Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 198 din  2 iulie 2002

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a platilor compensatorii si a ajutoarelor care se acorda personalului militar

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 576 din  5 august 2002


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Gabriela Ghita        - procuror
    Laurentiu Cristescu   - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000, ridicata de Ion-Nicolae A. Sanfrancisco, Nicolae P. Lixandru, Dan Tunduc, Gheorghe Zaicanu, Ioan C. Cojocaru si Dumitru Pandurasu in dosarele nr. 6.989/2001, nr. 6.990/2001, nr. 6.991/2001, nr. 6.992/2001, nr. 6.993/2001 si nr. 6.994/2001, ale Tribunalului Bucuresti - Sectia a III-a civila, in litigii avand ca obiect pretentii banesti.
    Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 27 iunie 2002 si au fost consemnate in incheierea din acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea la data de 2 iulie 2002.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin incheierile din 13 noiembrie 2001, pronuntate in dosarele nr. 6.989/2001, nr. 6.990/2001, nr. 6.991/2001, nr. 6.992/2001, nr. 6.993/2001 si nr. 6.994/2001, Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000, exceptie ridicata de Ion-Nicolae A. Sanfrancisco, Nicolae P. Lixandru, Dan Tunduc, Gheorghe Zaicanu, Ioan C. Cojocaru si Dumitru Pandurasu.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin ca dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 au creat o grava discriminare intre cadrele militare care au fost trecute in rezerva, cu drept la pensie, anterior datei intrarii in vigoare a ordonantei si cele care au fost trecute in rezerva dupa acea data. In acest sens arata ca anterior datei intrarii in vigoare a ordonantei cadrele militare trecute in rezerva au beneficiat de plati compensatorii si ajutoare calculate pe baza soldei lunare brute avute in luna in care isi inceteaza activitatea ca urmare a disponibilizarii, potrivit prevederilor art. 31 alin. (1) si (2) din Legea nr. 138/1999 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului militar din institutiile publice de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, precum si acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste institutii, plati si ajutoare care, conform dispozitiilor art. 5 alin. 1 lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999, au fost scutite de impozitul pe venit. Cadrelor militare trecute in rezerva ulterior, conform prevederilor ordonantei, li s-au acordat plati compensatorii si ajutoare calculate pe baza soldei lunare nete, aceste cadre fiind astfel dezavantajate, desi au desfasurat aceeasi activitate, in aceleasi conditii si intr-o perioada identica. Pentru aceste motive autorii exceptiei considera ca dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 incalca prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie.
    Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a civila apreciaza ca exceptia este nefondata pentru considerentele retinute in Decizia Curtii Constitutionale nr. 27 din 29 ianuarie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 148 din 27 februarie 2002. Instanta mai arata ca dispozitiile legale criticate urmaresc consacrarea unui regim unitar de impozitare a veniturilor si astfel "nu numai ca nu este incalcat principiul egalitatii in drepturi a persoanelor, dimpotriva, este asigurata respectarea stricta a acestuia ...".
    Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere cu privire la exceptia ridicata.
    Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 sunt constitutionale, iar exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. Prin aceasta ordonanta s-a modificat modalitatea de calcul si de acordare a platilor compensatorii si a ajutoarelor acordate cadrelor militare conform prevederilor Legii nr. 138/1999 si ale Ordonantei Guvernului nr. 7/1998. Aceste modificari au fost impuse de schimbarile intervenite in situatia economico-financiara a tarii, in special de introducerea impozitului pe venitul global, si au fost facute fara incalcarea vreunei dispozitii constitutionale. Invoca si Decizia Curtii Constitutionale nr. 27 din 29 ianuarie 2002 prin care s-a statuat asupra constitutionalitatii Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000.
    Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata, intrucat "schimbarea sistemului de calcul al ajutoarelor acordate cadrelor militare, prin inlocuirea bazei de calcul a acestora, nu este de natura sa conduca la incalcarea art. 16 alin. (1) din Legea fundamentala". Conform jurisprudentei constante a Curtii Constitutionale, "principiul egalitatii cetatenilor in fata legii nu inseamna uniformitate, astfel incat unor situatii diferite trebuie sa le corespunda un tratament juridic diferentiat", iar "in speta, trecerea in rezerva sau direct in retragere anterior, respectiv ulterior datei de 22 septembrie 2000, reprezinta doua situatii juridice distincte, justificand reglementarea unor tratamente diferite". Mai arata ca noua reglementare vizeaza probleme de oportunitate si de optiune a legiuitorului, iar nu o problema de contencios constitutional. De altfel, Curtea Constitutionala, prin Decizia nr. 27/2002, a statuat deja asupra constitutionalitatii Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000.
    Presedintele Senatului nu a transmis punctul sau de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei Deputatilor si Guvernului, raportul judecatorului-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a platilor compensatorii si a ajutoarelor care se acorda personalului militar, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 462 din 22 septembrie 2000, aprobata prin Legea nr. 130/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 170 din 4 aprilie 2001. Dispozitiile acestei ordonante au urmatoarea redactare:
    - Art. 1: "Sumele reprezentand platile compensatorii prevazute la art. 7, 8 si 11 din Ordonanta Guvernului nr. 7/1998, la art. 6 si 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 100/1999, precum si ajutoarele prevazute la art. 31 si la art. 32 alin. (1) din Legea nr. 138/1999 se stabilesc in raport cu solda lunara neta.";
    - Art. 2: "Baza de calcul a soldei lunare nete o constituie solda lunara bruta din ultima luna de activitate, din care se scade o suma calculata prin aplicarea asupra acesteia a baremului lunar de impozitare, in vigoare la data stabilirii soldei lunare nete.
    Baremul lunar de impozitare este cel prevazut de Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit.";
    - Art. 3: "Platile compensatorii si ajutoarele prevazute la art. 1, platite incepand de la data de 1 ianuarie 2000, nu sunt supuse globalizarii."
    In opinia autorilor exceptiei, stabilirea in mod diferit a bazei de calcul al platilor compensatorii si al ajutoarelor acordate cadrelor militare, in raport cu data trecerii in rezerva, anterioara sau ulterioara datei intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000, este contrara prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora: "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata:
    In motivarea exceptiei autorii acesteia considera ca prin schimbarea bazei de calcul al platilor compensatorii si al ajutoarelor acordate s-a instituit un tratament juridic diferentiat intre cadrele militare trecute in rezerva anterior si, respectiv, ulterior datei intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000.
    Analizand aceasta motivare, Curtea observa ca autorii exceptiei au in vedere doar neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 1 si 2 din ordonanta, motiv pentru care numai aceste articole constituie obiectul controlului de constitutionalitate.
    Curtea Constitutionala a mai fost sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 cu raportare la prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie si, respingand exceptia, a statuat ca dispozitiile ordonantei criticate sunt constitutionale. Astfel, in Decizia nr. 27 din 29 ianuarie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 148 din 27 februarie 2002, Curtea a retinut ca "principiul egalitatii consacrat de art. 16 alin. (1) din Constitutie nu inseamna uniformitate, asa incat la situatii diferite trebuie sa corespunda un tratament juridic diferentiat. Trecerea in rezerva anterior, respectiv ulterior datei de 22 septembrie 2000, genereaza situatii juridice diferite, fapt care justifica reglementarea unor tratamente diferite".
    Intrucat nu s-au invederat elemente noi care sa determine reconsiderarea jurisprudentei Curtii, solutiile si considerentele din acea decizie raman valabile si in cauza de fata.
    In plus, Curtea mai retine ca legiuitorul este in drept sa reglementeze in mod diferit si in raport cu posibilitatile existente in privinta indeplinirii masurilor de protectie sociala drepturile ce se acorda unor categorii de cetateni, bineinteles fara sa aduca atingere drepturilor anterior stabilite, precum si sa determine veniturile supuse impozitarii, cu conditia sa nu contravina dispozitiilor art. 53 alin. (2) din Constitutie, referitoare la asezarea justa a sarcinilor fiscale, problema ce nu se pune in legatura cu textele de lege examinate. De altfel, in cazul reglementarii in mod diferit a unor drepturi prin acte normative succesive, nu se ridica probleme de constitutionalitate, ci de aplicare a legii in timp, ceea ce intra in competenta exclusiva a instantelor judecatoresti.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a platilor compensatorii si a ajutoarelor care se acorda personalului militar, exceptie ridicata de Ion-Nicolae A. Sanfrancisco, Nicolae P. Lixandru, Dan Tunduc, Gheorghe Zaicanu, Ioan C. Cojocaru si Dumitru Pandurasu in dosarele nr. 6.989/2001, nr. 6.990/2001, nr. 6.991/2001, nr. 6.992/2001, nr. 6.993/2001 si nr. 6.994/2001 ale Tribunalului Bucuresti - Sectia a III-a civila.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 2 iulie 2002.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Laurentiu Cristescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 198/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 198 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 358 1948
    What type of loan do you need? Personal loan Car loan Refinancing Mortgage Business capital (start or expand your business) Have you lost hope and think that there is no way out, but your financial problems are still not gone? Do not hesitate to contact us for possible business cooperation. Contact us (WhatsApp) number +918131851434 contact email id : sumitihomelend@gmail.com Mr. Damian Sumiti
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 198/2002
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu