Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 20 din 14 aprilie 1993

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 121 din  8 iunie 1993


SmartCity3


    Victor-Dan Zlatescu    - presedinte
    Miklos Fazakas         - judecator
    Ion Filipescu          - judecator
    Florin Bucur-Vasilescu - judecator
    Ioan Muraru            - judecator
    Raul Petrescu          - procuror
    Gabriela Dragomirescu  - magistrat-asistent.

    Pe rol pronuntarea asupra recursului formulat de Prefectura judetului Cluj impotriva Deciziei nr. 1/12 ianuarie 1993 a Curtii Constitutionale.
    Dezbaterile au avut loc in sedinta din 7 aprilie 1993 si au fost consemnate in Incheierea aceleiasi sedinte, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru astazi, pronuntand decizia de fata:

    CURTEA CONSTITUTIONALA
deliberand asupra motivelor de recurs retine urmatoarele:
    Consiliul municipiului Dej, prin Hotararea nr. 10 din 8 aprilie 1992, a recunoscut dreptul de proprietate asupra unor imobile din municipiul Dej, expropriate prin decretele fostului Consiliu de Stat nr. 194/1987, nr. 121/1988, nr. 148 si nr. 190/1989, fostilor proprietari ai acestora, ca urmare a abrogarii Legii nr. 58/1974 prin Decretul-lege nr. 1/1989, retinand ca nu au fost indeplinite conditiile prevazute de art. 4 din Decretul nr. 467/1979 pentru ca imobilele sa intre in proprietatea statului.
    Prefectura judetului Cluj a atacat aceasta hotarare in contencios administrativ in fata Tribunalului judetean Cluj.
    In sedinta din 22 decembrie 1992 a Sectiei civile si de contencios administrativ a acestui tribunal, Consiliul municipiului Dej a invocat exceptia de neconstitutionalitate a decretelor nr. 194/1987, nr. 121/1988,  nr. 148 si nr. 190/1989, pronuntate in temeiul art. 4 din Decretul nr. 467/1979, sustinand ca acestea sunt contrare Constitutiei, care garanteaza dreptul de proprietate, astfel ca, in baza art. 150 alin. (1) din legea fundamentala, trebuie considerate abrogate.
    Prin Decizia nr. 1 din 12 ianuarie 1993, Curtea Constitutionala a constatat ca prevederile art. 4 din Decretul nr. 467 din 28 decembrie 1979 privind evaluarea constructiilor, terenurilor si plantatiilor ce se preiau cu plata in proprietatea statului, prin expropriere sau in alte cazuri prevazute de lege, sunt abrogate de la data intrarii in vigoare a Constitutiei Romaniei din 1991 si, in consecinta, a retinut ca, de la aceeasi data, decretele nr. 194 din 17 august 1987, nr. 121 din 25 aprilie 1988, nr. 148 din 22 iunie 1989 si nr. 190 din 10 august 1989 au devenit caduce, in masura in care imobilele la care se refera nu au fost preluate efectiv in vederea demolarii, pana la intrarea in vigoare a acestei Constitutii.
    In motivarea deciziei s-a retinut ca decretele de expropriere amintite formeaza corp comun cu Legea nr. 58/1974, care a fost abrogata expres prin Decretul-lege nr. 1 din 26 decembrie 1989, astfel incat a disparut insusi temeiul juridic al acestor decrete. Imobilele expropriate, care nu au fost preluate de catre organele locale, nu vor mai putea fi preluate de acestea pe baza planurilor de sistematizare elaborate in conformitate cu acea lege, intrucat planurile si-au pierdut suportul legal.
    S-a retinut ca, potrivit art. 4 din Decretul nr. 467/1979, imobilele expropriate treceau in proprietatea statului pe data preluarii lor efective in vederea demolarii. Deci, potrivit acestui text, dreptul de proprietate al statului se constituia numai ca urmare a preluarii efective a imobilului in vederea demolarii, astfel incat, pana la acea data, proprietarul, desi expropriat, era in continuare titularul dreptului de proprietate. S-a opinat ca altfel, pe intervalul dintre adoptarea decretului de expropriere si trecerea in patrimoniul statului - care, uneori, poate fi foarte mare -, bunul ramane fara stapan. Aceasta situatie ar fi fost de natura sa atraga aplicarea art. 477 Cod civil, bunul urmand sa treaca in patrimoniul statului, potrivit acestui text, ceea ce ar veni in contradictie cu prevederile articolului citat din Decretul nr. 467/1979, care dispune ca statul devine proprietar numai ca urmare a preluarii efective in vederea demolarii.
    Constituirea dreptului de proprietate al statului era afectata de conditia suspensiva a acestei preluari efective. Atat timp cat aceasta conditie nu mai poate fi indeplinita - intrucat temeiul pe care il ofereau planurile de de sistematizare a disparut - rezulta ca prevederea legala care a instituit conditia respectiva este, de asemenea, afectata, devenind astfel inoperanta. Un asemenea regim juridic, in care conditia ce afecta exercitiul deplin al dreptului a devenit imposibila, este contrar prevederilor a doua texte constitutionale: art. 41, care garanteaza dreptul de proprietate privata, si art. 135 alin. ultim, potrivit caruia proprietatea privata este inviolabila.
    Ca urmare, decizia, in temeiul art. 150 alin. (1) din Constitutie, a constatat ca prevederile art. 4 din Decretul nr. 467/1979 sunt abrogate si, ca urmare, decretele de expropriere nr. 194/1987, nr. 121/1988, nr. 148 si 190/1989 au devenit caduce.
    S-a retinut insa ca, pentru constatarea faptului ca decretele amintite nu opereaza in fiecare caz in parte si ca, pana la data intrarii in vigoare a Constitutiei, conditia impusa de art. 4 din Decretul nr. 467/1979 nu s-a indeplinit, sunt competente instantele ordinare, in raport cu probele ce s-ar administra in fiecare caz in parte.
    Impotriva acestei decizii, Prefectura judetului Cluj a declarat recurs in termen legal.
    Prin motivele de recurs depuse la dosar si sustinute oral de reprezentantul recurentului se arata, mai intai, ca decretele de expropriere privind doar cazuri individuale, fara sa cuprinda dispozitii normative, nu se incadreaza in sintagma "legi si ordonante" la care se refera art. 2 din Legea nr. 47/1992, pentru a defini sfera de competenta a controlului de constitutionalitate.
    Se considera ca motivarea deciziei in sensul ca in competenta Curtii Constitutionale intra examinarea exceptiei invocate in cauza este nefondata. Se sustine ca operatiunile tehnico-materiale de preluare fac parte integranta din actul preluarii in proprietatea statului, subliniind lipsa deciziei administrative propriu-zise. De altfel, administratia financiara a radiat din evidenta sa acele imobile.
    In recurs se mai sustine ca nu s-au examinat cu suficienta atentie efectele caducitatii, care reprezinta "ineficacitatea ce loveste un act juridic valid, ce nu a produs inca efecte datorita unui eveniment survenit ulterior intocmirii sale valabile si independent de vointa celui care l-a elaborat". Un act care a primit un inceput de executare - ca in speta - nu poate fi caduc. Se arata ca Prefectura judetului Cluj a inteles necesitatea reglementarii situatiei imobilelor expropriate si nedemolate, le-a inventariat si a interzis demolarea lor, apreciind insa ca masura restituirii acestora fara sa existe un cadru normativ adecvat este prematura.
    Pentru aceste considerente se solicita admiterea recursului si, in fond, respingerea exceptiei de neconstitutionalitate.
    Fata de actele si lucrarile dosarului, Curtea Constitutionala retine urmatoarele:
    Problema in discutie se pune in cadrul general al protectiei dreptului de proprietate.
    Articolul 41 din Constitutia Romaniei proclama ca dreptul de proprietate este garantat. Proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular.
    Ocrotirea proprietatii este una din valorile majore ale unui stat de drept si aceasta trebuie sa fie premisa oricarei hotarari judecatoresti.
    Este suficient sa citam in acest sens prevederile Declaratiei Universale a Drepturilor Omului care, in art. 17, dupa ce proclama ca orice persoana, singura sau in colectivitate, are dreptul la proprietate, mentioneaza: "Nimeni nu poate fi privat in mod arbitrar de proprietatea sa".
    Trebuie, de asemenea, retinut ca potrivit art. 20 din Constitutie, dispozitiile constitutionale privind drepturile si libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate la care Romania este parte. Se prevede in acelasi timp ca, daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului la care Romania este parte si legile interne, au prioritate reglementarile internationale.
    In acest sens, prevederile art. 17 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, ca si prevederile din alte pacte si tratate ratificate de tara noastra la care ne-am referit mai sus trebuie considerate ca incluzandu-se in legislatia nationala.
    Ca urmare, nici un text dintr-un act normativ care ar contrazice ideea ca nimeni nu poate fi privat arbitrar de proprietatea sa nu mai poate fi aplicat, cel putin de la adoptarea Constitutiei, iar o reglementare cum este cea prevazuta de Decretul nr. 467/1979, sub aspectul aflat in discutie, este vadit contrara textului constitutional, trebuind sa fie considerata ca abrogata pe data intrarii in vigoare a acesteia.
    Pe de alta parte, contradictia cu Constitutia se manifesta si prin modul in care decretul amintit reglementeaza trecerea in proprietatea statului a imobilelor expropriate.
    Potrivit art. 4 din decret, aceasta trecere are loc pe data preluarii efective de catre organele administratiei de stat a imobilelor, in vederea demolarii. Pana la aceasta preluare, proprietarul, desi expropriat, ramane in continuare titularul imobilului.
    Constituirea dreptului de proprietate al statului asupra imobilului expropriat este, astfel cum in mod intemeiat a retinut completul care a judecat in fond, afectat de preluarea efectiva pentru demolare.
    In acest context, este incident si textul art. 41 alin. (3) din Constitutie, potrivit caruia nimeni nu poate fi expropriat, decat pentru o cauza de utilitate publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire.
    Intrucat in speta s-a renuntat la realizarea planurilor de sistematizare pentru care fusese facuta exproprierea, rezulta ca aceasta nu se mai intemeiaza in prezent pe o cauza de utilitate publica. In aceste conditii, considerente de echitate impun ca trecerea in patrimoniul statului a imobilelor ce formeaza obiect de expropriere in cauza sa nu mai aiba loc, o asemenea trecere fiind in mod vadit anticonstitutionala.
    Fata de toate cele de mai sus, se retine ca in mod legal si temeinic completul de fond a stabilit ca textul art. 4 din Decretul nr. 467/1979 este contrar prevederilor Constitutiei, astfel incat el a fost abrogat potrivit prevederilor art. 150 alin. (1) din legea fundamentala.
    Afirmatia facuta in recurs ca operatiunile tehnico-materiale de preluare fac parte integranta din actul preluarii in proprietatea statului, suplinind lipsa deciziei administrative propriu-zise, se inlatura ca nefondata. Se retine ca insusi recurentul recunoaste ca organele administratiei de stat nu au adoptat in fapt nici o decizie de esalonare a preluarii imobilelor in cauza, astfel incat pretinsele operatiuni tehnico-materiale nici nu au existat. Se mai retine apoi ca prevederile art. 4 din Decretul nr. 467/1979 sunt lipsite de echivoc, trecerea in patrimoniul statului fiind conditionata de emiterea deciziei administrative, act juridic ce nu poate fi suplinit de nici o operatiune tehnico-materiala.
    Se respinge de asemenea, pentru aceleasi ratiuni si sustinerea ca un act care a primit un inceput de executare, in speta acele operatiuni tehnico-materiale, nu poate fi caduc. Atat timp cat decizia nu mai poate fi emisa, actele respective si-au pierdut orice ratiune.
    S-a mai ridicat in recurs si problema ca decretele de expropriere in cauza au caracterul unor acte individuale, ele neincadrandu-se nici intre legi, nici intre celelalte categorii de acte normative (cu caracter general) care sunt abrogate de textul constitutional in masura in care sunt contrare Constitutiei.
    Afirmatia, exacta in sine, nu este insa de natura a duce la o solutie diferita de cea la care s-a oprit completul de fond.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate solutionata il formeaza art. 4 din Decretul nr. 467/1979, act normativ cu aplicare generala.
    Decizia atacata constata, in dispozitivul sau, ca prevederile acestui text sunt abrogate pe data intrarii in vigoare a Constitutiei.
    Decretele nenormative de expropriere la care se refera recursul isi gasesc temeiul tocmai in prevederile textului la care ne-am referit. Ca urmare, decizia atacata a apreciat in mod intemeiat ca, drept urmare a abrogarii temeiului lor, aceste acte au devenit caduce. Aceasta constatare are semnificatia unei precizari necesare, fara ca ea sa reprezinte o statuare asupra constitutionalitatii actelor amintite, statuare care, evident, nu ar fi fost de competenta Curtii Constitutionale.
    Pentru aceste motive, in temeiul art. 41 alin. (1), art. 135 alin. final, art. 144 lit. c) si art. 150 alin. (1) din Constitutie, Curtea Constitutionala retine ca recursul formulat de Prefectura judetului Cluj impotriva Deciziei nr. 1 din 12 ianuarie 1993 este neintemeiat. Ca urmare,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge recursul declarat de Prefectura judetului Cluj impotriva Deciziei nr. 1 din 12 ianuarie 1993 a Curtii Constitutionale.
    Definitiva.
    Pronuntata astazi, 14 aprilie 1993.

            PRESEDINTE,
            Victor-Dan Zlatescu

                        Magistrat asistent,
                        Gabriela Dragomirescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 20/1993

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 20 din 1993
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu