DECIZIE Nr. 20
din 19 martie 2007
cu privire la aplicarea
dispozitiilor art. 26 alin. (3) din Legea nr. 10/2001, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, in legatura cu stabilirea competentei
instantei de a judeca pe fond contestatia formulata impotriva
deciziei/dispozitiei de respingere a cererilor prin care se solicita
restituirea in natura a imobilelor preluate abuziv sau in cazul refuzului
nejustificat al entitatii detinatoare de a raspunde la notificare.
ACT EMIS DE:
INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 764 din 12 noiembrie 2007
Dosar nr. 37/2006
Sub preşedinţia domnului profesor univ. dr. Nicolae
Popa, preşedintele Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie,
Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, constituită în
Secţii Unite, în conformitate cu dispoziţiile art. 25 lit. a) din Legea nr.
304/2004 privind organizarea judiciară, republicată, s-a întrunit pentru a
examina recursul în interesul legii, declarat de procurorul general al
Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, cu privire la
aplicarea dispozitiilor art. 26 alin. (3) din Legea nr.
10/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in legatura
cu stabilirea competentei instantei de a judeca pe fond contestatia formulata impotriva
deciziei/dispozitiei de respingere a cererilor prin care se solicita
restituirea in natura a imobilelor preluate abuziv sau in cazul refuzului
nejustificat al entitatii detinatoare de a raspunde la notificare.
Secţiile Unite au fost constituite cu respectarea
dispoziţiilor art. 34 din Legea nr. 304/2004, republicată, fiind prezenţi 91 de
judecători din totalul de 116 în funcţie.
Procurorul general al Parchetului de pe lângă Inalta
Curte de Casaţie şi Justiţie a fost reprezentat de
procurorul Antoaneta Florea.
Reprezentanta procurorului general al Parchetului de pe
lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie a susţinut recursul în interesul
legii, cerând să se decidă în sensul că instanţa de judecată este competentă să
judece pe fond contestaţia formulată împotriva deciziei/dispoziţiei de
respingere a cererilor prin care se solicită restituirea în natură a imobilelor
preluate abuziv sau în cazul refuzului nejustificat al entităţii deţinătoare de
a răspunde la notificare.
SECŢIILE UNITE,
deliberând asupra recursului în interesul legii,
constată următoarele:
In practica instanţelor judecătoreşti s-a ivit
diversitate de soluţii cu privire la aplicarea dispoziţiilor art. 26 alin. (3)
din Legea nr. 10/2001, republicată, în legătură cu competenţa instanţei de a
judeca pe fond contestaţia făcută de persoana îndreptăţită împotriva
deciziei/dispoziţiei de respingere a notificării sau a cererii de restituire
formulate la instanţă, în cazul în care entitatea deţinătoare nu răspunde la
notificare în termenul de 60 de zile prevăzut în art. 25 alin. (1) din aceeaşi
lege.
Astfel, unele instanţe atunci când au constatat că
solicitarea reclamantului este întemeiată şi că acesta are, deci, calitate de
persoană îndreptăţită la măsurile reparatorii prevăzute în Legea nr. 10/2001,
au admis acţiunea şi, anulând decizia/dispoziţia emisă de unitatea deţinătoare
sau entitatea învestită cu soluţionarea notificării, le-a obligat la emiterea
unei noi decizii, respectiv dispoziţii, în sensul restituirii în natură a bunului în litigiu.
In motivarea acestui punct de vedere s-a relevat că
instanţa, neputându-se substitui unităţii învestite cu soluţionarea cererii sau
notificării, nu este abilitată să pronunţe o hotărâre de restituire a
imobilului în natură, care să înlocuiască actul administrativ, ci doar, în
măsura constatării nelegalităţii sau netemeiniciei acestuia, să dispună
reluarea procedurii administrative de restituire.
Alte instanţe au respins, ca inadmisibile sau prematur
introduse, acţiunile prin care s-a solicitat restituirea imobilelor în natură,
chiar şi în cazul în care s-a făcut uz de procedura de restituire prevăzută în
Legea nr. 10/2001, dacă unitatea deţinătoare nu s-a pronunţat prin decizie sau
prin dispoziţie motivată asupra cereii, în termenul de 60 de zile de la data
înregistrării notificării.
