DECIZIE Nr. 207*) din 5 iunie 1997
privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 346 alin. 2, ale
art. 4 si, in bloc, ale art. 200-278 din Codul de procedura penala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 77 din 18 februarie 1998

*) A se vedea si Decizia Curtii Constitutionale nr. 18 din 3 februarie
1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 77 din 18
februarie 1998.
Lucian Stangu - presedinte
Costica Bulai - judecator
Victor Dan Zlatescu - judecator
Ioan Griga - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol, pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 346 alin. 2, ale art. 4 si, in bloc, ale art. 200-278 din Codul de
procedura penala, invocata de Gavris Ioan, inculpat-recurent in Dosarul nr.
1.809/1996 al Curtii de Apel Oradea.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 29 mai 1997 si au
fost consemnate in incheierea din aceeasi data, cand, avand nevoie de timp
pentru a delibera, Curtea a amanat pronuntarea pentru data de 5 iunie 1997.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin incheierea din 14 ianuarie 1997, pronuntata in Dosarul nr. 1.809/1996,
Curtea de Apel Oradea a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a art. 346 alin. 2, art. 4 si, in bloc, a art. 200-278
din Codul de procedura penala, invocata de Gavris Ioan.
In motivarea exceptiei se sustine ca dispozitiile art. 346 alin. 2 din
Codul de procedura penala incalca prevederile constitutionale ale art. 21
privind accesul liber la justitie si ale art. 23 privind libertatea
individuala, deoarece, cu toate ca a fost achitat pentru lipsa de vinovatie,
inculpatul a fost obligat sa plateasca despagubiri civile in favoarea partii
vatamate, in solidar cu partea responsabila civilmente.
Art. 4 din Codul de procedura penala, care consacra principiul rolului
activ al organelor judiciare, se considera neconstitutional, deoarece
"duce, in realitate, la transformarea judecatorului in parte, implicandu-l
in mod nepermis in directionarea procesului spre solutia dorita, in unele
cazuri, de putere sau interese materiale".
Autorul exceptiei apreciaza ca neconstitutionale si dispozitiile art.
200-278 din Codul de procedura penala, in bloc, pentru ca "reglementeaza
urmarirea penala in lipsa judecatorului de instructie" fara de care nu
poate exista urmarire penala corecta.
De asemenea, este criticata asezarea procurorului in sala de sedinta
"la masa prezidiului instantei", intr-o pozitie care nu marcheaza
suficient de clar deosebirea lui fata de instanta, ceea ce face ca publicul sa
confunde procurorul cu instanta, in defavoarea apararii. Prin aceasta se
considera ca se incalca prevederile art. 23 din Constitutie si ale art. 17 din
Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, precum si "principiul
egalitatii dintre acuzare si aparare".
Exprimandu-si opinia potrivit prevederilor art. 23 alin. (5) din Legea nr.
47/1992, instanta de judecata apreciaza exceptia de neconstitutionalitate
invocata ca neintemeiata, dispozitiile legale atacate fiind constitutionale.
In temeiul art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, au fost solicitate
puncte de vedere celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
Senatul si Guvernul, in punctele lor de vedere, considera ca exceptia de
neconstitutionalitate invocata este neintemeiata, deoarece textele criticate nu
contravin prevederilor Constitutiei.
Camera Deputatilor nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Senatului si
Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile partilor si
ale procurorului, dispozitiile atacate, raportate la prevederile Constitutiei
si ale Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie, art. 3 si art. 23 din Legea nr.
47/1992, Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze exceptia
invocata, fiind legal sesizata.
Principala critica de neconstitutionalitate priveste dispozitiile art. 346
alin. 2 din Codul de procedura penala, care se refera, ca si celelalte
dispozitii din acelasi articol, la rezolvarea actiunii civile in procesul
penal.
Articolul sus-mentionat are urmatorul cuprins: "Cand achitarea s-a
pronuntat pentru cazul prevazut in art. 10 lit. b^1 ori pentru ca instanta a
constatat existenta unei alte cauze care inlatura caracterul penal al faptei sau
pentru ca lipseste vreunul din elementele constitutive ale infractiunii,
instanta poate obliga la repararea pagubei potrivit legii civile".
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate considera ca raspunderea civila
delictuala, in toate aceste situatii si mai ales cand lipseste vinovatia ca
element al infractiunii, ar fi o raspundere obiectiva, ceea ce constituie o
incalcare a principiilor de drept in materie.
Argumentele autorului exceptiei nu pot fi primite, deoarece, in toate
cazurile de achitare la care se refera textul in discutie, fapta prevazuta de
legea penala, savarsita de inculpatul achitat, poate constitui temei pentru o
raspundere juridica nepenala: civila, administrativa sau disciplinara. In cazul
prevazut la art. 10 lit. b^1 din Codul de procedura penala, respectiv la art.
18^1 din Codul penal, desi fapta nu constituie infractiune, insasi legea
prevede ca aceasta constituie temei pentru raspunderea care atrage aplicarea
unei sanctiuni cu caracter administrativ, prevazuta de legea penala, si chiar
obliga procurorul sau instanta sa aplice faptuitorului una dintre sanctiunile
prevazute la art. 91 din Codul penal. Evident ca o astfel de fapta poate
constitui temei pentru raspunderea civila delictuala, intrunind toate
elementele acesteia. Cat priveste cauzele care inlatura caracterul penal al
faptei, se constata ca, in aceste situatii, fapta savarsita poate si trebuie sa
serveasca drept temei pentru raspunderea civila delictuala ori de cate ori, in
sarcina faptuitorului, se retine o culpa ce ar putea servi ca temei subiectiv
pentru o astfel de raspundere.
Solutionarea actiunii civile in procesul penal, prin obligarea la repararea
pagubei, se face potrivit dispozitiilor art. 14 alin. 3 si ale art. 346 alin. 2
din Codul de procedura penala. Vor fi incidente, deci, dispozitiile art. 998 si
urmatoarele din Codul civil, care presupun existenta tuturor elementelor
raspunderii civile. Dispozitiile art. 346 alin. 2 din Codul de procedura penala
nu instituie noi conditii ale raspunderii civile delictuale, ci trimite la
legea civila. Instanta care l-a achitat pe inculpat il poate obliga la
despagubiri civile numai in masura in care s-a retinut in sarcina lui o culpa
in producerea prejudiciului, situatie care poate exista, asa cum s-a aratat, in
toate cazurile prevazute in dispozitiile in discutie. Tocmai de aceea legea
prevede ca instanta il poate obliga pe inculpatul achitat la despagubiri
civile, avand in vedere acele situatii in care exista o culpa a faptuitorului
in producerea prejudiciului.
Constatarea inexistentei culpei ca element al infractiunii nu inseamna
intotdeauna si inexistenta culpei ca element al raspunderii civile delictuale.
Culpa penala exista, asa cum prevede art. 19 alin. 1 pct. 2 lit. b) din Codul
penal, atunci cand faptuitorul nu prevede rezultatul faptei sale, desi trebuia
si putea sa-l prevada. Nu este suficient sa existe obligatia de a prevedea
rezultatul, determinata pe baza unui criteriu obiectiv, ci trebuie sa se
constate si posibilitatea subiectiva a acestei prevederi. Culpa civila poate
exista insa daca s-a constatat existenta obligatiei de prevedere, faptuitorul
fiind vinovat pentru ca nu s-a folosit de posibilitatea pe care o avea de a
prevedea rezultatul. Tocmai de aceea este posibil sa nu existe culpa penala,
atunci cand faptuitorul nu a putut folosi posibilitatile de a prevedea
rezultatul, dar sa existe culpa civila bazata pe aceste posibilitati pe care,
obiectiv, le avea, dar nu le-a putut folosi in situatia concreta, nedovedind
straduinta si diligenta omului obisnuit.
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate afirma ca dispozitiile art. 346
alin. 2 din Codul de procedura penala contravin prevederilor constitutionale
ale art. 21 privind accesul liber la justitie si ale art. 23 referitoare la
libertatea individuala. Or, se constata ca nu exista legatura intre aceste
prevederi ale Constitutiei si cele ale art. 346 alin. 2 din Codul de procedura
penala.
In ceea ce priveste critica adusa dispozitiilor art. 4 din Codul de
procedura penala, privitoare la rolul activ al organelor judiciare, la asezarea
procurorului in sala de sedinte si la insuficienta separare a acestuia de
instanta de judecata, mentionam ca asupra acestor critici de
neconstitutionalitate Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr. 143
din 21 noiembrie 1996, definitiva prin nerecurare si publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 49 din 21 martie 1997. Prin aceasta decizie
Curtea a respins exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 din
Codul de procedura penala, aratand ca aceste dispozitii sunt in concordanta cu
prevederile constitutionale si cu regulile de baza ale procesului penal.
Pozitia procurorului in sala de judecata nu poate constitui o problema de
contencios constitutional.
In fine, cu referire la neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 200-278
din Codul de procedura penala, sub motiv ca reglementeaza urmarirea penala in
lipsa institutiei judecatorului de instructie, aceasta nu este intemeiata. Pe
langa faptul ca dispozitiile criticate nu sunt dintre cele de care depinde
judecarea cauzei, acestea nu pot fi considerate in nici un caz contrare
Constitutiei.
Cat priveste critica adusa pentru neprevederea in sistemul roman a
institutiei judecatorului de instructie, aceasta nu este intemeiata, avand in
vedere ca obiectul controlului efectuat prin solutionarea exceptiilor de
neconstitutionalitate priveste numai texte de lege in vigoare, nu si norme si
institutii care nu exista inca si cu privire la care nici Constitutia si nici
Codul de procedura penala nu cuprind nici o referire. Controlul de
neconstitutionalitate nu poate privi omisiuni, deoarece, altminteri, dintr-un
legislator negativ, care este de natura rolului si functiei Curtii
Constitutionale in asigurarea suprematiei Constitutiei, aceasta s-ar transforma
intr-un legislator pozitiv, care este de natura rolului si functiei exclusive a
Parlamentului, ca unica autoritate legiuitoare a tarii.
Pentru considerentele expuse si avand in vedere prevederile art. 144 lit.
c) din Constitutie, precum si ale art. 13 alin. (1) lit. A.c), ale art. 23
alin. (2), ale art. 24 si ale art. 25 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 346 alin.
2, ale art. 4 si, in bloc, ale art. 200-278 din Codul de procedura penala,
invocata de Gavris Ioan in Dosarul nr. 1.809/1996 al Curtii de Apel Oradea.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica din 5 iunie 1997.
PRESEDINTE,
dr. Lucian Stangu
Magistrat asistent,
Doina Suliman