Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 205 din 15 mai 2003

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin. 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 69/1998 privind regimul de autorizare a activitatilor din domeniul jocurilor de noroc, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 36/2000

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 391 din  6 iunie 2003


SmartCity3


    Costica Bulai            - presedinte
    Nicolae Cochinescu       - judecator
    Constantin Doldur        - judecator
    Kozsokar Gabor           - judecator
    Petre Ninosu             - judecator
    Serban Viorel Stanoiu    - judecator
    Lucian Stangu            - judecator
    Ioan Vida                - judecator
    Paula C. Pantea          - procuror
    Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin. 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 69/1998, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 36/2000, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "TOM CRIS 93" - S.R.L. in Dosarul nr. 451/2002 al Tribunalului Prahova - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
    La apelul nominal se prezinta reprezentantul autoarei exceptiei, lipsind partea Directia Generala a Finantelor Publice Prahova, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Reprezentantul autoarei criticii de neconstitutionalitate sustine admiterea exceptiei, depunand in acest sens concluzii scrise.
    Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, aratand ca textul de lege criticat nu contravine prevederilor constitutionale privind restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati ori ale celor care consacra justa asezare a sarcinilor fiscale, intrucat agentul comercial care a fost autorizat sa presteze o anumita activitate trebuie sa isi asume riscul desfasurarii acelei activitati, in conditiile in care taxele pe care le plateste reprezinta contravaloarea unei contraprestatii din partea statului, pe care acesta deja a indeplinit-o, respectiv i-a eliberat o autorizatie pe o durata limitata.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 17 septembrie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 451/2002, Tribunalul Prahova - Sectia comerciala si de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin. 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 69/1998 privind regimul de autorizare a activitatilor din domeniul jocurilor de noroc, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 36/2000, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "TOM CRIS 93" - S.R.L.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca textele de lege criticate contravin dispozitiilor constitutionale privind restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati, cuprinse in art. 49, precum si principiului asezarii juste a sarcinilor fiscale, prevazut de art. 53 alin. (2) din Constitutie. Autorul exceptiei considera ca prin obligarea agentilor economici organizatori de jocuri de noroc la plata ratelor lunare aferente diferentei dintre taxa de autorizare anuala si ratele deja platite pana la expirarea perioadei pentru care au fost autorizati, dupa incetarea activitatii de jocuri de noroc, sub orice forma, se incalca dreptul persoanei de a alege si a desfasura o anumita activitate comerciala sau de a hotari incetarea acesteia in momentul in care aceasta devine nerentabila.
    Tribunalul Prahova - Sectia comerciala si de contencios administrativ apreciaza ca exceptia este neintemeiata, intrucat art. 3 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 69/1998, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 36/2000, reglementeaza regimul de autorizare a activitatii din domeniul jocurilor de noroc, unde durata minima este un an fiscal. Faptul ca autorul exceptiei si-a incetat activitatea inaintea implinirii termenului de un an ii este imputabil, el fiind tinut, in continuare, de obligatia ce decurge din licenta de exploatare a jocurilor de noroc. In ceea ce priveste pretinsa incalcare a art. 49 din Constitutie, instanta arata ca acesta este aplicabil doar persoanelor fizice si nicidecum persoanelor juridice, precum in speta de fata.
    Guvernul considera ca nu poate fi admisa critica formulata, intrucat, potrivit art. 2 alin. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 69/1998, taxele de autorizare pentru obtinerea licentei de exploatare a jocurilor de noroc sunt anuale, agentii economici organizatori de jocuri de noroc asumandu-si, in contul taxelor la care sunt obligati, riscul desfasurarii activitatii pentru care au fost autorizati pe tot parcursul anului. Mai mult, "bugetul statului nu se poate baza, in constituirea si atragerea resurselor sale, pe venituri aleatorii, ci pe venituri stabile". De altfel, obligatiile catre bugetul de stat se situeaza in sfera interesului public, astfel incat "unele restrangeri, conditionari si masuri protectioniste pe care statul le impune, prin lege, nu reprezinta o atingere adusa dreptului sau intereselor private, care se integreaza in cadrul general al interesului public", conform art. 134 alin. (2) lit. b) din Constitutie, care stipuleaza ca statul trebuie sa asigure "protejarea intereselor nationale in activitatea economica, financiara si valutara".
    Presedintii celor doua camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 3 alin. 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 69/1998 privind regimul de autorizare a activitatilor din domeniul jocurilor de noroc, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 515 din 30 decembrie 1998, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 36/2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 39 din 31 ianuarie 2000, aprobata cu modificari prin Legea nr. 391/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 460 din 28 iunie 2002. Textul legal criticat are urmatorul continut:
    - Art. 3 alin. 4: "Dupa suspendarea sau dupa anularea licentei pentru exploatarea jocurilor de noroc, precum si dupa incetarea activitatii de jocuri de noroc, sub orice forma, agentii economici organizatori de jocuri de noroc sunt obligati in continuare la plata ratelor lunare aferente diferentei dintre taxa de autorizare anuala si ratele deja platite, la termenele prevazute in anexa nr. 1, pana la expirarea perioadei pentru care au fost autorizati."
    Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca prevederile constitutionale ale:
    - Art. 49: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea sigurantei nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea consecintelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru deosebit de grav.
    (2) Restrangerea trebuie sa fie proportionala cu situatia care a determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a libertatii.";
    - Art. 53 alin. (2): "Sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure asezarea justa a sarcinilor fiscale."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 69/1998, cu modificarile ulterioare, prevede ca licenta pentru exploatarea jocurilor de noroc, care are un termen de valabilitate de 12 luni de la data eliberarii, se emite cu perceperea unor taxe anuale, ale caror cuantum si termene de plata sunt stabilite de lege. Prin urmare, legiuitorul acorda niste facilitati, in sensul ca nu impune plata integrala si anticipata a taxei anuale de autorizare, ci stabileste esalonarea unei parti din aceasta, sub forma unor rate lunare.
    In acest sens trebuie avut in vedere ca respectivele taxe constituie o plata in considerarea unei contraprestatii din partea statului, constand in acordarea licentei pentru exploatarea jocurilor de noroc, pe o durata limitata de un an de la data eliberarii. Sub acest aspect, acordand licenta, statul si-a indeplinit obligatia si, drept urmare, este indreptatit sa pretinda si sa primeasca taxele prevazute de lege. Imprejurarea ca, din motive care ii sunt imputabile in exclusivitate beneficiarului, licenta a fost suspendata sau anulata ori titularul licentei, din ratiuni proprii, a incetat activitatea de jocuri de noroc nu ii este opozabila statului si nu poate fi interpretata drept o cauza de exonerare de la obligatia de a achita in intregime taxa datorata. Asa fiind, sustinerea autorului exceptiei, in sensul ca, in urma suspendarii sau anularii licentei ori incetarii activitatii de jocuri de noroc, nu s-ar mai justifica plata in continuare a ratelor restante este lipsita de temei, textul de lege criticat nefiind in contradictie cu art. 53 alin. (2) din Constitutie privind justa asezare a sarcinilor fiscale.
    In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate prin raportare la art. 49 din Constitutie, Curtea constata ca "dreptul persoanei de a alege si a desfasura o anumita activitate comerciala sau de a hotari incetarea acesteia in momentul in care devine nerentabila", pretins de autorul exceptiei, nu constituie un drept sau o libertate, in acceptiunea textelor Constitutiei, ci da expresie unor exigente, pe care legiuitorul este singurul abilitat sa le stabileasca, in valorificarea dreptului persoanei la libera initiativa. Astfel, Curtea constata ca obligatia agentilor economici organizatori de jocuri de noroc, de a plati in continuare ratele lunare aferente diferentei dintre taxa de autorizare anuala si ratele deja platite, pana la expirarea perioadei pentru care au fost autorizati, nu incalca dispozitiile constitutionale ale art. 49, deoarece acestea sunt aplicabile numai in ipoteza in care exista o restrangere a exercitarii drepturilor si libertatilor fundamentale ale cetatenilor, restrangere care, astfel cum s-a aratat anterior, nu s-a constatat.
    In sfarsit, chiar admitand ca norma constitutionala de referinta ar fi aplicabila in materie, domeniul jocurilor de noroc ridica serioase probleme pe planul ordinii si al moralei publice, ceea ce justifica, prin prisma si in deplina concordanta cu aceasta, adoptarea unor masuri restrictive.

    Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, al art. 1, art. 2, art. 3, art. 13 alin. (1) lit. A.c), precum si al art. 23 si art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin. 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 69/1998, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 36/2000, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "TOM CRIS 93" - S.R.L. in Dosarul nr. 451/2002 al Tribunalului Prahova - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 15 mai 2003.

                        PRESEDINTE,
              prof. univ. dr. COSTICA BULAI

                              Magistrat asistent,
                              Mihaela Senia Costinescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 205/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 205 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 358 1948
    What type of loan do you need? Personal loan Car loan Refinancing Mortgage Business capital (start or expand your business) Have you lost hope and think that there is no way out, but your financial problems are still not gone? Do not hesitate to contact us for possible business cooperation. Contact us (WhatsApp) number +918131851434 contact email id : sumitihomelend@gmail.com Mr. Damian Sumiti
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 205/2003
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu