DECIZIE Nr.
205 din 7 martie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 43/2005 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta
a Guvernului nr. 119/2001 privind unele masuri pentru privatizarea Societatii
Comerciale Combinatul Siderurgic „Sidex" - S. A. Galati si a Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale
statului, precum si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 43/2005, in
ansamblul ei
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 340 din 14 aprilie 2006
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokar Gabor -
judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Ion Tiucă
- procuror
Daniela Ramona Mariţiu
- magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. III din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 43/2005 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă
a Guvernului nr. 119/2001 privind unele măsuri pentru privatizarea Societăţii
Comerciale Combinatul Siderurgic „Sidex" - S. A. Galaţi şi a Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale
statului, precum şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 43/2005, în
ansamblul ei, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Steinel Trading"
- S. R. L, din Cristian în
Dosarul nr. 2. 768/2005 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a III-a civilă.
La apelul nominal răspunde avocatul autorului
excepţiei, lipsă fiind celelalte părţi, faţă de care procedura de citare este
legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, avocatul autorului
excepţiei solicită admiterea acesteia, deoarece dispoziţiile art. III din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43/2005 încalcă prevederile art. 15 şi 24
din Constituţie.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. III din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43/2005 ca fiind inadmisibilă, deoarece
aceste dispoziţii au avut aplicabilitate temporară. In ceea ce priveşte
celelalte dispoziţii ale ordonanţei, pune concluzii de respingere a excepţiei
de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, arătând că acestea nu contravin
prevederilor art. 115 alin. (4) din Constituţie.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 12 septembrie 2005, pronunţată în
Dosarul nr. 2. 768/2005, Tribunalul Bucureşti - Secţia a III-a civilă a
sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43/2005 pentru
modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 119/2001
privind unele măsuri pentru privatizarea Societăţii Comerciale Combinatul
Siderurgic „Sidex" - S. A. - Galaţi, precum şi a Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 43/2005, în ansamblul ei. Excepţia a fost ridicată de
Societatea Comercială „Steinel Trading" - S. R. L, din Cristian cu ocazia
soluţionării recursului formulat împotriva unei încheieri pronunţate de
Judecătoria Sectorului 3 Bucureşti.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 43/2005 sunt neconstituţionale, deoarece ordonanţa de urgenţă nu
a fost dezbătută în regim de urgenţă astfel cum se prevede în art. 115 alin.
(5) din Constituţie. De asemenea, arată că dispoziţiile art. III din ordonanţa
de urgenţă contravin prevederilor art. 15 alin. (2) din Constituţie, precum şi
prevederilor art. 115 alin. (4) din Legea fundamentală, deoarece suspendarea de
drept a executării hotărârilor judecătoreşti pronunţate în litigiile îndreptate
împotriva Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Statului în cazul
introducerii apelului sau recursului se aplică şi executărilor silite începute
în temeiul unei hotărâri judecătoreşti sau arbitrale pronunţate în litigiile
prevăzute la art. 851 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 51/1998, anterior intrării în vigoare
a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 43/2005.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a III-a civilă apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
In acest sens arată că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43/2005 a fost
emisă în virtutea drepturilor constituţionale conferite Guvernului prin
dispoziţiile art. 115 alin. (4) din Constituţie. Dispoziţiile de lege criticate
reprezintă norme speciale, derogatorii de la normele de drept comun
reglementate de Codul de procedură civilă, fără a constitui o încălcare a
principiilor constituţionale invocate de autorul excepţiei.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Avocatul Poporului, în
ceea ce priveşte invocarea dispoziţiilor art. 15 alin. (2) din Constituţie,
făcând referire la Decizia nr. 146 din 25 martie 2004, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 416 din 10 mai 2004, arată că aceasta nu poate fi reţinută. De
asemenea, se arată că în chiar cuprinsul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
43/2005 este motivată adoptarea acestui act normativ, astfel că nu se poate
reţine încălcarea dispoziţiilor art. 115 alin. (4) şi (5) din Constituţie.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului,
dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi
Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia cu care a fost sesizată.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
43/2005 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 119/2001 privind unele măsuri pentru privatizarea Societăţii Comerciale
Combinatul Siderurgic „Sidex" - S. A. Galaţi şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 51/1998 privind
valorificarea unor active ale statului, precum şi a Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 43/2005, în ansamblul ei, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 469
din 2 iunie 2005, ordonanţă aprobată prin Legea nr. 294/2005, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 959 din 28
octombrie 2005.
In susţinerea neconstituţionalităţii acestor dispoziţii
legale autorul excepţiei invocă încălcarea prevederilor constituţionale ale
art. 15 alin. (2) referitoare la neretroactivitatea legii, ale art. 115 alin.
(4) şi (5) referitoare la delegarea legislativă şi ale art. 124 alin. (2)
referitoare la înfăptuirea justiţiei.
I. Examinând excepţia de
neconstituţionalitate, Curtea constată că dispoziţiile art. III din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 43/2005 fac referire la art. II pct. 1 din aceeaşi ordonanţă, arătând că
„art. II pct. 1 se aplică şi
executărilor silite începute în temeiul unei hotărâri judecătoreşti sau
arbitrate pronunţate în litigiile prevăzute la art. 851 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 51/1998, republicată, cu modificările ulterioare, anterior
intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, dacă respectiva hotărâre
a fost atacată cu apel sau recurs, respectiv acţiune în anulare sau recurs la
hotărârea judecătorească prin care s-a soluţionat în primă instanţă o acţiune
în anulare", iar potrivit alin. (3) al art. 851 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 51/1998, articol
introdus prin art. II pct. 1
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43/2005, „dispoziţiile alin. (1) şi
(2) se aplică până la data de 31 decembrie 2005".
Astfel, Curtea constată că dispoziţiile art. III din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43/2005 au avut o aplicabilitate
temporară, ele fiind în vigoare până la data de 31 decembrie 2005, astfel că
excepţia de neconstituţionalitate este contrară dispoziţiilor art. 29 alin. (1)
din Legea nr. 47/1992, care dispun că instanţa de contencios constituţional „decide asupra excepţiilor ridicate în faţa
instanţelor judecătoreşti sau de arbitraj comercial privind
neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe [... ] în vigoare [... ]".
Având în vedere că instanţa de contencios constituţional a fost sesizată
printr-o încheiere din 12 septembrie 2005, urmează ca excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. III din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 43/2005 să fie respinsă ca devenită inadmisibilă.
II. In ceea ce priveşte
critica potrivit căreia ordonanţa de urgenţă nu a fost dezbătută în regim de
urgenţă, astfel cum se prevede în art. 115 alin. (5) din Constituţie, Curtea
constată că proiectul de lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 43/2005 a fost depus la Senat în data de 2 iunie 2005, iar Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 43/2005 a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 469 din 2 iunie
2005. Prin urmare, au fost îndeplinite condiţiile cerute de art. 115 alin. (5)
din Constituţie pentru ca ordonanţa de urgenţă să intre
în vigoare.
In ceea ce priveşte existenţa situaţiei extraordinare
Curtea observă că în preambulul ordonanţei de urgenţă se arată că aceasta a
fost adoptată în urma angajamentelor stricte asumate de România în contextul
negocierilor de aderare la Uniunea Europeană, care impun limitarea ajutorului
de stat acordat Societăţii Comerciale Combinatul Siderurgic „Sidex" - S.
A. Galaţi, şi a faptului că neadoptarea în regim de urgenţă a unor măsuri în
concordanţă cu acquis-ul comunitar şi cu angajamentele asumate, incluse în
Tratatul de aderare, poate determina activarea clauzei de salvgardare şi
implicit amânarea datei aderării României la Uniunea Europeană.
Dispoziţia abrogată prin Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 43/2005 prevedea, prin derogare de la prevederile legale în
vigoare privind impozitul pe profit, că Societatea Comercială Combinatul
Siderurgic „Sidex" - S. A. Galaţi este scutită de la plata impozitului pe
profit pe o perioadă de 5 ani, începând cu primul exerciţiu financiar în care
societatea înregistrează profit brut. Astfel, Curtea constată că măsura impusă
prin dispoziţia abrogată se circumscrie măsurilor care fac parte din ajutoarele
de stat. Prin anexa 7 pct. 4 „Politica în domeniul concurenţei", lit. B
„Restructurarea sectorului siderurgic", din Tratatul privind aderarea
Republicii Bulgaria şi a României la Uniunea Europeană, se prevede că după data
de 31 decembrie 2004 nu se acordă sau nu se plăteşte sectorului siderurgic
românesc nici un ajutor de stat pentru restructurare.
Curtea constată că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 43/2005 s-a adoptat în scopul armonizării prevederilor legislaţiei în
domeniu cu dispoziţiile Tratatului de aderare, precum şi al înlăturării
oricărui echivoc în ceea ce priveşte acordarea de ajutoare de stat societăţilor
comerciale din siderurgie, prevăzându-se introducerea unei dispoziţii prin care
să se interzică în mod expres acordarea sau plata vreunui ajutor de stat
societăţii, după data de 31 decembrie 2004. Urgenţa măsurii care s-a luat a
fost justificată de faptul că România este strict monitorizată de Comisia
Europeană la capitolul „Concurenţa", iar încălcarea acestor prevederi din
Tratatul de aderare este de natură să atragă activarea Clauzei de salvgardare,
cu consecinţa amânării aderării României la Uniunea Europeană, fără a se
încălca prevederile art. 115 alin. (4) din Constituţie.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea
nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
I. Respinge, ca devenită
inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. III din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 43/2005 pentru modificarea şi completarea
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 119/2001 privind unele măsuri pentru
privatizarea Societăţii Comerciale Combinatul Siderurgic „Sidex" - S. A.
Galaţi şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 51/1998 privind
valorificarea unor active ale statului, excepţie ridicată de Societatea
Comercială „Steinel Trading" - S. R. L, din Cristian în Dosarul nr. 2.
768/2005 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a III-a civilă.
II. Respinge, ca fiind
neîntemeiată, excepţia de neconstituţionalitate a celorlalte dispoziţii din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43/2005 pentru modificarea şi completarea
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 119/2001 privind unele măsuri pentru
privatizarea Societăţii Comerciale Combinatul Siderurgic „Sidex" - S. A.
Galaţi şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 51/1998 privind
valorificarea unor active ale statului, excepţie ridicată de acelaşi autor în acelaşi
dosar.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 7 martie
2006.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Daniela Ramona Mariţiu