DECIZIE Nr.
188 din 2 martie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
71/2009 privind plata unor sume prevazute în titluri executorii avand ca obiect
acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 237 din 14 aprilie 2010
Acsinte Gaspar - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Carmen-Cătălina Gliga - procuror
Benke Karoly - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume
prevăzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi
salariale personalului din sectorul bugetar, excepţie ridicată de
Ana-Maria Borcean, Alina Căruntu, din oficiu de Judecătoria
Sectorului 4 Bucureşti, Judecătoria Râmnicu Vâlcea si Tribunalul Dolj
- Secţia civilă în dosarele nr. 6.262/318/2009, nr. 6.265/318/2009,
nr. 7.519/4/2009, nr. 4.496/288/2009 şi nr. 746/215/2009 ale
Judecătoriei Târgu Jiu, Judecătoriei Sectorului 4 Bucureşti,
Judecătoriei Râmnicu Vâlcea şi Tribunalului Dolj - Secţia
civilă.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa
publică din 12 ianuarie 2010, în prezenţa reprezentantului
Ministerului Public, şi au fost consemnate în încheierea din aceeaşi
dată, când, având nevoie de timp pentru a delibera, Curtea, în
conformitate cu dispoziţiile art. 14 şi ale art. 58 alin. (3) din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii
Constituţionale, a amânat pronunţarea pentru data de 26 ianuarie
2010. La termenul din 26 ianuarie 2010, Curtea, având nevoie de timp pentru a
delibera, a amânat pronunţarea pentru data de 9 februarie 2010. La acest
din urmă termen, precum şi la cel din 26 februarie 2010, Curtea,
constatând imposibilitatea constituirii legale a completului de judecată,
a amânat pronunţarea pentru termenul din 2 martie 2010.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarelor, constată următoarele:
Prin încheierile din 23 iunie 2009, 1 iulie 2009, 8
iulie 2009, 9 iulie 2009, pronunţate în dosarele nr. 6.262/318/2009, nr.
6.265/318/2009, nr. 7.519/4/2009, nr. 4.496/288/2009 şi nr. 746/215/2009, Judecătoria
Târgu Jiu, Judecătoria Sectorului 4 Bucureşti, Judecătoria
Râmnicu Vâlcea şi Tribunalul Dolj - Secţia civilă au sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate
a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
71/2009 privind plata unor sume prevăzute în titluri executorii având ca
obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, excepţie
ridicată deAna-Maria Borcean, Alina Căruntu, din oficiu de
Judecătoria Sectorului 4 Bucureşti, Judecătoria Râmnicu Vâlcea
şi Tribunalul Dolj - Secţia civilă în cauze având ca obiect
soluţionarea unor contestaţii la executare.
In motivarea excepţiei de
neconstituţionalitate Ana-Maria Borcean
şi Alina Căruntu arată că suspendarea executării
hotărârilor judecătoreşti având ca obiect acordarea unor
drepturi de natură salarială stabilite în favoarea personalului din
sectorul bugetar şi eşalonarea plăţii acestora până în
2012 încalcă prevederile constituţionale ale art. 15 alin. (2), ale
art. 21 alin. (1)-(3), ale art.'41 alin. (2) şi ale art. 47 alin. (1).
Judecătoria Sectorului 4 Bucureşti, ridicând din oficiu excepţia de neconstituţionalitate,
apreciază că ordonanţa de urgenţă criticată
încalcă art. 115 alin. (4) din Constituţie, ţinând cont de
faptul că instanţa constituţională a constatat
încălcarea aceluiaşi text constituţional atunci când prin
Decizia nr. 784 din 12 mai 2009 a declarat ca fiind neconstituţionale
dispoziţiile art. III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 75/2008, prin care, de asemenea, se prevedeau eşalonări cu
privire la executarea unor categorii de hotărâri judecătoreşti.
In fine, consideră că sunt încălcate şi prevederile art. 1
alin. (4), art. 126 alin. (1) din Constituţie, precum şi cele ale
art. 6 paragraful 1 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului
şi a libertăţilor fundamentale şi ale art.1 din Protocolul
adiţional la Convenţie.
Judecătoria Râmnicu Vâlcea şi Tribunalul Dolj - Secţia civilă, ridicând
din oficiu excepţia de neconstituţionalitate, pe lângă aspectele
relevate de Judecătoria Sectorului 4 Bucureşti, invocă în
susţinerea excepţiei şi hotărârile Curţii Europene a
Drepturilor Omului pronunţate în unele cauze, precum Shmalko împotriva
Ucrainei, 2004, Stran şi Srtatis Andreadis împotriva Greciei, 1994,
Metaxas împotriva Greciei, 2004, Sandor împotriva României, 2005, toate
vizând încălcarea dreptului la un proces echitabil prin neexecutarea sau
întârzierea executării unor hotărâri judecătoreşti.
Judecătoria Târgu Jiu, exprimându-şi opinia în dosarele nr. 5.134D/2009 şi nr.
5.331D/2009, apreciază că excepţia de neconstituţionalitate
ridicată este întemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate ridicate.
Avocatul Poporului, în
Dosarul nr. 5.134D/2009, apreciază că prevederile legale criticate
sunt neconstituţionale. In celelalte dosare, acesta nu a comunicat punctul
său de vedere.
Preşedinţii celor două Camere ale
Parlamentului şi Guvernul nu au
comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la
prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art.
146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze prezenta
excepţie.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate
îl constituie dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevăzute în titluri
executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din
sectorul bugetar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 416 din 18 iunie 2009, având următorul cuprins:
„Art. 1. - (1) Plata
sumelor prevăzute prin hotărâri judecătoreşti având ca
obiect acordarea unor drepturi de natură salarială stabilite în
favoarea personalului din sectorul bugetar, devenite executorii până la
data de 31 decembrie 2009, se va realiza după o procedură de
executare care începe astfel:
a) în anul 2010 se plăteşte 34% din
valoarea titlului executoriu;
b) în anul 2011 se plăteşte 33% din
valoarea titlului executoriu;
c) în anul 2012 se plăteşte 33% din
valoarea titlului executoriu.
(2) In cursul termenului prevăzut la alin. (1)
orice cerere de executare silită se suspendă de drept.
(3) Sumele prevăzute la alin. (1), plătite
în temeiul prezentei ordonanţe de urgenţă, se actualizează
cu indicele preţurilor de consum comunicat de Institutul Naţional de
Statistică.
(4) In înţelesul prezentei ordonanţe de
urgenţă, prin sectorul bugetar se înţelege
autorităţile şi instituţiile publice a căror
finanţare se asigură astfel:
a) integral din bugetul de stat, bugetele locale,
bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale,
după caz;
b) din venituri proprii şi subvenţii
acordate de la bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurărilor
sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, după caz;
c) integral din venituri proprii.
Art. 2. - Prin ordin
al ordonatorilor principali de credite va fi stabilită procedura de
efectuare a plăţii titlurilor executorii, cu respectarea termenelor
prevăzute la art. 1.
Art. 3. - Plăţile
restante la sumele aferente titlurilor executorii aflate sub incidenţa
prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 75/2008
privind stabilirea de măsuri pentru soluţionarea unor aspecte
financiare în sistemul justiţiei, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 76/2009, şi a prevederilor Ordinului ministrului justiţiei,
al ministrului economiei şi finanţelor, al preşedintelui
Consiliului Superior al Magistraturii, al preşedintelui Inaltei Curţi
de Casaţie şi Justiţie şi al procurorului general al
Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie si Justiţie nr.
1.859/C/2.484/26.650/131/3.774/C/2008 privind modalitatea de eşalonare a
plăţii sumelor prevăzute în titlurile executorii emise până
la intrarea în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru soluţionarea unor aspecte
financiare în sistemul justiţiei se execută cu respectarea
prevederilor art. 1 şi 2."
Autorii excepţiei susţin că
dispoziţiile legale criticate încalcă prevederile
constituţionale ale art. 1 alin. (4) privind principiul separaţiei
şi echilibrului puterilor în stat, art. 15 alin. (2) privind
neretroactivitatea, art. 21 alin. (1)-(3) privind accesul liber la
justiţie şi la un proces echitabil, art. 41 alin. (2) privind munca
şi protecţia socială a muncii, art. 44 alin. (1) privind dreptul
de proprietate, art. 47 alin. (1) privind nivelul de trai, art. 115 alin. (4)
privind delegarea legislativă şi art. 126 alin. (1) privind
instanţele judecătoreşti. Totodată, în susţinerea
excepţiei sunt invocate şi o serie de prevederi ale Convenţiei
pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor
fundamentale, precum: art. 6 paragraful 1 privind dreptul la un proces
echitabil, art. 14 privind interzicerea discriminării, art. 17 privind
interzicerea abuzului de drept şi ale art. 18 privind limitarea folosirii
restrângerii drepturilor. In fine, sunt considerate a fi încălcate şi
prevederile art. 1 din Protocolul adiţional la Convenţie privind
protecţia proprietăţii.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate
ridicată, Curtea constată că autorii acesteia aduc atât o
critică de neconstituţionalitate extrinsecă, cât şi una de
neconstituţionalitate intrinsecă prevederilor Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 71/2009. Având în vedere acest aspect,
Curtea va analiza mai întâi critica de neconstituţionalitate
extrinsecă şi, ulterior, cea intrinsecă.
I. Susţinerea potrivit căreia Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 71/2009 încalcă prevederile art. 115
alin. (4) din Constituţie este neîntemeiată. Curtea, în
jurisprudenţa sa, a statuat în mod constant că situaţiile
extraordinare exprimă un grad mare de abatere de la obişnuit sau
comun, aspect întărit şi prin adăugarea sintagmei „a căror reglementare
nu poate fi amânată" (Decizia nr. 255 din 11 mai 2005, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 511 din 16 iunie 2005).
Curtea a mai arătat, prin Decizia nr. 1.008 din 7
iulie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 507
din 23 iulie 2009, că pentru îndeplinirea cerinţelor prevăzute
de art. 115 alin. (4) din Constituţie este necesară existenţa
unei stări de fapt obiective, cuantificabile, independente de
voinţa Guvernului, care pune în pericol un interes public. Cu privire
la criteriul obiectiv necesar pentru aprecierea situaţiei extraordinare,
Curtea a reţinut, cu prilejul pronunţării Deciziei nr. 255 din
11 mai 2005, că „invocarea elementului de oportunitate, prin
definiţie de natură subiectivă, căruia i se conferă o
eficienţă contributivă determinantă a urgenţei, ceea
ce, implicit, îl converteşte în situaţie extraordinară, impune
concluzia că aceasta nu are, în mod necesar şi univoc, caracter
obiectiv, ci poate da expresie şi unor factori subiectivi, de oportunitate
(...). Intrucât însă asemenea factori nu sunt cuantificabili, afirmarea
existenţei situaţiei extraordinare, în temeiul lor sau prin
convertirea lor într-o asemenea situaţie, conferă acesteia un
caracter arbitrar, de natură să creeze dificultăţi
insurmontabile în legitimarea delegării legislative. S-ar ajunge, astfel,
ca un criteriu de constituţionalitate - situaţia
extraordinară -, a cărui respectare este prin definiţie
supusă controlului Curţii, să fie, practic, sustras unui atare
control, ceea ce ar fi inadmisibil". Totodată, cu prilejul
pronunţării Deciziei nr. 421 din 9 mai 2007, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 367 din 30 mai 2007, Curtea
Constituţională a statuat că „urgenţa reglementării nu
echivalează cu existenţa situaţiei extraordinare, reglementarea
operativă putându-se realiza şi pe calea procedurii obişnuite de
legiferare".
Mai mult, Curtea a statuat că nu se constituie
într-o situaţie extraordinară cazurile „cu implicaţii financiare
legate de punerea în executare a hotărârilor judecătoreşti.
Aceste aspecte ţin de oportunitatea adoptării
reglementării" (Decizia nr. 104 din 20 ianuarie 2009, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 73 din 6 februarie 2009,
şi Decizia nr. 784 din 12 mai 2009, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 466 din 7 iulie 2009).
Raportat la cauza de faţă, Curtea
observă că Guvernul a motivat situaţia extraordinară ca
fiind determinată de:
- dificultăţile întâmpinate cu privire la
executarea hotărârilor judecătoreşti având ca obiect drepturi de
natură salarială stabilite în favoarea personalului din sectorul
bugetar;
- influenţa substanţială asupra
bugetului de stat pe anul 2009 pe care o are executarea, în condiţiile
dreptului comun, a titlurilor executorii;
- necesitatea menţinerii echilibrelor bugetare
şi, în mod implicit, nerespectarea angajamentelor interne şi
internaţionale asumate de Guvernul României, inclusiv în ceea ce
priveşte nivelul deficitului bugetar.
Având în vedere jurisprudenţa sa cu privire la
art. 115 alin. (4) din Constituţie, Curtea urmează să analizeze
fiecare dintre aceste motive invocate de Guvern pentru a stabili dacă
implicaţiile financiare legate de punerea în executare a hotărârilor
judecătoreşti, în situaţia dată, se circumscriu
situaţiei extraordinare sau unor elemente de oportunitate. O atare
analiză este necesară pentru a stabili dacă un considerent de
principiu rezultat din jurisprudenţa Curţii Constituţionale, în
speţă fiind vorba de Decizia nr. 104 din 20 ianuarie 2009 şi
Decizia nr. 784 din 12 mai 2009, este aplicabil fără nicio
circumstanţiere sau, din contră, în funcţie de
circumstanţele speţei, să îi poată fi adăugat un
corectiv şi să poată fi considerat ca fiind o situaţie
extraordinară.
Astfel, se observă că instanţa de
contencios constituţional, prin Decizia nr. 1.414 din 4 noiembrie 2009,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 796 din 23
noiembrie 2009, a reţinut că situaţia de criză
financiară mondială ar putea afecta, în lipsa unor măsuri
adecvate, stabilitatea economică a ţării şi, implicit,
securitatea naţională. Aceasta este premisa de la care Curtea
urmează să analizeze relevanţa motivelor invocate de Guvern în
adoptarea ordonanţei de urgenţă criticate.
Primul motiv pentru justificarea situaţiei
extraordinare este cel ce vizează dificultăţile întâmpinate cu
privire la executarea hotărârilor judecătoreşti având ca obiect
drepturi de natură salarială stabilite în favoarea personalului din
sectorul bugetar. Un atare motiv privit ut singuli nu justifică
existenţa unei situaţii extraordinare, de aceea Curtea va proceda la
analizarea şi a următoarelor două motive invocate de Guvern,
respectiv influenţa negativă pe care executarea titlurilor executorii
le-ar avea asupra bugetului de stat şi creşterea deficitului bugetar.
Aceste ultime două motive sunt susţinute de faptul că valoarea
titlurilor executorii având ca obiect drepturi de natură salarială
stabilite în favoarea personalului din sectorul bugetar este foarte mare din
moment ce nu este vorba despre titluri executorii singulare sau care
afectează un anume domeniu de activitate, ci despre o chestiune
sistemică, la nivel statal. Nici aceste motive privite ut singuli nu
justifică existenţa unei situaţii extraordinare, însă,
privind toate cele trei motive în mod cumulat şi plecând de la premisa
constatată de către Curte prin Decizia nr. 1.414 din 4 noiembrie
2009, Curtea Constituţională ajunge la concluzia că, în cauza de
faţă, există un grad mare de abatere de la obişnuit,
şi anume de la condiţiile concrete în care executarea titlurilor
executorii se face cu respectarea Codului de procedură civilă,
respectiv a Ordonanţei Guvernului nr. 22/2002 privind executarea
obligaţiilor de plată ale instituţiilor publice, stabilite prin
titluri executorii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 81 din 1 februarie 2002, după caz, astfel încât consideră că
există o situaţie extraordinară în sensul art. 115 alin. (4) din
Constituţie. Prin urmare, Curtea constată că există o stare
de fapt obiectivă, cuantificabilă şi independentă de
voinţa Guvernului care pune în pericol un interes public, respectiv
stabilitatea economică a statului român.
De asemenea, Curtea constată că
ordonanţa de urgenţă a fost adoptată în vederea
atenuării efectelor unei stări de criză economică
generalizată. O atare finalitate economică implica, în mod necesar
şi neechivoc, o reglementare juridică primară, rapidă,
unitară şi energică. In consecinţă, adoptarea
măsurii criticate reclama, în mod indubitabil, urgenţă; or,
reglementarea urgentă a situaţiei rezultate în condiţiile de
criză economică nu putea fi făcută în mod rapid şi
rezonabil nici prin asumarea răspunderii Guvernului în faţa Camerei
Deputaţilor şi a Senatului asupra unui proiect de lege şi nici
prin adoptarea unui proiect de lege cu procedura de urgenţă. In
aceste condiţii, pentru conservarea stabilităţii economice a
statului, singurul instrument rămas la îndemâna Guvernului a fost
adoptarea unei ordonanţe de urgenţă.
Pentru aceste motive, Curtea constată că
reglementarea criticată îndeplineşte exigenţele urgenţei
prevăzute în art. 115 alin. (4) din Constituţie.
In consecinţă, Curtea constată că,
în anumite situaţii extreme, precum în cea de faţă,
implicaţiile financiare legate de punerea în executare a hotărârilor
judecătoreşti se pot constitui într-o situaţie
extraordinară în sensul art. 115 alin. (4) din Constituţie, în
măsura în care asemenea măsuri sunt motivate, în mod fundamentat, de
apărarea stabilităţii economice a statului român. O atare
situaţie extraordinară, în mod evident, are un caracter temporar,
regula în această materie fiind executarea hotărârilor
judecătoreşti în conformitate cu dreptul comun în materie, respectiv
Codul de procedură civilă sau Ordonanţa Guvernului nr. 22/2002,
după caz, chiar dacă debitor este statul. Altfel, Guvernul nu poate
uza de reglementarea, în viitor, în mod nelimitat, a unor proceduri derogatorii
de la dreptul comun atunci când statul este debitor; este sarcina statului
să găsească soluţii pentru executarea conformă a
hotărârilor judecătoreşti, potrivit dreptului comun. In caz
contrar, nu ar mai exista o situaţie extraordinară în sensul art. 115
alin. (4) din Constituţie, ci, mai degrabă, s-ar pune în
evidenţă elemente de oportunitate legislativă.
II. Cu privire la criticile de
neconstituţionalitate intrinsecă, Curtea constată că
şi acestea sunt neîntemeiate pentru motivele ce vor fi expuse mai jos:
1. Pretinsa încălcare a prevederilor
constituţionale ale art. 1 alin. (4) privind principiul separaţiei
şi echilibrului puterilor în stat, coroborate cu cele ale art. 126 alin.
(1) privind instanţele judecătoreşti, nu poate fi
reţinută din moment ce Guvernul nu refuză aplicarea
hotărârilor judecătoreşti, ci, din contră, le recunoaşte
şi îşi ia angajamentul ferm de a le executa întocmai potrivit
criteriilor rezonabile şi obiective stabilite în actul normativ contestat.
Prin urmare, Curtea constată că ordonanţa de urgenţă
nu este o măsură prin care se interzice nici măcar temporar
executarea unei hotărâri judecătoreşti şi, în consecinţă,
nu reprezintă o imixtiune a puterii legislative în procesul de realizare a
justiţiei.
2. Critica ce priveşte art. 15 alin. (2) privind
neretroactivitatea este evident neîntemeiată, întrucât textul criticat se
aplică pentru viitor, neexistând în acest sens nicio urmă de
îndoială.
3. Nu se poate reţine existenţa niciunei
discriminări între debitori, în sensul că statul ca debitor
şi-ar aroga mai multe drepturi decât debitorii persoane de drept privat în
ceea ce priveşte executarea hotărârilor judecătoreşti.
Curtea Europeană a Drepturilor Omului a statuat
că o deosebire de tratament juridic este discriminatorie atunci când nu
este justificată în mod obiectiv şi rezonabil, aceasta însemnând
că nu urmăreşte un scop legitim sau nu păstrează un
raport rezonabil de proporţionalitate între mijloacele folosite şi
obiectivul avut în vedere (în acest sens, a se vedea hotărârile
pronunţate în cauzele „Aspecte privind regimul lingvistic în
şcolile belgiene" împotriva Belgiei, 1968, Marckx împotriva Belgiei,
1979, Rasmussen împotriva Danemarcei, 1984, Abdulaziz, Cabales şi
Balkandali împotriva Regatului Unit, 1985, Gaygusuz împotriva Austriei, 1996,
Larkos împotriva Cipru, 1999, Bocancea şi alţii împotriva Moldovei,
2004). Totodată, în conformitate cu jurisprudenţa Curţii
Europene a Drepturilor Omului, statele beneficiază de o anumită
marjă de apreciere în a decide dacă şi în ce măsură
diferenţele între diversele situaţii similare justifică un
tratament juridic diferit, iar scopul acestei marje variază în
funcţie de anumite circumstanţe, de domeniu şi de context (în
acest sens, a se vedea hotărârile pronunţate în cauzele „Aspecte
privind regimul lingvistic în şcolile belgiene" împotriva Belgiei,
1968, Gaygusuz împotriva Austriei, 1996, Bocancea şi alţii împotriva
Moldovei, 2004).
Or, în cauza de faţă, astfel cum s-a
arătat şi mai sus, măsura contestată urmăreşte un
scop legitim - asigurarea stabilităţii economice a ţării -
şi păstrează un raport rezonabil de proporţionalitate între
mijloacele folosite şi obiectivul avut în vedere - executarea
eşalonată a hotărârilor judecătoreşti în cauză.
Astfel, situaţia particulară ivită şi motivată prin
existenţa unei situaţii extraordinare este una care reclamă o
diferenţă evidentă de tratament juridic.
Toate acestea duc la concluzia că ordonanţa
de urgenţă criticată este conformă cu art. 14 din
Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale.
4. Cu privire la invocarea art. 21 alin. (1)-(3)
privind accesul liber la justiţie şi la un proces echitabil, Curtea
reţine că, potrivit jurisprudenţei sale - Decizia nr. 458 din 31
martie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 256
din 17 aprilie 2009 - „procesul civil parcurge două faze: judecata
şi executarea silită, aceasta din urmă intervenind în cazul
hotărârilor susceptibile de a fi puse în executare cu ajutorul forţei
de constrângere a statului sau a altor titluri executorii, în măsura în
care debitorul nu îşi execută de bunăvoie obligaţia".
Insă, aşa cum s-a arătat şi mai sus, actul normativ
criticat este o măsură de natură să întărească
finalitatea procesului judiciar, în sensul că reprezintă un prim pas
important al debitorului de a-şi executa creanţa. Faptul că
acesta îşi execută creanţa într-o perioadă de 3 ani nu
reprezintă o durată excesivă a executării unei
hotărâri judecătoreşti, datorită caracterului sistemic al
problemelor apărute în legătură cu executarea titlurilor
executorii ale personalului bugetar. De altfel, chiar şi Curtea
Europeană a Drepturilor Omului, soluţionând Cererea nr. 60.858/00
şi pronunţând Decizia de admisibilitate din 17 septembrie 2002 în
Cauza Vasyl Petrovych Krapyvnytskiy împotriva Ucrainei, a apreciat
că un termen de 2 ani şi 7 luni de executare a unei hotărâri
judecătoreşti nu este excesiv în condiţiile concrete ale cauzei,
respectiv lipsa vădită de fonduri a unităţii militare
debitoare. Totodată, în Cauza Burdov împotriva Rusiei, 2002, Curtea
Europeană a Drepturilor Omului a apreciat că o autoritate
statală nu ar putea să invoce lipsa de lichidităţi pentru a
justifica refuzul de a executa o condamnare. Or, în cauza de faţă,
Guvernul român nu numai că nu refuză executarea hotărârilor
judecătoreşti, ci se obligă la plata eşalonată a
sumelor prevăzute prin acestea. Executarea eşalonată a unor
titluri executorii care au ca obiect drepturi băneşti nu este
interzisă în niciun mod de Convenţia pentru apărarea drepturilor
omului şi a libertăţilor fundamentale; executarea uno icto constituie
doar o altă modalitate de executare, fără ca acest lucru să
însemne că este singura şi unica modalitate posibilă de
executare pe care Guvernul o poate aplica.
Curtea mai constată că art. 25 alin. (1) din
Legea bugetului de stat pe anul 2010 nr. 11/2010, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 60 din 27 ianuarie 2010, prevede că „ordonatorii
principali de credite efectuează plata titlurilor executorii, conform
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 71/2009 privind plata
unor sume prevăzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de
drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, din sumele aprobate la
titlul «Cheltuieli de personal»", ceea ce echivalează cu
impunerea unei obligaţii de rezultat în sarcina acestora. Totodată,
astfel cum prevede art. 25 alin. (2) din aceeaşi lege, „prin
hotărâre a Guvernului, în cazuri temeinic justificate, în ultima lună
a fiecărui trimestru pot fi majorate sumele aprobate la titlul «Cheltuieli
de personal» în bugetele ordonatorilor principali de credite
finanţaţi integral de la bugetul de stat, pentru acoperirea necesarului
de credite bugetare pentru plata titlurilor executorii prevăzute de
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 71/2009, în mod
eşalonat pe parcursul anului 2010, din suma globală
prevăzută cu această destinaţie în bugetul Ministerului
Finanţelor Publice - «Acţiunigenerale»". Acest aspect
relevă grija pe care legiuitorul delegat o acordă executării
întru totul a hotărârilor judecătoreşti ce cad sub
incidenţa Ordonanţei de urgentă a Guvernului nr. 71/2009.
5. Cu privire la dreptul de proprietate, Curtea Europeană
a Drepturilor Omului a statuat că despăgubirea recunoscută
printr-o decizie definitivă şi executorie constituie un bun în sensul
art. 1 din Protocolul nr. 1; neexecutarea plăţii într-un termen
rezonabil constituie, deci, o atingere a dreptului reclamantului la
respectarea bunurilor, ca şi faptul că lipsa de lichidităţi
nu poate justifica un asemenea comportament (Ambruosi împotriva Italiei,
2000, Burdov împotriva Rusiei, 2002). Guvernul, prin adoptarea
ordonanţei de urgenţă criticate, nu neagă existenţa
şi întinderea despăgubirilor constatate prin hotărâri
judecătoreşti şi nu refuză punerea în aplicare a acestora.
Măsura criticată este mai degrabă una de garantare a dreptului
de proprietate asupra bunului dobândit în sensul Convenţiei, fiind, deci,
o aplicare a art. 44 alin. (2) din Constituţie, în condiţiile unei
crize financiare accentuate.
6. Având în vedere cele de mai sus, Curtea nu poate
reţine încălcarea prevederilor convenţionale ale art. 17 privind
interzicerea abuzului de drept şi ale art. 18 privind limitarea folosirii
restrângerii drepturilor.
7. In fine, Curtea constată că
dispoziţiile constituţionale ale art. 41 alin. (2) privind munca
şi protecţia socială a muncii şi ale art. 47 alin. (1)
privind nivelul de trai nu au incidenţă în cauză.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992, cu majoritate de voturi,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiată excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume
prevăzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi
salariale personalului din sectorul bugetar, excepţie ridicată de
Ana-Maria Borcean, Alina Căruntu, din oficiu de Judecătoria
Sectorului 4 Bucureşti, Judecătoria Râmnicu Vâlcea şi Tribunalul
Dolj - Secţia civilă în dosarele nr. 6.262/318/2009, nr.
6.265/318/2009, nr. 7.519/4/2009, nr. 4.496/288/2009 şi nr. 746/215/2009
ale Judecătoriei Târgu Jiu, Judecătoriei Sectorului 4 Bucureşti,
Judecătoriei Râmnicu Vâlcea şi Tribunalului Dolj - Secţia
civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 2 martie 2010.
PREŞEDINTE, ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent,
Benke Karoly
OPINIE SEPARATA
In dezacord cu opinia majoritară, considerăm
că excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 71/2009 privind plata
unor sume prevăzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de
drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 416 din 18 iunie 2009, trebuie
admisă pentru următoarele motive:
Prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 71/2009 a fost eşalonată plata unor drepturi salariale stabilite
prin hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile.
Autorul excepţiei susţine, printre altele,
că dispoziţiile legale criticate încalcă prevederile constituţionale
ale art. 1 alin. (4) privind principiul separaţiei şi echilibrul
puterilor în stat şi ale art. 21 alin. (1)-(3) privind accesul liber la
justiţie şi la un proces echitabil.
Din perspectiva acestor susţineri trebuie să
avem în vedere atât jurisprudenţa Curţii Constituţionale, cât
şi cea a Curţii Europene a Drepturilor Omului în materia
executării hotărârilor judecătoreşti.
Prin Decizia nr. 458 din 31 martie 2009, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 256 din 17 aprilie 2009, Curtea
a statuat că „procesul civil parcurge două faze: judecata şi
executarea silită, aceasta din urmă intervenind în cazul
hotărârilor susceptibile de a fi puse în executare cu ajutorul forţei
de constrângere a statului sau a altor titluri executorii, în măsura în
care debitorul nu îşi execută de bunăvoie obligaţia.
Caracterul unitar al procesului civil impune
respectarea garanţiilor ce caracterizează dreptul la un proces
echitabil atât în faza judecăţii, cât şi a executării
silite, cea mai importantă dintre aceste garanţii fiind «dreptul la
un tribunal» în sensul art. 21 din Constituţie şi al art. 6 din
Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale, adică liberul acces la o instanţă
independentă şi imparţială, stabilită prin lege,
şi controlul actelor efectuate în ambele faze ale procesului de către
instanţele judecătoreşti".
Prin Decizia nr. 6 din 11 noiembrie 1992,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 48 din 4 martie
1993, Curtea a stabilit că „în virtutea principiului separaţiei
puterilor în stat, Parlamentul nu are dreptul să intervină în
procesul de realizare a justiţiei. [...] O imixtiune a puterii legislative
care ar pune autoritatea judecătorească în imposibilitatea de a
funcţiona, chiar dacă numai cu referire la o anumită categorie
de cauze şi pentru o anumită perioadă de timp, ar avea drept
consecinţă ruperea echilibrului constituţional dintre aceste
autorităţi. De aceea, o dispoziţie legală prin care se
suspendă cursul judecăţii sau executarea hotărârilor
judecătoreşti definitive referitoare la anumite cauze determinate
este neconstituţională "1.
Prin Decizia nr. 50 din 21 martie 2000, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 277 din 20 iunie 2000, Curtea
Constituţională a reţinut că „o prevedere legală,
prin care s-ar interzice - fie şi numai temporar - executarea
unei hotărâri judecătoreşti ar reprezenta o imixtiune a puterii
legislative în procesul de realizare a justiţiei, fiind contrară
principiului constituţional al separaţiei puterilor în stat".
