DECIZIE Nr. 184 din 10 octombrie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit.
f^1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile
ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 60 din 5 februarie 2001

Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare
de timbru, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Galeriile Dragomir" - S.R.L. din Bucuresti si Dumitru
Dragomir in Dosarul nr. 2.167/1999 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a
civila si de contencios administrativ.
La apelul nominal raspund autorii exceptiei, reprezentati prin avocat
Mirela Elian, si Victor Babiuc, reprezentat prin avocat Mihai Constantinescu.
Cauza fiind in stare de judecata, autorii exceptiei solicita admiterea
exceptiei de neconstitutionalitate. Se arata ca prevederile art. 15 lit. f^1)
din Legea nr. 146/1997, potrivit carora sunt scutite de taxa de timbru actiunile
pentru stabilirea si acordarea de despagubiri pentru daune morale aduse
onoarei, demnitatii sau reputatiei unei persoane fizice, contravin
dispozitiilor art. 4 alin. (2) si ale art. 16 alin. (1) din Constitutie,
intrucat "instituie o discriminare pozitiva in favoarea unui grup restrans
de persoane - de regula, demnitarii". In acest sens se apreciaza ca
inexistenta obligatiei de a timbra pretentiile patrimoniale rezultate din
prejudiciile morale favorizeaza pe cei care "sunt deja, prin pozitia lor
sociala si politica, privilegiati".
Victor Babiuc, prin aparatorul sau, solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate. Se arata ca "dispozitiile legale criticate au un
caracter general, ele privind onoarea si demnitatea oricarei persoane fizice,
asa incat restrangerea acestei masuri de protectie la demnitari si oameni
bogati este abuziva si nejustificata". De asemenea, se sustine ca
"pretentia autorilor exceptiei de a nu se face nici o diferentiere intre
delictele de drept comun si delictele morale, sub aspectul taxei de timbru,
este neintemeiata, intrucat situatiile nu sunt egale, delictul moral
constituind in mod evident o situatie diferita fata de delictul civil comun.
Mai mult, delictul moral are o gravitate mai mare cat timp vizeaza nemijlocit
demnitatea si onoarea persoanei. De aceea diferenta de reglementare este nu
numai consecinta unei diferentieri de situatii, ci, in plus, expresia unui
drept la diferenta".
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate, aratand ca dispozitiile art. 15 lit. f^1) din Legea nr.
146/1997 nu contravin art. 4 alin. (2) si art. 16 alin. (1) din Constitutie,
deoarece textul criticat recunoaste tuturor cetatenilor care se considera
vatamati prin atingeri aduse onoarei, demnitatii sau reputatiei lor dreptul de
a cere despagubiri in justitie fara plata vreunei taxe, neinstituind
discriminari de nici un fel.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 16 martie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 2.167/1999,
Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civila si de contencios administrativ a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare
de timbru, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Galeriile Dragomir" - S.R.L. din Bucuresti si Dumitru
Dragomir.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii exceptiei sustin ca
"art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997 contravine dispozitiilor art. 4
alin. (2) si ale art. 16 alin. (1) din Constitutie. Or, dispozitiile art. 15
lit. f^1) din Legea nr. 146/1997, de care se prevaleaza reclamantul pentru a
nu-si timbra actiunea, instituie o discriminare pozitiva in favoarea unui grup
restrans de persoane - de regula, demnitarii. Acest text reprezinta modalitatea
prin care un personaj politic a inteles sa ocroteasca imunitatea parlamentara
de care se bucura un alt personaj politic. Astfel ca legea poate fi numita din
aceasta perspectiva o lege de speta. De aceea a da, in aceste conditii, in care
marea majoritate a populatiei este nevoita sa suporte cheltuielile actului de
justitie, o lege care sa-i scuteasca de la plata taxei de timbru pe cativa demnitari
care isi evalueaza prejudiciul de imagine dupa criterii numai de ei stiute este
un act nu numai neconstitutional, dar si profund imoral. Este, in orice caz,
neconstitutionala o lege care creeaza asemenea inegalitati intre oamenii care
se adreseaza justitiei, favorizandu-i tocmai pe aceia care nu numai ca nu au
nevoie, dar nu au nici dreptul la o protectie speciala. Legea are, prin
definitie, vocatie la universalitate, fiind chemata sa reglementeze o
totalitate de relatii sociale, si nu sa favorizeze un grup de indivizi care
sunt deja, prin pozitia lor sociala si politica, privilegiati".
Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civila si de contencios administrativ,
exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia ridicata este neintemeiata,
deoarece textul de lege criticat nu contravine dispozitiilor constitutionale
ale art. 4 alin. (2) si ale art. 16 alin. (1).
