DECIZIE Nr. 189 din 27 aprilie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 si 21
din Ordonanta Guvernului nr. 25/2002 privind unele masuri de urmarire a
executarii obligatiilor asumate prin contractele de privatizare a societatilor
comerciale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 506/2002, cu
modificarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 510 din 7 iunie 2004

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 2 si 21 din Ordonanta Guvernului nr. 25/2002 privind unele
masuri de urmarire a executarii obligatiilor asumate prin contractele de
privatizare a societatilor comerciale, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 506/2002, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de
Asociatia "Programul Actiunii Salariatilor" INDAGRARA - S.A. in
Dosarul nr. 1.233/2002 al Tribunalului Arad - Sectia comerciala si de
contencios-administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, aratand, cu privire la critica de
neconstitutionalitate a art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 25/2002, ca nu se
incalca principiul neretroactivitatii instituit in art. 15 alin. (2) din
Constitutie, republicata, intrucat dispozitiile ordonantei se aplica
contractelor aflate in derulare, dupa intrarea acesteia in vigoare. Referitor
la celelalte prevederi criticate, se arata ca acestea au mai fost supuse
controlului de constitutionalitate, iar Curtea s-a pronuntat in sensul
constitutionalitatii lor.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 16 decembrie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
1.233/2002, Tribunalul Arad - Sectia comerciala si de contencios-administrativ
a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 2 si 21 din Ordonanta Guvernului nr. 25/2002, exceptie
ridicata de Asociatia "Programul Actiunii Salariatilor" INDAGRARA -
S.A.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia arata ca
dispozitiile art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 25/2002 contravin principiului
constitutional al neretroactivitatii legii, consacrat de art. 15 alin. (2) din
Constitutie, republicata. Se sustine astfel ca, "in conditiile in care un
contract a fost guvernat, la data incheierii sale, de anumite acte normative,
in considerarea carora contractul respectiv a fost convenit, este firesc ca
actele normative care au stat la baza incheierii contractului sa guverneze
efectele acestuia pe tot parcursul derularii sale, pana la incetarea sa".
In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
21 din ordonanta, se sustine ca textul respectiv incalca dispozitiile art. 44
alin. (1) si (2) din Constitutie, republicata, care reglementeaza protectia
proprietatii private, precum si principiul constitutional al separatiei
puterilor in stat. Textul in cauza, arata autorul exceptiei, "transfera un
bun mobil legal aflat in patrimoniul unei persoane juridice in patrimoniul unei
alte persoane juridice, care reprezinta Statul Roman". Totodata, autorul
exceptiei considera ca "se recunoaste APAPS-ului dreptul de a dispune
asupra unor sume de bani care nu ii apartin, in lipsa unei hotarari
judecatoresti care sa ii recunoasca Autoritatii vreun drept de proprietate
asupra sumelor de bani respective". Astfel, se arata ca "numai prin
hotararea judecatoreasca ar putea fi transata problema dreptului de proprietate
asupra sumelor de bani".
Tribunalul Arad - Sectia comerciala si de contencios-administrativ,
formulandu-si opinia asupra exceptiei, apreciaza ca art. 21 din ordonanta
"[nu] incalca prevederile art. 44 si art. 146 din Constitutie, intrucat
prin dispozitiile acestui articol nu se dispune transferul unui bun mobil din
patrimoniul societatilor comerciale in patrimoniul APAPS, ci [se] stabilesc
daunele-interese pe care APAPS este indreptatita sa le pretinda in cazul
desfiintarii contractelor de vanzare-cumparare de actiuni in vederea repararii
prejudiciilor suferite din cauza neindeplinirii obligatiilor contractuale de
catre societatile comerciale cumparatoare". In continuare, instanta arata
ca "aceste daune-interese sunt pretinse de APAPS in conditiile
desfiintarii contractelor pe cale conventionala sau judiciara si, ca urmare,
cand partile nu convin, instanta de judecata va stabili intinderea drepturilor
partilor, nefiind incalcate prevederile art. 126 din Constitutie".
Cu privire la critica de neconstitutionalitate a art. 2 din Ordonanta
Guvernului nr. 25/2002, instanta apreciaza ca "prevederile acestui articol
nu incalca principiul neretroactivitatii legilor instituit prin art. 15 alin.
(2) din Constitutia Romaniei, intrucat dispozitiile sale se aplica numai asupra
efectelor produse de contractele aflate in derulare, dupa intrarea ordonantei
in vigoare".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca dispozitiile criticate sunt constitutionale. In acest
sens se sustine ca dispozitiile art. 2 din ordonanta, "aplicandu-se
efectelor contractelor in curs de derulare, dupa intrarea in vigoare a
ordonantei, nu incalca principiul constitutional al neretroactivitatii legii,
stabilit de art. 15 alin. (2) din Constitutie, republicata". Conform
punctului de vedere al Guvernului, "imprejurarea ca dispozitiile criticate
se aplica unor raporturi juridice nascute inainte de intrarea lor in vigoare,
atata timp cat acestea sunt in curs de desfasurare la acea data, nu poate constitui
[...] o incalcare a principiului constitutional al neretroactivitatii
legii". In sprijinul acestor sustineri Guvernul face referire la
jurisprudenta Curtii Constitutionale.
In legatura cu invocarea neconstitutionalitatii dispozitiilor art. 21 din
Ordonanta Guvernului nr. 25/2002, se considera ca acestea, "reglementand
regimul juridic si intinderea raspunderii partilor din contractul de
privatizare, in situatia desfiintarii [acestuia] pe cale contractuala sau
judiciara, nu contin dispozitii de natura a ingradi dreptul de proprietate al
cumparatorului si nu contravin prevederilor art. 136 alin. (5) si art. 44 alin.
(1) din Constitutie". De asemenea, se arata ca prin dispozitiile
respective nu sunt incalcate "nici art. 1 alin. (4) si prevederile art.
126 privind instantele judecatoresti din Constitutia republicata, legiuitorul
nesubstituindu-se instantelor judecatoresti in ipoteza existentei unui litigiu
intre parti cu privire la cuantumul sumelor datorate, potrivit legii, sau cu
privire la intinderea daunelor cauzate din culpa de partile contractante".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si celor
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
2 si 21 din Ordonanta Guvernului nr. 25 din 30 ianuarie 2002 privind unele
masuri de urmarire a executarii obligatiilor asumate prin contractele de
privatizare a societatilor comerciale, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 89 din 2 februarie 2002, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 506 din 12 iulie 2002, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 549 din 26 iulie 2002, ordonanta ulterior modificata
si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 40 din 30 ianuarie 2003, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 67 din 2 februarie 2003,
aprobata prin Legea nr. 198 din 13 mai 2003, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 334 din 16 mai 2003.
Continutul dispozitiilor criticate este urmatorul:
- Art. 2: "Prezenta ordonanta se aplica contractelor avand ca obiect
vanzarea-cumpararea de actiuni detinute de stat la societati, incheiate cu
Fondul Proprietatii de Stat sau de Autoritatea pentru Privatizare si
Administrarea Participatiilor Statului, denumita in continuare Autoritate, si
aflate in derulare, pentru efectele produse de acestea dupa intrarea ei in
vigoare.";
- Art. 21: "(1) In cazul desfiintarii contractului pe cale
conventionala sau judiciara Autoritatea va retine de la cumparator toate sumele
achitate de acesta in contul contractului, reprezentand, dupa caz, avans, rate,
dobanzi, penalitati achitate cu orice titlu, pana la desfiintarea acestuia.
(1^1) In cazul desfiintarii contractului pe cale conventionala sau
judiciara, pentru prejudicii cauzate Autoritatii, cumparatorul este obligat la
plata daunelor-interese constituite din:
a) sumele reprezentand dobanzile si penalitatile datorate pentru ratele
scadente si neachitate pana la data desfiintarii contractului, precum si
penalitatile datorate ca urmare a neindeplinirii celorlalte obligatii
contractuale;
b) sumele reprezentand dividendele incasate de cumparator in perioada de
valabilitate a contractului;
c) sumele prevazute de Hotararea Guvernului nr. 1.045/2001 privind
recuperarea onorariilor de succes platite consultantilor de catre Autoritatea
pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului in cadrul
Programului pentru Ajustarea Sectorului Privat (PSAL).
(1^2) Prevederile alin. (1) si (1^1) se aplica si proceselor in curs de
judecata avand ca obiect desfiintarea contractului, incepute inainte de
intrarea in vigoare a prezentei ordonante.
(2) Pentru prejudiciile cauzate societatii de catre cumparator, aceasta
poate cere instantei judecatoresti daune-interese.
(3) Stabilirea prejudiciilor si a intinderii daunelor-interese prevazute la
alin. (2), precum si a celor provocate Autoritatii se va face, la solicitarea
societatii/Autoritatii, pe baza unei expertize intocmite de persoane fizice
si/sau juridice abilitate prin lege pentru astfel de operatiuni.
(4) Cheltuielile aferente efectuarii expertizei prevazute la alin. (3) vor
fi avansate de societate sau, dupa caz, de Autoritate si vor fi recuperate de
la cumparator."
In esenta, critica de neconstitutionalitate cu privire la dispozitiile art.
2 din ordonanta se bazeaza pe sustinerea ca acestea sunt in contradictie cu
principiul neretroactivitatii legii civile, consacrat de art. 15 alin. (2) din
Constitutie, republicata, iar in ceea ce priveste dispozitiile art. 21 din
aceeasi ordonanta, se considera ca acestea ar incalca prevederile art. 44 din
Constitutie, republicata, privind protectia proprietatii private si pe cele ale
art. 1 alin. (4) din Constitutie, republicata, care consacra principiul
separatiei puterilor in stat.
Textele constitutionale invocate in sustinerea exceptiei au urmatorul
cuprins:
- Art. 1 alin. (4): Statul se organizeaza potrivit principiului separatiei
si echilibrului puterilor - legislativa, executiva si judecatoreasca - in
cadrul democratiei constitutionale.";
- Art. 15 alin. (2): "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia
legii penale sau contraventionale mai favorabile.";
- Art. 44 alin. (1) si (2): "(1) Dreptul de proprietate, precum si
creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor
drepturi sunt stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege, indiferent
de titular. Cetatenii straini si apatrizii pot dobandi dreptul de proprietate
privata asupra terenurilor numai in conditiile rezultate din aderarea Romaniei
la Uniunea Europeana si din alte tratate internationale la care Romania este
parte, pe baza de reciprocitate, in conditiile prevazute prin lege organica,
precum si prin mostenire legala."
Referitor la sustinerea neconstitutionalitatii dispozitiilor art. 21 din
ordonanta criticata, autorul exceptiei mai invoca incalcarea prevederilor art.
17 pct. 1 si 2 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, precum si ale
art. 1 din primul Protocol aditional la Conventia pentru protectia drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale, potrivit carora "nimeni nu poate fi
lipsit in mod arbitrar de proprietatea sa" si, respectiv, "orice
persoana fizica sau morala are dreptul sa i se respecte bunurile sale".
In legatura cu invocarea celor doua documente internationale, autorul
exceptiei face referire si la dispozitiile art. 20 din Constitutie, republicata,
privind prioritatea, in materia drepturilor omului, a reglementarilor
internationale.
Analizand critica de neconstitutionalitate privind dispozitiile art. 2 din
Ordonanta Guvernului nr. 25/2002, Curtea constata ca textul nu contine nici o
dispozitie cu caracter retroactiv. Dimpotriva, prin prevederea "Prezenta
ordonanta se aplica contractelor [...] pentru efectele produse de acestea dupa
intrarea ei in vigoare", textul elimina orice posibilitate de
retroactivitate a dispozitiilor sale.
In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
21 din ordonanta, Curtea retine ca dreptul de proprietate al cumparatorului nu
este incalcat, intrucat nu se dispune transferul unor bunuri. Reglementarea in
cauza se refera la raspunderea acestuia in cazul neexecutarii obligatiilor
sale, precum si la stabilirea daunelor-interese datorate.
Textul prevede ca, in cazul desfiintarii pe cale conventionala sau
judiciara a contractului de privatizare (contract de vanzare-cumparare de actiuni)
pentru neexecutarea obligatiilor ce decurg din acesta, cumparatorul datoreaza
daune-interese, prevazand totodata modalitatea de stabilire a prejudiciilor si
a intinderii daunelor-interese.
In consecinta, nu se poate retine nici incalcarea prevederilor invocate de
autorul exceptiei din cele doua documente internationale invocate.
Cu privire la dispozitiile art. 21 din Ordonanta Guvernului nr. 25/2002, cu
modificarile si completarile ulterioare, Curtea Constitutionala s-a mai
pronuntat prin deciziile nr. 165 din 6 mai 2003, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 441 din 23 iunie 2003, si nr. 175 din 6 mai 2003,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 456 din 26 iunie
2003, prin care a respins exceptiile de neconstitutionalitate ca nefondate.
Astfel, in considerentele celor doua decizii, Curtea Constitutionala a
argumentat inexistenta retroactivitatii ordonantei tocmai prin referirea la
continutul dispozitiilor art. 2, criticat in cauza de fata.
Retinand ca Ordonanta Guvernului nr. 25/2002 reglementeaza controlul
postprivatizare, precum si modul de urmarire a executarii obligatiilor asumate
de cumparatori, pe perioada derularii contractelor de vanzare-cumparare de
actiuni detinute de stat la societatile comerciale, Curtea a aratat, in Decizia
nr. 175/2003, ca aceasta ordonanta isi are temeiul in dispozitiile art. 134
alin. (2) lit. b) din Constitutie, potrivit carora statul trebuie sa asigure
protejarea intereselor nationale in activitatea economica, financiara si
valutara [devenit art. 135 alin. (2) lit. b) dupa revizuirea Constitutiei].
Totodata, in considerentele aceleiasi decizii, Curtea a stabilit ca art. 21 din
ordonanta nu incalca dispozitiile art. 41 din Constitutie (devenit art. 44 dupa
revizuirea Constitutiei).
Solutiile si considerentele deciziilor pronuntate sunt aplicabile si in
cauza de fata, neintervenind elemente noi de natura sa determine reconsiderarea
jurisprudentei Curtii.
In ceea ce priveste invocarea incalcarii principiului separatiei puterilor
in stat, Curtea retine ca, in cauza, textul criticat nu contine dispozitii de
natura sa duca la concluzia ca legiuitorul s-ar substitui instantelor
judecatoresti in solutionarea litigiilor, asa cum se sustine in motivarea
exceptiei.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 si 21 din
Ordonanta Guvernului nr. 25/2002 privind unele masuri de urmarire a executarii
obligatiilor asumate prin contractele de privatizare a societatilor comerciale,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 506/2002, cu modificarile
ulterioare, exceptie ridicata de Asociatia "Programul Actiunii
Salariatilor" INDAGRARA - S.A. in Dosarul nr. 1.233/2002 al Tribunalului
Arad - Sectia comerciala si de contencios-administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 27 aprilie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta