Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 187 din 31 martie 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 100 alin. (2) teza a doua din Legea nr. 303/2004 privind statutul magistratilor si ale art. 224 din Codul de procedura penala

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 468 din  2 iunie 2005


SmartCity3


    Ioan Vida               - presedinte
    Nicolae Cochinescu      - judecator
    Aspazia Cojocaru        - judecator
    Constantin Doldur       - judecator
    Acsinte Gaspar          - judecator
    Kozsokar Gabor          - judecator
    Petre Ninosu            - judecator
    Ion Predescu            - judecator
    Serban Viorel Stanoiu   - judecator
    Marinela Minca          - procuror
    Cristina Catalina Turcu - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 91 alin. 2 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca si ale art. 224 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Viorel Mihai in Dosarul nr. 762/P/F/2004 al Curtii de Apel Brasov - Sectia penala.
    La apelul nominal lipseste autorul exceptiei, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Magistratul-asistent informeaza completul de judecata ca la dosarul cauzei s-a depus o cerere prin care autorul ridica si exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, considerand ca prin sintagma "in vigoare" acestea adauga la dispozitiile art. 146 lit. d) teza intai din Constitutie.
    Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea acestei cereri, deoarece nu sunt indeplinite conditiile prevazute de art. 29 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992.
    Curtea respinge cererea formulata de autorul exceptiei, in temeiul art. 29 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale.
    Presedintele constata cauza in stare de judecata si acorda cuvantul pe fond.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, ca devenita inadmisibila, in ceea ce priveste dispozitiile art. 100 alin. (2) teza a doua din Legea nr. 303/2004, care au preluat solutia legislativa cuprinsa in dispozitiile art. 91 alin. 2 din Legea nr. 92/1992, aratand ca acestea au avut aplicabilitate limitata pana la data de 29 decembrie 2004. In ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 224 din Codul de procedura penala, arata ca acestea au mai format obiectul controlului de constitutionalitate, cu o motivare similara, iar Curtea a respins exceptia de neconstitutionalitate. Intrucat nu au intervenit elemente noi de natura a schimba jurisprudenta anterioara a Curtii cu privire la textul de lege criticat, solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 22 septembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 762/P/F/2004, Curtea de Apel Brasov - Sectia penala a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 91 alin. 2 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca si ale art. 224 din Codul de procedura penala. Exceptia a fost ridicata de Viorel Mihai, inculpat in dosarul mentionat, pentru savarsirea infractiunii de luare de mita.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul sustine urmatoarele: dispozitiile art. 91 alin. 2 din Legea nr. 92/1992, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, incalca prevederile constitutionale ale art. 1 alin. (4) privitoare la principiul separatiei si echilibrului puterilor in stat, art. 15 alin. (2) referitoare la neretroactivitatea legii, art. 124 alin. (3) cu privire la independenta judecatorilor, art. 125 alin. (2) care au in vedere competenta Consiliului Superior al Magistraturii in ce priveste sanctionarea judecatorilor, precum si dispozitiile art. 6 paragraful 1 referitor la dreptul la un proces echitabil din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, incalcarea constand in aceea ca avizul ministrului justitiei, in ce priveste cercetarea si trimiterea sa in judecata, trebuie emis in mod obligatoriu, intrucat, pe de-o parte, la data savarsirii faptei avea calitatea de magistrat, iar, pe de alta parte, trebuia sa i se aplice principiul legii penale mai favorabile; dispozitiile art. 224 din Codul de procedura penala incalca prevederile art. 24 din Constitutie privitor la dreptul la aparare, deoarece actele premergatoare "au ca scop completarea informatiilor organelor de urmarire penala, valorificarea informatiilor primite pentru a se verifica concordanta acestora cu realitatea, dar nu se pot lua masuri procesuale si nu se pot ridica inscrisuri". Actele premergatoare trebuie sa inceteze in momentul cand exista un minim de date pentru inceperea urmaririi penale.
    Curtea de Apel Brasov - Sectia penala apreciaza ca exceptia ar fi inadmisibila in situatia in care s-ar solicita o interpretare sau modificare a textului de lege criticat, in temeiul art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 or, "inculpatul critica de fapt pozitia adoptata de ministrul justitiei, prin interpretarea data art. 91 alin. 2 din Legea nr. 92/1992"; "pe de alta parte, pozitia inculpatului este contradictorie, invocand in apararea sa o prevedere legala pe care o critica pentru neconstitutionalitate". In ceea ce priveste prevederea din ultimul alineat al art. 224, potrivit careia "Procesul-verbal prin care se constata efectuarea unor acte premergatoare poate constitui mijloc de proba", apreciaza ca aceasta incalca dispozitiile art. 24 din Constitutie, intrucat "activitatea desfasurata inainte de inceperea urmarii penale are un caracter pur informativ, pe baza careia organul de urmarire penala apreciaza daca este sau nu cazul sa dispuna incetarea urmarii penale", fara a informa persoana banuita ori aparatorul acesteia.
    Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibila in ce priveste art. 91 alin. 2 din Legea nr. 92/1992 si neintemeiata in ce priveste art. 224 din Codul de procedura penala, cu urmatoarea motivare:
    "In privinta dispozitiilor art. 91 alin. 2 din Legea nr. 92/1992, autorul exceptiei invedereaza ca s-a solicitat ministrului justitiei eliberarea avizului necesar desfasurarii cercetarii penale", insa acesta a considerat ca avizul respectiv nu este necesar, deoarece faptuitorului i-a incetat calitatea de magistrat, fiind eliberat din functie prin Decret al Presedintelui Romaniei. Intrucat, pe de-o parte, chestiunea invocata de autorul exceptiei este una de interpretare si aplicare a legii, iar nu de constitutionalitate, iar, pe de alta parte, dispozitiile legale criticate nu mai sunt in vigoare, exceptia de neconstitutionalitate trebuie respinsa ca inadmisibila, in temeiul art. 2 si art. 29 din Legea nr. 47/1992.
    Exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 224 din Codul de procedura penala este neintemeiata, pentru considerentele exprimate in Decizia Curtii Constitutionale nr. 124/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 466 din 15 august 2001.
    Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibila in ce priveste art. 91 alin. 2 din Legea nr. 92/1992 si neintemeiata in ce priveste art. 224 din Codul de procedura penala.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si celor ale art. 1 alin. (2), art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 91 alin. 2 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 259 din 30 septembrie 1997, cu modificarile si completarile ulterioare, si dispozitiile art. 224 din Codul de procedura penala, avand urmatorul continut:
    - Art. 91 alin. 2 din Legea nr. 92/1992: "Magistratii nu pot fi cercetati, retinuti, arestati, perchezitionati sau trimisi in judecata fara avizul ministrului justitiei."
    - Art. 224 din Codul de procedura penala: "In vederea inceperii urmarii penale, organul de urmarire penala poate efectua acte premergatoare.
    De asemenea, in vederea strangerii datelor necesare organelor de urmarire penala pentru inceperea urmarii penale, pot efectua acte premergatoare si lucratorii operativi din Ministerul de Interne, precum si din celelalte organe de stat cu atributii in domeniul sigurantei nationale, anume desemnati in acest scop, pentru fapte care constituie, potrivit legii, amenintari la adresa sigurantei nationale.
    Procesul-verbal prin care se constata efectuarea unor acte premergatoare poate constitui mijloc de proba."
    Ulterior datei la care a fost sesizata Curtea Constitutionala, art. 91 alin. 2 din Legea nr. 92/1992 a fost abrogat expres prin art. 107 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 303/2004 privind statutul magistratilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 576 din 29 iunie 2004. Dispozitiile acestuia au fost preluate in cuprinsul art. 100 alin. (2) teza a doua din Legea nr. 303/2004, potrivit carora: "Judecatorii, procurorii si magistratii-asistenti pot fi perchezitionati, retinuti sau arestati preventiv numai cu incuviintarea sectiilor Consiliului Superior al Magistraturii. Pana la constituirea noului Consiliu Superior al Magistraturii, incuviintarea se acorda de catre ministrul justitiei."
    Tinand seama de aceasta evolutie legislativa, Curtea se va pronunta cu privire la constitutionalitatea tezei a doua a art. 100 alin. (2) din Legea nr. 303/2004, care a avut insa aplicabilitate limitata, pana la data de 29 decembrie 2004, precum si asupra constitutionalitatii dispozitiilor art. 224 din Codul de procedura penala.
    Autorul exceptiei considera ca textele de lege criticate aduc atingere prevederilor constitutionale cuprinse in art. 1 alin. (4) privitor la principiul separatiei si echilibrului puterilor in stat, art. 15 alin. (2) referitor la neretroactivitatea legii, art. 24 referitor la dreptul la aparare, art. 124 alin. (3) privitor la independenta judecatorilor, art. 125 alin. (2) referitor la competenta Consiliului Superior al Magistraturii in ce priveste sanctionarea judecatorilor, precum si prevederilor art. 6 paragraful 1 referitor la dreptul la un proces echitabil din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine urmatoarele:
    I. Dispozitiile art. 100 alin. (2) teza a doua din Legea nr. 303/2004 privind statutul magistratilor, care preluasera prevederile cuprinse in art. 91 alin. 2 din Legea nr. 92/1992, au avut aplicabilitate limitata, pana la data de 29 decembrie 2004, asa incat, in temeiul art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, potrivit caruia "Curtea Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti sau de arbitraj comercial privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare [...] ", exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 100 alin. (2) teza a doua din Legea nr. 303/2004 urmeaza a fi respinsa ca devenita inadmisibila.
    II. Cu privire la dispozitiile art. 224 din Codul de procedura penala, Curtea constata ca acestea au mai facut obiectul controlului de constitutionalitate, tot prin raportare la art. 24 din Constitutie privind dreptul la aparare. Astfel, prin Decizia nr. 124 din 26 aprilie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 466 din 15 august 2001, Curtea a respins exceptia de neconstitutionalitate, statuand urmatoarele:
    "In conformitate cu dispozitiile art. 2 alin. 1 din Codul de procedura penala, <<Procesul penal se desfasoara atat in cursul urmaririi penale, cat si in cursul judecatii, potrivit dispozitiilor prevazute de lege>>. Art. 224 din Codul de procedura penala reglementeaza posibilitatea efectuarii unor acte premergatoare inceperii procesului penal. Faza actelor premergatoare nu este parte componenta a procesului penal si, intr-adevar, pentru aceasta faza nu este reglementata asigurarea exercitarii dreptului la aparare. Este de observat insa ca potrivit prevederilor art. 224 alin. 1 din Codul de procedura penala actele premergatoare se efectueaza <<in vederea inceperii urmaririi penale>>.
    Inceperea urmaririi penale se dispune, de principiu, in rem, atunci cand exista date cu privire la savarsirea unei infractiuni, astfel cum prevede art. 228 alin. 1 din Codul de procedura penala, potrivit caruia <<Organul de urmarire penala sesizat in vreunul din modurile prevazute in art. 221 dispune prin rezolutie inceperea urmaririi penale, cand din cuprinsul actului de sesizare sau al actelor premergatoare efectuate nu rezulta vreunul din cazurile de impiedicare a punerii in miscare a actiunii penale prevazute in art. 10, cu exceptia celui de la lit. b^1)>>. Inceperea urmaririi penale se dispune in personam numai daca, in acelasi timp, exista suficiente date si cu privire la persoana autorului infractiunii.
    Totodata, alin. 3 al art. 224 din Codul de procedura penala prevede ca <<Procesul-verbal prin care se constata efectuarea unor acte premergatoare poate constitui mijloc de proba>>. Rezulta deci ca in aceasta faza, cu exceptia procesului-verbal mentionat in textul citat, nu pot fi efectuate acte de procedura care sa constituie mijloace de proba in sensul prevederilor art. 64 din Codul de procedura penala si care sa vizeze o anumita persoana, banuita ca fiind autorul infractiunii.
    Curtea retine ca efectuarea in practica, in cadrul actelor premergatoare, a unor acte specifice urmaririi penale, in scopul eludarii garantiilor procesuale asigurate persoanelor implicate intr-o urmarire penala, in speta a dreptului la aparare, asa cum se sustine in motivarea exceptiei de neconstitutionalitate din cauza, chiar daca ar fi reala, reprezinta o problema de aplicare si respectare a legii, care nu intra sub incidenta contenciosului constitutional."
    Intrucat nu au intervenit elemente noi care sa determine schimbarea jurisprudentei Curtii Constitutionale, solutia si considerentele cuprinse in decizia mentionata isi mentin valabilitatea si in cauza de fata, astfel incat exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 224 din Codul de procedura penala urmeaza a fi respinsa ca neintemeiata.

    Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    I. Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 100 alin. (2) teza a doua din Legea nr. 303/2004 privind statutul magistratilor, exceptie ridicata de Viorel Mihai in Dosarul nr. 762/P/F/2004 al Curtii de Apel Brasov - Sectia penala.
    II. Respinge, ca neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 224 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de acelasi autor in acelasi dosar.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 31 martie 2005.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat asistent,
                              Cristina Catalina Turcu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 187/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 187 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 358 1948
    What type of loan do you need? Personal loan Car loan Refinancing Mortgage Business capital (start or expand your business) Have you lost hope and think that there is no way out, but your financial problems are still not gone? Do not hesitate to contact us for possible business cooperation. Contact us (WhatsApp) number +918131851434 contact email id : sumitihomelend@gmail.com Mr. Damian Sumiti
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 187/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu