Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 192 din 12 octombrie 2000

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 147 alin. 1 si 2 si ale art. 258 din Codul penal

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN:            MONITORUL OFICIAL  NR. 11 din  9 ianuarie 2001


SmartCity3


    Ioan Muraru            - presedinte
    Costica Bulai          - judecator
    Constantin Doldur      - judecator
    Kozsokar Gabor         - judecator
    Nicolae Popa           - judecator
    Lucian Stangu          - judecator
    Florin Bucur Vasilescu - judecator
    Iuliana Nedelcu        - procuror
    Maria Bratu            - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 147 alin. 1 si 2, precum si a dispozitiilor art. 258 din Codul penal, exceptie ridicata de Stefan Trutescu in Dosarul nr. 604/1999 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a II-a penala.
    La apelul nominal sunt prezenti Nicolae Lazar si Stefan Berechet. Lipsesc Stefan Trutescu, Ioana Florea, Nicolae Anghel, Banca Comerciala "Albina" - S.A. si Societatea Comerciala "Reconversie si Valorificare Active" - S.A., fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Cauza fiind in stare de judecata, partile prezente solicita solutionarea urgenta a exceptiei de neconstitutionalitate, avand in vedere tergiversarea solutionarii dosarului la instantele de fond.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei, aratand ca raportarea unei dispozitii legale la o alta dispozitie legala este o problema de interpretare si de aplicare a legii, care excede competentei Curtii Constitutionale.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 5 mai 2000, pronuntata in Dosarul nr. 604/1999, Tribunalul Bucuresti - Sectia a II-a penala a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 147 alin. 1 si 2 si ale art. 258 din Codul penal, exceptie ridicata prin aparatori de Stefan Trutescu.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca dispozitiile art. 147 alin. 2 si ale art. 258 din Codul penal sunt neconstitutionale, intrucat "anuleaza distinctia facuta de Legea fundamentala" intre "regimul juridic al functionarilor publici si regimul general privind raporturile de munca". Se invoca in sustinerea acestei motivari prevederile art. 72 alin. (3) lit. i) si l) din Constitutie.
    Tribunalul Bucuresti - Sectia a II-a penala, exprimandu-si opinia, apreciaza ca, desi Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat asupra constitutionalitatii dispozitiilor art. 258, raportate la art. 147 din Codul penal, totusi, "in raport cu adoptarea Legii nr. 188/1999 - Lege privind statutul functionarilor publici - nu ne aflam in situatia prevazuta de art. 23 alin. (3) din Legea nr. 47/1992". Instanta mai arata ca, "in contextul dispozitiilor Legii nr. 188/1999, este definit statutul functionarului public, fiind enumerate si categoriile de persoane care pot detine aceasta calitate de functionar public, situatie in care dispozitiile art. 258 din Codul penal, raportate la art. 147 din Codul penal, sunt neconstitutionale". Instanta nu indica nici o dispozitie a Constitutiei ca fiind incalcata.
    In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata, intrucat "Extinderea raspunderii penale pentru infractiunile prevazute in art. 246 - 250 din Codul penal, de la functionarii publici la ceilalti functionari, prin dispozitiile art. 258, nu poate fi considerata neconstitutionala atata vreme cat reglementarile privitoare la notiunile de functionar public si functionar, inclusiv incriminarile care presupun o astfel de calitate a subiectului activ, sunt caracterizate prin Constitutie ca tinand de domeniul legii". De altfel, se mai arata in acelasi punct de vedere, "atat Codul penal, cat si Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici sunt legi organice, iar invocarea neconcordantei dintre art. 147 din Codul penal si dispozitiile Legii nr. 188/1999 nu ridica o problema de ordin constitutional, ci o problema de interpretare juridica".
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit in cauza de judecatorul-raportor, sustinerile partilor prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Dispozitiile Codului penal, criticate prin exceptia ridicata ca fiind neconstitutionale, sunt urmatoarele:
    Art. 147
    "Prin <<functionar public>> se intelege orice persoana care exercita permanent sau temporar, cu orice titlu, indiferent cum a fost investita, o insarcinare de orice natura, retribuita sau nu, in serviciul unei unitati dintre cele la care se refera art. 145.
    Prin <<functionar>> se intelege persoana mentionata in alin. 1, precum si orice salariat care exercita o insarcinare in serviciul unei alte persoane juridice decat cele prevazute in acel alineat.";
    Art. 258
    "Dispozitiile art. 246 - 250 privitoare la functionari publici se aplica si celorlalti functionari, in acest caz maximul pedepsei reducandu-se cu o treime."
    Prevederile constitutionale invocate de autorul exceptiei ca fiind incalcate sunt urmatoarele:
    Art. 72 alin. (3)
    "Prin lege organica se reglementeaza: [...]
    i) statutul functionarilor publici; [...]
    l) regimul general privind raporturile de munca, sindicatele si protectia sociala;".
    Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile art. 147, precum si ale art. 258 din Codul penal au devenit neconstitutionale dupa adoptarea Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, intrucat "anuleaza distinctia facuta de Legea fundamentala intre regimul juridic al functionarilor publici si regimul general al raporturilor de munca". Cu privire la aceste argumente Curtea retine ca Legea fundamentala nu defineste nici notiunea de functionar public si nici pe cea de alti functionari, definirea si reglementarea statutului acestor categorii de salariati fiind de domeniul legii. Intelesul acestor notiuni este stabilit, pe de o parte, in art. 147 din Codul penal, iar pe de alta parte, in Legea nr. 188/1999, unde este reglementat Statutul functionarilor publici. Deosebirile intre cele doua reglementari legale nu reprezinta insa o problema de constitutionalitate, ci una de interpretare si de aplicare a legilor, ceea ce excede competentei Curtii Constitutionale, potrivit dispozitiilor art. 2 alin. (3) teza a doua din Legea nr. 47/1992, republicata, care prevad: "... Curtea Constitutionala nu se poate pronunta asupra modului de interpretare si aplicare a legii, ci numai asupra intelesului sau contrar Constitutiei." Constitutionalitatea unei dispozitii legale nu poate fi examinata prin raportare la o alta dispozitie legala, ci doar prin raportare la o norma constitutionala. In acest fel a statuat Curtea prin Decizia nr. 38 din 11 martie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 196 din 5 mai 1999, si prin Decizia nr. 88 din 2 iunie 1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 207 din 3 iunie 1998.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se invoca prevederile art. 72 alin. (3) lit. i) si l) din Constitutie, potrivit carora statutul functionarilor publici si regimul general al raporturilor de munca, care, in opinia autorului exceptiei, se refera la ceilalti functionari, se reglementeaza prin lege organica. Aceste prevederi constitutionale nu sunt incidente in cauza, intrucat atat Codul penal, cat si Legea nr. 188/1999 sunt legi organice. Prin art. 258 din Codul penal se prevede incriminarea faptelor prevazute la art. 246 - 250 si in cazurile in care autorul nu are calitatea de functionar public, ci este un alt functionar, facand distinctie doar sub aspectul limitelor pedepsei aplicabile. Stabilirea conditiilor pentru indeplinirea cerintei de subiect activ calificat in cazul anumitor infractiuni intra in atributiile exclusive ale legiuitorului. Curtea Constitutionala, in jurisprudenta sa, a retinut in mod constant ca notiunea generala de functionar nu este de nivel constitutional, iar reglementarile referitoare la functionar, inclusiv cele legate de infractiunile savarsite de functionari, sunt de nivelul legii. In acest sens sunt, de exemplu, Decizia nr. 81 din 15 iulie 1996, ramasa definitiva prin Decizia nr. 76 din 22 aprilie 1997, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 236 din 10 septembrie 1997. De altfel, prin Decizia nr. 178 din 17 decembrie 1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 77 din 24 februarie 1999, Curtea Constitutionala a constatat constitutionalitatea dispozitiilor art. 147 alaturi de cele ale art. 145, 248 si 248^1 din Codul penal.
    Considerentele care au stat la baza solutiilor anterioare, adoptate de Curtea Constitutionala, sunt valabile si in prezenta cauza, neexistand motive sau elemente noi care sa determine reconsiderarea jurisprudentei Curtii.

    Pentru motivele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3 si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 147 alin. 1 si 2 si ale art. 258 din Codul penal, exceptie ridicata de Stefan Trutescu in Dosarul nr. 604/1999 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a II-a penala.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 12 octombrie 2000.

                     PRESEDINTE,
             prof. univ. dr. Ioan Muraru

                              Magistrat asistent,
                              Maria Bratu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 192/2000

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 192 din 2000
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decretul 358 1948
    What type of loan do you need? Personal loan Car loan Refinancing Mortgage Business capital (start or expand your business) Have you lost hope and think that there is no way out, but your financial problems are still not gone? Do not hesitate to contact us for possible business cooperation. Contact us (WhatsApp) number +918131851434 contact email id : sumitihomelend@gmail.com Mr. Damian Sumiti
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 192/2000
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu