DECIZIE Nr. 183 din 16 noiembrie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 lit. c)
din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, modificata si
completata prin Ordonanta Guvernului nr. 30/1999
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 64 din 14 februarie 2000
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 3 lit. c) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de
timbru, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 30/1999,
exceptie ridicata de Sofia Popescu in Dosarul nr. 4.932/1996 al Judecatoriei
Gaesti.
La apelul nominal raspund Elisabeta Parcalabu, Mihail Parcalabu, Emanoil
Parcalabu, Dumitru Parcalabu, Maria Zavoianu si Elena Teodorescu, lipsind Sofia
Popescu - autor al exceptiei de neconstitutionalitate, precum si Maria Dima,
fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, se acorda cuvantul in fond. Elisabeta
Parcalabu si Dumitru Parcalabu solicita admiterea exceptiei, iar celelalte
parti prezente solicita respingerea acesteia.
Reprezentantul Ministerului Public solicita, de asemenea, respingerea
exceptiei de neconstitutionalitate, aratand ca aceasta este nemotivata si, in
plus, pe fond, neintemeiata, deoarece timbrarea cu suma fixa a cererii de
raport al donatiilor nu constituie o problema de constitutionalitate, ci una de
optiune a legiuitorului.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 16 iunie 1999, pronuntata in Dosarul nr. 4.932/1996,
Judecatoria Gaesti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr.
30/1999, exceptie ridicata de Sofia Popescu intr-o cauza avand ca obiect
iesirea din indiviziune si partajarea unei suprafete de teren. In motivarea
exceptiei se sustine "gresita timbrare a capatului de cerere prin care se
solicita raportarea de catre parata, la masa de partaj, a suprafetei de 1 ha
teren", in sensul ca acest capat de cerere ar trebui timbrat la valoare.
Desi autorul exceptiei nu a indicat in fata instantei de judecata textele din
Legea nr. 146/1997 vizate de exceptie si nici dispozitiile constitutionale
carora acestea le contravin, din notele scrise depuse la dosarul Curtii
Constitutionale la termenul de judecata din 16 noiembrie 1999 rezulta ca este
criticat art. 3 lit. c) din Legea nr. 146/1997, prin raportare la art. 15 alin.
(1), art. 16 alin. (1), art. 20 alin. (1), art. 21 alin. (1), art. 51, art. 53
alin. (2) si art. 123 alin. (1) si (2) din Constitutie, precum si la art. 26
din Pactul international cu privire la drepturile civile si politice si la
Declaratia Universala a Drepturilor Omului.
Exprimandu-si opinia, instanta de judecata apreciaza ca exceptia priveste
prevederile art. 3 lit. c) din Legea nr. 146/1997 referitoare la timbrarea cu
suma fixa a cererii de raport al donatiilor. Se considera ca exceptia este
nefondata, deoarece "cererea de raport nu reprezinta o revendicare a
bunurilor ce se solicita a fi raportate, ci intregirea masei de bunuri ce
revin, prin lege, mostenitorilor unei persoane decedate. Astfel s-a stabilit,
prin Legea nr. 146/1997, ca cererea de raport se va timbra, ca si cererea
privind iesirea din indiviziune, cu suma fixa de 50.000 lei".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
In punctul de vedere al presedintelui Camerei Deputatilor se arata ca
exceptia este inadmisibila, deoarece autorul exceptiei nu precizeaza care este
textul de lege considerat a fi neconstitutional si nici ce dispozitie
constitutionala a fost incalcata, fiind astfel nesocotite prevederile art. 12
alin. (2) din Legea nr. 47/1992, republicata, potrivit carora sesizarile
trebuie motivate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia ridicata este o
exceptie de procedura, iar nu de neconstitutionalitate, pe care instanta
judecatoreasca trebuia, potrivit dispozitiilor art. 23 alin. (6) din Legea nr.
47/1992, republicata, sa o respinga, ca fiind inadmisibila, fara a mai sesiza
Curtea Constitutionala.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
concluziile partilor prezente si ale procurorului, notele scrise ale autorului
exceptiei, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze
exceptia cu care a fost legal sesizata.
Exceptia de neconstitutionalitate priveste dispozitiile art. 3 lit. c) din
Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, modificata si completata
prin Ordonanta Guvernului nr. 30/1999, dispozitii conform carora:
"Actiunile si cererile neevaluabile in bani se taxeaza astfel: [...]
c) cereri pentru stabilirea calitatii de mostenitor,
a masei succesorale, cereri de raport, cereri de
reductiune a liberalitatilor si cereri de partaj 50.000 lei".
Autorul exceptiei, invocand neconstitutionalitatea art. 3 lit. c) din Legea
nr. 146/1997, apreciaza ca au fost incalcate art. 15 alin. (1), art. 16 alin.
(1), art. 20 alin. (1), art. 21 alin. (1), art. 51, art. 153 alin. (2) si art.
