DECIZIE Nr. 194 din 31 martie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 alin.
(1) din Legea sindicatelor nr. 54/2003
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 468 din 2 iunie 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Aurelia Popa - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 10 alin. (1) din Legea sindicatelor nr. 54/2003, exceptie
ridicata de TMUCB - S.A. din Cernavoda - Platforma Nuclearoelectrica in Dosarul
nr. 1.765/2004 al Tribunalului Constanta - Sectia civila.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Cauza se afla in stare de judecata.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca neintemeiata. In acest sens arata ca masura de protectie instituita de
textul de lege criticat in favoarea reprezentantilor alesi in organele de
conducere ale organizatiilor sindicale este justificata de statutul acestora,
care ii plaseaza intr-o situatie obiectiv diferita de cea a celorlalti
salariati. In sprijinul celor aratate invoca jurisprudenta in materie a Curtii
Constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 12 ianuarie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 1.765/2004,
Tribunalul Constanta - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 alin. (1) din Legea
sindicatelor nr. 54/2003. Exceptia a fost ridicata de TMUCB - S.A. din
Cernavoda - Platforma Nuclearoelectrica in cadrul unui litigiu de munca avand
ca obiect desfacerea contractului individual de munca.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine,
in esenta, ca textul de lege criticat contravine dispozitiilor art. 16 alin.
(1) din Constitutie. In acest sens arata ca "prin imunitatea acordata
liderilor sindicali pe perioada cat sunt in aceasta functie si doi ani dupa
aceea se creeaza o grava discriminare in raport cu alte categorii de salariati,
deoarece liderii sindicali nu pot fi concediati dupa incheierea mandatului nici
pentru motive economice si nici pentru necorespundere profesionala". In
opinia sa, textul de lege ar fi fost conform dispozitiilor art. 16 alin. (1)
din Constitutie numai in situatia in care ar fi protejat liderul sindical de
desfacerea abuziva a contractului de munca pe motive de organizare sindicala si
numai daca s-ar aplica doar pe timpul cat salariatul are calitatea de lider
sindical.
Tribunalul Constanta - Sectia civila apreciaza ca sustinerile autorului
exceptiei de neconstitutionalitate nu sunt intemeiate, intrucat dispozitiile
legale criticate nu instituie nici privilegii si nici discriminari, asigurand
doar protectia speciala a liderilor sindicali pentru a-si putea indeplini in
bune conditii mandatul primit din partea salariatilor. In acest sens arata ca
liderii sindicali se afla intr-o situatie diferita fata de ceilalti salariati,
ceea ce nu numai ca justifica, ci face obiectiv necesar un tratament juridic
diferentiat. De asemenea, aminteste ca protectia speciala a persoanelor alese
in organele de conducere a sindicatelor este impusa si de art. 1 din Conventia
Organizatiei Internationale a Muncii privind protectia reprezentantilor
lucratorilor din cadrul intreprinderilor si facilitatile de acordat acestora,
din 23 iunie 1971, ratificata de Romania prin Decretul nr. 83/1975. In sfarsit,
in sprijinul celor aratate invoca si jurisprudenta in materie a Curtii
Constitutionale, prin Decizia nr. 104/1995, Decizia nr. 100/2000 si Decizia nr.
174/2000.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate nu este intemeiata.
Astfel, arata ca, departe de a institui privilegii sau discriminari pe
criteriile prevazute de art. 4 alin. (2) din Constitutie ori de art. 14 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale,
textul de lege criticat este destinat asigurarii, intr-o situatie particulara,
a egalitatii cetatenilor, care ar avea de suferit tocmai in lipsa acestei
norme. In acelasi sens aminteste ca, potrivit jurisprudentei Curtii
Constitutionale, principiul egalitatii nu inseamna uniformitate, astfel ca
instituirea unor regimuri juridice diferite in situatii care impun rezolvari
diferite nu poate fi considerata o incalcare a acestui principiu. De asemenea,
arata ca art. 10 alin. (1) din Legea nr. 54/2003 instituie o masura de
protectie care urmareste sa asigure egalitatea de tratament intre sindicat, pe
de o parte, si angajator, pe de alta parte, in scopul contracararii eventualelor
masuri abuzive, cu caracter represiv ori de intimidare, din partea
angajatorului. Aceasta masura de protectie, potrivit Curtii Constitutionale, nu
poate avea semnificatia nici a unui privilegiu, nici a unei discriminari, fiind
destinata asigurarii, in anumite situatii specifice, a egalitatii cetatenilor,
care ar fi afectata in lipsa ei. In sfarsit, in sensul celor aratate, Guvernul
invoca jurisprudenta Curtii Constitutionale prin Decizia nr. 100/2000, Decizia
nr. 174/2000 si Decizia nr. 104/1995.
Avocatul Poporului apreciaza ca textul de lege criticat nu incalca
prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie, deoarece nu instituie nici un
privilegiu si nici o discriminare. Astfel, situatia deosebita in care se afla
membrii organelor de conducere ale sindicatelor determina instituirea unui
tratament juridic diferentiat, in acord cu interpretarea pe care Curtea
Constitutionala a dat-o principiului constitutional al egalitatii cetatenilor
in fata legii si a autoritatilor publice. De asemenea, arata ca prevederile
legale criticate sunt in acord cu dispozitiile art. 1 din Conventia
Organizatiei Internationale a Muncii privind protectia reprezentantilor
lucratorilor din cadrul intreprinderilor si facilitatile de acordat acestora.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutia Romaniei, ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
10 alin. (1) din Legea sindicatelor nr. 54/2003, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 73 din 5 februarie 2003, dispozitii potrivit carora,
"In timpul mandatului si in termen de 2 ani de la incetarea mandatului,
reprezentantilor alesi in organele de conducere ale organizatiilor sindicale nu
li se poate modifica sau desface contractul individual de munca pentru motive
neimputabile lor, pe care legea le lasa la aprecierea celui care angajeaza,
decat cu acordul scris al organului colectiv de conducere ales al organizatiei
sindicale".
In sustinerea neconstitutionalitatii acestui text de lege, autorul
exceptiei invoca incalcarea prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie,
potrivit carora "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor
publice, fara privilegii si fara discriminari."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea observa ca textul de
lege criticat a preluat, in esenta, dispozitiile art. 11 alin. (1) din fosta
Lege a sindicatelor nr. 54/1991, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 164 din 7 august 1991 si abrogata prin art. 56 din Legea nr.
54/2003, dispozitii care reglementau, de asemenea, protectia acordata
salariatilor alesi in organele de conducere ale sindicatelor.
Prevederile art. 11 alin. (1) din Legea nr. 54/1991 au fost supuse in mai
multe randuri controlului de constitutionalitate, Curtea respingand, in mod
constant, criticile formulate de autorii exceptiilor ca neintemeiate. Astfel,
prin Decizia nr. 104 din 31 octombrie 1995, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 40 din 26 februarie 1996, si Decizia nr. 174 din 26
septembrie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 534
din 30 octombrie 2000, Curtea a statuat ca "prin dispozitiile legale criticate
nu se instituie nici un privilegiu si nici o discriminare. Reprezentantii
salariatilor alesi in organele de conducere ale sindicatelor se afla intr-o
situatie diferita in comparatie cu celelalte categorii de salariati. Or,
tratamentul juridic diferit al cetatenilor care nu se afla in situatii identice
este nu numai justificat, ci si obiectiv necesar". Argumentand cele
statuate, Curtea a aratat ca "situatia deosebita in care se afla
salariatii membri ai organelor de conducere ale sindicatelor este determinata
de atributiile lor in asigurarea indeplinirii rolului sindicatelor, prevazut in
teza a doua a art. 9 din Constitutie, potrivit careia sindicatele <<[...]
contribuie la apararea drepturilor si la promovarea intereselor profesionale,
economice si sociale ale salariatilor>>". De asemenea, a retinut ca
dispozitiile legale criticate reprezinta "o masura de protectie a
liderilor sindicali, pentru ca acestia sa poata indeplini in bune conditii
atributiile cu care au fost insarcinati de salariatii membri de sindicat care
i-au ales. Masura de protectie se justifica prin necesitatea de a se contracara
eventualele masuri abuzive, cu caracter represiv sau de intimidare, din partea
angajatorului. De altfel, este de retinut si faptul ca aceasta protectie functioneaza
doar in cazul modificarii sau al desfacerii contractului de munca din
initiativa angajatorului si pentru motive neimputabile liderilor sindicali
salariati".
In sfarsit, prin aceleasi decizii, Curtea a retinut si ca protectia
speciala a liderilor sindicali este impusa de prevederile art. 1 din Conventia
privind protectia reprezentantilor lucratorilor din cadrul intreprinderilor si
facilitatile de acordat acestora, aprobata de Conferinta generala a
Organizatiei Internationale a Muncii la 23 iunie 1971, ratificata de Romania
prin Decretul nr. 83/1975, publicat in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 86 din
2 august 1975. Potrivit acestor prevederi internationale, "Reprezentantii
lucratorilor din intreprindere trebuie sa beneficieze de o protectie eficace
contra tuturor masurilor care ar putea sa le aduca prejudicii, inclusiv
concedierea si activitatea lor de reprezentanti ai lucratorilor, afilierea lor
sindicala sau participarea lor la activitati sindicale, in masura in care
actioneaza conform legilor, conventiilor colective sau altor angajamente
conventionale in vigoare".
Intrucat nu au intervenit elemente noi de natura sa justifice schimbarea
jurisprudentei in materie a Curtii Constitutionale, considerentele si solutia
din deciziile anterioare isi mentin valabilitatea si in prezenta cauza.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al
art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 alin.
(1) din Legea sindicatelor nr. 54/2003, exceptie ridicata de TMUCB - S.A. din
Cernavoda - Platforma Nuclearoelectrica in Dosarul nr. 1.765/2004 al Tribunalului
Constanta - Sectia civila.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 31 martie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Patricia Marilena Ionea