DECIZIE Nr. 202 din 25 noiembrie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 81 alin.
3, art. 86^1 alin. 3 si ale art. 86^7 alin. 3 din Codul penal
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 68 din 16 februarie 2000
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 81 alin. 3, art. 86^1 alin. 3 si ale art. 86^7 alin. 3 din
Codul penal, exceptie ridicata de Gabriel Adrian Iancu in Dosarul nr.
1.025/1999 al Curtii de Apel Galati - Sectia penala.
La apelul nominal lipsesc partile. Procedura de citare este legal
indeplinita.
La dosarul cauzei aparatorul autorului exceptiei a depus cerere de amanare
a judecarii, cu motivarea ca, fiind bolnav, nu se poate prezenta la dezbateri.
Procurorul nu se opune la cererea de amanare astfel formulata.
Curtea, deliberand asupra cererii, o respinge, avand in vedere ca, intrucat
este o a doua cerere de amanare pentru lipsa de aparare, formulata de aceeasi
parte, nu sunt indeplinite dispozitiile art. 156 alin. 1 din Codul de procedura
civila, iar, in plus, conform prevederilor Legii nr. 51/1995 pentru organizarea
si exercitarea profesiei de avocat, ar fi fost posibila o substituire a
avocatului angajat de autorul exceptiei.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public
solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate, invocand in acest sens
jurisprudenta Curtii Constitutionale, care, prin Decizia nr. 25 din 23
februarie 1999, a respins o exceptie de neconstitutionalitate avand acelasi
obiect si precizand ca motivele care au determinat aceasta solutie subzista si
in cauza de fata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 28 iunie 1999 Curtea de Apel Galati - Sectia penala a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 81 alin. 3, art. 86^1 alin. 3 si ale art. 86^7 alin. 3 din
Codul penal, exceptie ridicata de Gabriel Adrian Iancu intr-o cauza penala avand
ca obiect judecarea recursului declarat de autorul exceptiei impotriva Deciziei
Tribunalului Galati nr. 383/1999.
In sustinerea exceptiei autorul acesteia arata ca dispozitiile legale
criticate, care interzic luarea unor masuri de individualizare a executarii
pedepsei, cum sunt suspendarea conditionata a executarii pedepsei, suspendarea
executarii pedepsei sub supraveghere sau executarea pedepsei la locul de munca,
in cazul unor infractiuni grave, sunt neconstitutionale, deoarece contravin
principiului egalitatii cetatenilor in fata legii, inscris in art. 16 alin. (1)
din Constitutie, in art. 123 alin. (2) din legea fundamentala, privind
independenta judecatorilor, precum si in art. 20 din Constitutie referitor la
tratatele internationale privind drepturile omului, la care Romania este parte.
Exprimandu-si opinia asupra exceptiei de neconstitutionalitate, instanta
arata ca aceasta nu este intemeiata, deoarece, prin modificarile legislative
aduse prin Legea nr. 140/1996 institutiilor suspendarii conditionate a
executarii pedepsei, suspendarii executarii pedepsei sub supraveghere si
executarii pedepsei la locul de munca, "legiuitorul nu a inteles sa creeze
o inegalitate de aplicare a unor dispozitii legale, ci a dorit sa evidentieze
pericolul social deosebit pe care il prezinta pentru societate infractiunile
intentionate pentru care legea prevede pedepse mai mari de 12 ani". De
asemenea, se apreciaza ca reglementarile legislative mentionate nu pot fi
considerate ca o impiedicare a instantei de a individualiza pedepsele conform
art. 72 din Codul penal, individualizare care trebuie facuta in limitele si in
cadrul legal existent si care nu contravine dispozitiilor art. 16 alin. (1) si
art. 123 alin. (1) din Constitutie.
In conformitate cu prevederile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
In punctul de vedere al Guvernului se arata ca din cuprinsul prevederilor
art. 81 alin. 3, art. 86^1 alin. 3 si ale art. 86^7 alin. 3 din Codul penal
rezulta ca legiuitorul a inteles sa excluda de la beneficiul suspendarii
conditionate a executarii pedepsei, al suspendarii executarii pedepsei sub
supraveghere si al executarii pedepsei la locul de munca pe acei infractori
care au savarsit infractiuni intentionate grave, oricare ar fi natura acestora,
sau infractiunile de violenta nominalizate in texte. Prin criteriile si
exceptiile pe care legiuitorul le prevede pentru aplicarea acestor mijloace de
individualizare a executarii pedepselor nu se poate sustine ca se aduce
atingere dispozitiei constitutionale din art. 16 privitoare la egalitatea
cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice si nici reglementarilor
internationale privind egalitatea in fata legii, deoarece criteriile legate de
gravitatea si de natura faptelor se aplica tuturor persoanelor care au savarsit
astfel de fapte, fara privilegii sau discriminari. Se invoca in acest sens
Decizia nr. 25 din 23 februarie 1999, prin care Curtea Constitutionala a
respins exceptia de neconstitutionalitate a art. 81 alin. 3 din Codul penal,
statuand ca acest text nu contravine prevederilor constitutionale criticate,
deoarece limitarea aplicarii suspendarii conditionate a executarii pedepsei nu
incalca nici unul dintre criteriile egalitatii in drepturi. In ceea ce priveste
afirmatia autorului exceptiei, in sensul ca dispozitiile art. 81 alin. 3, art.
86^1 alin. 3 si ale art. 86^7 alin. 3 din Codul penal ar contraveni
prevederilor art. 123 alin. (2) din Constitutie, Guvernul arata ca exceptia
este neintemeiata, deoarece independenta judecatorilor nu se poate realiza
nesocotind legea, ci numai in cadrul si in limitele acesteia. In concluzie, se
apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate privind art. 81 alin. 3, art.
86^1 alin. 3 si art. 86^7 alin. 3 din Codul penal, raportat la art. 16 alin.
(1) si la art. 123 alin. (1) din Constitutie, este neintemeiata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie si art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta sa
solutioneze exceptia ridicata.
Textele de lege criticate ca fiind neconstitutionale au urmatorul continut:
- Art. 81 alin. 3 din Codul penal: "Suspendarea conditionata a
executarii pedepsei nu poate fi dispusa in cazul infractiunilor intentionate
pentru care legea prevede pedeapsa inchisorii mai mare de 12 ani, precum si in
cazul infractiunilor de vatamare corporala grava, viol si tortura."
- Art. 86^1 alin. 3 din Codul penal: "Suspendarea executarii pedepsei
sub supraveghere nu poate fi dispusa in cazul infractiunilor intentionate
pentru care legea prevede pedeapsa inchisorii mai mare de 12 ani, precum si in
cazul infractiunilor de vatamare corporala grava, viol si tortura."
- Art. 86^7 alin. 3 din Codul penal: "Executarea pedepsei la locul de
munca nu poate fi dispusa in cazul infractiunilor intentionate pentru care
legea prevede pedeapsa inchisorii mai mare de 12 ani, precum si in cazul
infractiunilor de vatamare corporala grava, viol si tortura."
Autorul exceptiei, invocand neconstitutionalitatea prevederilor art. 81
alin. 3, art. 86^1 alin. 3 si art. 86^7 alin. 3 din Codul penal, apreciaza ca
au fost incalcate art. 16 alin. (1), art. 20 si art. 123 alin. (2) din
Constitutie, art. 7 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, Pactul
international cu privire la drepturile civile si politice, precum si Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. Totodata,
considera ca dispozitiile art. 81 alin. 3 din Codul penal trebuie corelate cu
modificarile limitelor pedepselor stabilite de Legea nr. 140/1996.
Cu privire la dispozitiile art. 81 alin. 3 din Codul penal jurisprudenta
Curtii Constitutionale este constanta, statuandu-se prin mai multe decizii ca
aceste prevederi sunt constitutionale. In acest sens Curtea Constitutionala s-a
pronuntat prin Decizia nr. 25 din 23 februarie 1999, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 136 din 1 aprilie 1999, si prin Decizia nr.
79 din 20 mai 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
323 din 6 iulie 1999. In considerentele acestor decizii Curtea a retinut ca,
desi prin art. 81 alin. 3 legiuitorul a restrans aplicarea masurii de
individualizare a pedepsei, in sensul ca nu poate fi dispusa in cazul
persoanelor care au savarsit, cu intentie, infractiunile mentionate de acest
text de lege, aceasta nu contravine insa prevederilor constitutionale ale art.
16 alin. (1), deoarece limitarea legala a aplicarii suspendarii conditionate nu
incalca nici unul dintre criteriile egalitatii in drepturi. Drepturile
fundamentale reprezinta o constanta a personalitatii cetateanului, o sansa
egala acordata fiecarui individ si, din aceasta cauza, principiul egalitatii
cuprinde egalitatea cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice, iar
nu egalitatea de tratament juridic aplicat unei categorii de cetateni in
comparatie cu alta. In aceasta situatie este evident ca regimul pedepselor
constituie o problema de politica penala, pe care organul legislativ este
singurul indreptatit sa o solutioneze in functie de imprejurarile existente la
un moment dat in domeniul criminalitatii. Prin masura suspendarii conditionate
a executarii pedepsei in conditiile art. 81 alin. 3 din Codul penal s-a urmarit
in exclusivitate instituirea unui tratament penal mai sever pentru acele
categorii de infractiuni apreciate de legiuitor ca fapte cu un grad de pericol
ridicat. In asemenea conditii incalcarea principiului egalitatii s-ar putea
pune in discutie numai daca instituirea unor astfel de masuri ar crea discriminari
intre cetateni, potrivit criteriilor stabilite de legiuitorul constituant.
Dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie vizeaza egalitatea in drepturi
intre cetateni in ceea ce priveste recunoasterea in favoarea acestora a unor
drepturi si libertati fundamentale, nu si identitatea de tratament juridic
asupra aplicarii unor masuri, indiferent de natura lor. In felul acesta se
justifica nu numai admisibilitatea unui regim juridic diferit fata de anumite
categorii de persoane, dar si necesitatea lui.
In legatura cu sustinerea conform careia limita de 12 ani, prevazuta la
art. 81 alin. 3 din Codul penal, pana la care poate fi acordata suspendarea
conditionata a executarii pedepsei este necesar sa fie reevaluata fata de
limitele speciale ale pedepsei inchisorii prevazute de Legea nr. 140/1996,
Curtea constata ca, desi reala, aceasta nu este totusi o problema de control de
constitutionalitate a legii, ci este o problema ce apartine domeniului
politicii penale, care intra in competenta exclusiva a legiuitorului, singurul
indreptatit sa modifice si sa completeze dispozitiile legale in vigoare, in
temeiul art. 58 alin. (1) din Constitutie. In sensul celor aratate este si
Decizia Curtii Constitutionale nr. 119 din 23 septembrie 1999, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 554 din 12 noiembrie 1999.
De asemenea, referitor la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor
art. 81 alin. 3, art. 86^1 alin. 3 si ale art. 86^7 alin. 3 din Codul penal,
Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr. 95 din 17 iunie 1999,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 357 din 28 iulie
1999, subliniind ca Parlamentul este unica autoritate legiuitoare a tarii care
adopta reglementari, inclusiv pentru instituirea mijloacelor de individualizare
a pedepselor, asa cum sunt suspendarea executarii pedepsei, in cele doua forme
ale sale, si executarea pedepsei la locul de munca, precum si in vederea
stabilirii conditiilor si a sferei de incidenta ale acestor mijloace de
individualizare a executarii pedepselor.
Solutiile adoptate de Curtea Constitutionala in aceste decizii, precum si
considerentele pe care s-au intemeiat isi pastreaza valabilitatea si in cauza
de fata.
Pe de alta parte, referitor la critica potrivit careia dispozitiile art. 81
alin. 3, art. 86^1 alin. 3 si art. 86^7 alin. 3 din Codul penal incalca
prevederile art. 123 alin. (2) din Constitutie privitoare la independenta
judecatorilor, Curtea constata ca aceasta este, de asemenea, neintemeiata,
deoarece judecatorii nu pot fi independenti fata de lege. Individualizarea
judiciara a pedepsei, pe care judecatorii sunt chemati sa o infaptuiasca, poate
avea loc numai in cadrul individualizarii legale, care este opera
legiuitorului. Or, tocmai in cadrul individualizarii legale au fost instituite
mijloacele de individualizare, care sunt suspendarea executarii pedepsei, in
cele doua forme ale acesteia, si executarea pedepsei la locul de munca, si pe
care judecatorii sunt obligati sa le aplice in stricta conformitate cu legea.
In sfarsit, Curtea constata ca este neintemeiata si referirea autorului
exceptiei la art. 7 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, care
consacra egalitatea in fata legii si dreptul la o egala protectie a legii,
precum si referirea la dispozitiile corespunzatoare din Pactul international cu
privire la drepturile civile si politice si la cele din Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, deoarece, fata de
precizarile anterioare privind dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie,
nu se poate sustine ca textele de lege criticate incalca aceste prevederi ale
documentelor internationale si, implicit, ale art. 20 alin. (2) din
Constitutie.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA,
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 81 alin. 3,
art. 86^1 alin. 3 si ale art. 86^7 alin. 3 din Codul penal, exceptie ridicata
de Gabriel Adrian Iancu in Dosarul nr. 1.025/1999 al Curtii de Apel Galati -
Sectia penala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 25 noiembrie 1999.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Florentina Geangu