DECIZIE Nr. 21 din 3 februarie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 91^1 -
91^5 din Codul de procedura penala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 159 din 17 aprilie 2000

Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Claudia Miu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 91^1 - 91^5 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata
in Dosarul nr. 20/1999 al Curtii Militare de Apel de Gheorghe Trutulescu, Ioan
Suciu, Catalin Tanase, Constantin Minea, Liviu Constantin Lazar, Silviu
Dimitrie Eftimie, Gabriel Negoescu, Dumitru Popescu, Valentin Vasilescu, Marian
Chiata, Zenobie Ioan Aldulescu, Bogdan Corin Aldulescu, Stelian Gheorghe,
Daniela Nicoleta Negoescu, Sorin Cristian Rosca, Stefan Andreias, Chahin Nizar,
Hitam Silim si Jamal Al Atm.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 25 ianuarie 2000,
fiind consemnate in incheierea din acea data, cand Curtea a amanat pronuntarea
pentru data de 2 februarie 2000 si apoi pentru data de 3 februarie 2000.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 11 octombrie 1999, Curtea Militara de Apel a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 91^1 - 91^5 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Gheorghe
Trutulescu, Ioan Suciu, Catalin Tanase, Constantin Minea, Liviu Constantin
Lazar, Silviu Dimitrie Eftimie, Gabriel Negoescu, Dumitru Popescu, Valentin
Vasilescu, Marian Chiata, Zenobie Ioan Aldulescu, Bogdan Corin Aldulescu,
Stelian Gheorghe, Daniela Nicoleta Negoescu, Sorin Cristian Rosca, Stefan
Andreias, Chahin Nizar, Hitam Silim si Jamal Al Atm. Exceptia a fost motivata
prin cerere scrisa, depusa la dosarul instantei de judecata de aparatorii lui Dumitru
Popescu si Sorin Cristian Rosca, iar aparatorii celorlalti autori ai exceptiei
mentionati au achiesat, prin sustinerile orale, la motivele astfel invocate.
Obiectul cauzei in care s-a ridicat exceptia de neconstitutionalitate il
constituie solutionarea apelurilor declarate impotriva Sentintei penale nr. 19
din 18 februarie 1999 a Tribunalului Militar Teritorial Bucuresti, prin care
autorii exceptiei de neconstitutionalitate au fost condamnati pentru savarsirea
infractiunilor de contrabanda, complicitate la contrabanda, asocierea pentru
savarsirea de infractiuni, fals, uz de fals, marturie mincinoasa, calcare de
consemn si retinerea sau distrugerea de inscrisuri. Pentru dovedirea faptelor
penale imputate autorilor exceptiei au fost folosite ca mijloace de proba,
printre altele, si inregistrari audio si video, reglementate prin dispozitiile
art. 91^1 - 91^5 din Codul de procedura penala.
In motivarea exceptiei autorii acesteia considera ca se impune ca
dispozitiile art. 91^1 - 91^5 din Codul de procedura penala sa fie raportate la
dispozitiile Constitutiei si la prevederile Conventiei pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, tinandu-se seama ca,
potrivit art. 11 alin. (2) si art. 20 alin. (2) din legea fundamentala, acestea
fac parte din dreptul intern si au prioritate. Potrivit prevederilor conventiei
cauzele privind incalcarea drepturilor fundamentale ale omului se solutioneaza
pe plan local "pentru a permite valorificarea imediata a acestor drepturi
si a se evita astfel deciziile de condamnare din partea jurisdictiilor de la
Strasbourg". Se sustine in continuare ca prevederile art. 6 din conventie
impun statelor semnatare "garantarea unei bune justitii". In legatura
cu obligatia de protectie a acestor drepturi fundamentale se invoca
jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului care a stabilit, in mod
constant, ca prin conventie se fixeaza doar "un nivel minim de protectie,
pe care statele sunt incurajate sa il asigure, insa nu pot cobori masurile de
protectie sub acest nivel minim". In mod concret autorii exceptiei sustin
ca dispozitiile art. 91^1 - 91^5 din Codul de procedura penala incalca
prevederile art. 26 si 28 din Constitutie, care consacra dreptul la viata
intima, familiala si privata si, respectiv, dreptul la secretul corespondentei,
drept in care este inclus si secretul convorbirilor telefonice. In opinia
autorilor exceptiei dispozitiile art. 26 si 28 din Constitutie "nu prevad
posibilitatea restrangerii drepturilor garantate si pentru cazul existentei datelor
sau indiciilor temeinice privind pregatirea sau savarsirea unor infractiuni
avute in vedere de art. 91^1 din Codul de procedura penala". Pe de alta
parte, mai sustin autorii exceptiei, dispozitiile legale criticate incalca si
dreptul persoanei la respectarea vietii sale private si de familie, consacrat
prin art. 8 din conventie, text conform caruia orice persoana are dreptul la
respectarea vietii sale private si a corespondentei sale, iar amestecul unei
autoritati publice in exercitarea drepturilor fundamentale este permis numai
daca este prevazut prin lege si daca acesta constituie o masura care, intr-o
societate democratica, este necesara securitatii nationale, sigurantei publice,
bunastarii economice a tarii, apararii ordinii si prevenirii infractiunilor,
protectiei sanatatii sau a moralei, protectiei drepturilor si libertatilor
altor persoane. Or, se sustine in continuare, nu este prevazuta si conditia
existentei datelor sau indiciilor temeinice privind pregatirea ori savarsirea
unor infractiuni pentru care urmarirea penala se face din oficiu, asa cum
prevad dispozitiile legale criticate. Nici dispozitiile art. 26 si 28 din
Constitutie nu prevad ca, in cazul in care exista asemenea date sau indicii,
este permis amestecul autoritatilor publice in exercitarea drepturilor la viata
intima, familiala si privata si la secretul corespondentei. Prin urmare,
drepturile fundamentale mentionate nu pot fi restranse.
Se arata totodata ca dispozitiile art. 91^1 - 91^5 din Codul de procedura
penala nu numai ca sunt neconstitutionale, dar ele lasa loc arbitrariului,
afectand insasi substanta dreptului. In sprijinul acestei sustineri este
invocata jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului, care in cazul
"Malone contra Regatului Unit", 1985, a statuat ca statele semnatare
ale conventiei trebuie ca, in dreptul lor intern, sa ofere protectie
indivizilor impotriva amestecului arbitrar al puterii publice in exercitiul
drepturilor garantate de dispozitiile art. 8 pct. 1 din conventie.
Autorii exceptiei critica dispozitiile art. 91^1 - 91^5 din Codul de
procedura penala si pentru faptul ca acestea, datorita necorelarii lor cu
dispozitiile art. 26 si 28 din Constitutie si cu cele ale art. 8 din conventie,
"sunt eliptice, de natura sa dea nastere la interpretari abuzive". Se
arata ca inregistrarile audio si video se efectueaza cu autorizatia
procurorului pentru durata de pana la cel mult 30 de zile, autorizatia putand
fi prelungita de procuror pentru acelasi numar de zile. In opinia autorilor
exceptiei dispozitiile legale criticate nu contin garantii procesual penale
care sa stavileasca abuzurile si sa ofere cadrul legal persoanei interesate sa
conteste legalitatea inregistrarilor, in sensul de a se verifica daca au fost
respectate dispozitiile legale privind inregistrarea si certificarea
inregistrarilor. Se precizeaza ca singura posibilitate a celui vatamat, in mod
nejustificat, prin activitatea de interceptare a convorbirilor telefonice,
dispusa prin mandat, este aceea de a se adresa cu plangere, in temeiul art. 278
din Codul de procedura penala, prim-procurorului sau procurorului ierarhic
superior, dupa caz. Se apreciaza ca un asemenea control a posteriori este
insuficient pentru a garanta legalitatea inregistrarilor, avand in vedere ca
procedura de autorizare a acestor operatiuni este data in competenta exclusiva
a procurorului desemnat fie de prim-procurorul parchetului de pe langa curtea
de apel, fie de procurorul general, fara sa existe un control din partea altui
organ. Se sustine ca lipsa unui control jurisdictional al inregistrarilor
audio-video, chiar daca un asemenea control este posibil numai dupa finalizarea
lor, reprezinta o incalcare a dispozitiilor art. 21 din Constitutie, privitoare
la accesul liber la justitie. Pe de alta parte, dispozitiile legale criticate
sunt neconstitutionale si pentru ca acorda posibilitatea procurorului sa isi
prelungeasca propria masura de autorizare. Acest atribut se impune sa apartina
"unei persoane independente, respectiv unui judecator".
Se mai arata ca dispozitiile art. 91^1 - 91^5 din Codul de procedura penala
nu reglementeaza obligatia organului de urmarire penala si a procurorului de a
depune in dosarul penal acele acte si materiale care au fost avute in vedere de
procuror atunci cand a acordat sau a prelungit autorizatia de inregistrare, in
scopul de a se putea verifica legalitatea autorizarii. De asemenea, aceleasi
dispozitii nu reglementeaza masuri de precautie, astfel incat inregistrarile
efectuate sa fie "intacte si complete, [...] in scopul de a fi controlate,
eventual, de catre judecatori si de catre aparare".
Se sustine, in alta ordine de idei, ca dispozitiile legale criticate au
permis Serviciului Roman de Informatii, Serviciului de Informatii Externe,
Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie si Tribunalului Militar
Teritorial Bucuresti sa incalce drepturile fundamentale prevazute la art. 21,
26 si 28 din Constitutie, prin aceea ca:
- Serviciul Roman de Informatii si Serviciul de Informatii Externe au
refuzat sa puna la dispozitie celor interesati documentatia in baza careia au
solicitat si au obtinut autorizatia de interceptare, pentru a se putea verifica
legalitatea actiunii;
- procurorul a refuzat sa puna la dispozitie inculpatilor, avocatilor si
judecatorilor, cu ocazia judecatii, documentatia in baza careia s-a acordat
autorizatia de interceptare si astfel a fost imposibil sa se verifice
legalitatea actiunii;
- Serviciul de Informatii Externe a prezentat Parchetului Militar acte din
care au fost scoase diverse pasaje, necomunicand interceptarile integrale nici
la cererea tribunalului, iar procurorul general al Parchetului de pe langa
Curtea Militara de Apel a prezentat tribunalului note de constatare a unor
convorbiri telefonice inregistrate neautorizat sau vadit fragmentate prin scoaterea
unor pasaje:
- Tribunalul a refuzat sa verifice cum a intrat Parchetul in posesia unor
tabele telefonice din retelele telefonice G.S.M. "Dialog" sau
"Connex".
Instanta de judecata, exprimandu-si opinia asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate, considera, in principiu, ca ridicarea acesteia
este admisibila, intrucat in cauza "exista dovezi din care rezulta ca au
fost luate masuri, au fost desfasurate activitati si s-au intocmit acte cu
caracter de proba in temeiul art. 90 alin. 2 si la art. 91 din Codul de
procedura penala". Cadrul general al activitatilor privind interceptarile
convorbirilor telefonice este reglementat prin dispozitiile Codului de
procedura penala care constituie si temeiul legal pentru folosirea ca probe in
procesul penal a datelor obtinute. Se apreciaza ca, intrucat in baza
dispozitiilor art. 91^1 - 91^5 din Codul de procedura penala s-au facut acte
procesuale si s-au administrat probe pe baza carora s-a intocmit actul de
sesizare, solutionarea cauzei depinde de acestea. Instanta considera ca aceste
dispozitii sunt constitutionale, intrucat, potrivit prevederilor art. 49 alin.
(1) din legea fundamentala, exercitiul unor drepturi sau al unor libertati
poate fi restrans numai prin lege - astfel cum este, in speta, Codul de
procedura penala - si numai daca se impune, dupa caz, pentru apararea
sigurantei nationale, desfasurarea instructiei penale si alte finalitati expres
enumerate.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului pentru a transmite punctele lor de
vedere.
In punctul de vedere al Guvernului se apreciaza ca sustinerea privind
incalcarea dispozitiilor art. 8 din Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale este nefondata, intrucat, conform pct. 2
al art. 8, "o ingerinta in exercitarea libertatii de comunicare este
admisibila daca vizeaza, printre altele: protejarea securitatii nationale, a
ordinii publice si pentru prevenirea faptelor penale". In acest sens se
invoca jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului, concretizata in
cauzele: "Klass si altii contra Germaniei", 1978, "Malone contra
Regatului Unit", 1985, "Huvig contra Frantei", 1990. Asadar,
datele sau indiciile temeinice la care fac trimitere dispozitiile art. 91^1 din
Codul de procedura penala sunt incluse in motivele pentru care, in conformitate
cu art. 8 din conventie, se poate dispune interceptarea convorbirilor telefonice.
In ceea ce priveste sustinerea ca dispozitiile legale criticate sunt
neconstitutionale pentru ca nu prevad obligarea organelor de urmarire penala sa
depuna la dosar probele pe care s-au intemeiat atunci cand s-a dispus
prelungirea autorizatiei de inregistrare, precum si in ceea ce priveste
invocarea unor imprejurari ivite in cursul judecatii, de natura sa aduca
atingere drepturilor apararii, Guvernul apreciaza ca problemele ridicate nu
reprezinta o critica de neconstitutionalitate, ele tinand de modul de aplicare
a legii. Se mai arata ca sunt nefondate si sustinerile privind incalcarea
prevederilor art. 26 si 28 din Constitutie, intrucat dispozitiile art. 91^1 -
91^5 din Codul de procedura penala indeplinesc conditiile cerute de art. 49 din
Constitutie pentru restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor
libertati, respectiv legalitatea masurii, scopul acesteia vizand desfasurarea
instructiei penale, precum si proportionalitatea masurii cu situatia care a
determinat-o.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor
de vedere.
Cu ocazia dezbaterilor in fata Curtii Constitutionale autorii exceptiei de
neconstitutionalitate au adus noi argumente in motivarea aspectelor de
neconstitutionalitate, care, in esenta, au urmatorul continut:
1. Cu privire la restrangerea exercitiului dreptului la secretul
corespondentei unii reprezentanti ai autorilor exceptiei au sustinut ca
exercitiul acestui drept nu poate fi restrans, deoarece art. 28 din Constitutie
stabileste fara echivoc ca el este inviolabil si nu prevede nici o limitare
speciala a acestei garantii fundamentale. Faptul ca in structura Constitutiei
textul art. 49, privind restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor
libertati, este situat la sfarsitul cap. II, referitor la drepturile si
libertatile fundamentale, din cadrul titlului II, creeaza aparenta ca ar putea
fi restrans oricare dintre drepturi si libertati. Insa, de exemplu,
dispozitiile art. 22 din Constitutie, care consacra dreptul la viata si integritate
fizica si psihica, prevad ca acest drept nu poate fi restrans, el fiind
garantat in mod neconditionat. De asemenea, se sustine ca nu poate fi restrans
exercitiul dreptului la protectia copiilor si a tinerilor sau exercitiul
dreptului la protectia persoanelor cu handicap, drepturi consacrate de art. 45
si 46 din Constitutie. Atunci cand legiuitorul constituant a voit sa restranga
exercitiul unor drepturi, a enuntat si cazurile de restrangere ori a prevazut
ca se vor stabili prin lege limitele si conditiile de exercitare in chiar
textul prin care le-a consacrat. Astfel, exercitiul dreptului la libertatea
individuala, precum si exercitiul dreptului la inviolabilitatea domiciliului,
prevazute la art. 23 si 27 din Constitutie, pot fi restranse in conditiile
prevazute cumulativ la art. 23 si 49, respectiv la art. 27 si 49 din legea
fundamentala. Dispozitiile art. 40 din Constitutie, care consacra dreptul la
greva, prevad ca "Legea stabileste conditiile si limitele exercitarii
acestui drept [...]". S-a mai sustinut ca legiuitorul constituant nu a
lasat la libera apreciere a legiuitorului ordinar posibilitatea de a restrange
exercitiul oricaruia dintre drepturile fundamentale, ci a precizat expres
posibilitatea restrangerii prin lege a exercitiului unor drepturi, atunci cand
a considerat necesara masura restrangerii, in conditiile prevazute la art. 49
din Constitutie.
Alti reprezentanti ai autorilor exceptiei au considerat ca exercitiul
drepturilor prevazute la art. 26 si 28 din Constitutie poate fi restrans prin
ingerinta autoritatii publice in scopul inregistrarii convorbirilor telefonice,
insa numai in cadrul procesului penal, care se declanseaza prin acte
procedurale. Astfel, in temeiul art. 21 din Constitutie, persoana lezata s-ar
putea plange ca nu au existat date si indicii temeinice care sa justifice
masura luata.
2. S-a mai sustinut cu ocazia dezbaterilor ca restrangerea exercitiului
dreptului la secretul convorbirilor telefonice ataca insasi substanta
dreptului, fiind incalcat principiul proportionalitatii prevazut la art. 49
alin. (2) din Constitutie.
3. Cu privire la cerinta care izvoraste din jurisprudenta Curtii Europene a
Drepturilor Omului, pentru ca ingerinta autoritatii publice in exercitarea unor
drepturi sa fie considerata prevazuta de lege s-a aratat ca trebuie ca norma
interna care constituie baza legala a ingerintei sa fie suficient de accesibila
si previzibila. Or, dispozitiile legale criticate nu sunt suficient de precise
si ele nu prevad garantii adecvate. S-a invocat practica jurisdictionala a
Curtii Europene a Drepturilor Omului, care a statuat in cazurile "Huvig
contra Frantei", 1990, si "Kruslin contra Frantei", 1990, ca
legile care autorizeaza ascultarea convorbirilor telefonice trebuie sa fie
redactate in termeni "deosebit de precisi", tinand seama ca
procedeele tehnice utilizate se perfectioneaza rapid.
4. Cu privire la lipsa unor garantii din cuprinsul dispozitiilor art. 91^1
- 91^5 din Codul de procedura penala, care sa ofere protectie contra abuzurilor
autoritatilor publice, s-a sustinut ca dispozitiile legale criticate sunt
neconstitutionale, pentru ca nu cuprind enumerarea cazurilor in care este
admisa interceptarea convorbirilor telefonice, permitand astfel ca aceasta
masura sa poata fi luata arbitrar. De asemenea, s-a aratat ca aceleasi
dispozitii nu contin nici o garantie procesual penala, intrucat, potrivit art.
278 din Codul de procedura penala, plangerea contra actelor procurorului se
rezolva pe linie ierarhica, in cadrul organizatoric al parchetelor. Prin Decizia
nr. 486/1997 Curtea Constitutionala a constatat ca aceste dispozitii sunt
constitutionale numai in masura in care nu-l opresc pe cel nemultumit de
solutionarea unei astfel de plangeri sa se adreseze justitiei. Aceasta decizie
insa a fost pronuntata ulterior interceptarii convorbirilor telefonice
efectuate in cauza, iar efectele sale, potrivit prevederilor art. 145 alin. (2)
din Constitutie, se produc numai pentru viitor, asa incat persoanele
interesate, parti in proces, nu au putut la acel moment al interceptarii sa se
adreseze justitiei.
5. In temeiul art. 25 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, republicata, s-a
solicitat extinderea exceptiei de neconstitutionalitate si asupra dispozitiilor
art. 119 alin. 2 din Codul de procedura penala, potrivit carora expertizele de
specialitate se pot efectua de un laborator medico-legal, de un laborator de
expertiza sau de un institut de specialitate. S-a considerat ca in fata
instantei de fond se impune sa se efectueze o expertizare a vocii si a
vorbirii, inregistrata pe banda magnetica, de catre Institutul National de
Expertize Criminalistice - I.N.E.C., infiintat prin Hotararea Guvernului nr.
368/1998, adaugandu-se insa ca acest institut nu are dotarea necesara pentru
identificarea vocii inculpatilor si, prin urmare, nu exista garantii pentru a
inlatura arbitrariul in procesul penal.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, sustinerile
partilor, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei
si ale Conventiei pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale si la jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului, precum
si Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, retine urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost legal sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
91^1 - 91^5 din Codul de procedura penala, cuprinse in titlul III cap. II
sectiunea V^1 "Inregistrarile audio sau video", care reglementeaza
inregistrarile audio sau video ca mijloace de proba, in sensul dispozitiilor
art. 64 din acelasi cod, dispozitii potrivit carora: "Mijloacele de proba
prin care se constata elementele de fapt ce pot servi ca proba sunt:
declaratiile invinuitului sau ale inculpatului, declaratiile partii vatamate,
ale partii civile si ale partii responsabile civilmente, declaratiile
martorilor, inscrisurile, inregistrarile audio sau video, fotografiile,
mijloacele materiale de proba, constatarile tehnico-stiintifice, constatarile
medico-legale si expertizele."
Dispozitiile legale criticate au urmatorul cuprins:
- Art. 91^1: "Inregistrarile pe banda magnetica ale unor convorbiri
efectuate cu autorizarea motivata a procurorului desemnat de prim-procurorul
Parchetului de pe langa Curtea de Apel, in cazurile si in conditiile prevazute
de lege, daca sunt date sau indicii temeinice privind pregatirea sau savarsirea
unei infractiuni pentru care urmarirea penala se face din oficiu, iar
interceptarea este utila, pentru aflarea adevarului, pot servi ca mijloace de
proba, daca din continutul convorbirilor inregistrate rezulta fapte sau
imprejurari de natura sa contribuie la aflarea adevarului.
Autorizarea procurorului se da pentru durata necesara inregistrarii, pana
la cel mult 30 de zile, in afara de cazul in care legea dispune altfel.
Autorizarea poate fi prelungita in aceleasi conditii, pentru motive temeinic
justificate, fiecare prelungire neputand depasi 30 de zile.
Inregistrarile prevazute in alin. 1 pot fi facute si la cererea motivata a
persoanei vatamate privind comunicarile ce-i sunt adresate, cu autorizarea
procurorului anume desemnat de procurorul general.";
- Art. 91^2: "Despre efectuarea inregistrarilor mentionate in art.
91^1, organul de urmarire penala intocmeste un proces-verbal in care se
mentioneaza autorizatia data de procuror pentru efectuarea interceptarii,
numarul sau numerele posturilor telefonice intre care se poarta convorbirile,
numele persoanelor care le poarta, daca sunt cunoscute, data si ora fiecarei
convorbiri in parte si numarul de ordine al rolei sau casetei pe care se face
imprimarea. Convorbirile inregistrate sunt redate integral in forma scrisa si
se ataseaza la procesul-verbal, cu certificarea pentru autenticitate de catre
organul de urmarire penala, verificat si contrasemnat de procurorul care
efectueaza sau supravegheaza urmarirea penala in cauza. La procesul-verbal se
ataseaza, de asemenea, caseta sau rola care contine inregistrarea convorbirii,
in original, sigilata cu sigiliul organului de urmarire penala.";
- Art. 91^3: "Modalitatile si conditiile de efectuare a
inregistrarilor aratate in art. 91^1 si 91^2 sunt aplicabile si in cazul
oricarei alte inregistrari a convorbirilor pe banda magnetica, autorizate
conform legii.";
- Art. 91^4: "Dispozitiile art. 91^1 sunt aplicabile si in cazul
inregistrarii de imagini, iar procedura de certificare a acestora este cea
prevazuta in art. 91^2, cu exceptia redarii in forma scrisa, dupa caz.";
- Art. 91^5: "Mijloacele de proba prevazute in prezenta sectiune pot
fi supuse expertizei tehnice la cererea procurorului, a partilor ori din
oficiu.
Inregistrarile prevazute in prezenta sectiune, prezentate de parti, pot
servi ca mijloace de proba, daca nu sunt interzise de lege."
Autorii exceptiei sustin ca aceste dispozitii legale sunt neconstitutionale
in principal pentru ca sunt contrare prevederilor art. 21, 26, 28 si 49 alin.
(2) din Constitutie, precum si prevederilor art. 6, 8, 17, 18 si 60 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Prevederile constitutionale invocate in motivarea exceptiei au urmatorul
cuprins:
- Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.";
- Art. 26: "(1) Autoritatile publice respecta si ocrotesc viata
intima, familiala si privata.
(2) Persoana fizica are dreptul sa dispuna de ea insasi, daca nu incalca
drepturile si libertatile altora, ordinea publica sau bunele moravuri.";
- Art. 28: "Secretul scrisorilor, al telegramelor, al altor trimiteri
postale, al convorbirilor telefonice si al celorlalte mijloace legale de
comunicare este inviolabil.";
- Art. 49: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate
fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea
sigurantei nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru
deosebit de grav.
(2) Restrangerea trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a libertatii."
Dispozitiile Conventiei pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, invocate in motivarea exceptiei, au urmatorul
cuprins:
- Art. 6: "1. Orice persoana are dreptul la judecarea in mod
echitabil, in mod public si intr-un termen rezonabil a cauzei sale, de catre o
instanta independenta si impartiala, instituita de lege, care va hotari fie
asupra incalcarii drepturilor si obligatiilor sale cu caracter civil, fie
asupra temeiniciei oricarei acuzatii in materie penala indreptate impotriva sa.
Hotararea trebuie sa fie pronuntata in mod public, dar accesul in sala de
sedinta poate fi interzis presei si publicului, pe intreaga durata a procesului
sau a unei parti a acestuia, in interesul moralitatii, al ordinii publice ori
al securitatii nationale intr-o societate democratica, atunci cand interesele
minorilor sau protectia vietii private a partilor la proces o impun sau in
masura considerata absolut necesara de catre instanta atunci cand, in
imprejurari speciale, publicitatea ar fi de natura sa aduca atingere
intereselor justitiei.
2. Orice persoana acuzata de o infractiune este prezumata nevinovata pana
ce vinovatia sa va fi legal stabilita.";
- Art. 8: "1. Orice persoana are dreptul la respectarea vietii sale
private si de familie, a domiciliului sau si a corespondentei sale.
2. Nu este admis amestecul unei autoritati publice in exercitarea acestui
drept decat in masura in care acest amestec este prevazut de lege si daca
constituie o masura care, intr-o societate democratica, este necesara pentru
securitatea nationala, siguranta publica, bunastarea economica a tarii,
apararea ordinii si prevenirea faptelor penale, protejarea sanatatii sau a
moralei, ori protejarea drepturilor si libertatilor altora.";
- Art. 17: "Nici o dispozitie din prezenta conventie nu poate fi
interpretata ca implicand, pentru un stat, un grup sau un individ, un drept
oarecare de a desfasura o activitate sau de a indeplini un act ce urmareste
distrugerea drepturilor sau a libertatilor recunoscute de prezenta conventie sau
de a aduce limitari mai ample acestor drepturi si libertati decat acelea
prevazute de aceasta conventie.";
- Art. 18: "Restrangerile care, in termenii prezentei conventii, sunt
aduse respectivelor drepturi si libertati nu pot fi aplicate decat in scopul
pentru care ele au fost prevazute.";
- Art. 60: "Nici o dispozitie din prezenta conventie nu va fi
interpretata ca limitand sau aducand atingere drepturilor omului si
libertatilor fundamentale care ar putea fi recunoscute conform legilor oricarei
parti contractante sau oricarei alte conventii la care aceasta parte
contractanta este parte."
De asemenea, in examinarea constitutionalitatii textelor legale Curtea ia
in considerare si prevederile art. 20 din Constitutie, potrivit carora:
"(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si libertatile
cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu Declaratia
Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate la care
Romania este parte.
(2) Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la
drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile
interne, au prioritate reglementarile internationale."
Totodata Curtea are in vedere si prevederile art. 11 din Constitutie,
potrivit carora: "(1) Statul roman se obliga sa indeplineasca intocmai si
cu buna-credinta obligatiile ce-i revin din tratatele la care este parte.
(2) Tratatele ratificate de Parlament, potrivit legii, fac parte din
dreptul intern."
In ceea ce priveste obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, Curtea
observa ca, desi autorii exceptiei sustin neconstitutionalitatea intregii
sectiuni V^1 a titlului III din Codul de procedura penala, totusi, din analiza
argumentelor invocate in motivarea exceptiei rezulta ca in realitate sunt
criticate numai dispozitiile art. 91^1, respectiv: posibilitatea autorizarii de
catre procuror a inregistrarii pe banda magnetica a unor convorbiri efectuate;
posibilitatea prelungirii autorizatiei; nereglementarea caii de atac in justitie
impotriva autorizatiei date de procuror sau a prelungirii acesteia; neobligarea
organului de urmarire penala la depunerea probelor avute in vedere la
solicitarea si la autorizarea inregistrarii. Articolele urmatoare din sectiunea
V^1 reglementeaza conditiile de forma ale inregistrarilor, ale certificarii
autenticitatii si ale redarii acestora, obligativitatea modalitatilor si
conditiilor de efectuare a inregistrarilor prevazute la art. 91^1 si in cazul
oricarei alte inregistrari a convorbirilor, ca si in cazul inregistrarii de
imagini, precum si posibilitatea supunerii expertizei tehnice a mijloacelor de
proba prevazute in sectiunea V^1. De altfel, in cauza in care s-a ridicat
exceptia de neconstitutionalitate au fost folosite ca mijloace de proba numai
inregistrari pe banda magnetica ale unor convorbiri interceptate, iar modul
concret in care in speta au fost realizate interceptarea, inregistrarea si
redarea convorbirilor nu constituie o problema care sa fie supusa controlului
de constitutionalitate a legilor, ci este o problema de aplicare a legii,
asupra careia Curtea Constitutionala nu se poate pronunta, aceasta ramanand in
competenta instantei judecatoresti care solutioneaza procesul penal.
Examinand continutul prevederilor legale criticate prin exceptia de
neconstitutionalitate, Curtea retine ca, potrivit art. 1 alin. (3) din
Constitutie, "Romania este stat de drept, democratic si social, in care
demnitatea omului, drepturile si libertatile cetatenilor, libera dezvoltare a
personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezinta valori
supreme si sunt garantate". Apararea eficienta a tuturor acestor valori
presupune, in unele cazuri si in conditii riguros reglementate, restrangerea
exercitiului chiar si al unor drepturi si libertati fundamentale.
Curtea retine, de asemenea, ca interceptarea si inregistrarea unor
convorbiri sau inregistrarea unor imagini, fara acordul persoanei vizate,
constituie, intr-adevar, o restrangere a exercitiului dreptului la respectarea
si ocrotirea de catre autoritatile publice a vietii intime, familiale si
private, precum si a exercitiului dreptului la inviolabilitatea secretului
convorbirilor si al celorlalte mijloace legale de comunicare, drepturi
fundamentale consacrate prin art. 26 alin. (1) si art. 28 din Constitutie. Pe
de alta parte insa, Curtea mai constata ca insasi Constitutia prevede la art.
49 posibilitatea restrangerii exercitiului unor drepturi si libertati
fundamentale, in cazuri si in conditii limitativ si precis determinate. Sub
acest aspect respectarea conditiilor stabilite de Constitutie pentru
restrangerea exercitiului drepturilor consacrate prin art. 26 alin. (1) si art.
28, precum si asigurarea garantiilor impotriva unor ingradiri abuzive ale
exercitiului drepturilor respective rezulta din analiza redactarii textelor de
lege criticate.
a) Astfel conditia restrangerii exercitiului dreptului "numai prin
lege" se reflecta prin insusi faptul reglementarii acesteia, in detalii,
prin sectiunea V^1 a titlului III din Codul de procedura penala, care, ca
natura juridica, este o lege.
b) Conditia ca restrangerea exercitiului dreptului sa fie impusa pentru
"desfasurarea instructiei penale" este indeplinita prin indicarea in
alin. 1 al art. 91^1 din Codul de procedura penala a cerintei ca autorizarea
inregistrarii convorbirilor sa se faca numai "daca sunt date sau indicii
temeinice privind pregatirea sau savarsirea unei infractiuni pentru care
urmarirea penala se face din oficiu, iar interceptarea este utila, pentru
aflarea adevarului", precum si a cerintei ca pot servi ca mijloace de
proba numai inregistrarile din al caror continut "rezulta fapte sau
imprejurari de natura sa contribuie la aflarea adevarului".
c) Conditia proportionalitatii este in mod evident indeplinita, daca se are
in vedere importanta valorilor aparate impotriva infractiunilor, valori
prevazute la art. 1 din Codul penal ("Legea penala apara, impotriva
infractiunilor, Romania, suveranitatea, independenta, unitatea si
indivizibilitatea statului, persoana, drepturile si libertatile acesteia,
proprietatea, precum si intreaga ordine de drept"), valori raportate la
gradul de restrangere a exercitiului unor drepturi pentru potentialii
infractori, iar faptul ca insasi existenta dreptului sau a libertatii nu este
atinsa rezulta din dispozitiile alin. 2 al art. 91^1 din Codul de procedura
penala, potrivit carora restrangerea nu poate fi decat vremelnica, autorizarea
interceptarii si inregistrarii convorbirilor acordandu-se doar pentru cel mult
30 de zile, cu posibilitatea eventualei prelungiri pentru motive temeinic
justificate.
Examinand sustinerile autorilor exceptiei de neconstitutionalitate,
referitoare la lipsa garantiilor procedurale pentru prevenirea sau inlaturarea
eventualelor abuzuri in aplicarea dispozitiilor legale criticate, Curtea
Constitutionala constata ca acestea nu sunt intemeiate. Intr-adevar, in textele
art. 91^1 - 91^5 din Codul de procedura penala sunt prevazute suficiente
garantii, prin reglementarea in detaliu a justificarii emiterii autorizatiei, a
conditiilor si a modalitatilor de efectuare a inregistrarilor, a consemnarii si
certificarii autenticitatii convorbirilor inregistrate, a redarii integrale a
acestora, iar eventuala nerespectare de catre organul de urmarire penala a
acestor reglementari nu constituie, astfel cum s-a mai aratat anterior, o
problema de constitutionalitate a textelor legale, ci una de aplicare a lor,
ceea ce insa excede competentei Curtii Constitutionale, intrucat, potrivit
tezei a doua a alin. (3) al art. 2 din Legea nr. 47/1992, republicata,
"Curtea Constitutionala nu se poate pronunta asupra modului de
interpretare si aplicare a legii, ci numai asupra intelesului sau contrar
Constitutiei". Asa fiind, examinarea si solutionarea acestor aspecte sunt
de competenta exclusiva a instantei de judecata investite cu solutionarea
procesului penal.
In lumina dispozitiilor art. 11 si 20 din Constitutie Curtea constata, de
asemenea, ca dispozitiile legale criticate nu incalca nici prevederile actelor
internationale aplicabile in materie.
De altfel, in cadrul preocuparilor pentru perfectionarea legislatiei,
inclusiv sub aspectul realizarii reformei procedurii penale, dispozitiile art.
91^1 - 91^5 au fost introduse in Codul de procedura penala prin Legea nr.
141/1996 tocmai in scopul punerii de acord a reglementarilor interne cu
reglementarile internationale pertinente.
Astfel Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale admite prin prevederile art. 8 pct. 2 amestecul unei autoritati
publice in exercitarea dreptului la respectarea vietii private si familiale a
persoanei, a domiciliului sau si a corespondentei sale, "in masura in care
acest amestec este prevazut de lege si daca constituie o masura care, intr-o
societate democratica, este necesara pentru securitatea nationala, siguranta
publica, bunastarea economica a tarii, apararea ordinii si prevenirea faptelor
penale [...]". Culegerea de informatii si date cu privire la pregatirea
savarsirii unor infractiuni sau la derularea actiunilor cu caracter infractional
se realizeaza, fara indoiala, in scopul "desfasurarii instructiei
penale" (chiar daca se face anterior momentului inceperii urmaririi
penale) si constituie unul dintre cele mai eficiente mijloace de
"prevenire a faptelor penale".
Art. 12 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, adoptata si
promulgata de Adunarea generala a O.N.U. prin Rezolutia nr. 217A (III) din 10
decembrie 1948, prevede ca "Nimeni nu va fi obiectul unor imixtiuni
arbitrare in viata sa particulara, in familia sa, in domiciliul sau ori in
corespondenta, nici al unor atingeri ale onoarei sau reputatiei sale. Orice
persoana are dreptul la protectia legii impotriva unor astfel de imixtiuni sau
atingeri". Acelasi document international prevede insa, la pct. 2 al art.
29, ca "In exercitarea drepturilor si libertatilor sale fiecare persoana
este supusa numai ingradirilor stabilite de lege in scopul exclusiv al
asigurarii recunoasterii si respectului drepturilor si libertatilor celorlalti
si in vederea satisfacerii cerintelor juste ale moralei, ordinii publice si
bunastarii generale intr-o societate democratica".
In examinarea exceptiei de neconstitutionalitate Curtea Constitutionala are
in vedere, de asemenea, si jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului
privind supravegherea secreta a comunicatiilor postale si telefonice, in
conformitate cu dispozitiile art. 8 din Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale. Astfel, in cazul "Klass si altii
contra Germaniei", 1978, Curtea Europeana a Drepturilor Omului a statuat
ca "puterea de a supraveghea in secret cetatenii este o caracteristica a
statului politist si nu este tolerata de catre conventie decat in masura strict
necesara apararii institutiilor democratice". S-a considerat totodata ca
legislatia trebuie sa aiba un scop legitim, privit din perspectiva conventiei,
si anume "de a proteja securitatea nationala si de a asigura apararea
ordinii si prevenirea infractiunilor". De asemenea, Curtea Europeana a
Drepturilor Omului a retinut ca "societatile democratice sunt amenintate
in zilele noastre de forme foarte complexe de spionaj si de terorism, astfel
incat statul trebuie sa fie capabil, pentru a combate eficient aceste
amenintari, sa supravegheze in secret elementele subversive care opereaza pe teritoriul
sau. Ea trebuie deci sa admita ca existenta unor dispozitii legislative care
acorda puteri de supraveghere secreta a corespondentei, a trimiterilor postale
si a telecomunicatiilor este necesara intr-o societate democratica, pentru
securitatea nationala ori apararea ordinii si pentru prevenirea
infractiunilor".
Celelalte cazuri din jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului,
invocate de autorii exceptiei, nu confirma neconstitutionalitatea dispozitiilor
legale criticate. Intr-adevar, Curtea europeana a statuat in cazul "Malone
contra Regatului Unit", 1985, ca si in cazurile "Kruslin contra
Frantei", 1990, si "Huvig contra Frantei", 1990, ca legea care
prevede posibilitatea unor ingerinte ale autoritatilor publice in viata intima,
familiala si privata a persoanei ori in secretul corespondentei sale, respectiv
restrangerea exercitiului unor drepturi si libertati fundamentale, trebuie sa
aiba "suficienta claritate pentru a da individului o protectie adecvata
impotriva arbitrarului" si sa fie accesibila "pentru persoana in
cauza, care, in plus, trebuie sa poata sa-i prevada consecintele in privinta
sa". Din perspectiva acestor statuari Curtea Constitutionala constata ca
textele art. 91^1 - 91^5 din Codul de procedura penala sunt clare si contin garantii
corespunzatoare impotriva interpretarii si aplicarii lor arbitrare, precum si
ca, fiind publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, orice cetatean
are posibilitatea sa ia cunostinta de ele si sa prevada consecintele ce decurg
din lege.