1 Curtea, prin
decizia menţionată şi în exercitarea controlului a priori, a
declarat „neconstituţionale prevederile art. 2 alin. 1 şi ale art. 5
din Legea privind măsuri premergătoare situaţiei juridice a unor
imobile trecute în proprietatea statului după 23 august 1944". Prin
art. 5 din legea respectivă se prevedea, aşa cum s-a reţinut
prin decizia Curţii, că „până la adoptarea viitoarei legi se
suspendă din oficiu judecarea proceselor de orice natură privitoare
la bunurile ce fac obiectul art.1 din legea în discuţie, precum şi
executarea hotărârilor judecătoreşti definitive pronunţate
cu privire la asemenea bunuri".
Executarea unei hotărâri judecătoreşti
nu poate fi amânată de debitor în mod unilateral, fără acordul
creditorului.
Curtea Europeană a Drepturilor Omului, în
jurisprudenţa sa, a statuat următoarele:
„Dreptul de acces la justiţie, garantat de art.
6 din Convenţie, protejează, de asemenea, şi executarea
hotărârilor judecătoreşti definitive şi obligatorii, care,
într-un stat care respectă preeminenţa dreptului, nu pot rămâne
fără efect în detrimentul unei părţi. In
consecinţă, executarea unei hotărâri judecătoreşti nu
poate fi împiedicată, anulată sau întârziată într-un mod
excesiv" (a se vedea, printre altele,
hotărârile Hornsby împotriva Greciei din 19 martie 1997, Burdov împotriva
Rusiei din 7 mai 2002; Jasiuniene împotriva Lituaniei din 6 martie 2003; Ruianu
împotriva României din 17 iunie 2003, Sabin Popescu împotriva României, 2005).
„Executarea unei sentinţe sau a unei decizii,
indiferent de instanţa care o pronunţă, trebuie considerată
ca făcând parte integrantă din «proces», în sensul art. 6 alin. 1 din
Convenţie. Dreptul de acces la justiţie ar fi iluzoriu dacă
ordinea juridică internă a unui stat contractant ar permite ca o
hotărâre definitivă şi obligatorie să rămână
fără efect în detrimentul unei părţi [Immobiliare Saffi împotriva Italiei, Sandor împotriva României].
/...] Pe cale de consecinţă, dacă administraţia
refuză sau omite să execute o hotărâre judecătorească
ori întârzie în executarea acesteia, garanţiile art. 6 de care a
beneficiat justiţiabilul în faţa instanţelor
judecătoreşti îşi pierd orice raţiune de a fi" (Hornsby
împotriva Greciei, Hotărârea din 19 martie 1997, Jurisprudenţa CEDO,
de V. Berger, p. 286, ediţia a 5-a, şi SC Ruxandra Trading împotriva
României, 2007).
In cazul Burdov contra Rusiei (Hotărâre a CEDO
din 7 mai 2002), prima condamnare a Rusiei pe baza art. 6 paragraful 1 din
Convenţie şi a art. 1 din Protocolul nr. 1 a permis Curţii
Europene să reafirme dreptul la executarea sentinţelor şi a
hotărârilor care emană de la orice jurisdicţie.
Curtea a decis că „o autoritate a statului nu
ar putea invoca o lipsă a resurselor pentru a nu onora o obligaţie
bazată pe o decizie a justiţiei. Sigur că o întârziere în
executarea unei hotărâri poate fi justificată de circumstanţe
particulare, dar întârzierea nu poate avea drept consecinţă atingerea
substanţei dreptului protejat de articolul 6 paragraful 1".
In fine, Curtea Europeană a Drepturilor Omului a
stabilit, cu valoare de principiu, la paragraful 70 al hotărârii,
următoarele:
- Complexitatea procedurii interne de executare sau a
sistemului bugetar public nu este de natură să exonereze statul de la
obligaţia sa prevăzută de Convenţie de a garanta tuturor
dreptul de a fi executate într-un termen rezonabil acele hotărâri
judecătoreşti care sunt obligatorii şi executorii.
- Nu este permis autorităţilor statului de a
se preleva de lipsa de fonduri sau a altor resurse ca scuză pentru a nu
onora debitul stabilit prin hotărâre judecătorească.
- Este obligaţia statelor contractante de
a-şi organiza sistemul juridic în aşa fel încât
autorităţile competente să îşi poată executa
obligaţiile.
Ţinând cont de jurisprudenţa Curţii
Constituţionale şi de cea a Curţii Europene a Drepturilor
Omului, în opinia noastră, excepţia de neconstituţionalitate
ridicată în prezenta cauză este întemeiată.
Judecător,
Puskas Valentin Zoltan
Judecător, prof. univ. dr.
Aspazia Cojocaru
Judecător, prof. univ. dr.
Tudorel Toader