DECIZIE   Nr. 190 din 27 aprilie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 158/2001 privind regimul accizelor, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 523/2002, si ale art. 15 din Ordonanta
Guvernului nr. 23/1995 privind instituirea sistemului de marcare pentru
tigarete, produse din tutun si bauturi alcoolice, republicata, cu modificarile
si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 511 din  7 iunie 2004

    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Aurelia Popa          - procuror
    Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent-sef
    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2001 privind regimul
accizelor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 523/2002, si ale
art. 15 din Ordonanta Guvernului nr. 23/1995 privind instituirea sistemului de
marcare pentru tigarete, produse din tutun si bauturi alcoolice, astfel cum a
fost modificat prin Ordonanta Guvernului nr. 86/1998.
    Exceptia a fost ridicata de Florin Brancus in Dosarul nr. 8.039/CV/2003 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a civila conflicte de munca si litigii
de munca, intr-o cauza avand ca obiect plangerea formulata impotriva unui
proces-verbal de constatare si sanctionare a unei contraventii.
    La apelul nominal raspunde, pentru autorul exceptiei, avocat Doru Bajan,
lipsind cealalta parte, fata de care procedura de citare este legal
indeplinita.
    Reprezentantul autorului exceptiei solicita admiterea acesteia. In legatura
cu neconstitutionalitatea prevederilor art. 15 din Ordonanta Guvernului nr.
23/1995 arata ca, in sensul Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnica
legislativa pentru elaborarea actelor normative, actul normativ prin care se
face modificarea trebuie sa fie egal ca forta juridica cu actul normativ
modificat. Asadar, Ordonanta Guvernului nr. 23/1995 care reglementa in domeniul
legii ordinare trebuia sa fie modificata prin acte normative cu aceeasi valoare
juridica, pe cand, in realitate, modificarile succesive ale acesteia s-au
realizat fie prin lege organica, fie prin ordonanta de Guvern. In ceea ce
priveste Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2001, care a fost abrogata
prin Codul fiscal, arata ca prevederile ei se vor aplica in cauza pentru
perioada cat a fost in vigoare si de aceea Curtea ar trebui sa se pronunte
asupra constitutionalitatii sale. In acest sens arata ca isi insuseste
argumentele formulate prin opinia separata la Decizia Curtii Constitutionale
nr. 316 din 19 noiembrie 2002.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca devenita inadmisibila, aratand ca dispozitiile
legale criticate au fost abrogate prin dispozitiile Codului fiscal.
    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 10 noiembrie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
8.039/CV/2003, Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a civila conflicte de munca
si litigii de munca, a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
158/2001 privind regimul accizelor, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 523/2002, si ale art. 15 din Ordonanta Guvernului nr. 23/1995 privind
instituirea sistemului de marcare pentru tigarete, produse din tutun si bauturi
alcoolice, astfel cum a fost modificat prin Ordonanta Guvernului nr. 86/1998.
Exceptia a fost ridicata de Florin Brancus, intr-o cauza avand ca obiect
plangerea formulata impotriva unui proces-verbal de constatare si sanctionare a
unei contraventii.
    In motivarea exceptiei se sustin urmatoarele:
    I. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2001 incalca art. 74 alin. (1)
din Constitutie prin aceea ca a fost aprobata cu modificari si completari
printr-o lege organica, Legea nr. 523/2002, desi art. 56 din ordonanta
reglementeaza in domeniul legii organice.
    II. Art. 15 din Ordonanta Guvernului nr. 23/1995, astfel cum a fost
modificat prin Ordonanta Guvernului nr. 86/1998, incalca art. 114 alin. (1) din
Constitutie. Incalcarea consta in aceea ca "sub aspect material prin
Ordonanta Guvernului nr. 86/1998 a fost modificata o norma contraventionala ce
apartine legii ordinare" si "ordonanta a produs efecte modificatoare
unui act normativ ce apartine domeniului legii organice".
    Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a civila conflicte de munca si litigii
de munca apreciaza ca exceptia ridicata este neintemeiata. Potrivit acestei
opinii, desi Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2001, care reglementeaza
regimul juridic al accizelor, contine si o norma din domeniul de reglementare
al legii organice, legea de aprobare a ordonantei nu trebuie supusa procedurii
de adoptare a acestei categorii de legi. In legatura cu exceptia de
neconstitutionalitate a art. 15 din Ordonanta Guvernului nr. 86/1998 in esenta se
arata ca, de vreme ce domeniul de reglementare nu priveste legile organice,
procedura de adoptare a legii de aprobare, cea prevazuta pentru legi ordinare
sau cea pentru legi organice nu prezinta relevanta.
    Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si formula punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    De asemenea, in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr.
35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al
institutiei Avocatul Poporului.
    Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata deoarece "actele normative
criticate au fost preluate in cadrul titlului VII <<Accize>> si al
titlului VIII <<Masuri speciale privind supravegherea productiei,
importului si circulatiei unor produse accizabile>> din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal, fapt ce a determinat abrogarea acestora prin art. 298 din
legea respectiva".
    Guvernul considera ca exceptia ridicata este inadmisibila in raport cu art.
23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea
Curtii Constitutionale, republicata, deoarece Legea nr. 571/2003 privind Codul
fiscal abroga in mod expres atat Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
158/2001, cat si Ordonanta Guvernului nr. 23/1995.
    Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 158/2001, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 523/2002, si ale art. 15 din Ordonanta Guvernului nr. 23/1995,
modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 86/1998, a devenit
inadmisibila, deoarece ambele ordonante au fost abrogate prin Legea nr.
571/2003.
    Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor, ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de
judecatorul-raportor, sustinerile autorului exceptiei, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, republicata, retine
urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art.
1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2001 privind regimul accizelor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 523/2002, si ale art. 15
din Ordonanta Guvernului nr. 23/1995 privind instituirea sistemului de marcare
pentru tigarete, produse din tutun si bauturi alcoolice, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare.
    In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, aceste dispozitii
legale contravin art. 74 alin. (1) si art. 114 din Constitutie. Potrivit
Constitutiei republicate, cu reactualizarea denumirilor si o noua numerotare a
textelor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 767 din 31
octombrie 2003, art. 74 alin. (1) a devenit art. 76 alin. (1), referitor la
modul de adoptare a legilor organice si hotararilor privind regulamentele
Camerelor si art. 114 a devenit art. 115 privind "Delegarea
legislativa".
    Examinand exceptia, Curtea Constitutionala constata ca ulterior sesizarii
sale prin Incheierea din 10 noiembrie 2003, atat Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 158/2001 privind regimul accizelor, cat si Ordonanta Guvernului
nr. 23/1995 privind instituirea sistemului de marcare pentru tigarete, produse
din tutun si bauturi alcoolice, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, au fost abrogate expres prin art. 298 alin. (1) pct. 14, respectiv
pct. 39 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003. Totodata,
potrivit art. 297 din lege, Codul fiscal intra in vigoare la data de 1 ianuarie
2004, asa incat, in prezent, actele normative ce faceau obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate nu mai sunt in vigoare. In consecinta, in temeiul art. 23
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, potrivit caruia "Curtea
Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor
judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei
dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare, de care depinde
solutionarea cauzei", exceptia de neconstitutionalitate urmeaza a fi
respinsa ca devenita inadmisibila.
    In acest sens s-a pronuntat Curtea Constitutionala si prin Decizia nr. 38
din 29 ianuarie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
145 din 18 februarie 2004, intr-o cauza avand ca obiect, de asemenea, Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 158/2001.
    Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al
art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata,
    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:
    Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2001 privind regimul
accizelor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 523/2002, si ale
art. 15 din Ordonanta Guvernului nr. 23/1995 privind instituirea sistemului de
marcare pentru tigarete, produse din tutun si bauturi alcoolice, astfel cum a
fost modificat prin Ordonanta Guvernului nr. 86/1998, exceptie ridicata de
Florin Brancus in Dosarul nr. 8.039/CV/2003 al Tribunalului Bucuresti - Sectia
a VIII-a civila conflicte de munca si litigii de munca.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 27 aprilie 2004.
          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA
                              Magistrat asistent sef,
                              Gabriela Dragomirescu