123 alin. (1) si (2) din Constitutie, art. 26 din Pactul international cu
privire la drepturile civile si politice, precum si Declaratia Universala a
Drepturilor Omului, fara insa a expune motivele pe care se intemeiaza aceasta
sustinere.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine ca, desi este
adevarat ca, potrivit art. 21 alin. (1) din Constitutie, "Orice persoana
se poate adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a
intereselor sale legitime", aceasta nu inseamna totusi ca accesul la
justitie trebuie sa fie considerat gratuit. Art. 21 din legea fundamentala nu
interzice stabilirea taxelor de timbru in justitie, fiind justificat ca
persoanele care se adreseaza autoritatilor judecatoresti sa contribuie la
acoperirea cheltuielilor prilejuite de realizarea actului de justitie. Regula
este aceea a timbrarii actiunilor in justitie, exceptiile fiind posibile numai
in masura in care sunt stabilite de legiuitor. Taxa de timbru este o modalitate
de acoperire, in parte, a cheltuielilor pe care le implica serviciul public al
justitiei.
In cauza, avand in vedere modicitatea sumei stabilite ca taxa de timbru
pentru cererea de raport al donatiilor, nu se poate sustine ca prin cuantumul
fixat s-a determinat ingradirea accesului liber la justitie.
Nu poate fi retinuta nici sustinerea potrivit careia dispozitiile art. 3
lit. c) din Legea nr. 146/1997 incalca art. 53 alin. (1) si (2) din
Constitutie. Potrivit acestor prevederi constitutionale: "(1) Cetatenii au
obligatia sa contribuie, prin impozite si taxe, la cheltuielile publice. (2)
Sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure asezarea justa a sarcinilor
fiscale." Aceste dispozitii privesc obligatiile constitutionale ale
cetatenilor de a contribui la cheltuielile publice atat atunci cand ele
intereseaza statul, in intregul sau, cat si atunci cand se refera la cheltuielile
administratiei publice. Rezulta ca aceste contributii pot consta din impozite
si taxe, care se stabilesc, potrivit art. 138 din Constitutie, numai prin lege
sau, in limitele si in conditiile legii, atunci cand sunt taxe si impozite
locale. Totodata Constitutia stabileste ca sistemul legal de impuneri trebuie
sa asigure asezarea justa a sarcinilor fiscale. Asa fiind, Curtea constata ca
dispozitiile art. 3 lit. c) din Legea nr. 146/1997 nu intra in conflict cu art.
53 alin. (1) si (2) din Constitutie.
De asemenea, Curtea constata ca urmeaza a fi inlaturate si sustinerile
potrivit carora textul de lege criticat ar contraveni art. 16 alin. (1) si art.
20 alin. (1) din Constitutie, precum si art. 26 din Pactul international cu
privire la drepturile civile si politice si Declaratiei Universale a
Drepturilor Omului.
Potrivit art. 16 alin. (1) din Constitutie, "Cetatenii sunt egali in
fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara
discriminari". In sensul art. 4 alin. (2) din legea fundamentala, constituie
criterii nediscriminatorii: rasa, nationalitatea, originea etnica, limba,
religia, sexul, opinia, apartenenta politica, averea sau originea sociala. In
temeiul art. 20 alin. (1) din Constitutie: "Dispozitiile constitutionale
privind drepturile si libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate
in concordanta cu Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu
celelalte tratate la care Romania este parte". Rezulta ca prevederile art.
16 alin. (1) din Constitutie se coreleaza si se interpreteaza in raport cu
prevederile cuprinse in instrumentele juridice internationale in domeniul
drepturilor omului. In acest fel sunt aplicabile dispozitiile art. 26 din
Pactul international cu privire la drepturile civile si politice, potrivit carora:
"Toate persoanele sunt egale in fata legii si au, fara discriminare,
dreptul la o ocrotire egala din partea legii. In aceasta privinta legea trebuie
sa interzica orice discriminare si sa garanteze tuturor persoanelor o ocrotire
egala si eficace contra oricarei discriminari, in special de rasa, culoare,
sex, limba, religie, opinie politica sau orice alta opinie, origine nationala
sau sociala, avere, nastere sau intemeiata pe orice alta imprejurare".
In raport cu dispozitiile legale mentionate, se poate observa ca art. 3
lit. c) din Legea nr. 146/1997, care stabileste cuantumul taxei de timbru
pentru cererile de raport al donatiilor, nu incalca principiul constitutional
al egalitatii cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice, deoarece textul,
instituind o taxa fixa de timbru pentru anumite categorii de cereri, nu face
nici o diferentiere intre contribuabili.
In legatura cu invocarea incalcarii normelor constitutionale prevazute in
art. 15 alin. (1), privind universalitatea drepturilor, libertatilor si
indatoririlor fundamentale, art. 51, referitor la respectarea Constitutiei si a
legilor si art. 123 alin. (1) si (2), privind infaptuirea justitiei, Curtea
constata ca aceste critici sunt nerelevante pentru solutionarea exceptiei de
fata, neavand incidenta cu obiectul cauzei.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), art. 23 alin.
(3) si art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 lit. c)
din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, modificata si
completata prin Ordonanta Guvernului nr. 30/1999, exceptie ridicata de Sofia
Popescu in Dosarul nr. 4.932/1996 al Judecatoriei Gaesti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 16 noiembrie 1999.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Florentina Geangu