul unor drepturi sau al unor libertati recunoscute cetatenilor in Constitutie, deci nici al dreptului la munca, al libertatii alegerii profesiei sau a locului de munca ori al dreptului la protectia sociala a muncii. In schimb, interzice autoritatilor publice, institutiilor si unitatilor titulare ale alocatiilor bugetare ca, incepand cu data de 1 iulie 1998, sa incadreze un numar mai mare de personal decat cel maxim prevazut in anexa nr. 3 a legii pentru fiecare in parte, iar in cazul in care, anterior, acest numar a fost depasit, le obliga sa ia asemenea masuri de reorganizare sau de restructurare incat sa se incadreze in numarul maxim de posturi prevazut, pentru a nu depasi cheltuielile de personal aprobate.
    Aprobarea bugetului de stat si, in cadrul acesteia, stabilirea cuantumului si a principalelor destinatii ale alocatiilor bugetare constituie atributul constitutional exclusiv al legiuitorului, iar exercitarea lui nu infrange nici o norma constitutionala.
    Dispozitiile art. 5 alin. (5) din Legea nr. 109/1998 nu impun reducerea posturilor ocupate. Ele permit insa ca economiile realizate ca urmare a neocuparii numarului maxim de posturi aprobat sa fie folosite la premierea personalului in cursul anului 1998.
    Autoritatile publice, institutiile si unitatile au libertatea ca, in limita numarului maxim de posturi aprobat prin lege, sa stabileasca numarul optim de posturi pe care le ocupa, in vederea asigurarii bunei functionari si a eficientei activitatii lor.
    Faptul ca reducerea de personal a fost sau nu rezultatul unor masuri reale de reorganizare si ca a vizat sau nu posturi de natura celui ocupat de angajata careia i s-a desfacut contractul de munca in baza art. 130 alin. (1) lit. a) din Codul muncii constituie elemente a caror stabilire cade in sarcina instantei investite cu judecarea contestatiei la decizia de desfacere a contractului de munca si nu pot face obiect al contenciosului constitutional.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si al art. 1, art. 2, art. 3, art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (4) si (5) din Legea bugetului de stat pe anul 1998 nr. 109/1998, ridicata de Zamfirescu Mihaela in Dosarul nr. 7.330/1998 al Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti.
     Definitiva.
     Pronuntata in sedinta publica din data de 9 februarie 1999.

             PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
                       LUCIAN MIHAI

                              Magistrat asistent,
                              Doina Suliman



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 21/1999

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 21 din 1999
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decretul 358 1948
    What type of loan do you need? Personal loan Car loan Refinancing Mortgage Business capital (start or expand your business) Have you lost hope and think that there is no way out, but your financial problems are still not gone? Do not hesitate to contact us for possible business cooperation. Contact us (WhatsApp) number +918131851434 contact email id : sumitihomelend@gmail.com Mr. Damian Sumiti
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 21/1999
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu