DECIZIE Nr. 2 din 18 ianuarie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 alin.
(1) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in
mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 155 din 22 februarie 2005
Ioan Vida - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Aurelia Popa - procuror
Irina Loredana Lapadat - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 8 alin. (1) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al
unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989, exceptie ridicata de Maria Ogledean in Dosarul nr. 983/2004/C al Curtii
de Apel Targu Mures - Sectia civila.
La apelul nominal lipsesc partile. Procedura de citare a fost legal
indeplinita.
Magistratul-asistent informeaza completul de judecata ca autoarea exceptiei
Maria Ogledean a depus la dosarul cauzei o cerere prin care solicita acordarea
unui nou termen de judecata, datorita imposibilitatii de prezentare la acest
termen a aparatorului ales.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea cererii de amanare
a judecarii cauzei.
Curtea, deliberand, apreciaza ca nu sunt indeplinite conditiile art. 156
din Codul de procedura civila si respinge cererea de amanare a judecarii
cauzei.
Cauza fiind in stare de judecata, presedintele acorda cuvantul pe fond.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca
neintemeiata a exceptiei de neconstitutionalitate. In acest sens se arata ca
excluderea de sub incidenta Legii nr. 10/2001 a terenurilor ce fac obiectul unor
legi speciale de reparatie reprezinta o optiune a legiuitorului, in deplina
conformitate cu dispozitiile constitutionale invocate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 15 iulie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 983/2004/C,
Curtea de Apel Targu Mures - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 8 alin. (1) din Legea nr.
10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicata de Maria
Ogledean.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca prevederile
legale criticate incalca dispozitiile art. 44 alin. (1) si ale art. 21 alin.
(1) si (2) din Constitutie. In acest sens se sustine ca inexistenta unui cadru
legislativ care sa reglementeze modalitatea de stabilire a valorii terenurilor
care intra sub incidenta Legii nr. 18/1991, a Legii nr. 1/2000 si a Legii nr.
169/1997, in cazul in care aceste terenuri nu pot fi restituite in natura,
coroborata cu prevederile art. 8 alin. (1) din Legea nr. 10/2001, duce la
incalcarea dispozitiilor constitutionale referitoare la garantarea dreptului de
proprietate. De asemenea, se arata ca este incalcat accesul liber la justitie,
deoarece "instantele judecatoresti resping actiunile intemeiate pe Legea
nr. 10/2001 daca terenurile au facut obiect al uneia dintre legile reparatorii
anterioare".
Curtea de Apel Targu Mures - Sectia civila considera exceptia de
neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata. In acest sens se arata ca
restrictia cuprinsa in textul de lege criticat "nu constituie o limitare a
dreptului de proprietate imobiliara si nu afecteaza accesul liber la justitie
si dreptul la un proces echitabil al persoanelor fizice solicitante".
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a
fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului
si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca textul de lege criticat nu incalca art. 44 alin. (1)
din Constitutie, ci reprezinta un caz de aplicare a dispozitiilor alin. (1)
teza a doua din acest text constitutional. Se mai arata ca, prin exceptarea de
la restituire a terenurilor al caror regim juridic este reglementat prin alte
acte normative, legiuitorul a urmarit sa stabileasca, in fapt, domeniul de
aplicare a legii. Nu este incalcat nici art. 21 din Constitutie, deoarece
persoanele indreptatite au deschise caile procedurale reglementate prin actele
normative sub incidenta carora intra terenurile a caror restituire se cere.
Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. In acest sens precizeaza ca textul de lege criticat nu impiedica
partile interesate de a se adresa instantelor de judecata si de a se prevala de
toate garantiile procesuale. Nu sunt incalcate nici dispozitiile
constitutionale cuprinse in art. 44, deoarece, in sensul jurisprudentei Curtii
Constitutionale, optiunea legiuitorului de a scoate de sub incidenta Legii nr.
10/2001 terenurile al caror regim de restituire a fost reglementat prin alte
legi speciale are la baza exercitarea dreptului statului de a decide asupra
modului de reparare a injustitiilor si abuzurilor din legislatia trecuta, cu
privire la proprietatea funciara. Se mai arata ca nu este intemeiata raportarea
criticii de neconstitutionalitate la dispozitiile art. 44 alin. (3) si (4) din
Constitutie, deoarece textul de lege criticat nu face referire la expropriere
sau nationalizare, iar in ceea ce priveste dispozitiile art. 44 alin. (5), (6),
(7), (8) si (9) din Constitutie, se arata ca acestea nu au incidenta in cauza.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
8 alin. (1) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile
preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75 din 14 februarie 2001.
Prevederile legale criticate au urmatorul continut:
- Art. 8 alin. (1): "Nu intra sub incidenta prezentei legi terenurile
al caror regim juridic este reglementat prin Legea fondului funciar nr.
18/1991, republicata, si prin Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului
de proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate
potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr.
169/1997."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, aceste prevederi
legale contravin dispozitiilor cuprinse in art. 21 alin. (1) si (2) si in art.
44 alin. (1) din Constitutie, care au urmatorul continut:
- Art. 21 alin. (1) si (2): "(1) Orice persoana se poate adresa
justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale
legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.";
- Art. 44 alin. (1): "Dreptul de proprietate, precum si creantele
asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt
stabilite de lege."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine ca textul de
lege criticat exclude din domeniul de aplicare a Legii nr. 10/2001 acele
terenuri care au intrat sub incidenta unor legi speciale anterioare. Prin
urmare, in temeiul acelor acte normative, persoanele indreptatite au avut
posibilitatea de a se adresa instantelor de judecata si de a formula cereri
pentru reconstituirea dreptului de proprietate, astfel incat nu sunt intemeiate
sustinerile autorului exceptiei de neconstitutionalitate privind incalcarea
dispozitiilor art. 21 alin. (1) si (2) din Constitutie.
In ceea ce priveste sustinerea potrivit careia textul de lege criticat
contravine dispozitiilor art. 44 alin. (1) din Constitutie, referitoare la
garantarea dreptului de proprietate, Curtea a statuat in jurisprudenta sa (de
exemplu, prin Decizia nr. 41 din 4 februarie 2003, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 210 din 31 martie 2003) ca dispozitiile
constitutionale privind garantarea si ocrotirea proprietatii se aplica numai dupa
reconstituirea sau constituirea dreptului de proprietate.
De altfel, prevederile legale criticate au mai facut obiectul controlului
de constitutionalitate, prin raportare, intre alte dispozitii, si la art. 21 si
44 din Constitutie. Astfel, prin Decizia nr. 34 din 30 ianuarie 2003, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 210 din 31 martie 2003, s-a
retinut ca, "in conformitate cu art. 58 alin. (1) din Constitutie (devenit
art. 61 alin. (1) dupa republicare), <<Parlamentul este organul
reprezentativ suprem al poporului roman si unica autoritate legiuitoare a
tarii>>. Prin urmare, Curtea Constitutionala nu are competenta sa
modifice ori sa completeze prevederea legala supusa controlului, deoarece
aceste atributii apartin in exclusivitate autoritatii legiuitoare. Solutia de
restituire a unor asemenea categorii de terenuri este rezultatul optiunii
legiuitorului si are la baza exercitarea dreptului acestuia de a decide asupra
modului de reparare a abuzurilor din legislatia trecuta cu privire la
proprietatea funciara". Solutiile pronuntate in deciziile anterior
mentionate, precum si considerentele pe care acestea s-au bazat isi mentin
valabilitatea, deoarece in cauza de fata nu au fost aduse elemente noi de
natura a determina schimbarea jurisprudentei Curtii Constitutionale.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 alin. (1)
din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod
abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicata de
Maria Ogledean in Dosarul nr. 983/2004/C al Curtii de Apel Targu Mures - Sectia
civila.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 18 ianuarie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Irina Loredana Lapadat