DECIZIE Nr. 174 din 24 decembrie 2004
privind publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei a hotararilor arbitrale nr.
1/2004 si nr. 2/2004
ACT EMIS DE: OFICIUL ROMAN PENTRU DREPTURILE DE AUTOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 58 din 18 ianuarie 2005
Avand in vedere dispozitiile art. 131^2 alin. (8) din Legea nr. 8/1996
privind dreptul de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile
ulterioare,
in baza prevederilor art. 2 alin. (2) si ale art. 6 alin. (3) din Hotararea
Guvernului nr. 758/2003 privind organizarea si functionarea Oficiului Roman
pentru Drepturile de Autor si a corpului de arbitri,
directorul general al Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor emite
urmatoarea decizie:
Art. 1
Se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Hotararea arbitrala
nr. 1 privind Metodologia pentru utilizarea operelor muzicale ca tonuri de apel
pentru telefoanele mobile si drepturile patrimoniale cuvenite titularilor drepturilor
de autor, prevazuta in anexa nr. 1 la prezenta decizie.
Art. 2
Se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Hotararea arbitrala
nr. 2 privind Metodologia pentru utilizarea operelor muzicale pe Internet si
drepturile patrimoniale cuvenite titularilor drepturilor de autor, prevazuta in
anexa nr. 2 la prezenta decizie.
Art. 3
Metodologiile prevazute in anexele nr. 1 si 2 nu contin prevederi privind
drepturile conexe ale artistilor interpreti sau executanti si producatorilor de
fonograme.
p. Directorul general al Oficiului Roman
pentru Drepturile de Autor,
Oprea Laurentiu
ANEXA 1
Comisia arbitrala de pe langa Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor
HOTARAREA ARBITRALA Nr. 1
din data de 18 decembrie 2004
Comisia arbitrala:
Dutescu Georgeta Felicia
Calmuschi Otilia
Ticlea Alexandru
Vasiliu Adrian
Vranceanu Nicoleta
Pe rol se afla pronuntarea privind medierea Metodologiei pentru utilizarea
operelor muzicale ca tonuri de apel pentru telefoanele mobile si drepturile
patrimoniale cuvenite titularilor drepturilor de autor, proiectele proprii de
metodologie fiind elaborate de catre Uniunea Compozitorilor si Muzicologilor
din Romania - Asociatia pentru Drepturi de Autor (UCMR-ADA), cu sediul in
Bucuresti, Calea Victoriei nr. 141, sectorul 1, Asociatia Nationala a Internet
Service Provider-ilor (ANISP), cu sediul in Bucuresti, bd. Natiunile Unite nr.
1, bl. 108A, sectorul 5, si Asociatia Romana a Operatorilor Nationali de
Servicii Audiotext (ARONSA), cu sediul in Bucuresti, str. Gheorghe Lazar nr. 2,
sectorul 1.
Dezbaterile au avut loc in data de 15 decembrie 2004, in prezenta celor
doua parti, reprezentate prin Ana Achim, director UCMR-ADA, si av. Alexandru
Roata Palade si, respectiv, prin Serban Gheorghe, director executiv ANISP, si
Sorin Manea, vicepresedinte ARONSA.
Deliberarea si pronuntarea in solutionarea medierii de fata au fost
amanate, pentru studierea actelor si lucrarilor dosarului si pentru a se da
partilor posibilitatea de a depune note scrise, pentru data de 18 decembrie
2004, cand Comisia arbitrala, deliberand cu participarea celor cinci membri ai
sai, a pronuntat hotararea de fata cu unanimitate de voturi, la sediul
Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor din Calea Victoriei nr. 91 - 93,
sectorul 1, Bucuresti.
COMISIA ARBITRALA
asupra Cererii de mediere inregistrate la Oficiul Roman pentru Drepturile
de Autor sub nr. 5.121 din 6 septembrie 2004, formulata de UCMR-ADA si de
asociatiile utilizatorilor, respectiv ANISP si ARONSA
Obiectul medierii il formeaza elaborarea unei metodologii unitare privind
utilizarea operelor muzicale ca tonuri de apel, negociate in temeiul Deciziei
directorului general al Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor nr. 32 din 6
aprilie 2004 de cele doua parti. In sedinta din data de 25 noiembrie 2004,
precum si cu prilejul dezbaterii din data de 15 decembrie 2004, partile si-au
sustinut punctele de vedere precizate in proiectele proprii de metodologie
depuse la Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor (ORDA) pentru a fi aduse la
cunostinta arbitrilor atat oral, cat si prin note scrise insotite de
inscrisuri.
Intrucat incercarile repetate de solutionare pe cale amiabila nu au reusit,
s-a procedat la medierea metodologiilor in conformitate cu art. 131^2 alin. (3)
din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Inainte de a trece la examinarea in fond a problemelor ce fac obiectul
medierii se constata ca numirea arbitrilor a fost facuta cu respectarea
Hotararii Guvernului nr. 1.287/2002 privind numirea membrilor corpului de
arbitri de pe langa Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor, partile procedand
la tragerea la sorti in vederea formarii completului de mediere a arbitrilor
consemnati in Procesul-verbal din data de 6 octombrie 2004 in persoana
urmatorilor: Dutescu Georgeta Felicia, Calmuschi Otilia, Ticlea Alexandru,
Vasiliu Adrian, Vranceanu Nicoleta.
Trecand la examinarea in fond a obiectului medierii constand in elaborarea
unei metodologii unitare pentru utilizarea operelor muzicale ca tonuri de apel
pentru telefoanele mobile si drepturile patrimoniale cuvenite titularilor
drepturilor de autor, Comisia arbitrala retine si se pronunta asupra
urmatoarelor aspecte ramase in divergenta:
1. Intrucat cuprinsul metodologiei il formeaza activitatea de comunicare
publica, precum si aceea de reproducere a operei muzicale, se va folosi in tot
cuprinsul metodologiei termenul "utilizare", ce include ambele
notiuni.
2. Avand in vedere ca Legea nr. 8/1996, cu modificarile si completarile
ulterioare, acorda protectie operei muzicale, fara sa faca distinctie intre
utilizarea ei, integrala sau partiala [art. 1 alin. (2), art. 13, art. 33 din
Legea nr. 8/1996, cu modificarile si completarile ulterioare], se exclude din
cuprinsul metodologiei termenul "fragmente din opere muzicale".
3. Tinand seama de principiul libertatii contractuale si al nediscriminarii
intre diferitele categorii de utilizatori, durata autorizarii se fixeaza la
maximum 3 ani, cu posibilitatea partilor contractante, la cererea expresa a
utilizatorului, de a stabili un termen mai scurt.
4. Privitor la baza de calcul, aceasta este formata din totalitatea
incasarilor brute lunare, fara T.V.A., obtinute de utilizatori din folosirea
operei muzicale, ca parte a veniturilor rezultate, in conformitate cu
dispozitiile art. 131^1 alin. (4) din Legea nr. 8/1996, cu modificarile si
completarile ulterioare.
5. Luand in considerare limitele procentuale prevazute de Legea nr. 8/1996,
cu modificarile si completarile ulterioare, in art. 131^1 alin. (2), precum si
procentele practicate pe plan european, se stabileste, ca remuneratie lunara
pentru utilizarea operelor muzicale, un cuantum cuvenit autorilor de 10%,
aplicat la baza de calcul mentionata anterior, dar nu mai putin de 3.000 lei,
pentru fiecare descarcare de ton de apel, efectuata cu titlu oneros. Prin
stabilirea acestei modalitati de calcul se evita limitarea de la utilizare a
repertoriului international de opere muzicale, precum si posibilitatea
diminuarii artificiale a bazei de calcul.
In ceea ce priveste tonurile de apel comunicate cu titlu gratuit, fiecare
utilizator va plati o remuneratie fixa de 3.000 lei pentru fiecare descarcare
de ton de apel. Utilizatorii care stocheaza si ofera spre ascultare tonuri de
apel, cu posibilitatea de a fi descarcate de pe un mediu de stocare cu acces public
si ascultare gratuita in scop promotional, vor achita o remuneratie fixa lunara
de 6.000.000 lei.
Aceasta solutie are drept consecinta eliminarea oricaror referiri la
"durata standard a tonului de apel".
6. Referitor la nivelul penalitatilor datorate in caz de intarziere la
plata se stabileste un procent de 0,10% pe zi de intarziere, in considerarea
dublului caracter, reparatoriu si sanctionatoriu, al acestora.
7. Nu se impune fixarea unui termen de pastrare a documentelor si
informatiilor, transmise lunar organismului de gestiune colectiva, intrucat
regimul de pastrare a documentelor si actelor este diferit de la caz la caz,
iar termenele sunt stabilite prin legi speciale. De altfel, comunicarile lunare
catre organismul de gestiune colectiva nu sunt limitate de lege doar la
rapoartele lunare si statisticile de trafic, ci privesc si alte informatii si
documente [art. 130 alin. (1) lit. h) din Legea nr. 8/1996, cu modificarile si
completarile ulterioare].
8. Intrucat legea stabileste explicit modalitatea de calcul a prejudiciilor
datorate pentru utilizarile neautorizate [art. 139 alin. (2) din Legea nr.
8/1996, cu modificarile si completarile ulterioare], aceasta nu poate face
obiectul prezentei metodologii.
9. In ceea ce priveste contractul standard, ca anexa la prezenta
metodologie, el nu face obiectul acesteia, deoarece, potrivit art. 130 alin.
(1) lit. b) din Legea nr. 8/1996, cu modificarile si completarile ulterioare,
metodologia trebuie sa cuprinda numai drepturile patrimoniale cuvenite
autorilor de opere muzicale ce trebuie negociate cu utilizatorii in vederea
platii acestor drepturi.
10. Instituirea in sarcina ORDA a obligatiei de a intocmi si de a tine un
registru national al utilizatorilor de opere muzicale folosite la realizarea de
tonuri de apel contravine art. 137 alin. (2) si (3) din Legea nr. 8/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare.
11. Intrarea in vigoare a metodologiei de fata este prevazuta de art. 131^2
alin. (8) si (9) din Legea nr. 8/1996, cu modificarile si completarile
ulterioare, coroborat cu art. 11 din Legea nr. 24/2000 privind normele de
tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative, republicata.
PENTRU ACESTE MOTIVE
HOTARASTE:
Metodologia pentru utilizarea operelor muzicale ca tonuri de apel pentru
telefoanele mobile si drepturile patrimoniale cuvenite titularilor drepturilor
de autor are urmatorul continut:
Art. 1
(1) Utilizarea ca tonuri de apel pentru telefoanele mobile a operelor
muzicale se poate face numai dupa obtinerea autorizatiei prevazute la art. 130
alin. (1) lit. a) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile
conexe, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Utilizatorii au obligatia de a obtine de la organismul de gestiune colectiva
a drepturilor de autor asupra operelor muzicale autorizatia neexclusiva de
utilizare a operelor muzicale ca tonuri de apel pentru telefoanele mobile si de
a plati remuneratiile corespunzatoare.
Art. 2
(1) Autorizatia emisa de organismul de gestiune colectiva, in conformitate
cu prevederile prezentei metodologii, confera persoanelor autorizate dreptul
neexclusiv de utilizare a operelor muzicale ca tonuri de apel pentru
telefoanele mobile.
(2) Este utilizator, in sensul prezentei metodologii, orice persoana fizica
autorizata sau persoana juridica ce efectueaza comunicarea publica a operelor
muzicale ca tonuri de apel pentru telefoanele mobile.
Art. 3
(1) Utilizarea operelor muzicale ca tonuri de apel pentru telefoanele
mobile se realizeaza numai dupa obtinerea de la organismul de gestiune
colectiva a autorizatiei scrise neexclusive de utilizare a operelor muzicale ca
tonuri de apel.
(2) In vederea obtinerii autorizatiei, cu cel putin 10 zile inainte de
utilizare, utilizatorii trebuie sa solicite organismului de gestiune colectiva
eliberarea autorizatiei neexclusive de utilizare.
(3) Organismul de gestiune colectiva va pune la dispozitie utilizatorilor,
la sediul sau ori pe pagina sa de Internet, modelul cererii de autorizare.
Art. 4
(1) O data cu depunerea cererii de autorizare, utilizatorul are obligatia
de a depune la organismul de gestiune colectiva urmatoarele documente:
certificat constatator de la Oficiul National al Registrului Comertului si,
dupa caz, certificate-tip de furnizare de servicii de comunicatii electronice.
(2) In termen de 10 zile de la depunerea cererii de autorizare insotite de
toate documentele prevazute la alin. (1), organismul de gestiune colectiva este
obligat sa elibereze solicitantului autorizatia neexclusiva de utilizare a
operelor muzicale ca tonuri de apel pentru telefoanele mobile.
(3) Autorizatia neexclusiva se acorda pentru o perioada de maximum 3 ani,
iar la cererea expresa a utilizatorului, pentru o perioada mai scurta. La expirarea
duratei se reia procedura de autorizare reglementata prin prezenta metodologie.
Aceasta autorizatie este netransmisibila si da dreptul la utilizarea
reglementata de prezenta metodologie pentru toate operele muzicale aflate in
repertoriul organismului de gestiune colectiva, cu exceptia celor pentru care
titularii drepturilor de autor au interzis utilizarea ca tonuri de apel pentru
telefoanele mobile. In acest sens, o data cu autorizatia neexclusiva,
organismul de gestiune colectiva va comunica utilizatorului si lista de opere
muzicale pentru care a fost interzisa utilizarea ca tonuri de apel pentru
telefoanele mobile.
(4) Organismul de gestiune colectiva va prezenta pe pagina sa de Internet
lista operelor muzicale pentru care titularii drepturilor de autor au interzis
utilizarea ca tonuri de apel pentru telefoanele mobile.
(5) Ori de cate ori un titular de drepturi de autor comunica organismului
de gestiune colectiva faptul ca interzice utilizarea operelor muzicale din
repertoriul sau ca tonuri de apel pentru telefoanele mobile, organismul de
gestiune colectiva va comunica in scris utilizatorilor denumirea si autorul
acelor opere muzicale. In termen de cel mult 30 de zile de la primirea
comunicarii din partea organismului de gestiune colectiva, utilizatorul va
inceta orice act de utilizare a oricarei opere muzicale cuprinse in comunicare.
Art. 5
(1) Pentru utilizarea operelor muzicale ca tonuri de apel pentru
telefoanele mobile, utilizatorii vor plati organismului de gestiune colectiva o
remuneratie lunara.
(2) Pentru utilizarea operelor muzicale ca tonuri de apel pentru
telefoanele mobile, utilizatorii vor plati un cuantum lunar de 10%, aplicat la
baza de calcul, astfel cum este ea reglementata de prezenta metodologie, dar nu
mai putin de 3.000 lei pentru fiecare descarcare de ton de apel.
(3) Baza de calcul a remuneratiei pentru utilizarea operelor muzicale ca
tonuri de apel pentru telefoanele mobile este formata din totalitatea
incasarilor brute lunare, fara T.V.A., obtinute de utilizator din folosirea
operei muzicale, ca parte a veniturilor rezultate, in conformitate cu
dispozitiile art. 131^1 alin. (4) din Legea nr. 8/1996, cu modificarile si
completarile ulterioare.
(4) Pentru tonurile de apel comunicate public cu titlu gratuit,
utilizatorii vor plati o remuneratie de 3.000 lei pentru fiecare descarcare de
ton de apel.
(5) Utilizatorii care stocheaza si ofera spre ascultare tonuri de apel
pentru telefoanele mobile, cu posibilitatea de a fi descarcate de pe un mediu
de stocare cu acces public si ascultare gratuita in scop promotional, vor
achita o remuneratie fixa lunara de 6.000.000 lei.
Art. 6
(1) Plata remuneratiilor pentru utilizarea operelor muzicale, conform art.
5, se efectueaza in termen de 50 de zile de la sfarsitul lunii pentru care sunt
datorate.
(2) In caz de intarziere la plata remuneratiei, utilizatorii datoreaza
penalitati de 0,10% pentru fiecare zi de intarziere.
Art. 7
Remuneratiile stabilite in suma fixa prin prezenta metodologie vor fi
modificate anual, in conformitate cu dispozitiile art. 131^4 din Legea nr.
8/1996, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 8
Utilizatorii sunt obligati ca pana la data de 30 a fiecarei luni sa
comunice organismului de gestiune colectiva, pentru luna precedenta, un raport
cuprinzand:
a) numarul de comunicari publice de tonuri de apel pentru fiecare opera
muzicala utilizata;
b) incasarile obtinute de utilizator din comunicarea publica a operelor
muzicale ca tonuri de apel pentru telefoanele mobile;
c) tonurile de apel comunicate public, lunar, cu titlu gratuit, precum si
cele oferite spre ascultare gratuita in scop promotional.
Art. 9
Prezenta metodologie intra in vigoare la data publicarii in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, in conformitate cu art. 131^2 alin. (8) si (9)
din Legea nr. 8/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, coroborat cu
art. 11 din Legea nr. 24/2000, republicata.
Pronuntata azi, 18 decembrie 2004, la sediul ORDA din Calea Victoriei nr.
91 - 93, sectorul 1, Bucuresti.
Executorie de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I.
Cu apel in termen de 15 zile de la data publicarii.
ANEXA 2
Comisia arbitrala de pe langa Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor
HOTARAREA ARBITRALA Nr. 2
din data de 18 decembrie 2004
Comisia arbitrala:
Dutescu Georgeta Felicia
Calmuschi Otilia
Ticlea Alexandru
Vasiliu Adrian
Vranceanu Nicoleta
Pe rol se afla pronuntarea privind medierea Metodologiei pentru utilizarea
operelor muzicale pe Internet si drepturile patrimoniale cuvenite titularilor
drepturilor de autor, proiectele proprii de metodologie fiind elaborate de
catre Uniunea Compozitorilor si Muzicologilor din Romania - Asociatia pentru
Drepturi de Autor (UCMR-ADA), cu sediul in Bucuresti, Calea Victoriei nr. 141,
sectorul 1, Asociatia Nationala a Internet Service Provider-ilor (ANISP), cu
sediul in Bucuresti, bd. Natiunile Unite nr. 1, bl. 108A, sectorul 5, si
Asociatia Romana a Operatorilor Nationali de Servicii Audiotext (ARONSA), cu
sediul in Bucuresti, str. Gheorghe Lazar nr. 2, sectorul 1.
Dezbaterile au avut loc la data de 15 decembrie 2004, in prezenta celor
doua parti, reprezentate prin Ana Achim, director UCMR-ADA, si av. Alexandru
Roata Palade si, respectiv, prin Serban Gheorghe, director executiv ANISP, si
Sorin Manea, vicepresedinte ARONSA.
Deliberarea si pronuntarea in solutionarea medierii de fata au fost
amanate, pentru studierea actelor si lucrarilor dosarului si pentru a se da
partilor posibilitatea de a depune note scrise, pentru data de 18 decembrie
2004, cand Comisia arbitrala, deliberand cu participarea celor cinci membri ai
sai, a pronuntat hotararea de fata cu unanimitate de voturi, la sediul
Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor din Calea Victoriei nr. 91 - 93,
sectorul 1, Bucuresti.
COMISIA ARBITRALA
asupra Cererii de mediere inregistrate la Oficiul Roman pentru Drepturile
de Autor sub nr. 5.121 din data de 6 septembrie 2004, formulata de UCMR-ADA si
de asociatiile utilizatorilor, respectiv ANISP si ARONSA
Obiectul medierii il formeaza elaborarea unei metodologii unitare privind
utilizarea operelor muzicale pe Internet, negociate in temeiul Deciziei
directorului general al Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor nr. 32 din 6
aprilie 2004 de catre cele doua parti. In sedinta din data de 25 noiembrie
2004, precum si cu prilejul dezbaterii din data de 15 decembrie 2004, partile
si-au sustinut punctele de vedere precizate in proiectele proprii de
metodologie depuse la Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor (ORDA) pentru a
fi aduse la cunostinta arbitrilor, atat oral, cat si prin note scrise insotite
de inscrisuri.
Intrucat incercarile repetate de solutionare pe cale amiabila nu au reusit,
s-a procedat la medierea metodologiilor in conformitate cu art. 131^2 alin. (3)
din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Inainte de a trece la examinarea in fond a problemelor ce fac obiectul
medierii se constata ca numirea arbitrilor a fost facuta cu respectarea
Hotararii Guvernului nr. 1.287/2002 privind numirea membrilor corpului de
arbitri de pe langa Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor, partile procedand
la tragerea la sorti in vederea formarii completului de mediere a arbitrilor
consemnati in Procesul-verbal din data de 6 octombrie 2004 in persoana
urmatorilor: Dutescu Georgeta Felicia, Calmuschi Otilia, Ticlea Alexandru, Vasiliu
Adrian, Vranceanu Nicoleta.
Trecand la examinarea in fond a obiectului medierii constand in elaborarea
unei metodologii unitare pentru utilizarea operelor muzicale pe Internet si
drepturile patrimoniale cuvenite titularilor drepturilor de autor, Comisia
arbitrala retine si se pronunta asupra urmatoarelor aspecte ramase in
divergenta:
1. Intrucat obiectul metodologiei il formeaza activitatea de comunicare
publica, precum si aceea de reproducere, inclusiv prin stocare, a operei
muzicale, se va folosi in tot cuprinsul metodologiei termenul
"utilizare", care include toate aceste notiuni. Deoarece utilizatorii
folosesc in prezent numai Internetul, se va inlatura din intreg cuprinsul
metodologiei utilizarea notiunii "retele similare".
2. Tinand seama de principiul libertatii contractuale si al nediscriminarii
dintre diferitele categorii de utilizatori, durata autorizarii se fixeaza la
maximum 3 ani, cu posibilitatea partilor contractante, la cererea expresa a
utilizatorului, de a stabili un termen mai scurt.
3. Privitor la baza de calcul, aceasta este formata din totalitatea
incasarilor brute lunare, fara T.V.A., obtinute de utilizatori din folosirea
operei muzicale, ca parte a veniturilor rezultate, in conformitate cu
dispozitiile art. 131^1 alin. (4) din Legea nr. 8/1996, cu modificarile si
completarile ulterioare.
4. Luand in considerare limitele procentuale prevazute de Legea nr. 8/1996,
cu modificarile si completarile ulterioare, in art. 131^1 alin. (2), precum si
procentele practicate pe plan european, se stabileste, ca remuneratie lunara
pentru utilizarea operei muzicale, cu cuantum cuvenit autorilor de 10%, aplicat
la baza de calcul mentionata anterior, dar nu mai putin de 3.000 lei pentru
fiecare descarcare sau ascultare a unei opere muzicale, efectuata cu titlu
oneros.
Prin stabilirea acestei modalitati de calcul se evita limitarea de la
utilizare a repertoriului international de opere muzicale, precum si
posibilitatea diminuarii artificiale a bazei de calcul.
In ceea ce priveste utilizarea in scop ambiental, precum si cea cu titlu
gratuit a operelor muzicale stocate pe Internet, utilizatorul va plati anual o
remuneratie fixa de 3.000.000 lei, indiferent de numarul de accesari ale
paginii de Internet, precum si de caracterul comercial sau necomercial al
utilizarii.
5. Plata remuneratiilor pentru utilizarea operelor muzicale cu titlu
gratuit sau ca muzica ambientala se va face in termen de 30 de zile de la data
autorizarii pentru anul in curs, respectiv pana la data de 31 martie a fiecarui
an.
Plata remuneratiilor pentru utilizarea operelor muzicale cu titlu oneros se
efectueaza pana la data de 30 a lunii urmatoare celei pentru care sunt
datorate.
6. Referitor la nivelul penalitatilor datorate in caz de intarziere la plata
se stabileste un procent de 0,10% pe zi de intarziere, in considerarea dublului
caracter, reparatoriu si sanctionatoriu, al acestora.
7. Termenul de comunicare a raportului informativ este stabilit pana la
data de 20 a fiecarei luni pentru luna precedenta si va cuprinde: numarul de
comunicari publice pentru fiecare opera muzicala oferita contra cost;
incasarile indirecte obtinute de utilizator din comunicarea publica cu titlu
gratuit a operelor muzicale pe Internet; operele muzicale utilizate in scop
ambiental.
8. Nu se impune fixarea unui termen de pastrare a documentelor si
informatiilor transmise lunar organismului de gestiune colectiva, intrucat
regimul de pastrare a documentelor si actelor este diferit de la caz la caz,
iar termenele sunt stabilite prin legi speciale. De altfel, comunicarile lunare
catre organismul de gestiune colectiva nu sunt limitate de lege doar la
rapoartele lunare si statisticile de trafic, ci privesc si alte informatii si
documente [art. 130 alin. (1) lit. h) din Legea nr. 8/1996, cu modificarile si
completarile ulterioare].
9. Intrucat legea stabileste explicit modalitatea de calcul a prejudiciilor
datorate pentru utilizarile neautorizate [art. 139 alin. (2) din Legea nr.
8/1996, cu modificarile si completarile ulterioare], aceasta nu poate face
obiectul prezentei metodologii.
10. In ceea ce priveste contractul standard, ca anexa la prezenta
metodologie, acesta nu face obiectul ei, deoarece, potrivit art. 130 alin. (1)
lit. b) din Legea nr. 8/1996, cu modificarile si completarile ulterioare,
metodologia trebuie sa cuprinda numai drepturile patrimoniale cuvenite
autorilor de opere muzicale ce trebuie negociate cu utilizatorii in vederea
platii acestor drepturi. De altfel, contractul nu a fost negociat anterior de
catre parti.
11. Instituirea in sarcina ORDA a obligatiei de a intocmi si de a tine un
registru national al utilizatorilor de opere muzicale folosite pe Internet
contravine art. 137 alin. (2) si (3) din Legea nr. 8/1996, cu modificarile si
completarile ulterioare.
12. Intrarea in vigoare a metodologiei de fata este prevazuta de art. 131^2
alin. (8) si (9) din Legea nr. 8/1996, cu modificarile si completarile
ulterioare, coroborat cu art. 11 din Legea nr. 24/2000 privind normele de
tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative, republicata.
PENTRU ACESTE MOTIVE
HOTARASTE:
Metodologia pentru utilizarea operelor muzicale pe Internet si drepturile
patrimoniale cuvenite titularilor drepturilor de autor are urmatorul continut:
Art. 1
(1) Utilizarea operelor muzicale pe Internet se poate face numai dupa
obtinerea autorizatiei prevazute la art. 130 alin. (1) lit. a) din Legea nr.
8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, cu modificarile si
completarile ulterioare.
(2) Utilizatorii au obligatia de a obtine de la organismul de gestiune
colectiva a drepturilor autorilor de opere muzicale autorizatia neexclusiva de
utilizare a operelor muzicale pe Internet si de a plati remuneratiile
corespunzatoare.
Art. 2
(1) Autorizatia emisa de organismul de gestiune colectiva, in conformitate
cu prevederile prezentei metodologii, confera persoanelor autorizate dreptul de
utilizare a operelor muzicale pe Internet.
(2) Prin utilizare, in sensul prezentei metodologii, se intelege efectuarea
oricareia dintre urmatoarele operatiuni:
a) reproducerea operelor muzicale in medii de stocare disponibile la adresa
paginii de Internet a utilizatorului (URL) si comunicarea lor catre public cu
titlu gratuit sau utilizate ca muzica ambientala;
b) reproducerea operelor muzicale in medii de stocare disponibile la adresa
paginii de Internet a utilizatorului (URL) si comunicarea lor catre public cu
titlu oneros.
(3) Este utilizator, in sensul prezentei metodologii, orice persoana fizica
autorizata sau persoana juridica responsabila de continutul paginii de
Internet.
Art. 3
(1) Utilizarea operelor muzicale, astfel cum este definita de prezenta
metodologie, se poate realiza numai dupa obtinerea din partea organismului de gestiune
colectiva a autorizatiei scrise neexclusive de utilizare.
(2) In vederea obtinerii autorizatiei, cu cel putin 10 zile inainte,
utilizatorii trebuie sa solicite organismului de gestiune colectiva eliberarea
autorizatiei neexclusive de utilizare.
(3) Organismul de gestiune colectiva va pune la dispozitie utilizatorilor,
la sediul sau ori pe pagina sa de Internet, modelul cererii de autorizare.
Art. 4
(1) O data cu depunerea cererii de autorizare, utilizatorul, persoana
fizica autorizata sau persoana juridica, are obligatia de a depune la
organismul de gestiune colectiva urmatoarele documente: certificat constatator
de la Oficiul National al Registrului Comertului si, dupa caz, certificate-tip
de furnizare de servicii de comunicatii electronice.
(2) In termen de 10 zile de la depunerea cererii de autorizare insotite de
documentele prevazute la alin. (1), organismul de gestiune colectiva este
obligat sa elibereze solicitantului autorizatia neexclusiva de utilizare a
operelor muzicale pe Internet.
(3) Autorizatia neexclusiva este temporara, netransmisibila si da dreptul
la utilizarea reglementata de prezenta metodologie pentru toate operele
muzicale aflate in repertoriul organismului de gestiune colectiva, cu exceptia
celor pentru care titularii drepturilor de autor au interzis utilizarea pe
Internet. In acest sens, o data cu autorizatia neexclusiva, organismul de
gestiune colectiva va comunica utilizatorului si lista de opere muzicale pentru
care a fost interzisa utilizarea pe Internet.
(4) Autorizatia neexclusiva se acorda pentru o perioada de maximum 3 ani,
iar la cererea expresa a utilizatorului, pentru o perioada mai scurta. La
expirarea duratei se reia procedura de autorizare reglementata prin prezenta
metodologie.
(5) Organismul de gestiune colectiva va prezenta pe pagina sa de Internet
lista operelor muzicale pentru care titularii drepturilor de autor au interzis
utilizarea pe Internet.
(6) Ori de cate ori un titular de drepturi de autor comunica organismului
de gestiune colectiva faptul ca interzice utilizarea pe Internet a operelor
muzicale din repertoriul sau, organismul de gestiune colectiva va comunica in
scris utilizatorilor denumirea si autorul acelor opere muzicale. In termen de
cel mult 30 de zile de la primirea comunicarii din partea organismului de
gestiune colectiva, utilizatorul va inceta orice act de utilizare a oricarei
opere muzicale cuprinse in comunicare.
Art. 5
(1) Pentru utilizarea operelor muzicale pe Internet, utilizatorii vor plati
organismului de gestiune colectiva o remuneratie dupa cum urmeaza:
a) pentru utilizarea operelor muzicale aflate in medii de stocare
disponibile la adresa paginii de Internet a utilizatorului (URL), constand in
ascultarea acestora de catre public cu titlu gratuit sau utilizate ca muzica
ambientala, o remuneratie anuala de 3.000.000 lei, indiferent de numarul de
accesari ale paginii de Internet, precum si de caracterul comercial sau
necomercial al utilizarii;
b) pentru utilizarea operelor muzicale aflate in medii de stocare
disponibile la adresa paginii de Internet a utilizatorului (URL), constand in
ascultarea sau descarcarea acestora de catre public, contra cost, un cuantum
lunar de 10%, aplicat la baza de calcul, astfel cum este ea reglementata de prezenta
metodologie, dar nu mai putin de 3.000 lei pentru fiecare descarcare sau
ascultare a unei opere muzicale.
(2) Baza de calcul a remuneratiei pentru utilizarea operelor muzicale pe
Internet este formata din totalitatea incasarilor brute lunare, fara T.V.A.,
obtinute de utilizator din folosirea operei muzicale, ca parte a veniturilor
rezultate, in conformitate cu dispozitiile art. 131^1 alin. (4) din Legea nr.
8/1996, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 6
(1) Plata remuneratiilor pentru utilizarea operelor muzicale, conform art.
5 alin. (1) lit. a), se va face in termen de 30 de zile de la data autorizarii
pentru anul in curs, respectiv pana la data de 31 martie a fiecarui an.
(2) Plata remuneratiilor pentru utilizarea operelor muzicale, conform art.
5 alin. (1) lit. b), se va face pana la data de 30 a lunii urmatoare celei
pentru care sunt datorate.
(3) In caz de intarziere la plata remuneratiei, utilizatorii datoreaza
penalitati de 0,10% pentru fiecare zi de intarziere.
Art. 7
Remuneratiile stabilite in suma fixa prin prezenta metodologie vor fi
modificate anual, in conformitate cu dispozitiile art. 131^4 din Legea nr.
8/1996, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 8
Utilizatorii operelor muzicale, conform art. 5 alin. (1) lit. b), sunt
obligati ca, pana la data de 20 a fiecarei luni pentru luna precedenta, sa
comunice organismului de gestiune colectiva un raport cuprinzand:
a) numarul de comunicari publice pentru fiecare opera muzicala oferita contra
cost;
b) incasarile obtinute de utilizator din comunicarea publica a operelor
muzicale pe Internet;
c) operele muzicale utilizate in scop ambiental pe pagina de Internet.
Art. 9
Prezenta metodologie intra in vigoare la data publicarii in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, in conformitate cu art. 131^2 alin. (8) si (9)
din Legea nr. 8/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, coroborat cu
art. 11 din Legea nr. 24/2000, republicata.
Pronuntata azi, 18 decembrie 2004, la sediul ORDA din Calea Victoriei nr.
91 - 93, sectorul 1, Bucuresti.
Executorie de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I.
Cu apel in termen de 15 zile de la data publicarii.