DECIZIE Nr. 173 din 23 mai 2001
privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta
a Guvernului nr. 87/2000 pentru modificarea si completarea Ordonantei
Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 500 din 24 august 2001

Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 87/2000 pentru modificarea
si completarea Ordonantei Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit,
exceptie ridicata de Augustin Ungureanu in Dosarul nr. 4.272/2000 al Curtii de
Apel Bacau.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 22 mai 2001 in prezenta
autorului exceptiei si a reprezentantului Ministerului Public, fiind consemnate
in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a
delibera, a amanat pronuntarea la data de 23 mai 2001.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 7 decembrie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 4.272/2000,
Curtea de Apel Bacau a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
87/2000 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 73/1999
privind impozitul pe venit, exceptie ridicata de Augustin Ungureanu.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 87/2000, in intregul sau,
precum si cele ale art. I pct. 2, 4, 17, 22 si 24 si ale art. II alin. (1)
contravin urmatoarelor prevederi constitutionale:
- art. 114 alin. (1), deoarece "ordonanta a fost emisa fara a fi
intrunita conditia esentiala a urgentei ceruta de textul constitutional, si anume
fara a exista o situatie exceptionala care sa o justifice";
- art. 138 alin. (1), privind stabilirea taxelor si impozitelor numai prin
lege;
- art. 78 coroborat cu art. 15 alin. (2), intrucat "in art. II alin.
(1) al ordonantei s-a prevazut ca dispozitiile art. 43^1 si art. 43^2
(dispozitii introduse in Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 prin Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 87/2000) se aplica de la data de 1 iulie 2000, desi nu
sunt aplicabile decat de la data de 3 iulie 2000 (data publicarii Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 87/2000 in Monitorul Oficial al Romaniei)";
- art. 43 alin. (2), deoarece acest text constitutional, "considerand
<<nivelul de trai>> un drept fundamental, prevede, intre altele, ca
cetatenii au dreptul la pensie, intelegandu-se ca acest drept priveste pensia
in integralitatea sa";
- art. 38, deoarece "pensia, constituind unul dintre principalele
mijloace de protectie sociala, nu poate fi diminuata prin impozitare";
- art. 49, intrucat "ipoteza reglementata prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 87/2000 nu se inscrie in nici unul dintre cazurile in care
exercitarea unor drepturi fundamentale poate fi restransa prin lege";
- art. 16 alin. (1), deoarece "se creeaza o discriminare atat intre
diverse categorii de pensii care sunt platite din bugetul asigurarilor sociale
de stat, cat si intre pensionarii platiti, deopotriva, din bugetul asigurarilor
sociale de stat si din bugetul de stat".
Curtea de Apel Bacau, exprimandu-si opinia, arata ca Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 87/2000 este neconstitutionala, fiind emisa cu incalcarea
dispozitiilor art. 72 alin. (3) lit. j), art. 15 alin. (2), art. 16 alin. (1),
art. 43 alin. (2), art. 49 alin. (1), art. 78, 114 si ale art. 138 alin. (1)
din Constitutie.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, considera ca
dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 87/2000 sunt
constitutionale, astfel incat se impune respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate. Se arata ca nici o dispozitie constitutionala nu
interzice legiuitorului ca printr-o lege noua sa poata retrage, sa anuleze sau
sa reduca scutirile acordate printr-o lege anterioara si ca restrictia emiterii
ordonantelor in domenii care fac obiectul legilor organice nu este aplicabila
in cazurile exceptionale la care face referire art. 114 alin. (4) din
Constitutie.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia ridicata nu este
intemeiata, intrucat prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 87/2000
nu contravin dispozitiilor art. 114 alin. (4), art. 78, art. 15 alin. (2), art.
43 alin. (2), art. 49, 38 si ale art. 16 alin. (1) din Constitutie.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul judecatorului-raportor, sustinerile
autorului exceptiei, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 87/2000 pentru modificarea si completarea
Ordonantei Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 302 din 3 iulie 2000. Prin aceasta
ordonanta s-a reglementat, printre altele, si regimul de impunere a pensiilor.
Astfel, potrivit art. I pct. 2, 4, 17, 22 si 24:
- pct. 2: "La articolul 4 alineatul (1), dupa litera d) se introduce
litera d^1) cu urmatorul cuprins:
d^1) venituri din pensii, pentru suma ce depaseste 2.000.000 lei pe
luna."; [...]
- pct. 4: "La articolul 8 alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
(2) Pentru calculul impozitului lunar pentru veniturile din salarii si din
pensii Ministerul Finantelor va stabili, pentru semestrul I al anului 2000,
baremul lunar cuprinzand transele de venituri impozabile lunare si impozitul
lunar, care reprezinta 1/12 din baremul anual prevazut la alin. (1).";
[...]
- pct. 17: "La Capitolul II, dupa Sectiunea a 5-a se introduce
Sectiunea a 6-a cu urmatorul cuprins:
SECTIUNEA a 6-a
Venituri din pensii
Art. 43^1
(1) Este impozabila totalitatea veniturilor nete, incasate cu titlu de
pensie de catre contribuabili, platite atat din fonduri constituite prin
contributii obligatorii la un sistem de asigurare sociala, cat si cele primite
cu titlu de pensie finantata de la bugetul de stat, potrivit legii, pentru
partea care depaseste suma de 2.000.000 lei pe luna.
(2) Venitul net din pensie reprezinta diferenta dintre venitul brut din
pensie si contributia pentru asigurarile sociale de sanatate.
(3) Venitul brut din pensie reprezinta sumele platite cu titlu de pensii de
asigurari sociale de stat si, dupa caz, pensii platite din bugetul de stat,
pensii suplimentare inclusiv majorarea acordata pentru asigurari sociale de
sanatate.
(4) Venitul impozabil lunar din pensii se determina prin deducerea din suma
veniturilor nete din pensii calculate potrivit alin. (2) a unei sume fixe
neimpozabile lunare de 2.000.000 lei.
Art. 43^2
(1) Impozitul pe veniturile din pensii se calculeaza lunar de unitatile platitoare
a acestor venituri, prin aplicarea baremului lunar prevazut la art. 8 asupra
venitului impozabil lunar din pensii, determinat potrivit art. 43^1 alin. (4).
(2) Impozitul calculat se retine la data efectuarii platii pensiei si se
vireaza la bugetul de stat la unitatea fiscala pe raza careia isi au sediul
platitorii de venituri din pensii, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei
pentru care se face plata pensiilor, impozitul fiind final.
(3) Drepturile de pensii restante se defalcheaza pe lunile la care se
refera in vederea calcularii impozitului datorat."; [...]
- pct. 22: "Articolul 74 va avea urmatorul cuprins:
(1) Platile anticipate pentru anul fiscal 2000 se determina pe baza
impozitului stabilit pe anul fiscal 1999 sau a venitului estimat pe anul fiscal
2000.
(2) Pentru anul 2000 se considera ca fiind in termen platile anticipate
efectuate pana la data de 15 inclusiv a ultimei luni din trimestrul II.
(3) Pentru diferentele de impozit rezultate din interpretarea textului
ordonantei, in ceea ce priveste impunerea veniturilor din salarii si din pensii
pentru primul an de aplicare a ordonantei, nu se datoreaza majorari de
intarziere si nu se aplica amenzi si alte sanctiuni prevazute de legislatia in
vigoare."; [...]
- pct. 24: "Articolul 86 se completeaza cu o noua liniuta cu urmatorul
cuprins: - prevederile art. 7 cu privire la impozitare din Legea nr. 3/1977
privind pensiile de asigurari sociale de stat si asistenta sociala, publicata
in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 82 din 6 august 1977, cu modificarile
ulterioare."
De asemenea, conform art. II alin. (1) "Dispozitiile art. 43^1 si 43^2
se aplica veniturilor din pensii cuvenite incepand cu data de 1 iulie
2000".
Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile ordonantei referitoare la
impunerea pensiilor contravin urmatoarelor prevederi constitutionale:
Art. 15 alin. (2)
"Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai
favorabile.";
Art. 16 alin. (1)
"Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara
privilegii si fara discriminari.";
Art. 38
"(1) Dreptul la munca nu poate fi ingradit. Alegerea profesiei si
alegerea locului de munca sunt libere.
(2) Salariatii au dreptul la protectia sociala a muncii. Masurile de
protectie privesc securitatea si igiena muncii, regimul de munca al femeilor si
al tinerilor, instituirea unui salariu minim pe economie, repausul saptamanal,
concediul de odihna platit, prestarea muncii in conditii grele, precum si alte
situatii specifice.
(3) Durata normala a zilei de lucru este, in medie, de cel mult 8 ore.
(4) La munca egala, femeile au salariu egal cu barbatii.
(5) Dreptul la negocieri colective in materie de munca si caracterul
obligatoriu al conventiilor colective sunt garantate.";
Art. 43 alin. (2)
"Cetatenii au dreptul la pensie, la concediu de maternitate platit, la
asistenta medicala in unitatile sanitare de stat, la ajutor de somaj si la alte
forme de asistenta sociala prevazute de lege.";
Art. 49
"(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans
numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea sigurantei
nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a
libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea
consecintelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrangerea trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a libertatii.";
Art. 78
"Legea se publica in Monitorul Oficial al Romaniei si intra in vigoare
la data publicarii sau la data prevazuta in textul ei.";
Art. 114 alin. (4)
"In cazuri exceptionale, Guvernul poate adopta ordonante de urgenta.
Acestea intra in vigoare numai dupa depunerea lor spre aprobare la Parlament.
Daca Parlamentul nu se afla in sesiune, el se convoaca in mod
obligatoriu.";
Art. 138 alin. (1)
"Impozitele, taxele si orice alte venituri ale bugetului de stat si
ale bugetului asigurarilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege."
I. Examinand critica de neconstitutionalitate privind incalcarea
prevederilor constitutionale ale art. 114 alin. (4) prin aceea ca Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 87/2000 nu are la baza existenta unui "caz
exceptional" care ar fi putut permite Guvernului sa o adopte, Curtea
constata ca aceasta este neintemeiata. Astfel motivarea cuprinsa in nota de
fundamentare a ordonantei de urgenta justifica existenta cazului exceptional si
raspunde totodata exigentelor stabilite de Curtea Constitutionala, prin
jurisprudenta sa, cu privire la interesul public si urgenta reglementarii
pentru aprecierea constitutionalitatii ordonantelor de urgenta. Intr-adevar,
din cuprinsul notei de fundamentare rezulta ca "in cadrul strategiei
economice pe termen mediu a Romaniei, sectiunea Politica fiscala, se prevedea
ca impozitarea pensiilor va fi clarificata in anul 2000", ceea ce a
determinat "reglementarea modului de impunere a veniturilor din pensii".
De altfel, in legatura cu critica adusa ordonantei privind incalcarea art.
114 alin. (4) din Constitutie, la aceeasi solutie se ajunge si pe baza
argumentelor infatisate in opinia separata formulata la Decizia Curtii
Constitutionale nr. 15 din 25 ianuarie 2000, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 267 din 14 iunie 2000, opinie pe care autorii acesteia,
membri ai completului de judecata, o mentin si in cauza de fata.
II. Curtea constata ca este neintemeiata si sustinerea autorului exceptiei
potrivit careia ordonanta criticata este neconstitutionala, deoarece a fost
emisa cu incalcarea dispozitiilor art. 138 alin. (1) din Constitutie. Conform
acestor dispozitii constitutionale impozitele (precum si alte venituri ale
bugetului de stat si bugetului asigurarilor sociale de stat) se stabilesc numai
prin lege. In cauza impozitul pe venit este reglementat prin Ordonanta
Guvernului nr. 73/1999 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 419 din 31 august 1999), emisa in temeiul prevederilor art. 1 lit. D pct.
13 din Legea nr. 140/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante
(publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 346 din 22 iulie
1999). Aceasta ordonanta a fost modificata si completata prin Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 87/2000, ce formeaza obiectul prezentei exceptii de
neconstitutionalitate, ordonanta care are putere de lege. Astfel fiind, nu se
poate sustine incalcarea dispozitiilor constitutionale.
III. In ceea ce priveste neconstitutionalitatea prevederilor art. II alin.
(1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 87/2000, prin raportare la
dispozitiile art. 78, coroborat cu art. 15 alin. (2) din Constitutie, Curtea
constata ca textul de lege criticat nu contine nici o dispozitie cu caracter retroactiv.
Astfel textul, referindu-se la "pensiile cuvenite incepand cu data de 1
iulie 2000", are in vedere venitul impozabil lunar din pensii, deci nu si
pensiile cuvenite anterior datei de 1 iulie 2000, situatie in care nu se poate
sustine existenta unei neconcordante intre data de 1 iulie 2000, prevazuta de
text, si cea a publicarii ordonantei in Monitorul Oficial al Romaniei.
IV. Curtea constata, de asemenea, ca nu poate fi primita nici sustinerea
autorului exceptiei privind incalcarea dispozitiilor constitutionale ale art.
38 si ale art. 43 alin. (2) din Constitutie, deoarece referirile din aceste
texte constitutionale la "dreptul la protectie sociala" si,
respectiv, la "dreptul la pensie" nu au semnificatia interzicerii
posibilitatii impozitarii pensiilor.
V. Analizand critica referitoare la incalcarea dispozitiilor art. 49 din
Constitutie, Curtea constata ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 87/2000
nu incalca aceste dispozitii constitutionale, deoarece art. 49 este aplicabil
numai in ipoteza in care exista o restrangere a exercitarii drepturilor si
libertatilor fundamentale ale cetatenilor, restrangere care, astfel cum s-a
aratat anterior, nu se poate constata.
VI. In sfarsit, Curtea urmeaza sa respinga si sustinerea potrivit careia dispozitiile
legale criticate incalca prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie, text
care stabileste egalitatea cetatenilor in fata legii si a autoritatilor
publice, fara privilegii si fara discriminari, deoarece acest text
constitutional se refera la egalitatea in drepturi a cetatenilor in raport cu
prevederile legii, ceea ce a fost respectat prin ordonanta criticata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu
majoritate de voturi in ceea ce priveste critica referitoare la incalcarea
dispozitiilor art. 114 alin. (4) din Constitutie,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 87/2000 pentru modificarea si completarea Ordonantei
Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, exceptie ridicata de
Augustin Ungureanu in Dosarul nr. 4.272/2000 al Curtii de Apel Bacau.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 23 mai 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Florentina Geangu