DECIZIE Nr. 206 din 30 noiembrie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 29
alineatul ultim din Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 99 din 6 martie 2000

Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 29 alineatul ultim din Legea fondului funciar nr. 18/1991,
republicata, exceptie ridicata de FEDERALCOOP din Constanta, ca reprezentanta a
Cooperativei de consum "Consumcoop" din Cobadin, in Dosarul nr.
3.121/1998 al Judecatoriei Mangalia.
La apelul nominal lipsesc partile. Procedura de citare este legal
indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, aratand ca
dispozitiile art. 29 alineatul ultim din Legea fondului funciar nr. 18/1991, au
mai facut obiectul controlului de constitutionalitate, Curtea pronuntandu-se
prin deciziile nr. 29/1994 si nr. 17/1995. Prin aceste decizii Curtea
Constitutionala a respins exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 29 alineatul ultim, deoarece Legea nr. 18/1991 este o lege
preconstitutionala si nu i se poate aplica regimul constitutional actual asupra
modului de constituire a acestui drept, intrucat ar insemna sa se incalce
principiul neretroactivitatii legii.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 30 iunie 1999, pronuntata in Dosarul nr. 3.121/1998,
Judecatoria Mangalia a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 29 alineatul ultim din Legea
fondului funciar nr. 18/1991, republicata, exceptie ridicata de FEDERALCOOP din
Constanta, ca reprezentanta a Cooperativei de consum "Consumcoop" din
Cobadin, in cadrul unui proces civil avand ca obiect anularea unei licitatii.
In speta cooperativa de consum cumparase la o licitatie publica o cladire a
fostei Cooperative Agricole de Productie "Independenta", licitatia fiind
organizata de comisia de lichidare a cooperativei agricole. In cadrul acestui
proces consiliul local a solicitat anularea licitatiei, intrucat aceasta s-a
facut cu incalcarea art. 28 alineatul ultim din Legea nr. 18/1991, text
potrivit caruia constructiile (ce apartinusera fostelor cooperative agricole de
productie) afectate unei utilizari sociale sau culturale trec fara plata, in
regim de drept public, in proprietatea comunelor, oraselor sau a municipiilor
si in administrarea primariilor. In speta imobilul ce facuse obiectul
licitatiei era afectat unei utilizari sociale (gradinita de copii).
In motivarea exceptiei se sustine ca textul art. 29 alineatul ultim din
Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicata, ar contraveni prevederilor
art. 41 din Constitutie, instituind "o masura privativa de proprietate,
fara plata unei sume rezonabile".
Exprimandu-si opinia Judecatoria Mangalia considera ca textul despre a
carui neconstitutionalitate este vorba nu contravine prevederilor art. 41 din
Constitutie, care ocroteste in mod egal proprietatea privata, indiferent de
titular. Din cuprinsul incheierii de sesizare rezulta ca instanta
judecatoreasca face o confuzie in ceea ce priveste motivele invocate in
sustinerea exceptiei. In timp ce autorii acesteia se refera la incalcarea art.
41 din Constitutie, prin trecerea, fara plata, in proprietatea comunitatilor
locale a unor imobile ce apartinusera C.A.P., Judecatoria Mangalia considera ca
vatamarea proprietatii este invocata de autorii exceptiei cu privire la
declararea nulitatii contractului prin care acestia au dobandit imobilul in
urma licitatiei.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera exceptia ca fiind
neintemeiata. In sprijinul acestei concluzii sunt invocate deciziile Curtii
Constitutionale nr. 29/1994 si nr. 17/1995 care au solutionat exceptii de
neconstitutionalitate privind acelasi text, si anume art. 28 alineatul ultim
din Legea fondului funciar nr. 18/1991.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, Curtea este competenta sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata cu care a fost legal sesizata.
Art. 29 alineatul ultim din Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1 din 5 ianuarie 1998, cu
modificarile ulterioare, text criticat prin exceptia de neconstitutionalitate,
prevede: "Constructiile afectate unei utilizari sociale sau culturale trec
fara plata, in regim de drept public, in proprietatea comunelor, oraselor sau a
municipiilor si in administrarea primariilor."
Autorii exceptiei critica aceste dispozitii, aratand ca ele incalca
prevederile art. 41 din Constitutie privind protectia proprietatii private.
Curtea retine ca dupa republicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 1 din 5 ianuarie 1998 Legea nr. 18/1991 a fost modificata si completata
prin mai multe acte normative, care insa nu privesc articolul din prezenta
exceptie de neconstitutionalitate, textul art. 29 alineatul ultim fiind identic
cu cel al art. 28 alineatul ultim din Legea nr. 18/1991 inainte de republicare.
Cu privire la constitutionalitatea dispozitiilor art. 28 din Legea nr.
18/1991 anterior modificarii si republicarii Curtea Constitutionala s-a
pronuntat prin Decizia nr. 29 din 30 martie 1994, ramasa definitiva prin
nerecurare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 145 din 8
iunie 1994, si prin Decizia nr. 17 din 7 februarie 1995, ramasa definitiva prin
Decizia nr. 109 din 7 noiembrie 1995, ambele publicate in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 294 din 20 decembrie 1995. Prin aceste decizii Curtea a
respins exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 28 alineatul
ultim din Legea nr. 18/1991, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 37 din 20 februarie 1991, pe considerentul ca, "fiind o lege
anterioara Constitutiei, nu se poate aplica regimul constitutional actual
asupra modului de constituire a acestui drept, deoarece ar insemna sa se
incalce unul dintre principiile de baza ale Constitutiei - neretroactivitatea
legii -, prevazut la art. 15 alin. (2), care se aplica si legii fundamentale.
Pe cale de consecinta, prevederile art. 41 din Constitutie nu pot avea ca
urmare desfiintarea unui drept de proprietate constituit anterior intrarii in
vigoare a Constitutiei, dispozitiile acesteia aplicandu-se numai in ceea ce
priveste regimul acestui drept". Aceste considerente cu privire la
constitutionalitatea prevederilor art. 28 alineatul ultim din Legea nr. 18/1991
isi mentin valabilitatea si in ceea ce priveste dispozitiile art. 29 alineatul
ultim din aceeasi lege, intrucat, astfel cum s-a aratat, acest text a ramas in
aceeasi redactare si dupa republicarea Legii nr. 18/1991. Exceptia urmeaza, de
aceea, sa fie respinsa.
Intr-adevar, art. 29 alineatul ultim din Legea fondului funciar nr.
18/1991, republicata, face parte din acele dispozitii legale care si-au epuizat
substanta din momentul intrarii lor in vigoare, in intelesul ca in acelasi
moment bunurile pe care textul le-a avut in vedere au trecut, fara plata, in
regim de drept public, in proprietatea comunelor, oraselor sau a municipiilor si
in administrarea primariilor. Trecerea s-a facut, neindoielnic, de plin drept,
Legea fondului funciar nr. 18/1991 fiind preconstitutionala; a aplica unei
asemenea legi exigentele Constitutiei ar insemna admiterea retroactivitatii
acesteia din urma.
Pentru motivele aratate, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 29
alineatul ultim din Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicata, exceptie
ridicata de FEDERALCOOP din Constanta, ca reprezentanta a Cooperativei de
consum "Consumcoop" din Cobadin, in Dosarul nr. 3.121/1998 al
Judecatoriei Mangalia.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 30 noiembrie 1999.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Maria Bratu