Curtea, trecand la examinarea sustinerilor autorilor exceptiei, potrivit
carora dispozitiile legale criticate incalca prevederile art. 21 din
Constitutie, deoarece nu permit accesul liber in justitie printr-o cale de atac
impotriva autorizatiei date de procuror, constata ca nici acestea nu pot fi
retinute. Intr-adevar, posibilitatea atacarii in justitie a unei masuri dispuse
de procuror in timpul urmaririi penale presupune comunicarea masurii respective
catre persoana vizata. Or, dupa cum a statuat si Curtea Europeana a Drepturilor
Omului in cazul "Klass si altii contra Germaniei", 1978, "faptul
de a nu informa pe cel interesat la terminarea supravegherii [...] nu ar putea
fi incompatibil cu art. 8, intrucat tocmai aceasta abtinere este aceea care
asigura eficienta masurii".
De altfel, legislatia procedurala penala romana asigura controlul prin
justitie si in acest domeniu. Instanta de judecata careia i se prezinta ca
mijloace de proba inregistrari ale convorbirilor sau inregistrari de imagini
are datoria sa examineze valabilitatea acestora sub toate aspectele legalitatii
si temeiniciei autorizarii si efectuarii inregistrarilor. De asemenea, in
conformitate cu dispozitiile art. 278 din Codul de procedura penala, orice
persoana care se considera lezata in drepturile sau interesele sale prin actele
sau masurile luate ori dispuse de procuror poate introduce plangere pe cale
ierarhica in sistemul organelor Ministerului Public. In plus, pe baza Deciziei
Curtii Constitutionale nr. 486 din 2 decembrie 1997, referitoare la
constitutionalitatea dispozitiilor art. 278 din Codul de procedura penala,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 105 din 6 martie
1998, s-a deschis calea actiunii in justitie pentru persoana nemultumita de
modul de solutionare a plangerii sale in cadrul ierarhiei organelor
Ministerului Public, in cauzele care nu ajung in fata instantelor de judecata,
facandu-se aplicarea in mod direct a prevederilor art. 21 din Constitutie.
In sfarsit, Curtea analizeaza solicitarea formulata de aparatorii unora
dintre autorii exceptiei, cu ocazia dezbaterii cauzei la Curtea
Constitutionala, in sensul de a se extinde controlul de constitutionalitate, in
conformitate cu prevederile art. 25 alin. (2) din Legea nr. 47/1992,
republicata, si asupra dispozitiilor art. 119 alin. 2 din Codul de procedura
penala, intrucat nici un institut de specialitate din tara nu are in prezent
dotarea tehnica necesara pentru a putea efectua expertizarea inregistrarilor
audio sau video, in special expertizarea autenticitatii vocii. Sub acest aspect
Curtea constata ca o asemenea cerere nu poate fi primita din trei motive. In
primul rand, pentru ca, in conformitate cu prevederile art. 144 lit. c) din
Constitutie si cu cele ale art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, exceptiile de neconstitutionalitate a unor legi sau ordonante ori
a unor dispozitii ale acestora pot fi ridicate doar in fata instantelor de
judecata, iar nu si direct in fata Curtii Constitutionale. In al doilea rand,
pentru ca extinderea controlului de constitutionalitate, conform dispozitiilor
art. 25 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, republicata, se poate face doar in
cazul admiterii exceptiei ridicate in fata unei instante de judecata, Curtea
Constitutionala urmand a se "pronunta si asupra constitutionalitatii altor
prevederi din actul atacat, de care, in mod necesar si evident, nu pot fi
disociate prevederile mentionate in sesizare", iar in cauza de fata
exceptia de neconstitutionalitate nu este admisa nici cu privire la textele de lege
criticate prin sesizare. In al treilea rand, Curtea retine ca existenta sau
inexistenta dotarilor tehnice, precum si posibilitatea sau imposibilitatea
efectuarii unei expertizari concludente sunt probleme care vizeaza modul de
punere in aplicare a prevederilor legale, iar nu constitutionalitatea acestora.
De altfel, instanta de judecata, la cererea oricareia dintre parti sau din
oficiu, poate dispune expertizarea inregistrarilor, iar in functie de
pertinenta concluziilor expertizei apreciaza daca si in ce masura
inregistrarile vor fi admise ca mijloc de proba pentru solutionarea cauzei.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 21, 26, 28, 49, al art. 58
alin. (2), al art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum
si al art. 2 alin. (3), al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art.
25 alin. (1) si (2) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de
voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 91^1 - 91^5
din Codul de procedura penala, ridicata in Dosarul nr. 20/1999 al Curtii
Militare de Apel de Gheorghe Trutulescu, Ioan Suciu, Catalin Tanase, Constantin
Minea, Liviu Constantin Lazar, Silviu Dimitrie Eftimie, Gabriel Negoescu,
Dumitru Popescu, Valentin Vasilescu, Marian Chiata, Zenobie Ioan Aldulescu,
Bogdan Corin Aldulescu, Stelian Gheorghe, Daniela Nicoleta Negoescu, Sorin
Cristian Rosca, Stefan Andreias, Chahin Nizar, Hitam Silim si Jamal Al Atm.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 3 februarie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent sef,
Claudia Miu