DECIZIE Nr. 182 din 14 iunie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 81 alin.
3 teza finala din Codul penal
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 521 din 30 august 2001

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 81 alin. 3 teza finala din Codul penal, exceptie ridicata de
Nicolae Bela in Dosarul nr. 858/2000 al Judecatoriei Agnita, judetul Sibiu.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere jurisprudenta Curtii
Constitutionale in materie, precum si faptul ca in speta nu au intervenit
elemente noi de natura sa justifice schimbarea acesteia, solicita respingerea
exceptiei ca neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 18 ianuarie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 858/2000,
Judecatoria Agnita, judetul Sibiu, a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 81 alin. 3 teza finala din Codul
penal, exceptie ridicata de Nicolae Bela.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
legale criticate contravin prevederilor constitutionale ale art. 15 alin. (1),
art. 16 alin. (1), art. 20 alin. (2), art. 29 alin. (6) si ale art. 49 alin.
(2). De asemenea, se considera ca art. 81 alin. 3 teza finala din Codul penal
este in contradictie cu Declaratia Universala a Drepturilor Omului, precum si
cu art. 5 din Conventia europeana a drepturilor omului, intitulat "Libertatea
si siguranta persoanei".
Instanta de judecata, exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, dispozitiile art. 81 alin. 3 teza
finala din Codul penal nefiind contrare prevederilor constitutionale invocate.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul de vedere comunicat, apreciaza
ca dispozitiile legale criticate sunt constitutionale.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece textele de lege criticate nu
contravin prevederilor constitutionale invocate si nici celor din tratatele
internationale privind drepturile omului.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al presedintelui Camerei
Deputatilor si cel al Guvernului, raportul intocmit in cauza de
judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile art. 81 alin. 3 teza finala
din Codul penal, astfel cum au fost modificate si completate prin Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 207/2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 594 din 22 noiembrie 2000.
Art. 81 alin. 3 teza finala din Codul penal are urmatorul continut:
"Suspendarea conditionata a executarii pedepsei nu poate fi dispusa [...]
in cazul infractiunilor de vatamare corporala grava, viol si tortura."
Autorul exceptiei, invocand neconstitutionalitatea acestor dispozitii
legale, apreciaza ca au fost incalcate urmatoarele prevederi constitutionale:
Art. 15 alin. (1)
"Cetatenii beneficiaza de drepturile si de libertatile consacrate prin
Constitutie si prin alte legi si au obligatiile prevazute de acestea.";
Art. 16 alin. (1)
"Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara
privilegii si fara discriminari.";
Art. 20 alin. (1)
"Dispozitiile constitutionale privind drepturile si libertatile
cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu Declaratia
Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate la care
Romania este parte.";
Art. 29 alin. (6)
"Parintii sau tutorii au dreptul de a asigura, potrivit propriilor
convingeri, educatia copiilor minori a caror raspundere le revine.";
Art. 49 alin. (2)
"Restrangerea trebuie sa fie proportionala cu situatia care a determinat-o
si nu poate atinge existenta dreptului sau a libertatii."
Autorul exceptiei considera ca sunt infrante si prevederile art. 5 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale,
care au urmatorul continut:
"1. Orice persoana are dreptul la libertate si la siguranta. Nimeni nu
poate fi lipsit de libertatea sa, cu exceptia urmatoarelor cazuri si potrivit
cailor legale:
a) daca este detinut legal pe baza condamnarii pronuntate de catre un
tribunal competent;
b) daca a facut obiectul unei arestari sau al unei detineri legale pentru
nesupunerea la o hotarare pronuntata, conform legii, de catre un tribunal ori
in vederea garantarii executarii unei obligatii prevazute de lege;
c) daca a fost arestat sau retinut in vederea aducerii sale in fata
autoritatii judiciare competente, atunci cand exista motive verosimile de a
banui ca a savarsit o infractiune sau cand exista motive temeinice de a crede
in necesitatea de a-l impiedica sa savarseasca o infractiune sau sa fuga dupa
savarsirea acesteia;
d) daca este vorba de detentia legala a unui minor, hotarata pentru
educatia sa sub supraveghere sau despre detentia sa legala, in scopul aducerii
sale in fata autoritatii competente;
e) daca este vorba despre detentia legala a unei persoane susceptibile sa
transmita o boala contagioasa, a unui alienat, a unui alcoolic, a unui
toxicoman sau a unui vagabond;
f) daca este vorba despre arestarea sau detentia legala a unei persoane
pentru a o impiedica sa patrunda in mod ilegal pe teritoriu sau impotriva
careia se afla in curs o procedura de expulzare ori de extradare.
2. Orice persoana arestata trebuie sa fie informata, in termenul cel mai
scurt si intr-o limba pe care o intelege, asupra motivelor arestarii sale si asupra
oricarei acuzatii aduse impotriva sa.
3. Orice persoana arestata sau detinuta, in conditiile prevazute de
paragraful 1 lit. c) din prezentul articol, trebuie adusa de indata inaintea
unui judecator sau a altui magistrat imputernicit prin lege cu exercitarea
atributiilor judiciare si are dreptul de a fi judecata intr-un termen rezonabil
sau eliberata in cursul procedurii. Punerea in libertate poate fi subordonata
unei garantii care sa asigure prezentarea persoanei in cauza la audiere.
4. Orice persoana lipsita de libertatea sa prin arestare sau detinere are
dreptul sa introduca un recurs in fata unui tribunal, pentru ca acesta sa
statueze intr-un termen scurt asupra legalitatii detinerii sale si sa dispuna
eliberarea sa daca detinerea este ilegala.
5. Orice persoana care este victima unei arestari sau a unei detineri in
conditii contrare dispozitiilor acestui articol are dreptul la reparatii."
Totodata autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate sunt in
contradictie si cu Declaratia Universala a Drepturilor Omului, fara a indica
insa vreun text al acestui document international.
Examinand exceptia, Curtea constata ca jurisprudenta sa in materie este
constanta, in sensul considerarii dispozitiilor legale criticate ca fiind
constitutionale (spre exemplu, Decizia nr. 25 din 23 februarie 1999, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 136 din 1 aprilie 1999, si
Decizia nr. 79 din 20 mai 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 323 din 6 iulie 1999). In considerentele acestor decizii Curtea a
retinut ca, desi prin art. 81 alin. 3 din Codul penal legiuitorul a restrans
aplicarea masurii de individualizare a pedepsei, in sensul ca nu poate fi
dispusa in cazul persoanelor care au savarsit cu intentie infractiunile
mentionate in acest text de lege, aceasta nu contravine insa prevederilor
constitutionale ale art. 16 alin. (1) si ale art. 49. Drepturile fundamentale
reprezinta o constanta a personalitatii cetateanului, o sansa egala acordata fiecarui
individ si, din aceasta cauza, principiul egalitatii cuprinde egalitatea
cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice, iar nu egalitatea de
tratament juridic aplicat unei categorii de cetateni in comparatie cu alta. In
aceasta situatie este evident ca regimul pedepselor constituie o problema de
politica penala, pe care organul legislativ este singurul indreptatit sa o
solutioneze in functie de imprejurarile existente la un moment dat in domeniul
criminalitatii. Prin masura suspendarii conditionate a executarii pedepsei in
conditiile art. 81 alin. 3 din Codul penal s-a urmarit in exclusivitate
instituirea unui tratament penal mai sever pentru acele categorii de
infractiuni apreciate de legiuitor ca fapte cu un grad de pericol ridicat. In
asemenea conditii incalcarea principiului egalitatii s-ar putea pune in
discutie numai daca instituirea unor astfel de masuri ar crea discriminari
intre cetateni, potrivit criteriilor stabilite de legiuitorul constituant.
Dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie vizeaza egalitatea in drepturi
intre cetateni in ceea ce priveste recunoasterea in favoarea acestora a unor
drepturi si libertati fundamentale, iar nu si identitatea de tratament juridic
asupra aplicarii unor masuri, indiferent de natura lor. In felul acesta se
justifica nu numai admisibilitatea unui regim juridic diferit fata de anumite
categorii de persoane, dar si necesitatea lui. Cu privire la restrangerea
exercitiului unor drepturi sau al unor libertati Curtea a constatat ca
proportionalitatea, asa cum este consfintita de alin. (2) al art. 49 din
Constitutie, priveste masura restrangerii exercitiului unor drepturi sau al
unor libertati, iar nu restrangerea aplicarii masurii de suspendare
conditionata a executarii pedepsei, impusa de necesitatea realizarii unei
politici represive mai ferme.
Deoarece nu au intervenit elemente noi de natura sa justifice schimbarea
jurisprudentei, solutiile adoptate de Curtea Constitutionala in aceste decizii,
precum si considerentele pe care s-au intemeiat isi pastreaza valabilitatea si
in cauza de fata.
Referitor la toate celelalte critici de neconstitutionalitate Curtea
constata ca nu le poate retine, deoarece acestea nu au o legatura semnificativa
cu solutionarea exceptiei. De altfel, in temeiul art. 58 alin. (1) din
Constitutie, Parlamentul este unica autoritate legiuitoare a tarii care adopta
reglementari, inclusiv pentru instituirea mijloacelor de individualizare a
pedepselor, asa cum este suspendarea executarii pedepsei in cele doua forme ale
sale.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 81 alin. 3
teza finala din Codul penal, exceptie ridicata de Nicolae Bela in Dosarul nr.
858/2000 al Judecatoriei Agnita, judetul Sibiu.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 14 iunie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Doina Suliman