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece Legea nr. 146/1997 recunoaste
tuturor cetatenilor care se considera vatamati prin atingeri aduse onoarei,
demnitatii sau reputatiei lor dreptul de a cere despagubiri in justitie fara
plata vreunei taxe, neinstituind discriminari de nici un fel; principiul
egalitatii in fata legii trebuie inteles in sensul ca aceeasi norma legala nu
poate fi aplicata diferit, discriminatoriu de la un caz la altul, in functie de
criteriile enumerate in art. 4 alin. (2) din Constitutie, si nicidecum in
sensul ca legea n-ar putea prevedea masuri diferentiate in functie de categoria
de subiecte carora li se adreseaza sau de sfera relatiilor sociale pe care o
reglementeaza. In concluzie, se apreciaza ca nu au fost incalcate dispozitiile
constitutionale cuprinse in art. 4 alin. (2) si in art. 16 alin. (1).
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile autorilor exceptiei, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
I. Prin Incheierea din 16 martie 2000 a Tribunalului Bucuresti - Sectia a
V-a civila si de contencios administrativ Curtea Constitutionala a fost
sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit. f^1)
din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, dispozitii introduse
prin pct. 4 al art. I din Ordonanta Guvernului nr. 11/1998 si modificate prin
Legea nr. 112/1998 privind aprobarea acestei ordonante (lege publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 212 din 9 iunie 1998). Aceste
dispozitii au urmatoarea redactare: "Sunt scutite de taxe judiciare de
timbru: actiunile si cererile, inclusiv cele pentru exercitarea cailor de atac,
referitoare la: [...]
f^1) stabilirea si acordarea de despagubiri pentru daunele morale aduse
onoarei, demnitatii sau reputatiei unei persoane fizice."
Ulterior sesizarii Curtii Constitutionale, prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 53/2000 pentru unele masuri privind solutionarea cererilor
referitoare la acordarea de despagubiri pentru daunele morale, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 227 din 23 mai 2000, s-au adus
modificari lit. f^1) a art. 15 din Legea nr. 147/1997, care are in prezent
urmatorul cuprins: "stabilirea si acordarea de despagubiri persoanei
fizice pentru daunele morale aduse onoarei, demnitatii, reputatiei, vietii
intime, familiale sau private, ori dreptului la imagine."
In jurisprudenta sa Curtea Constitutionala a statuat in mod constant ca,
atunci cand dupa ridicarea exceptiei de neconstitutionalitate dispozitia legala
a fost modificata, exceptia poate sa fie examinata daca textul legal, in noua
sa redactare, conserva substanta reglementarii initiale. De aceea, avand in
vedere ca aceasta cerinta este indeplinita, Curtea urmeaza sa se pronunte
asupra exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit. f^1) din
Legea nr. 147/1992 in forma modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 53/2000.
II. Pentru a stabili in ce masura exceptia de neconstitutionalitate este
intemeiata Curtea urmeaza sa examineze prevederea legala criticata, sub
aspectul concordantei sale cu dispozitiile art. 4 alin. (2), potrivit carora
"Romania este patria comuna si indivizibila a tuturor cetatenilor sai,
fara deosebire de rasa, de nationalitate, de origine etnica, de limba, de
religie, de sex, de opinie, de apartenenta politica, de avere sau de origine
sociala", precum si cu cele ale art. 16 alin. (1) din Constitutie, in
conformitate cu care "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca instituirea
unor exceptii (scutiri de plata taxei) de la regula generala a platii taxelor
judiciare de timbru nu constituie o discriminare sau o atingere adusa acestui
principiu constitutional. Potrivit art. 138 alin. (1) din Constitutie
"Impozitele, taxele si orice alte venituri ale bugetului de stat si ale
bugetului asigurarilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege",
fiind asadar la latitudinea legiuitorului sa stabileasca scutiri de taxe sau
impozite, avand in vedere situatii diferite, fara ca prin aceasta sa se aduca
atingere principiului egalitatii in drepturi. Plata unor taxe sau impozite nu
reprezinta un drept, ci o obligatie constitutionala a cetatenilor, prevazuta la
art. 53 alin. (1) din Legea fundamentala, in conformitate cu care
"Cetatenii au obligatia sa contribuie, prin impozite si taxe, la
cheltuielile publice". Asa fiind, nu se poate considera ca prin textul de
lege criticat ar fi fost lezate prevederile art. 4 alin. (2) si ale art. 16
alin. (1) din Legea fundamentala.
Curtea considera ca fiind neintemeiat si argumentul potrivit caruia prin
textul de lege criticat s-ar institui o discriminare pozitiva in favoarea unui
grup restrans de persoane (demnitarii). Aceasta deoarece prin art. 15 lit. f^1)
din Legea nr. 146/1997 este scutita de plata taxei de timbru orice persoana
fizica in cazul formularii de actiuni si cereri avand ca obiect stabilirea si
acordarea de despagubiri pentru daunele morale aduse onoarei, demnitatii, reputatiei,
vietii intime, familiale sau private, ori dreptului la imagine.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c),
al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit.
f^1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile
ulterioare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Galeriile
Dragomir" - S.R.L. din Bucuresti si Dumitru Dragomir in Dosarul nr.
2.167/1999 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civila si de contencios
administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 10 octombrie 2000.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru
Magistrat asistent,
Florentina Geangu