DECIZIE Nr. 183 din 29 martie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 180 alin.
2, art. 181 si ale art. 75 lit. a) din Codul penal
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 345 din 25 aprilie 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Marinela Minca - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 180 alin. 2, art. 181 si ale art. 75 lit. a) din Codul
penal, exceptie ridicata de Vergil Catana in Dosarul nr. 5.534/2004 al
Judecatoriei Calarasi.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata, deoarece prevederile legale criticate
nu aduc atingere dispozitiilor constitutionale invocate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 16 decembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
5.534/2004, Judecatoria Calarasi a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a prevederilor art. 180 alin. 2, art. 181 si ale art.
75 lit. a) din Codul penal.
Exceptia a fost ridicata de partea vatamata Vergil Catana in dosarul cu
numarul de mai sus, avand drept obiect solutionarea unei plangeri formulate
impotriva solutiei de neincepere a urmaririi penale dispuse de procuror.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca, in speta dedusa judecatii, dispozitiile legale criticate au fost aplicate
discretionar de catre organele de urmarire penala, de vreme ce la dosar exista
doua certificate medico-legale care pot determina incadrarea juridica a faptei
cercetate, atat in infractiunea prevazuta de art. 180 alin. 2 din Codul penal,
cat si in infractiunea prevazuta de art. 181 din Codul penal. Prin urmare,
textele legale supuse controlului de contencios constitutional nu au putere de
lege si nu sunt respectate in mod obligatoriu de procurori, care, potrivit
Legii fundamentale, reprezinta interesele fundamentale ale societatii.
In esenta, critica autorului exceptiei se fundamenteaza insa pe aspecte
care tin de aplicarea legii si de interpretarea probelor existente la dosarul
cauzei.
Judecatoria Calarasi opineaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, deoarece dispozitiile legale criticate nu aduc atingere in nici
un fel principiului egalitatii in fata legii si a autoritatilor publice. De
asemenea, respectarea legii este o obligatie fundamentala, de indeplinirea
careia depinde afirmarea libertatii si demnitatii fiecarui cetatean. Toate
normele de drept trebuie sa fie conforme Constitutiei, care asigura astfel
structurarea lor in sistem. Structura piramidala a sistemului juridic este data
si de relatia dintre lege si actele normative subordonate legii, dar elementul
esential din care rezulta si aceasta din urma relatie este Constitutia. Or,
prevederile legale criticate nu contin nici o dispozitie care sa scindeze acest
sistem.
Totodata, potrivit art. 124 alin. (1) din Constitutie, Justitia se infaptuieste
in numele legii. Judecatorii, in activitatea lor de solutionare a cererilor de
chemare in judecata aflate pe rolul instantelor, stabilesc mai intai situatia
de fapt, determina legea aplicabila la aceasta stare de fapt, dupa care
interpreteaza norma respectiva, determinand implicatiile juridice ale starii de
fapt constatate. Faptul ca procurorii au incadrat fapta savarsita de invinuiti
intr-o anumita norma juridica nu este de natura a justifica ideea ca a fost
incalcata legea de catre acestia, partea vatamata, in cazul in care este
nemultumita de solutia adoptata, are posibilitatea legala de a ataca actele
indeplinite de procurori si ulterior hotararea judecatoreasca.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a
fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului
si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor considera ca exceptia de neconstitutionalitate
este neintemeiata, deoarece prevederile legale criticate nu aduc atingere
dispozitiilor fundamentale invocate. Faptul ca solutia data intr-un proces
penal nu corespunde asteptarilor uneia dintre parti nu inseamna ca dispozitiile
legii au fost incalcate ori ca sunt neconstitutionale. Afirmatia autorului
exceptiei potrivit careia nu a avut dreptul la un proces echitabil, iar
procurorii care au instrumentat cazul au incalcat legea si au pronuntat solutii
conform interesului lor personal nu poate fi primita, intrucat, potrivit Legii
fundamentale, Ministerul Public reprezinta interesele generale ale societatii
si apara ordinea de drept, precum si drepturile si libertatile cetatenilor si,
totodata, procurorii isi desfasoara activitatea potrivit principiilor
legalitatii, impartialitatii si controlului ierarhic.
Organele de urmarire penala si instantele de judecata sunt obligate sa aiba
rol activ in desfasurarea procesului penal. Aceasta presupune sa se determine
legea aplicata la o stare de fapt, interpretarea normelor juridice, incadrarea
juridica a faptei, precum si elaborarea actului ce concretizeaza solutia data
cazului concret, pe baza probelor administrate.
De altfel, autorul exceptiei, nemultumit de solutia pronuntata, motiveaza
incalcarea textelor constitutionale mentionate, prin invocarea modalitatii de
aplicare a textelor de lege din Codul penal, precum si a modului de
interpretare a acestora, fapt care, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr.
47/1992, excede atributiei de control constitutional al legilor sau
ordonantelor.
Guvernul Romaniei apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, deoarece prevederile legale criticate nu creeaza privilegii sau
discriminari. De asemenea, art. 1 alin. (5) si art. 124 din Constitutie nu sunt
pertinente in solutionarea cauzei.
Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, deoarece stabilirea prin lege a imprejurarilor care constituie
circumstante agravante si incriminarea faptelor de lovire si vatamare corporala
nu incalca sub nici un aspect principiul egalitatii in drepturi a cetatenilor,
intrucat nu implica un regim diferit pentru persoane aflate in aceeasi
situatie.
De asemenea, legiuitorul a optat ca savarsirea faptei de trei sau mai multe
persoane impreuna sa constituie o circumstanta agravanta, iar faptele care aduc
atingere integritatii corporale a persoanei sa fie sanctionate ca infractiuni.
Aceasta selectie se bazeaza pe gradul de pericol social al infractiunilor, precum
si pe alte ratiuni de politica penala, in concordanta cu principiile si
dispozitiile Constitutiei.
Dispozitiile art. 1 alin. (5) din Legea fundamentala nu au incidenta in
cauza.
De altfel, in realitate, critica de neconstitutionalitate priveste aplicarea
dispozitiilor legale criticate, aspect care urmeaza a fi solutionat de instanta
de judecata, si nu de Curtea Constitutionala.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Presedintelui Camerei
Deputatilor, Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de
judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
180 alin. 2, art. 181 si ale art. 75 lit. a) din Codul penal, care au urmatorul
continut:
Art. 180 alin. 2: Lovirea sau alte violente
"Lovirea sau actele de violenta care au pricinuit o vatamare ce
necesita pentru vindecare ingrijiri medicale de cel mult 20 de zile se
pedepsesc cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda. [...]"
Art. 181: Vatamarea corporala
"Fapta prin care s-a pricinuit integritatii corporale sau sanatatii o
vatamare care necesita pentru vindecare ingrijiri medicale de cel mult 60 de
zile se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 5 ani.
Fapta prevazuta la alin. 1 savarsita asupra membrilor familiei se
pedepseste cu inchisoare de la unu la 5 ani.
Actiunea penala se pune in miscare la plangerea prealabila a persoanei
vatamate. In cazul faptelor prevazute la alin. 1^1 actiunea penala se pune in
miscare si din oficiu.
Impacarea partilor inlatura raspunderea penala, producandu-si efectele si
in cazul in care actiunea penala a fost pusa in miscare din oficiu."
Art. 75 lit. a): Circumstante agravante
"Urmatoarele imprejurari constituie circumstante agravante:
a) savarsirea faptei de trei sau mai multe persoane impreuna."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca prin dispozitiile
legale criticate sunt incalcate prevederile constitutionale ale art. 1 alin.
(5) referitoare la obligativitatea respectarii Constitutiei si a legilor, ale
art. 16 alin. (1) si (2) referitoare la egalitatea cetatenilor in fata legii,
ale art. 124 referitoare la Infaptuirea justitiei si ale art. 131 referitoare
la Rolul Ministerului Public.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca problema
ridicata de autorul exceptiei nu priveste, in realitate, constitutionalitatea
dispozitiilor legale la care se refera acesta, ci modul de aplicare a lor.
Astfel, autorul exceptiei sustine ca, desi prin fapta prin care un numar de
trei faptuitori i-au provocat vatamari corporale pentru vindecarea carora a
avut nevoie de ingrijiri medicale timp de 23 de zile se incadreaza in
prevederile art. 181, cu aplicarea art. 75 lit. a) din Codul penal, parchetul,
luand in considerare un act medico-legal potrivit caruia partii vatamate i-au
fost necesare pentru vindecare un numar de 17 - 18 zile de ingrijiri medicale,
a incadrat aceasta fapta in prevederile art. 180 alin. 2 din Codul penal,
incalcand in felul acesta dispozitiile din Constitutie. Din aceasta motivare,
rezulta ca autorul exceptiei solicita Curtii Constitutionale sa sanctioneze
organul de urmarire penala pentru pronuntarea unei solutii care, in opinia sa,
este nelegala si netemeinica, incercand sa converteasca astfel controlul de
contencios constitutional intr-un control judiciar chemat sa infaptuiasca un
act de justitie. Or, potrivit art. 124 alin. (1) si art. 126 alin. (1) din
Constitutie, "Justitia se infaptuieste in numele legii" si "se
realizeaza prin Inalta Curte de Casatie si Justitie si prin celelalte instante
judecatoresti stabilite de lege". Curtea Constitutionala nu face parte din
autoritatea judecatoreasca, ci este unica autoritate de jurisdictie
constitutionala, care asigura, printre altele, pe calea exceptiei, controlul
legilor sau ordonantelor ori dispozitiilor dintr-o lege sau ordonanta in
vigoare, care incalca dispozitiile sau principiile Legii fundamentale si
nicidecum pe cele ale celorlalte acte normative.
Avand in vedere ca problemele de aplicare a legii nu sunt de resortul
contenciosului constitutional si ca in sustinerea exceptiei nu se reclama
contrarietatea dispozitiilor legale atacate cu prevederile Legii fundamentale,
Curtea constata ca exceptia este inadmisibila.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 180 alin. 2, ale art. 181 si ale art. 75 lit. a) din Codul penal, exceptie
ridicata de Vergil Catana in Dosarul nr. 5.534/2004 al Judecatoriei Calarasi.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 29 martie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Afrodita Laura Tutunaru