DECIZIA Nr. 179 din 17 decembrie 1998
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18 alin.
2 din Legea nr. 42/1993 privind accizele la produsele din import si din tara,
precum si impozitul la titeiul din productia interna si gazele naturale
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 51 din 4 februarie 1999
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Ioan Griga - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol, solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 18 alin. 2 din Legea nr. 42/1993 privind accizele la produsele din import
si din tara, precum si impozitul la titeiul din productia interna si gazele
naturale, exceptie ridicata din oficiu in Dosarul nr. 1.176/1997 al Curtii de
Apel Iasi.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 15 decembrie 1998,
in lipsa inculpatilor Maricuta Ionel si Kupan Eugen Francisc, a partii civile
Directia generala a finantelor publice si controlului financiar de stat a
judetului Iasi si a partii civilmente responsabile, Societatea Comerciala
"Anim" - S.R.L. Miroslavesti, pentru care procedura de citare este
legal indeplinita, si au fost consemnate in incheierea de la acea data, cand
Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru
data de 17 decembrie 1998.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Curtea de Apel Iasi, prin Incheierea din 6 octombrie 1998, a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18
alin. 2 din Legea nr. 42/1993, ridicata din oficiu intr-o cauza penala avand ca
obiect judecarea recursurilor declarate de inculpati.
In motivarea exceptiei se sustine ca dispozitiile atacate, potrivit carora,
deosebit de sanctiunea penala, platitorul are obligatia sa achite accizele,
majorarile de intarziere, precum si o suma egala cu valoarea obligatiilor
fiscale datorate, contravin art. 41 alin. (8) din Constitutie, potrivit caruia
pot fi confiscate, in conditiile legii, numai bunurile destinate, folosite sau
realizate din infractiuni. Or, suma ce constituie dublul obligarii fiscale a
fost dobandita de inculpat in afara activitatii infractionale. Dispozitiile
art. 41 alin. (7) din Constitutie instituie prezumtia caracterului licit al
bunurilor dobandite, iar averea dobandita legal nu poate fi confiscata.
Prevederile Legii nr. 42/1993 au fost abrogate in intregime prin art. 38
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997. Aceasta abrogare insa nu
produce efecte in speta, deoarece dispozitiile art. 18 alin. 2 din Legea nr.
42/1993 sunt reglementari de drept civil, chiar daca au fost cuprinse intr-o
lege penala. Deoarece activitatea infractionala s-a desfasurat in perioada in
care dispozitiile atacate erau in vigoare, acestea sunt aplicabile in cauza,
iar solutionarea corecta a litigiilor depinde de interpretarea lor.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, s-au
solicitat punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului.
Presedintele Camerei Deputatilor a comunicat punctul sau de vedere, in
sensul ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, atata timp cat
nu se face dovada inexistentei infractiunii, deoarece obligatia de plata a unei
sume egale cu valoarea obligatiilor datorate, rezultat al savarsirii unei fapte
prevazute la art. 18 alin. 1 din Legea nr. 42/1993, nu este consecinta
dobandirii licite sau ilicite a averii, ci urmarea savarsirii unor fapte ce
constituie infractiuni.
In punctul de vedere al Guvernului se apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18 alin. 2 din Legea nr. 42/1993
este inadmisibila, deoarece, la data invocarii ei, Legea nr. 42/1993 era
abrogata in intregime prin art. 38 alin. 2 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor taxe indirecte,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 380 din 29 decembrie
1997, care a intrat in vigoare la data de 1 ianuarie 1998. Noua reglementare nu
a preluat in textul sau dispozitii similare celor prevazute la art. 18 alin. 2
din Legea nr. 42/1993, a caror neconstitutionalitate s-a invocat. Potrivit
prevederilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 23 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala poate decide asupra
exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti privind
neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege
sau dintr-o ordonanta in vigoare, de care depinde solutionarea cauzei. Legea
nr. 42/1993 fiind abrogata in intregime, exceptia invocata era inadmisibila
inca de la data la care a fost formulata.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale atacate, raportate la prevederile
Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, Curtea este competenta sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate invocata.
Potrivit dispozitiilor art. 18 alin. 2 din Legea nr. 42/1993 privind
accizele la produsele din import si din tara, precum si impozitul la titeiul
din productia interna si gazele naturale, deosebit de sanctiunea penala,
platitorii au obligatia sa plateasca accizele sau impozitul la titeiul din
productia interna si gazele naturale, dupa caz, stabilite, inclusiv majorarile
de intarziere, precum si o suma egala cu valoarea obligatiilor fiscale
datorate.
Aceste prevederi legale, ca de altfel intreaga lege, au fost abrogate prin
dispozitiile art. 38 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind
regimul accizelor si al altor taxe indirecte, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 380 din 29 decembrie 1997, aprobata prin Legea nr.
196/1998, iar in continutul noului act normativ nu s-a mai mentinut solutia
legislativa reglementata de textul atacat.
Deoarece exercitarea controlului de constitutionalitate asupra unor texte
de lege abrogate contravine prevederilor art. 23 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicata, exceptia de neconstitutionalitate invocata este
inadmisibila.
In ceea ce priveste modalitatea de interpretare a textului atacat, in
sensul aplicarii lui in timp, chiar daca problema este legata si de respectarea
unei prevederi constitutionale, Curtea constata ca aceasta este de competenta
exclusiva a instantelor judecatoresti, iar controlul acestei interpretari se
realizeaza prin exercitarea cailor legale de atac. In acest sens este si
jurisprudenta Curtii Constitutionale, astfel cum rezulta din Decizia nr. 120
din 16 noiembrie 1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 362 din 27 decembrie 1994.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art.
23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 18 alin. 2 din Legea nr. 42/1993 privind accizele la produsele din import
si din tara, precum si impozitul la titeiul din productia interna si gazele
naturale, exceptie ridicata din oficiu in Dosarul nr. 1.176/1997 al Curtii de
Apel Iasi.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 17 decembrie 1998.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta