DECIZIE Nr. 208 din 14 aprilie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 4 alin. 1
lit. a) din Legea nr. 11/1991 privind combaterea concurentei neloiale
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 507 din 15 iunie 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Predescu - judecator
Florentina Balta - procuror
Valentina Barbateanu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 4 lit. a) din Legea nr. 11/1991 privind combaterea
concurentei neloiale, exceptie ridicata de Laurentiu Matei in Dosarul nr.
7.343/2004 al Judecatoriei Giurgiu.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Cauza aflandu-se in stare de judecata, Curtea acorda cuvantul
reprezentantului Ministerului Public. Acesta arata ca prin Decizia nr. 75 din 8
februarie 2005 Curtea Constitutionala a respins exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 4 alin. 1 lit. a) din Legea nr.
11/1991. Apreciaza ca in cauza nu au intervenit elemente noi, de natura a
determina modificarea jurisprudentei Curtii.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 30 noiembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
7.343/2004, Judecatoria Giurgiu a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 4 lit. a) din Legea nr. 11/1991
privind combaterea concurentei neloiale, modificata si completata prin Legea
nr. 298/2001.
Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata de Laurentiu Matei intr-o
cauza civila avand ca obiect solutionarea plangerii impotriva procesului-verbal
de constatare a unei contraventii, intocmit de agenti constatatori din cadrul
Ministerului Finantelor, Directia Generala a Finantelor Publice a Municipiului
Bucuresti - Biroul Practici Neloiale.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
textul de lege criticat contravine prevederilor constitutionale ale art. 24,
care garanteaza dreptul la aparare, ale art. 51, referitoare la dreptul la
petitionare, ale art. 52, care reglementeaza dreptul persoanei vatamate de o
autoritate publica de a obtine recunoasterea dreptului pretins sau a
interesului legitim, anularea actului si repararea pagubei, precum si ale art.
135 alin. (2) lit. a) teza intai, conform carora statul trebuie sa asigure
libertatea comertului. Precizeaza faptul ca dispozitiile art. 4 lit. a) din
Legea nr. 11/1991 sunt contrare prevederilor din Constitutie mentionate numai
in masura in care agentii constatatori, purtatori ai autoritatii de stat,
procedeaza la aplicarea sanctiunilor contraventionale in materia concurentei
neloiale fara a efectua o cercetare aprofundata a imprejurarilor in care s-au
petrecut faptele, pentru a stabili daca, in concret, acestea intrunesc
elementele constitutive ale contraventiei de concurenta neloiala. In continuare
arata ca sarcina probei este inversata datorita prezumtiei de legalitate care e
conferita de lege actului de constatare si sanctionare a contraventiilor.
Sustine ca, din acest motiv, se poate ajunge la abuzuri, "justitiabilului
fiindu-i uneori imposibil, din motive ce nu-i pot fi imputate, sa demonstreze
ca faptele ce-i sunt puse in sarcina nu intrunesc elementele constitutive ale
unei contraventii".
Judecatoria Giurgiu apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, deoarece nu se invoca o neconcordanta intre dispozitiile
Constitutiei si prevederile art. 4 lit. a) din Legea nr. 11/1991, ci sunt
criticate interpretarile si modalitatile de aplicare de catre purtatorii
autoritatii de stat a acestor dispozitii.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
Precizeaza in acest sens ca dispozitiile de lege criticate nu au ca obiect de
reglementare norme cu incidenta nici in materia dreptului de aparare, pentru
exercitarea caruia nu stabilesc nici limitari si nici proceduri speciale, si
nici asupra dreptului de petitionare sau asupra dreptului persoanei vatamate de
o autoritate publica. Observa ca, in speta, stabilirea in cadrul prevederilor
legale criticate ca fiind neconstitutionale a elementului material al
contraventiei nu a afectat modul de exercitare a niciunuia dintre aceste
drepturi prevazute de Constitutie. In continuare apreciaza ca s-a dat eficienta
principiului constitutional al libertatii comertului si protectiei concurentei
loiale. De asemenea, considera ca "atragerea raspunderii contraventionale
pentru fapta prin care salariatul exclusiv al unui comerciant isi ofera
serviciile unui concurent este pe deplin justificata de interesul general al
societatii ca raporturile juridice comerciale sa se desfasoare <<cu
buna-credinta, potrivit uzantelor cinstite, cu respectarea intereselor
consumatorilor si a cerintelor concurentei loiale>>, conform prevederilor
art. 1 din Legea nr. 11/1991, in acest mod fiind garantate libertatea
comertului si protectia concurentei loiale, asa cum au fost consacrate de
dispozitiile Legii fundamentale".
Avocatul Poporului considera ca art. 4 alin. 1 lit. a) din Legea nr.
11/1991 este constitutional. Arata ca nu poate fi retinuta critica de neconstitutionalitate
prin raportare la dispozitiile art. 135 din Constitutie, intrucat stabilirea
prin textul art. 4 alin. 1 lit. a) din Legea nr. 11/1991 a unei contraventii
reprezinta o optiune a legiuitorului, care da expresie preocuparii statului de a
asigura libertatea comertului, protectia concurentei loiale si crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie. Mentioneaza ca
in acest sens Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr. 319 din 9
septembrie 2003. Precizeaza ca in exercitarea controlului de
constitutionalitate Curtea Constitutionala nu se poate pronunta asupra modului
de interpretare si aplicare a legii, ci numai asupra intelesului sau contrar
Constitutiei, exemplificand cu Decizia nr. 245 din 17 septembrie 2002. In ceea
ce priveste critica prin raportare la dispozitiile art. 24, 51 si 52 din
Constitutie, considera ca acestea nu au incidenta in cauza.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 4 alin. 1
lit. a) din Legea nr. 11/1991 privind combaterea concurentei neloiale, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 24 din 30 ianuarie 1991,
modificata si completata prin Legea nr. 298/2001, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 313 din 12 iunie 2001. Continutul sau este
urmatorul:
- Art. 4 alin. 1 lit. a): "Constituie contraventii urmatoarele fapte,
daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat sa fie considerate, potrivit
legii penale, infractiuni:
a) oferirea serviciilor de catre salariatul exclusiv al unui comerciant
unui concurent ori acceptarea unei asemenea oferte."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate textul de lege
criticat contravine dispozitiilor art. 24, ale art. 51, ale art. 52 alin. (1)
si ale art. 135 alin. (2) lit. a) teza intai din Constitutie, care au urmatorul
cuprins:
- Art. 24: "(1) Dreptul la aparare este garantat.
(2) In tot cursul procesului, partile au dreptul sa fie asistate de un
avocat, ales sau numit din oficiu.";
- Art. 51: "(1) Cetatenii au dreptul sa se adreseze autoritatilor publice
prin petitii formulate numai in numele semnatarilor.
(2) Organizatiile legal constituite au dreptul sa adreseze petitii exclusiv
in numele colectivelor pe care le reprezinta.
(3) Exercitarea dreptului de petitionare este scutita de taxa.
(4) Autoritatile publice au obligatia sa raspunda la petitii in termenele
si in conditiile stabilite potrivit legii.";
- Art. 52 alin. (1): "Persoana vatamata intr-un drept al sau ori
intr-un interes legitim, de o autoritate publica, printr-un act administrativ
sau prin nesolutionarea in termenul legal a unei cereri, este indreptatita sa
obtina recunoasterea dreptului pretins sau a interesului legitim, anularea
actului si repararea pagubei.";
- Art. 135 alin. (2) lit. a) teza intai: "(2) Statul trebuie sa
asigure: (...)
a) libertatea comertului (...)."
Din examinarea exceptiei de neconstitutionalitate se observa ca prevederile
art. 4 alin. 1 lit. a) din Legea nr. 11/1991 au mai facut obiectul controlului
de constitutionalitate, exceptia avand o motivare identica celei din prezenta
cauza si prin raportare la aceleasi texte din Constitutie. Astfel, prin Decizia
nr. 75 din 8 februarie 2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 208 din 11 martie 2005, Curtea Constitutionala a respins ca neintemeiata
exceptia de neconstitutionalitate, intrucat a constatat ca textul de lege
criticat nu contravine dispozitiilor constitutionale invocate. Cu acel prilej
Curtea a retinut printre altele ca, "In materia contraventiilor, constatarea
faptelor care, potrivit actelor normative, sunt stabilite si sanctionate drept
contraventii se face printr-un proces-verbal incheiat de persoane anume
imputernicite. Procesul-verbal de constatare a contraventiei cuprinde, in mod
obligatoriu, descrierea faptei contraventionale, cu indicarea datei, orei si
locului in care a fost savarsita, precum si aratarea tuturor imprejurarilor ce
pot servi la aprecierea gravitatii faptei; in momentul incheierii
procesului-verbal, agentul constatator aduce la cunostinta contravenientului
dreptul de a face obiectiuni cu privire la continutul actului de constatare.
Impotriva procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei, cel
in cauza are posibilitatea de a se adresa instantei atat sub aspectul comiterii
faptei, cat si asupra cuantumului amenzii ce i s-a aplicat".
Intrucat nu au intervenit elemente noi, de natura sa conduca la
reconsiderarea jurisprudentei in materie, solutia pronuntata in decizia
precizata se impune a fi mentinuta.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 4 alin. 1
lit. a) din Legea nr. 11/1991 privind combaterea concurentei neloiale, exceptie
ridicata de Laurentiu Matei in Dosarul nr. 7.343/2004 al Judecatoriei Giurgiu.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 14 aprilie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Valentina Barbateanu