DECIZIE Nr. 20 din 2 februarie 2000
referitoare la sesizarea de neconstitutionalitate a art. 41 alin. (2) din Legea
privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale si a
dispozitiilor art. 198 din aceeasi lege prin care a fost abrogat art. 103 din
Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 72 din 18 februarie 2000
In temeiul art. 144 lit. a) din Constitutie si al art. 17 din Legea nr.
47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
republicata, Curtea Suprema de Justitie a solicitat Curtii Constitutionale la
data de 6 ianuarie 2000 sa constate "neconstitutionalitatea Legii privind
sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, adoptata de
Parlamentul Romaniei la 29 decembrie 1999, in partea privind art. 41 alin. (2)
si art. 198, prin care a fost abrogat art. 103 din Legea nr. 92/1992 pentru
organizarea judecatoreasca".
Sesizarea Curtii Constitutionale s-a hotarat in sedinta din data de 6
ianuarie 2000 a Sectiilor Unite ale Curtii Supreme de Justitie prin votul
unanim al celor 55 de membri prezenti din totalul de 60 de membri ai Curtii,
potrivit art. 20 si art. 26 lit. d) din Legea Curtii Supreme de Justitie nr.
56/1993, republicata.
Sesizarea de neconstitutionalitate constituie obiectul Dosarului Curtii
Constitutionale nr. 5A/2000.
Prin sesizarea de neconstitutionalitate formulata se considera ca
dispozitiile art. 41 alin. (2) din Legea privind sistemul public de pensii si
alte drepturi de asigurari sociale, referitoare la stabilirea varstei standard
de pensionare de 60 de ani pentru femei si, respectiv, de 65 de ani pentru
barbati si la esalonarea aplicarii acestei prevederi pe termen de 13 ani,
contravin dispozitiilor art. 16 din Constitutie care consfintesc egalitatea in
drepturi a cetatenilor, deoarece creeaza, discriminatoriu, o situatie mai grea
pentru "unii asigurati care ar avea dreptul sa primeasca pensie la o data
cu mult mai indepartata decat alti asigurati".
De asemenea, se apreciaza ca art. 198 din noua lege a pensiilor, prin care,
printre altele, a fost abrogat art. 103 din Legea nr. 92/1992 pentru
organizarea judecatoreasca, republicata, incalca prevederile constitutionale
ale art. 16, potrivit carora: (1) "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari. (2) Nimeni nu este
mai presus de lege."
Autorul sesizarii de neconstitutionalitate arata ca dispozitiile art. 103
alin. 1 din Legea nr. 92/1992, republicata, prevad: "Magistratii cu o
vechime de cel putin 25 de ani in magistratura beneficiaza, la implinirea
varstei prevazute de lege, de pensie de serviciu, in cuantum de 80% din venitul
net [...]." Conform sustinerii Curtii Supreme de Justitie, aceste
dispozitii legale au intrat in vigoare in luna august 1997, magistratilor
pensionati cu aceasta data acordandu-li-se pensie de serviciu, iar celor
pensionati anterior datei intrarii in vigoare recalculandu-li-se cuantumul
pensiei, astfel ca in prezent toti magistratii pensionari beneficiaza de pensie
de serviciu. Or, in urma abrogarii acestor dispozitii legale, prin intermediul
art. 198 din noua lege a pensiilor, magistratii care vor fi pensionati dupa
data intrarii in vigoare a acestei legi nu vor mai beneficia de pensie de
serviciu. Astfel, se creeaza o discriminare intre cele doua categorii de
magistrati pensionari, in functie de data pensionarii, ceea ce se considera ca
infrange principiul egalitatii in drepturi a cetatenilor inscris in art. 16 din
Constitutie.
In continuare autorul sesizarii de neconstitutionalitate mai arata ca
"instituirea pensiei de serviciu pentru magistrati a aparut ca o
necesitate izvorata din statutul profesional al acestora", care impune
anumite interdictii relative, de exemplu la: exercitarea directa sau prin
persoane interpuse a activitatilor de comert; participarea la administrarea ori
la conducerea unor societati comerciale sau civile; indeplinirea calitatii de
expert sau de arbitru desemnat de parti intr-un proces; indeplinirea oricarei
alte functii publice sau private, cu exceptia functiilor didactice in
invatamantul superior. De aceea, pentru magistrati, practic, singura sursa de
existenta in timpul activitatii este salariul, iar dupa retragerea din
activitate, pensia, fara posibilitatea acumularii unor rezerve materiale pentru
perioada ulterioara pensionarii.
In sensul ca pensia de serviciu reprezinta in mod necesar si legitim o
forma de garantare a drepturilor magistratilor sunt invocate si prevederile
cap. 6 al Cartei europene privind statutul judecatorilor, intitulat
"Remunerarea si protectia sociala" cu recomandari precise pentru
statele europene de a le respecta si de a le include in ordinea de drept
interna. Potrivit art. 4 din capitolul mentionat, magistratii, atunci cand
"au implinit varsta legala pentru incetarea functiei", au dreptul la
"plata unei pensii al carei nivel trebuie sa fie cat mai apropiat posibil
de acela al ultimei remuneratii primite pentru activitatea
jurisdictionala".
De asemenea, Curtea Suprema de Justitie, argumentand necesitatea
instituirii pensiei de serviciu pentru magistrati, invoca si faptul ca "in
statele europene cu un anumit grad de dezvoltare, inclusiv Romania, dreptul la
pensie de serviciu il au toate fortele de aparare a ordinii publice - armata,
politia si serviciile speciale", care, prin activitatea lor, "isi
asuma un risc intru apararea ordinii de drept, asigurand linistea in societate".
Or, continua autorul sesizarii de neconstitutionalitate, "justitia face
parte si ea din fortele publice chemate sa mentina ordinea de drept, pentru
aceasta pronuntand hotarari prin care se ordona incetarea incalcarii unor
drepturi in societate atunci cand se reclama incalcarea acestora, iar
executarea hotararilor judecatoresti, atunci cand este nevoie, este asigurata
prin forta coercitiva a statului de celelalte forte de aparare a ordinii
publice". Totodata, aratandu-se ca "justitia este in ultima instanta
cea care asigura armonia juridica si echilibrul in societate", se arata ca
"recunoasterea dreptului la pensie de serviciu pentru magistrati",
consacrata ca atare prin art. 103 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea
judecatoreasca, republicata, "se incadreaza in organizarea
politico-juridica a statului de drept".
Conform dispozitiilor art. 18 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, republicata,
sesizarea formulata de Curtea Suprema de Justitie a fost comunicata
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, spre
a-si putea exprima punctele de vedere asupra obiectiei de
neconstitutionalitate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, arata ca obiectia de
neconstitutionalitate ce vizeaza art. 41 alin. (2) din Legea privind sistemul
public de pensionare si alte drepturi de asigurari sociale, in raport cu
prevederile art. 16 din Constitutie, este neintemeiata. Se considera ca
esalonarea cresterii varstelor de pensionare, pe o perioada de 13 ani, nu
creeaza o situatie grea in mod discriminatoriu pentru asiguratii care se vor
pensiona la o data mai indepartata, deoarece, incepand cu anul 1990, in
institutiile si intreprinderile de stat timpul de munca a fost de 5 zile pe
saptamana, a cate 8 ore, iar nu de 6 zile pe saptamana, cum a fost pana la aceasta
data. De aceea Guvernul sustine ca "este echitabil, iar nu
discriminatoriu, ca esalonarea ajungerii la noua varsta standard sa tina seama
de diferentele de program de lucru mentionate".
In ceea ce priveste sesizarea de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
198 din noua lege a pensiilor, prin care se abroga art. 103 din Legea nr.
92/1992, republicata, Guvernul apreciaza ca aceasta este intemeiata, deoarece
sunt infrante prevederile constitutionale ale art. 16, referitoare la
egalitatea in drepturi si, implicit, cele ale art. 124 alin. (2) si ale art.
131 alin. (2), care stabilesc statutul juridic special al judecatorilor si al
procurorilor, precum si cele ale art. 11, conform carora obligatiile ce revin
statului roman din actele internationale ratificate de Parlament trebuie
indeplinite "intocmai si cu buna-credinta". Deoarece, datorita
numeroaselor incompatibilitati si interdictii pentru magistrati, singura sursa
de venit a acestora sunt drepturile salariale si, respectiv, pensia, dupa
retragerea din activitate se creeaza o situatie discriminatorie fata de
categorii profesionale cu statut asemanator. In acest sens Guvernul invoca
situatia militarilor care, conform statutului lor, au aceleasi interdictii si
incompatibilitati, beneficiind, de asemenea, de pensie de serviciu, prevazuta
de Decretul nr. 214/1977 privind pensiile militare de stat, cu modificarile si
completarile ulterioare, care nu a fost insa abrogat prin art. 198 din noua
lege a pensiilor.
In continuare, in punctul de vedere al Guvernului, se precizeaza ca
Justitia atrage la bugetul de stat venituri substantiale, astfel ca plata
pensiilor de serviciu pentru magistrati nu reduce bugetul asigurarilor sociale
de stat. De altfel, potrivit art. 103 alin. 3 din Legea nr. 92/1992, republicata,
numai "Partea din pensia de serviciu care depaseste nivelul pensiei din
sistemul asigurarilor sociale de stat se suporta din bugetul de stat", in
timp ce pensiile militarilor sunt platite in totalitate de la bugetul de stat.
In final, se arata ca, deoarece Romania a aderat la Statutul Consiliului
Europei, fiind membra a acestui organism, are obligatia sa respecte Carta
europeana privind statutul judecatorilor, adoptata in 1998, si care garanteaza
judecatorilor, in mod special, "plata unei pensii al carui nivel trebuie
sa fie cat mai apropiat posibil de acela al ultimei remuneratii primita pentru
activitatea jurisdictionala". De aceste prevederi s-a tinut seama atunci
cand s-a reglementat pensia de serviciu pentru magistrati prin art. 103 din Legea
nr. 92/1992, republicata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
In temeiul art. 5 din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea
Constitutionala a solicitat precizari din partea Ministerului Justitiei, referitoare
la obligatiile ce revin statului roman din prevederile Cartei europene privind
statutul judecatorilor, document invocat in sesizarea formulata de Curtea
Suprema de Justitie. In consideratiile Ministerului Justitiei, cuprinse in
Adresa nr. 217 din 20 ianuarie 2000, se arata ca: "Documentul in discutie
a fost adoptat in unanimitate de catre participantii la reuniunea multilaterala
de la Lisabona, din 8 - 10 iulie 1999, magistrati si reprezentanti ai
ministerelor de justitie din 25 de tari membre ale Consiliului Europei."
Conform precizarilor Ministerului Justitiei, "Carta, care contine
obiective si principii elaborate in continuarea Recomandarii nr. R (94) 12 a
Comitetului Ministrilor cu privire la independenta, eficienta si rolul judecatorilor,
reprezinta o noua etapa in realizarea unui spatiu judiciar comun in Europa. Ea
are, asadar, aceeasi valoare ca recomandarea". In ceea ce priveste forta
juridica a recomandarilor date de Comitetul Ministrilor al Consiliului Europei,
se precizeaza ca "aceste documente sunt date in baza si, uneori, chiar in
completarea conventiilor Consiliului Europei. De remarcat ca toate conventiile
Consiliului Europei sunt adoptate de catre Comitetul Ministrilor al acestei
importante organizatii internationale guvernamentale".
