DECIZIE Nr.
169 din 28 februarie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (1) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 112/2001 privind sanctionarea unor fapte savarsite in afara
teritoriului tarii de cetateni romani sau de persoane fara cetatenie domiciliate
in Romania
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 300 din 4 aprilie 2006
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar -
judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Marinela Mincă - procuror
Marieta Safta -
maqistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstitutionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 112/2001 privind sancţionarea unor fapte săvârşite în afara
teritoriului ţării de cetăţeni români sau de persoane fără cetăţenie
domiciliate în România, excepţie ridicată de Călin Ioan Dragomir în Dosarul nr.
8.482/2005 al Judecătoriei Baia Mare.
La apelul nominal lipseşte autorul excepţiei, faţă de
care procedura de citare este legal îndeplinită.
Curtea dispune a se face apelul
şi în Dosarul nr. 937D/2005, având ca obiect aceeaşi excepţie, ridicată de
Ioana Monica Otilia Codat în Dosarul nr. 5.301/2005 al aceleiaşi instanţe.
La apelul nominal lipseşte autoarea excepţiei, faţă de
care procedura de citare este legal îndeplinită.
Curtea, având în vedere că excepţiile de
neconstitutionalitate care fac obiectul Dosarelor nr. 936D/2005 şi nr.
937D/2005 au conţinut identic, pune în discuţie, din oficiu, conexarea
dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu
conexarea dosarelor.
Curtea, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr.
47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, dispune
conexarea Dosarului nr. 937D/2005 la Dosarul nr. 936D/2005, care a fost primul
înregistrat. Reprezentantul Ministerului Public, având cuvântul, pune concluzii
de respingere a excepţiei ca neîntemeiată, apreciind că prevederile legale
criticate nu contravin dispoziţiilor constituţionale invocate ca fiind
încălcate.
CURTEA,
având în vedere actele şi
lucrările dosarelor, reţine următoarele:
Prin încheierile din 23 noiembrie 2005 şi 25 octombrie
2005, pronunţate în dosarele nr. 8.482/2005 şi nr. 5.301/2005, Judecătoria
Baia Mare a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstitutionalitate
a dispoziţiilor art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
112/2001 privind sancţionarea unor fapte săvârşite în afara teritoriului ţării
de cetăţeni români sau de persoane fără cetăţenie domiciliate în România, excepţie
ridicată de Călin Ioan Dragomir şi Ioana Monica Otilia Codat în dosarele
menţionate.
In motivarea excepţiei de neconstitutionalitate se susţine că textul de lege criticat încalcă dispoziţiile
constituţionale ale art. 1 referitoare la statul român cu „componentele sale
esenţiale: suveranitatea, teritoriul şi populaţia", elemente „dezvoltate
de Constituţia României în art. 2, art. 3 şi art. 4", în măsura în care
incriminează, ca faptă penală, trecerea frauduloasă a frontierei altui stat
decât România. Se arată că autoritatea statului român se poate extinde doar
asupra teritoriului României, definit ca atare de normele constituţionale,
incriminarea ca infracţiune a trecerii ilegale a frontierei altor state fiind
atributul legislativ exclusiv al acelor state.
Judecătoria Baia Mare apreciază că excepţia de
neconstituţionalitate este neîntemeiată, întrucât obligaţia respectării legii
penale române revine şi cetăţenilor români ce se află în afara graniţelor
ţării.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru
a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, întrucât prevederile
legale criticate nu încalcă dispoziţiile constituţionale invocate.
Avocatul Poporului, făcând
referire la jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie, consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2) şi ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 112/2001 privind sancţionarea unor fapte săvârşite în afara teritoriului
ţării de cetăţeni români sau de persoane fără cetăţenie domiciliate în România,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 549 din 3 septembrie 2001, aprobată cu modificări prin Legea
nr. 252/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 307 din 9 mai 2002, având următoarea
redactare: „Intrarea sau ieşirea dintr-un stat străin prin trecerea ilegală a frontierei acestuia,
săvârşită de către un cetăţean român sau de o persoană fără cetăţenie
domiciliată pe teritoriul României, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu
închisoare de la 3 luni la 2 ani."
Dispoziţiile constituţionale pretins încălcate sunt
cele ale art. 1 privind statul român, ale art. 2 privind suveranitatea
naţională, ale art. 3 privind teritoriul României, şi ale art. 4 privind
unitatea poporului şi egalitatea între cetăţeni.
Examinând excepţia astfel cum a fost formulată, Curtea
constată că aceasta este neîntemeiată şi urmează a fi respinsă.
Curtea reţine că statul român, în considerarea
atributelor sale, astfel cum sunt acestea definite de textele constituţionale
invocate de autorul excepţiei, este interesat în apărarea ordinii de drept şi
deci în combaterea infracţiunilor săvârşite atât pe teritoriul său, cât şi în
afara acestuia. Măsurile legislative constând în sancţionarea cetăţenilor
români sau a persoanelor fără cetăţenie domiciliate pe teritoriul României,
care săvârşesc fapte de trecere ilegală a frontierei unui stat străin, dau
expresie acestei preocupări, fiind determinate, aşa cum rezultă din conţinutul
Notei de fundamentare care a însoţit Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
112/2001, de necesitatea reglementării mai stricte a domeniului vizat, datorită
„securizării frontierelor" şi a „combaterii migraţiei ilegale". Aşa
fiind, nu pot fi reţinute susţinerile autorilor excepţiei, prevederile legale
criticate fiind în deplină concordanţă cu normele constituţionale privind
statul român, cu elementele definitorii ale acestuia.
De altfel, în jurisprudenţa sa, Curtea Constituţională
s-a pronunţat asupra constituţionalităţii Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 112/2001, prin raportare la dispoziţiile art. 1 din Legea fundamentală şi
cu motivări similare. In acest sens este Decizia nr. 292 din 9 iunie 2005,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 595 din 11 iulie 2005. Soluţia de respingere ca
neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate pronunţată cu acel prilej,
precum şi considerentele care au fundamentat-o, sunt valabile şi în prezenta
cauză.
Pentru considerentele arătate, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
112/2001 privind sancţionarea unor fapte săvârşite în afara teritoriului ţării
de cetăţeni români sau de persoane fără cetăţenie domiciliate în România,
excepţie ridicată de Călin Ioan Dragomir şi Ioana Monica Otilia Codat în
dosarele nr. 8.482/2005 şi nr. 5.301/2005 ale Judecătoriei Baia Mare.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 28 februarie
2006.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Marieta Safta