S-a motivat, în acest sens, că principalul efect
juridic al notificării constă în învestirea unităţii deţinătoare a imobilului
cu obligaţia rezolvării ei în condiţiile prevăzute în lege, reclamantul
neputând învesti cu soluţionarea cererii sale atât instanţa de judecată, cât şi
organul administrativ cu activitate jurisdicţională, cât timp procedura
judiciară nu poate suplini procedura administrativă de restituire în natură, deoarece în acest fel s-ar
eluda spiritul dispoziţiilor Legii nr. 10/2001.
S-a arătat că o atare soluţie se justifică şi pentru că
reclamantul are posibilitatea să ceară instanţei, în temeiul art. 5803 din Codul de procedură civilă,
constrângerea unităţii deţinătoare a imobilului la îndeplinirea obligaţiei de a
emite decizia, respectiv dispoziţia de restituire.
In fine, alte instanţe au considerat, contrar
celorlalte păreri, că instanţa judecătorească poate să dispună ea însăşi, în
mod direct, restituirea în natură a imobilului, atât în cazul în care constată
nelegalitatea sau netemeinicia deciziei/dispoziţiei emise de unitatea
deţinătoare a imobilului, cât şi în cazul când unitatea deţinătoare a
imobilului nu s-a pronunţat în termenul prevăzut de lege, prin decizie,
respectiv dispoziţie motivată, cu privire la pretenţiile reclamantului care a
uzat de procedurile de restituire reglementate de lege.
Aceste din urmă instanţe au interpretat şi aplicat
corect dispoziţiile legii.
In adevăr, potrivit art. 21 alin. (1) din Legea nr.
10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, republicată, „Imobilele - terenuri
şi construcţii - preluate în mod abuziv, indiferent de destinaţie, care sunt
deţinute la data intrării în vigoare a acestei legi de o regie autonomă, o
societate sau companie naţională, o societate comercială la care statul sau o
autoritate a administraţiei publice centrale sau locale este acţionar sau
asociat majoritar, de o organizaţie cooperatistă sau de orice altă persoană
juridică de drept public, vor fi restituite persoanei îndreptăţite, în natură,
prin decizie sau, după caz, prin dispoziţie motivată a organelor de conducere
ale unităţii deţinătoare".
In legătură cu ducerea la îndeplinire a acestei
dispoziţii, prin art. 22 alin. (1) din aceeaşi lege se prevede că „persoana
îndreptăţită va notifica în termen de 6 luni (prelungit, succesiv, prin
ordonanţele de urgenţă ale Guvernului nr. 109/2001 şi nr. 145/2001) de la data
intrării în vigoare a prezentei legi persoana juridică deţinătoare, solicitând
restituirea în natură a imobilului", precizându-se, totodată, că „în cazul
în care sunt solicitate mai multe imobile, se va face
câte o notificare pentru fiecare imobil".
Totodată, prin art. 26 alin. (3) din legea menţionată
s-a precizat că „Decizia sau, după caz, dispoziţia motivată de respingere a
notificării sau a cererii de restituire în natură poate fi atacată, de persoana
care se pretinde îndreptăţită, la secţia civilă a tribunalului în a cărui
circumscripţie se află sediul unităţii deţinătoare sau, după caz, al entităţii
învestite cu soluţionarea notificării, în termen de 30 de zile de la
comunicare".
Or, din moment ce s-a reglementat că deciziile,
respectiv dispoziţiile motivate de respingere a notificărilor sau a cererilor
de restituire în natură a imobilelor, pot fi atacate la instanţele
judecătoreşti, iar în cuprinsul art. 2 alin. (2) şi în art. 14 din Legea nr.
10/2001 se fac referiri la restituirea imobilelor prin hotărâre judecătorească,
este evident că instanţa, învestită cu cenzurarea deciziei sau a dispoziţiei de
restituire în natură, nu este limitată doar la posibilitatea de a obliga
unitatea deţinătoare să emită o altă decizie/dispoziţie de restituire în
natură. Dimpotrivă, în virtutea dreptului său de plenitudine de jurisdicţie ce
i s-a acordat prin lege, instanţa judecătorească, cenzurând decizia/dispoziţia
de respingere a cererii de restituire în natură, în măsura în care constată că
aceasta nu corespunde cerinţelor legii, o va anula, dispunând ea însăşi, în mod
direct, restituirea imobilului preluat de stat fără titlu valabil.
O astfel de soluţie se impune şi pentru că, în
îndeplinirea atribuţiei de a verifica dacă sunt îndeplinite condiţiile de admisibilitate
a cererii de acordare a măsurii reparatorii prin restituirea în natură a
imobilului, judecătorul are a chibzui şi asupra eficienţei soluţiei pe care o
adoptă, în timp ce retrimiterea cauzei la unitatea deţinătoare a imobilului ar
putea conduce la prelungirea nejustificată a procedurii de restituire.
Ca urmare, în raport cu spiritul reglementărilor de
ansamblu date prin Legea nr. 10/2001, atribuţia instanţei judecătoreşti de a
soluţiona calea de atac exercitată împotriva deciziei/dispoziţiei de respingere a cererii de restituire a
imobilului în natură nu este restrânsă doar la o prerogativă formală de a
dispune emiterea unei alte decizii/dispoziţii în locul celei pe care o
anulează, ci impune ca, în cadrul plenitudinii sale de jurisdicţie, nelimitată
în această materie prin vreo dispoziţie legală, să dispună ea direct
restituirea în natură a imobilului ce face obiectul litigiului.
De altfel, reluarea procedurilor cu caracter
administrativ, precum şi respingerea acţiunii ca inadmisibilă sau prematur introdusă
ar contraveni şi principiului soluţionării cauzei într-un termen rezonabil,
consacrat prin art. 6 paragraful 1 din Convenţia pentru apărarea drepturilor
omului şi a libertăţilor fundamentale, la care România a devenit parte.
In acelaşi timp, în cazul când unitatea deţinătoare sau
unitatea învestită cu soluţionarea notificării nu respectă obligaţia instituită
prin art. 25 şi 26 din Legea nr. 10/2001, de a se pronunţa asupra cererii de
restituire în natură ori să acorde persoanei îndreptăţite în compensare alte
bunuri sau servicii ori să propună acordarea de despăgubiri, în termen de 60 de
zile de la înregistrarea notificării sau, după caz, de la data depunerii
actelor doveditoare, se impune, de asemenea, ca instanţa învestită să evoce
fondul în condiţiile prevăzute în art. 297 alin. 1 din Codul de procedură
civilă şi să constate, pe baza materialului probator administrat, dacă este sau
nu întemeiată cererea de restituire în natură.
Intr-un astfel de caz, lipsa răspunsului unităţii
deţinătoare, respectiv al entităţii învestite cu soluţionarea notificării,
echivalează cu refuzul restituirii imobilului, iar un asemenea refuz nu poate
rămâne necenzurat, pentru că nicio dispoziţie legală nu limitează dreptul celui
care se consideră nedreptăţit de a se adresa instanţei competente, ci,
dimpotrivă, însăşi Constituţia prevede, la art. 21 alin. (2), că nicio lege nu
poate îngrădi exercitarea dreptului oricărei persoane de a se adresa justiţiei
pentru apărarea intereselor sale legitime.
In consecinţă, în temeiul dispoziţiilor art. 25 lit. a)
din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară, republicată, precum şi al
art. 329 din Codul de procedură civilă, urmează a se admite recursul în
interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe lângă Inalta
Curte de Casaţie şi Justiţie şi a se decide că dispoziţiile art. 26 alin. (3)
din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod
abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, republicată, trebuie
interpretate în sensul că instanţa de judecată este competentă să soluţioneze
pe fond nu numai contestaţia formulată împotriva deciziei/dispoziţiei de
respingere a cererilor prin care s-a solicitat restituirea în natură a
imobilelor preluate abuziv, ci şi acţiunea persoanei îndreptăţite în cazul
refuzului nejustificat al unităţii deţinătoare sau al entităţii învestite cu
soluţionarea de a răspunde la notificarea persoanei îndreptăţite.
PENTRU ACESTE MOTIVE
In numele legii
DECID:
Admit recursul în interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie
şi Justiţie.
In aplicarea dispoziţiilor art. 26 alin. (3) din Legea
nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, republicată, stabilesc:
Instanţa de judecată este competentă să soluţioneze pe
fond nu numai contestaţia formulată împotriva deciziei/dispoziţiei de
respingere a cererilor prin care s-a solicitat restituirea în natură a
imobilelor preluate abuziv, ci şi acţiunea persoanei îndreptăţite în cazul
refuzului nejustificat al entităţii deţinătoare de a răspunde la notificarea
părţii interesate.
Obligatorie, potrivit art. 329 alin. 3 din Codul de
procedură civilă.
Pronunţată în şedinţă publică, astăzi, 19 martie 2007.
PREŞEDINTELE ÎNALTEI CURŢI DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Prim-magistrat-asistent,
Victoria Maftei