CURTEA CONSTITUTIONALA,
examinand sesizarea de neconstitutionalitate formulata de Curtea Suprema de
Justitie, punctul de vedere al Guvernului, consideratiile Ministerului
Justitiei, raportul judecatorului-raportor, dispozitiile criticate ale Legii
privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, retine urmatoarele:
Potrivit dispozitiilor art. 144 lit. a) din Constitutie, precum si ale art.
3 alin. (2) si ale art. 17 din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea
Constitutionala este competenta sa solutioneze sesizarea de
neconstitutionalitate formulata in conditii legale de Curtea Suprema de
Justitie.
Critica de neconstitutionalitate cuprinsa in aceasta sesizare se refera la
doua texte ale Legii privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurari sociale, adoptata de Camera Deputatilor si de Senat in sedintele din
29 decembrie 1999.
Cele doua texte legale criticate pentru neconstitutionalitate sunt art. 41
alin. (2) si art. 198, acesta din urma exclusiv in partea referitoare la
abrogarea art. 103 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca,
republicata.
Art. 41 alin. (2) din legea criticata pentru neconstitutionalitate are
urmatorul continut: "Varsta standard de pensionare este de 60 de ani
pentru femei si 65 de ani pentru barbati. Atingerea varstei standard de
pensionare se va realiza in termen de 13 ani de la intrarea in vigoare a
prezentei legi, prin cresterea varstelor de pensionare pornind de la 57 de ani
pentru femei si 62 de ani pentru barbati, conform esalonarii din anexa nr.
3."
In cuprinsul anexei nr. 3, la care face referire art. 41 alin. (2), sunt
prevazute, incepand cu ianuarie 2001 si pana in decembrie 2014, varstele
standard de pensionare, pe perioade intermediare, stagiile minime si complete
de cotizare pentru femei si barbati, in mod esalonat, pana la atingerea varstei
standard prevazute de textul art. 41 alin. (2).
Art. 198 din legea supusa controlului de constitutionalitate exercitat de
Curte dispune abrogarea partiala sau totala a mai multe acte normative. Dintre
dispozitiile cuprinse in art. 198 critica de neconstitutionalitate formulata de
Curtea Suprema de Justitie vizeaza numai textul care are urmatorul continut:
"art. 103 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca,
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 259 din 30
septembrie 1997."
Art. 103, a carui abrogare este dispusa in acest fel, are urmatoarea
redactare: "Magistratii cu o vechime de cel putin 25 de ani in
magistratura beneficiaza, la implinirea varstei prevazute de lege, de pensie de
serviciu, in cuantum de 80% din venitul net realizat din salariul de baza,
sporul pentru vechime in munca si sporul de stabilitate in magistratura, avute
la data pensionarii.
Pentru fiecare an care depaseste vechimea in magistratura prevazuta la
alin. 1 se adauga la cuantumul pensiei cate 1% din venitul net, fara a se putea
depasi 100% din venitul net stabilit conform alin. 1, avut la data pensionarii.
Partea din pensia de serviciu care depaseste nivelul pensiei din sistemul
asigurarilor sociale de stat se suporta din bugetul de stat.
Pensia suplimentara se stabileste in conditiile Legii privind pensiile de
asigurari sociale de stat si asistenta sociala.
Pensiile magistratilor se actualizeaza in raport cu nivelul salariilor de
baza ale magistratilor in activitate.
De aceste drepturi beneficiaza si magistratii reincadrati dupa
pensionare."
In ceea ce priveste dispozitiile alin. 5 al art. 103 din Legea nr. 92/1992,
republicata, Curtea Constitutionala a constatat prin deciziile nr. 88 si nr. 89
din 1 iunie 1999, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 325
din 8 iulie 1999 si, respectiv, nr. 322 din 6 iulie 1999, decizii pronuntate in
solutionarea unor exceptii de neconstitutionalitate, ca aceste dispozitii
legale sunt neconstitutionale in masura in care nu asigura si magistratilor
pensionati anterior datei intrarii in vigoare a Legii nr. 142/1997, de
modificare si completare a Legii nr. 92/1992, actualizarea pensiei in raport cu
nivelul salariilor de baza ale magistratilor in activitate.
In motivarea sesizarii de neconstitutionalitate ce face obiectul prezentei
decizii Curtea Suprema de Justitie invoca, in legatura cu ambele texte legale
criticate, incalcarea prevederilor art. 16 din Constitutie privind egalitatea
in drepturi. Desi in actul de sesizare adresat Curtii Constitutionale nu se
indica de Curtea Suprema de Justitie care dintre cele doua alineate ale art. 16
este avut in vedere, din ansamblul procesului-verbal din 6 ianuarie 2000 al
sedintei Curtii Supreme de Justitie in Sectii Unite rezulta in mod neindoielnic
faptul ca sesizarea de neconstitutionalitate are in vedere dispozitiile alin.
(1) al art. 16 din Constitutie, care prevad: "Cetatenii sunt egali in fata
legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari."
1. Analizand critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 41 alin.
(2) din Legea privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari
sociale, Curtea retine ca prin acest text de lege se introduce o modificare
majora a sistemului actual de pensii, intre altele prin cresterea varstei
standard de pensionare, pentru barbati - la 65 de ani, iar pentru femei - la 60
de ani. Astfel cum se arata in expunerea de motive a Guvernului, care a insotit
proiectul de lege, aceasta dispozitie este menita sa contribuie la
reechilibrarea intr-o anumita masura a raportului dintre populatia activa si
numarul de pensionari, precum si la alinierea varstelor standard de pensionare
prevazute de legislatia romana cu cele prevazute in alte tari. In acelasi timp,
aceasta masura este impusa si de faptul ca, potrivit prognozei, in anul 2040
populatia de peste 60 de ani va reprezenta circa 30% din populatia tarii, fata
de 15,6% cat reprezenta acest segment de populatie in anul 1990 si, totodata,
astfel cum se arata in continuare in punctul de vedere al Guvernului, isi mai
gaseste justificarea si in faptul ca din anul 1990 saptamana de lucru a fost
redusa in institutiile statului si in alte unitati de stat de la 6 la 5 zile.
Luand act de aceste ratiuni avute in vedere de initiatorul proiectului de
lege, Curtea observa totodata ca masurile stabilite prin art. 41 alin. (2) au
un caracter general si se aplica tuturor categoriilor de persoane incadrate in
munca, facand exceptie cei care lucreaza in conditii speciale sau deosebite de
munca si care, din aceasta cauza, beneficiaza prin lege de reducerea varstei
standard de pensionare si a stagiului de cotizare.
Examinarea prevederilor art. 41 alin. (2) si a continutului anexei nr. 3,
la care textul legal trimite, scoate in evidenta ca trecerea la aplicarea
noilor conditii de varsta si de cotizare pentru pensionare se va face treptat,
pentru toti asiguratii, intr-o perioada de 13 ani, tocmai spre a se atenua
unele dintre consecintele schimbarii produse. De asemenea, potrivit art. 49 din
lege, este posibila si pensionarea anticipata, fie cu diminuarea cuantumului
pensiei, cu procente reduse, fie chiar fara nici o reducere a acestuia.
In aceste conditii, Curtea Constitutionala constata ca nu poate fi primita
critica formulata in sesizarea de neconstitutionalitate a Curtii Supreme de
Justitie, in sensul ca textul art. 41 alin. (2) din lege introduce o
discriminare "deoarece se creeaza [...] o situatie mai grea pentru unii
asigurati care ar avea dreptul sa primeasca pensie la o data mult mai
indepartata decat alti asigurati". In logica sesizarii de
neconstitutionalitate discriminarea ar consta in faptul ca asiguratii care vor
iesi la pensie sub imperiul noii legi ar fi dezavantajati fata de cei
pensionati anterior, prin faptul ca lor li se stabileste o varsta mai ridicata
si o perioada mai mare de cotizare pentru a putea fi pensionati. Aceasta
critica nu poate fi insa insusita de Curtea Constitutionala, intrucat
argumentarea pe care se bazeaza nu tine seama de dreptul autoritatii
legiuitoare de a elabora politica legislativa in domeniul pensiilor in
concordanta cu conditiile economice si sociale existente la un moment dat. A
adopta punctul de vedere neimpartasit de Curtea Constitutionala ar insemna ca,
o data elaborat un sistem de pensii, bazat pe anumite conditii de varsta si de
cotizare, acesta nu ar mai putea fi niciodata schimbat. Intr-o astfel de
conceptie se poate ajunge la negarea evolutiei in reglementarea juridica a
oricarui domeniu de activitate, ceea ce nu se poate admite.
In aceasta ordine de idei, Curtea Constitutionala retine ca respectarea
egalitatii in drepturi, precum si a obligatiei de nediscriminare, stabilite
prin prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie, presupune luarea in
considerare a tratamentului pe care legea il prevede fata de cei carora li se
aplica in decursul perioadei in care reglementarile sale sunt in vigoare, iar
nu in raport cu efectele produse prin reglementarile legale anterioare.
Reglementarile juridice succesive pot prezenta in mod firesc diferente
determinate de conditiile obiective in care ele au fost adoptate.
De altfel, asa cum rezulta din expunerea de motive la proiectul Legii
privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, noua
reglementare este fundamentata pe necesitatea adecvarii sistemului de pensii la
conditiile existente in prezent in societate, pe cerinta modernizarii
legislatiei in domeniu si a punerii sale de acord cu legislatia majoritatii
tarilor europene.
De aceea, Curtea retine ca modificarea conditiilor de varsta si a duratei de
cotizare pentru cei care vor beneficia de pensie in viitor este justificata,
fiind bazata pe considerente obiective si rationale, astfel ca urmeaza sa
constate ca art. 41 alin. (2) din lege este constitutional in raport cu
criticile cuprinse in sesizarea de neconstitutionalitate formulata de Curtea
Suprema de Justitie.
2. In ceea ce priveste dispozitiile art. 198 din Legea privind sistemul
public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, dispozitii referitoare
la abrogarea art. 103 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca,
republicata, prin sesizarea Curtii Supreme de Justitie se invoca incalcarea
dispozitiilor art. 16 alin. (1) din Constitutie sub doua aspecte.
2.a) Cel dintai aspect se refera la faptul ca, prin abrogarea prevederilor
art. 103 din Legea nr. 92/1992, republicata, text legal prin care in anul 1997
a fost instituita pensia de serviciu pentru magistrati, se creeaza "o
discriminare in defavoarea magistratilor care vor fi pensionati dupa intrarea
in vigoare a noii legi a pensiilor, in raport cu cei pensionati pana la aceasta
data, ceea ce este inadmisibil fata de dispozitiile art. 16 din Constitutia
Romaniei".
Curtea Constitutionala, examinand aceasta sustinere, observa, din modul in
care este formulata critica de neconstitutionalitate, ca dispozitia legala
vizata este considerata discriminatorie in raport cu efectele produse in trecut
de norma juridica pe care o abroga, apreciindu-se, asadar, ca principiul
egalitatii si al nediscriminarii, stabilit prin art. 16 alin. (1) din
Constitutie, ar putea sa fie aplicabil cu privire la situatii ce difera ca
urmare a succesiunii in timp a legilor prin care aceste situatii au fost
reglementate. Dimpotriva insa, Curtea Constitutionala retine ca si in aceasta
privinta sunt aplicabile considerentele avute in vedere anterior cu referire la
constatarea constitutionalitatii art. 42 alin. (1) din Legea privind sistemul
public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale.
De aceea, in privinta dispozitiilor art. 198 din aceeasi lege prin care a
fost abrogat art. 103 din Legea nr. 92/1992, republicata, nu poate fi primit
cel dintai aspect al criticii de neconstitutionalitate, referitor la
introducerea unui tratament juridic diferit, discriminatoriu, pentru
magistratii care vor fi pensionati dupa intrarea in vigoare a noii legi a
pensiilor, in raport cu magistratii pensionati anterior prin aplicarea
regimului de pensionare prevazut la art. 103 din Legea nr. 92/1992,
republicata.
2.b) Cel de-al doilea aspect pentru care in sesizarea Curtii Supreme de
Justitie este criticat textul art. 198, prin care se abroga art. 103 din Legea
nr. 92/1992, republicata, il constituie nesocotirea faptului ca in Romania, ca
si in statele europene cu un anumit grad de dezvoltare, "dreptul la pensie
de serviciu il au toate fortele de aparare a ordinii publice - armata, politia
si serviciile speciale". In acest sens, se arata ca justificarea acordarii
si mentinerii pensiei de serviciu, in cazul magistratilor, rezida in statutul
special al acestora, care le interzice exercitarea unor activitati producatoare
de venituri, cu exceptia functiilor didactice din invatamantul superior, precum
si in gradul ridicat de risc pe care il presupune exercitarea functiei de
magistrat, caracteristica de altfel comuna, astfel cum se arata in sesizare,
pentru intregul personal al fortelor de aparare a ordinii publice, a ordinii de
drept.
Din aceasta argumentare rezulta ideea inegalitatii de tratament intre
magistrati si cadrele militare. Astfel, in timp ce prin abrogarea art. 103 din
Legea pentru organizarea judecatoreasca se suprima magistratilor dreptul de a
li se stabili, in conditiile legii, pensie de serviciu, militarii vor continua
sa beneficieze de pensia de serviciu pentru activitatea depusa, prevazuta la
cap. II al Decretului nr. 214/1977 privind pensiile militare de stat, cu
modificarile si completarile ulterioare, act normativ care nu este prevazut in
cuprinsul art. 198 din noua lege a pensiilor intre dispozitiile normative ce se
abroga la data intrarii in vigoare a legii.
Decretul nr. 214/1977 este aplicabil nu numai cadrelor din armata, ci si
celor din sistemul Ministerului de Interne, Serviciului Roman de Informatii,
Serviciului de Informatii Externe, Serviciului de Protectie si Paza, Directiei
Generale a Penitenciarelor din cadrul Ministerului Justitiei etc.
Examinand cel de-al doilea aspect al criticii de neconstitutionalitate,
Curtea Constitutionala constata ca aceasta este intemeiata.
Astfel pensia de serviciu pentru magistrati, introdusa in anul 1997 prin
efectul modificarii si completarii Legii nr. 92/1992 pentru organizarea
judecatoreasca, la fel ca si pensia de serviciu pentru militari, prevazuta de
Decretul nr. 214/1977 privind pensiile militare de stat, cu modificarile
ulterioare, au fost instituite in vederea stimularii stabilitatii in serviciu
si a formarii unei cariere in magistratura sau, dupa caz, in randul cadrelor
militare permanente. Conform reglementarilor mentionate, pensia de serviciu se
acorda la implinirea varstei de pensionare numai magistratilor, respectiv
militarilor care, in privinta totalului vechimii lor in munca, indeplinesc
conditia de a fi lucrat un anumit numar de ani numai in magistratura sau, dupa
caz, ca militar. Caracterul stimulativ al pensiei de serviciu consta, atat in
cazul magistratilor, cat si in cel al militarilor, in modul de determinare a
cuantumului pensiei in raport cu salariul, respectiv cu solda avuta la data
iesirii la pensie. In plus, in ceea ce priveste acordarea pensiei de serviciu
pentru militari, se aplica un spor de 10% pana la 20% pentru militarii care
beneficiaza in considerarea vechimii si a activitatii meritorii de ordinul
"Meritul Militar", conform prevederilor art. 11 din Legea nr. 80/1995
privind Statutul cadrelor militare.
Constatand ca aceste elemente care diferentiaza regimul de pensionare al
militarilor si al magistratilor de regimul general al pensiilor asigura un
tratament juridic specific celor doua categorii de asigurati, Curtea
Constitutionala retine ca instituirea pensiei de serviciu pentru cadrele
militare si pentru magistrati nu reprezinta un privilegiu, ci este justificata
in mod obiectiv, ea constituind o compensatie partiala a inconvenientelor ce
rezulta din rigoarea statutelor speciale carora trebuie sa li se supuna militarii
si magistratii.
Astfel, aceste statute speciale stabilite de Parlament prin legi sunt mult
mai severe, mai restrictive, impunand militarilor si magistratilor obligatii si
interdictii pe care celelalte categorii de asigurati nu le au. Intr-adevar acestora
le sunt interzise activitati ce le-ar putea aduce venituri suplimentare, care
sa le asigure posibilitatea efectiva de a-si crea o situatie materiala de
natura sa le ofere dupa pensionare mentinerea unui nivel de viata cat mai
apropiat de cel avut in timpul activitatii. Sub acest aspect art. 30 alin. (1)
din Legea nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare prevede pentru
ofiterii, maistrii militari si subofiterii in activitate obligatia de a nu
efectua activitati care contravin demnitatii, prestigiului si normelor de
comportare ce decurg din calitatea lor de cadre militare; iar alin. (2) al
aceluiasi articol instituie pentru categoriile mentionate de militari
interdictia de a indeplini alte functii decat cele in care sunt incadrati, cu
exceptia cumulului prevazut de lege, in conditiile stabilite prin ordin al
ministrului apararii nationale, precum si interdictia de a fi asociat unic ori
de a participa direct la administrarea sau conducerea unor organizatii ori
societati comerciale, cu exceptia numirii in consiliile de administratie ale
regiilor autonome si societatilor comerciale din subordinea Ministerului
Apararii Nationale, din cadrul industriei de aparare sau in legatura cu
aceasta. In cazul magistratilor, Constitutia insasi, prin art. 124 alin. (2) si
prin art. 131 alin. (2), prevede, ca o garantie a impartialitatii
magistratilor, ca functia de judecator si, respectiv, aceea de procuror
"[...] este incompatibila cu orice alta functie publica sau privata, cu
exceptia functiilor didactice din invatamantul superior". In acelasi timp
art. 112 din Legea nr. 92/1992, republicata, prevede ca magistratilor le este
interzisa exercitarea, direct sau prin persoane interpuse, a activitatilor de
comert, participarea la conducerea unor societati comerciale sau civile, precum
si participarea la administrarea unor asemenea societati.
Un alt element comun care justifica in mod obiectiv si rezonabil un
tratament juridic asemanator al magistratilor si al cadrelor militare, inclusiv
in ceea ce priveste regimul de pensionare, il reprezinta riscul pe care il
implica exercitarea profesiilor respective, ambele avand un rol esential in
apararea drepturilor omului, a ordinii publice, a valorilor statului de drept.
In considerarea riscurilor la care se expun in exercitarea atributiilor lor
militarii si magistratii, Parlamentul a stabilit pentru militari dreptul de a
purta uniforma si dreptul de a folosi, in conditiile legii, arme, iar, in mod
corespunzator, in cazul magistratilor, art. 91 alin. 3 din Legea nr. 92/1992, republicata,
prevede dreptul acestora si al familiilor lor de a fi protejati in situatiile
in care viata, integritatea corporala sau avutul acestora este supus unor
amenintari. De asemenea, art. 129 din Constitutie prevede ca "Instantele
judecatoresti dispun de politia pusa in serviciul lor", iar in aplicarea
acestor dispozitii constitutionale art. 143 din Legea nr. 92/1992, republicata,
stabileste obligatia Ministerului de Interne in acest sens. In sfarsit, art.
239 din Codul penal, reglementand infractiunea de ultraj, prevede in alineatul
final agravarea pedepsei in cazul in care infractiunea este "[...]
savarsita impotriva unui magistrat, politist sau jandarm, ori alt
militar".
Curtea Constitutionala constata, pe de alta parte, ca reglementarea in vigoare
a pensiei de serviciu pentru militari, ca si cea a pensiei de serviciu pentru
magistrati, cu diferentele pe care aceasta pensie le prezinta fata de pensia
comuna de asigurari sociale, nu constituie o incalcare a principiului
egalitatii cetatenilor in fata legii, principiu prevazut de art. 16 alin. (1)
din Constitutie. Aceasta constatare se bazeaza pe specificul comun al
activitatii militarilor si magistratilor, care, astfel cum a rezultat din
analiza anterioara a dispozitiilor constitutionale si legale aplicabile, impune
celor doua categorii profesionale obligatii si interdictii severe, precum si
riscuri sporite, ceea ce justifica in mod obiectiv si rezonabil o diferentiere
a regimului juridic de pensionare fata de regimul stabilit pentru alti asigurati
care nu sunt supusi acelorasi exigente, restrictii si riscuri.
In aceasta ordine de idei Curtea Constitutionala, dand curs dispozitiilor
art. 11 si 20 din Constitutie, referitoare la raportul dintre reglementarile
interne si cele internationale, constata ca principiul egalitatii in drepturi
isi gaseste expresia in numeroase acte internationale la care Romania este
parte, printre care unul dintre cele mai recente este Carta sociala europeana
revizuita, adoptata la Strasbourg la 3 mai 1996 si ratificata de Romania prin
Legea nr. 74 din 3 mai 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 193 din 4 mai 1999. Astfel aceasta carta, care prin art. 12 al partii a
II-a reglementeaza intre altele "Dreptul la securitate sociala",
prevede, de asemenea, la art. E al partii a V-a, denumit
"Nediscriminarea", ca "Respectarea drepturilor recunoscute in
prezenta carta trebuie asigurata fara deosebire de rasa, sex, limba, religie,
opinii politice sau orice alte opinii, origine nationala sau sociala, sanatate,
apartenenta la o minoritate nationala, nastere sau orice alta situatie".
In vederea interpretarii acestui text anexa (intitulata "Campul de
aplicare a Cartei sociale europene revizuite in privinta persoanelor
protejate"), care face parte integranta din carta, dispune cu aceeasi
forta juridica in sensul ca "O diferenta de tratament pe un motiv obiectiv
si rezonabil nu este considerata ca discriminatorie".
De asemenea, jurisprudenta Curtii Constitutionale, referitoare la aplicarea
principiului egalitatii in fata legii si al nediscriminarii, a stabilit
constant, in deplin acord cu jurisprudenta in materie, si ea constanta, a
Curtii Europene a Drepturilor Omului, ca principiul egalitatii nu este sinonim
cu uniformitatea si ca pentru situatii diferite poate exista un tratament
juridic diferit, recunoscandu-se dreptul la diferenta. In acest sens sunt, de
exemplu: Decizia nr. 70 din 15 decembrie 1993, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 307 din 27 decembrie 1993; Decizia nr. 74 din 13 iulie
1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 189 din 22
iulie 1994; Decizia nr. 139 din 19 noiembrie 1996, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 7 din 20 ianuarie 1997.
In acelasi timp Curtea Constitutionala constata ca, fata de asemanarile
subliniate anterior intre situatia cadrelor militare si cea a magistratilor,
avandu-se in vedere si caracteristicile comune ale statutelor aplicabile
acestor categorii profesionale, care au determinat in mod obiectiv reglementarea
prin lege, in mod aproape identic, a pensiei de serviciu, nu se poate
identifica o ratiune suficienta care sa justifice aplicarea unui tratament
diferit magistratilor fata de cadrele militare permanente, astfel cum s-a
procedat prin art. 198 din noua lege a pensiilor, care abroga reglementarea
privind pensia de serviciu a magistratilor. Asa fiind, se impune concluzia ca
este nejustificata abrogarea prin art. 198 din Legea privind sistemul public de
pensii si alte drepturi de asigurari sociale a dispozitiilor art. 103 din Legea
nr. 92/1992, republicata.
Intr-adevar, diferenta de regim juridic ce se creeaza intre pensia
magistratilor si pensia militarilor constituie, in conditiile infatisate prin
considerentele anterioare, o incalcare de catre legiuitor a egalitatii de
tratament juridic, ceea ce, in absenta unei determinari obiective, este contrar
prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, in intelesul conferit acestui
text constitutional prin dispozitiile actelor internationale privitoare la drepturile
fundamentale ale omului, la care Romania este parte. Intre acestea figureaza si
prevederile referitoare la nediscriminare ale art. E din partea a V-a a Cartei
sociale europene revizuite, al caror cuprins, conturat prin dispozitiile
corespunzatoare ale anexei, cuprinde si dispozitia conform careia "O
diferenta de tratament pe un motiv obiectiv si rezonabil nu este considerata ca
discriminatorie". Din aceste dispozitii, care sunt obligatorii pentru
statul roman, facand parte din dreptul intern, conform art. 11 din Constitutie,
ca urmare a ratificarii Cartei rezulta ca este discriminatorie diferenta de
tratament juridic ce nu se intemeiaza pe un motiv obiectiv si rezonabil.
In acelasi sens este de altfel si jurisprudenta indelungata a Curtii Europene
a Drepturilor Omului care a statuat, in aplicarea prevederilor art. 14 privind
interzicerea discriminarii din Conventia privind apararea drepturilor omului si
a libertatilor fundamentale, ca reprezinta o incalcare a acestor prevederi
orice diferenta de tratament savarsita de stat intre indivizi aflati in
situatii analoage, fara o justificare obiectiva si rezonabila (de exemplu, prin
hotararea pronuntata in cazul "Marks contra Belgiei", 1979).
De asemenea, Curtea Constitutionala, prin Decizia nr. 1 din 8 februarie
1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 69 din 16
martie 1994, a stabilit ca "un tratament diferit nu poate fi doar expresia
aprecierii exclusive a legiuitorului, ci trebuie sa se justifice rational, in
respectul principiului egalitatii cetatenilor in fata legii si a autoritatilor
publice". De asemenea, prin Decizia nr. 135 din 5 noiembrie 1996,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 345 din 17 decembrie
1996, Curtea Constitutionala a retinut ca "principiul egalitatii in fata
legii presupune instituirea unui tratament egal pentru situatii care, in
functie de scopul urmarit, nu sunt diferite".
Constatand neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 198 din Legea privind
sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, prin care se
abroga art. 103 din Legea nr. 92/1992, republicata, Curtea Constitutionala
observa totodata ca aceasta abrogare a reglementarii legale referitoare la
pensia de serviciu pentru magistrati este contrara exigentelor actuale pe care
importante documente internationale le exprima in mod direct cu privire la
drepturile magistratilor, in considerarea importantei rolului acestora in
apararea statului de drept.
Astfel, "Principiile fundamentale privind independenta magistraturii",
adoptate de cel de-al VII-lea Congres al Natiunilor Unite pentru prevenirea
crimei si tratamentul delincventilor (Milano, 26 august - 6 septembrie 1985) si
confirmate de Adunarea Generala a Organizatiei Natiunilor Unite prin rezolutiile
nr. 40/32 din 29 noiembrie 1985 si nr. 40/146 din 13 decembrie 1985, prevad in
mod expres prin art. 11 ca "durata mandatului judecatorilor, independenta
acestora, siguranta lor, remuneratia corespunzatoare, conditiile de munca,
pensiile si varsta de pensionare sunt in mod adecvat garantate prin lege".
In mod asemanator, "Recomandarea nr. R (94) 12 cu privire la
independenta, eficacitatea si rolul judecatorilor", adoptata la 13
octombrie 1994 de Comitetul Ministrilor al Consiliului Europei, subliniind
importanta independentei judecatorilor in scopul intaririi preeminentei
dreptului in statele democratice si in considerarea art. 6 din Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, precum si a
"Principiilor fundamentale [ale Organizatiei Natiunilor Unite] privind
independenta magistraturii", anterior mentionate, a stabilit, printre alte
importante masuri pe care statele membre urmeaza sa le adopte, si pe aceea
"de a veghea ca statutul si remuneratia judecatorilor sa fie pe masura demnitatii
profesiei lor si a responsabilitatilor pe care si le asuma".
De asemenea, art. 6.4 din "Carta europeana privind statutul
judecatorilor", adoptata in anul 1998, prevede ca "In mod special,
statutul garanteaza judecatorului sau judecatoarei care a implinit varsta
legala pentru incetarea functiei, dupa ce a exercitat-o ca profesie o perioada
determinata, plata unei pensii al carei nivel trebuie sa fie cat mai apropiat
posibil de acela al ultimei remuneratii primite pentru activitatea jurisdictionala".
Din examinarea documentelor internationale mentionate, Curtea
Constitutionala retine preocuparea organismelor care le-au adoptat de a se
promova independenta si impartialitatea judecatorilor, tinand seama ca
judecatorii se pronunta asupra vietii, libertatilor, drepturilor, indatoririlor
si bunurilor cetatenilor. In acest context, o importanta deosebita o au
masurile preconizate pentru asigurarea unui statut, a unei remuneratii si a
pensiei adecvate pentru magistrati, precum si a garantarii prin lege a
acestora. De asemenea, Curtea Constitutionala constata ca in toate aceste
documente principiile si masurile stabilite cu privire la statutul si
drepturile magistratilor sunt puse in relatie directa cu prevederile art. 10
din Declaratia Universala a Drepturilor Omului si cu cele ale art. 6 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale,
referitoare la dreptul fundamental al oricarei persoane de a fi judecata de un
tribunal competent, independent si impartial, stabilit prin lege.
In aceste conditii, Curtea Constitutionala constata ca, desi unele dintre
documentele internationale mentionate au valoare de recomandare prin
prevederile pe care le contin si prin finalitatile pe care le urmaresc, fiecare
dintre acestea vizeaza direct texte cuprinse in pacte si in tratate la care
Romania este parte si, prin urmare, se inscriu in spiritul prevederilor art. 11
si 20 din Constitutie.
Totodata, Curtea Constitutionala retine ca ratiunile pe care se intemeiaza
prevederile din actele internationale avute in vedere in considerentele
anterioare ale acestei decizii se afla in convergenta cu dispozitiile art. 123
alin. (2) din Constitutie, conform carora "Judecatorii sunt independenti
si se supun numai legii". Intr-adevar, aceste dispozitii constitutionale
nu au un caracter declarativ, ci constituie norme constitutionale obligatorii
pentru Parlament, care are indatorirea de a legifera instituirea unor mecanisme
corespunzatoare de asigurare reala a independentei judecatorilor, fara de care
nu se poate concepe existenta statului de drept, prevazuta prin art. 1 alin.
(3) din Constitutie. Asa fiind, abrogarea art. 103 din Legea nr. 92/1992,
republicata, contravine si principiului stabilit prin art. 123 alin. (2) din
Constitutie.
In sfarsit, Curtea Constitutionala constata ca argumentele care conduc la
admiterea sesizarii de neconstitutionalitate formulate de Curtea Suprema de
Justitie se regasesc si in pozitia Guvernului care, in calitatea sa de
initiator al proiectului noii legi a pensiilor, nu a realizat nici o deosebire
de tratament juridic intre pensia de serviciu a magistratilor si aceea a
cadrelor militare, mentinand ambele categorii. De asemenea, Guvernul, prin
reprezentantul sau, ministrul muncii si protectiei sociale, in cadrul dezbaterilor
parlamentare asupra proiectului legii, a combatut propunerea facuta de unii
parlamentari de a se abroga dispozitiile legale care reglementeaza pensia de
serviciu pentru magistrati, atat prin argumente de drept comparat, cat si prin
invocarea asemanarilor cu pensia de serviciu a militarilor, astfel cum rezulta
din stenograma sedintei Senatului din 30 octombrie 1999. De altfel, Senatul a
adoptat art. 198 din Legea privind sistemul public de pensii si alte drepturi
de asigurari sociale in redactarea cuprinsa in proiectul inaintat de Guvern,
asadar fara abrogarea art. 103 din Legea nr. 92/1992, republicata, ceea ce a
determinat consecinta aplicarii dispozitiilor art. 76 din Constitutie,
referitoare la desfasurarea procedurii de mediere intre cele doua Camere ale
Parlamentului.
De asemenea, in punctul de vedere comunicat Curtii Constitutionale cu
ocazia solutionarii de catre aceasta a sesizarii de neconstitutionalitate
formulate de Curtea Suprema de Justitie, Guvernul a considerat ca sesizarea
este intemeiata, concluzionand in sensul ca "prevederile art. 198 din
Legea privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale,
care privesc abrogarea art. 103 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea
judecatoreasca, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt
neconstitutionale [...]".
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 11, al art. 16 alin. (1), al
art. 20 alin. (2), al art. 123 alin. (2), al art. 144 lit. a) si al art. 145
alin. (1) din Constitutie, precum si al art. 2 alin. (3), al art. 17 si
urmatoarele din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Constata ca dispozitiile art. 41 alin. (2) din Legea privind sistemul
public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale sunt constitutionale.
2. Constata ca dispozitiile art. 198 din aceeasi lege, prin care a fost
abrogat art. 103 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca,
republicata, sunt neconstitutionale.
Decizia se comunica Presedintelui Romaniei, presedintelui Camerei
Deputatilor si presedintelui Senatului, in scopul deschiderii procedurii
prevazute de art. 145 alin. (1) din Constitutie, precum si Curtii Supreme de
Justitie, si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Definitiva si obligatorie.
Deliberarea a avut loc la data de 2 februarie 2000 si la ea au participat:
Lucian Mihai, presedinte, Costica Bulai, Constantin Doldur, Kozsokar Gabor,
Ioan Muraru, Nicolae Popa, Lucian Stangu, Florin Bucur Vasilescu si Romul Petru
Vonica, judecatori.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Doina Suliman