DECIZIE Nr. 168 din 22 martie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 lit.
o^1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 362 din 28 aprilie 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Daniela Ramona Maritiu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 3 lit. o^1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare
de timbru, exceptie ridicata de Maria Madalina Petra in Dosarul nr. 19.067/2003
al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata.
Arata ca dispozitiile de lege criticate nu instituie o situatie
discriminatorie, asa cum sustine autorul exceptiei, ci se aplica tuturor
cetatenilor aflati in ipoteza normei legale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 11 noiembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
19.067/2003, Tribunalul Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3
lit. o^1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, exceptie
ridicata de Maria Madalina Petra.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca dispozitiile legale criticate contravin prevederilor constitutionale ale art.
16 alin. (1) din Constitutie, intrucat stabilesc o taxa de timbru
disproportionata fata de valoarea cererii si creeaza un dezechilibru intre
reclamantul care achita o taxa redusa si paratul care este nevoit sa se apere
cu mijloace juridice inegale.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata. In acest sens, arata ca procedura
somatiei de plata este o procedura speciala pusa la indemana creditorului care
detine o creanta certa, lichida si exigibila, constatata printr-un inscris or
determinata potrivit unui statut, regulament sau altui inscris, insusit de
parti prin semnatura ori in alt mod admis de lege si care atesta drepturi si
obligatii privind executarea anumitor servicii, lucrari sau orice alte
prestatii. Fiind o procedura speciala ce are ca scop punerea la indemana
creditorului a unei cai facile pentru obtinerea titlului executoriu, ea este
supusa regulilor speciale prevazute de lege, inclusiv in ce priveste taxa
judiciara de timbru. Legiuitorul are optiunea de a determina cererile pentru
care trebuie achitata taxa de timbru, precum si cuantumul acesteia, fara a se
incalca prin aceasta dispozitiile constitutionale privind egalitatea in fata
legii.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele
de vedere cu privire la exceptia ridicata.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate invocata este
neintemeiata. In acest sens, arata ca, potrivit dispozitiilor art. 139 si ale
art. 137 alin. (1) din Constitutie, concretizarea politicii fiscale este
stabilita prin lege, legiuitorul fiind abilitat sa aprecieze inclusiv asupra
cuantumului taxelor instituite. Fixarea cuantumului taxei judiciare pentru
cererile adresate instantelor judecatoresti se incadreaza in exercitarea
acestei prerogative, iar stabilirea lor diferentiata, in raport cu obiectul
cererii, nu poate fi calificata ca o discriminare intre contribuabilii care
sunt obligati sa le suporte. De asemenea, arata ca instanta de contencios
constitutional a statuat in jurisprudenta sa ca instituirea taxei judiciare de
timbru este o aplicare a principiului consacrat de art. 56 din Constitutie,
potrivit caruia "cetatenii au obligatia sa contribuie, prin impozite si
prin taxe, la cheltuielile publice" care constituie, la randul sau, o
particularizare a principiului mai larg formulat in art. 15 alin. (1) din Legea
fundamentala, potrivit caruia "cetatenii beneficiaza de drepturile si de
libertatile consacrate prin Constitutie si prin alte legi si au obligatiile
prevazute de acestea".
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate invocata
este neintemeiata. In acest sens, arata ca dispozitiile de lege criticate nu
instituie nici privilegii si nici discriminari, toate persoanele care
promoveaza un anumit tip de actiune sau cerere fiind obligate sa plateasca
taxele judiciare de timbru in valoare si in conditii identice. Totodata,
stabilirea si dimensionarea taxelor judiciare de timbru reprezinta atributia
exclusiva a legiuitorului, potrivit dispozitiilor art. 139 alin. (1) din
Constitutie. De asemenea, arata ca, potrivit art. 21 din Legea nr. 146/1997,
instanta judecatoreasca, pe baza criteriilor clare si in conditiile prevazute
de art. 74 - 81 din Codul de procedura civila, poate acorda inlesniri, scutiri,
reduceri, esalonari sau amanari la plata taxelor judiciare de timbru.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
3 lit. o^1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 173 din 29 iulie
1997, introdus prin Ordonanta Guvernului nr. 34/2001, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 511 din 28 august 2001, ordonanta aprobata
cu modificari prin Legea nr. 742/2001, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 807 din 17 decembrie 2001. Ulterior sesizarii Curtii
Constitutionale, taxa judiciara de timbru prevazuta de art. 3 lit. o^1) a fost
actualizata prin pct. II din anexa la Hotararea Guvernului nr. 783/2004,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 482 din 28 mai 2004
[potrivit art. 2 alin. (1): "Prezenta hotarare intra in vigoare la data de
1 ianuarie 2005."].
Textul de lege criticat are urmatorul continut:
- Art. 3 lit. o^1): "Actiunile si cererile neevaluabile in bani se
taxeaza astfel: [...] o^1) cereri pentru emiterea somatiei de plata 366.000
lei;".
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca prin dispozitiile
legale criticate sunt incalcate prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutia
Romaniei, ce au urmatorul continut: "(1) Cetatenii sunt egali in fata
legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
dispozitiile de lege criticate au mai fost supuse controlului de
constitutionalitate. Astfel, prin Decizia nr. 162 din 22 aprilie 2003,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 314 din 9 mai 2003,
si Decizia nr. 391 din 16 octombrie 2003, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 880 din 10 decembrie 2003, Curtea a retinut ca
obligatia platii taxelor judiciare de timbru, ca una dintre conditiile sesizarii
legale a instantelor judecatoresti, este prevazuta de norme procedurale a caror
adoptare, potrivit prevederilor art. 126 alin. (2) din Constitutie, intra in
competenta exclusiva a legiuitorului. Legiuitorul are optiunea libera in
determinarea cererilor pentru care trebuie platite taxe judiciare de timbru, a
cuantumului acestora, precum si a partilor care au obligatia sa le plateasca,
cu conditia sa nu instituie un tratament juridic diferit pentru situatii
identice. In raport cu obiectul actiunilor sau al cererilor, cuantumul taxelor
judiciare de timbru este stabilit in mod diferit, prin sume fixe in cazul
cererilor al caror obiect nu este evaluabil in bani si prin cote procentuale
aplicate la valoarea obiectului cererii, cand acesta este evaluabil in bani.
Totodata, Curtea a retinut ca dispozitiile Legii nr. 146/1997 nu instituie nici
privilegii si nici discriminari, toate persoanele care promoveaza un anumit tip
de actiune sau cerere fiind obligate sa plateasca taxele judiciare de timbru in
valoare si in conditii identice.
Solutia adoptata si considerentele deciziilor citate sunt valabile si in
prezenta cauza intrucat nu au aparut elemente noi, de natura a determina
reconsiderarea jurisprudentei Curtii Constitutionale.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin.
(1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 lit. o^1)
din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, exceptie ridicata de
Maria Madalina Petra in Dosarul nr. 19.067/2004 al Tribunalului Bucuresti -
Sectia a VI-a comerciala.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 22 martie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Daniela Ramona Maritiu