DECIZIE Nr.
166 din 17 iulie 2006
privind operatiunea de
concentrare economica realizata de catre societatile comerciale Arcelor Steel
Service Centres SAS, Franta, si Mitsui & CO.UK PLC, Anglia, prin preluarea
controlului in comun asupra societatii AMSA Steel Service Centre (Pty) Ltd,
Africa de Sud
ACT EMIS DE:
CONSILIUL CONCURENTEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 736 din 29 august 2006
Preşedintele Consiliului Concurenţei,
în baza:
- Decretului nr. 57 din 17 februarie 2004 privind
numirea membrilor Plenului Consiliului Concurenţei;
- Decretului nr. 838 din 13 iunie
2006 privind numirea unui vicepreşedinte al Consiliului Concurenţei;
- Legii concurenţei nr. 21/1996, republicată;
- Regulamentului de organizare, funcţionare şi
procedură al Consiliului Concurenţei, cu modificările ulterioare;
- Regulamentului privind
autorizarea concentrărilor economice, cu modificările ulterioare;
- Instrucţiunilor cu privire la definirea pieţei relevante
în scopul stabilirii unei părţi substanţiale de piaţă;
- Notificării concentrării economice înregistrate cu
nr. RS - 59 din 26 mai 2006 la Consiliul Concurenţei;
- Notei Direcţiei industrie si energie cu privire la
concentrarea economică notificată, înregistrată cu nr. SN/108 din 13 iulie
2006, luând în considerare următoarele:
1. La data de 26 mai 2006 Consiliul Concurenţei a
primit o notificare privind o propusă concentrare economică, care urmează a se
realiza de către societăţile Arcelor Steel Service Centres SAS, Franţa,
denumită în continuare Arcelor SSC, şi Mitsui & CO.UK PLC, Anglia, denumită în continuare Mitsui, prin
preluarea controlului în comun asupra societăţii AMSA Steel Service Centre
(Pty) Ltd, Africa de Sud, denumită în continuare AMSA,
în conformitate cu prevederile art. 10 alin. (2)
lit. b) din Legea concurentei nr. 21/1996, republicată. Notificarea operaţiunii
de concentrare economică a devenit efectivă la data de 22 iulie 2006.
2. Părţile
Arcelor Steel Service Centres SAS (Arcelor SSC) este o
societate înfiinţată în conformitate cu legislaţia franceză, controlată de
grupul Arcelor, Luxemburg.
Arcelor SSC operează centre
service de distribuţie oţel în Europa şi Africa de Sud, prin care procesează şi
distribuie produse plate din oţel, conform comenzilor clienţilor.
Mitsui & CO.UK PLC (Mitsui) este o societate
înfiinţată în conformitate cu legislaţia engleză, controlată de grupul japonez
Mitsui & Co. Ltd.
Mitsui este activă în comerţul internaţional de mărfuri
diverse, inclusiv produse din oţel.
AMSA Steel Service Centre (Pty) Ltd este o societate
înregistrată în Africa de Sud, controlată de Arcelor SSC.
AMSA va opera un centru service
de distribuţie oţel în Africa de Sud.
3. Natura operaţiunii de
concentrare
Concentrarea economică notificată se realizează prin
achiziţionarea controlului în comun de către Arcelor SSC, Franţa, şi Mitsui,
Anglia, în înţelesul art. 10 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 21/1996,
republicată, asupra AMSA, o societate deja înregistrată în Africa de Sud.
Anterior tranzacţiei, acţiunile societăţii AMSA erau
deţinute în proporţie de 100% de Arcelor SSC.
In conformitate cu prevederile din Acordul acţionarilor, Arcelor SSC va transfera 35% din acţiunile
deţinute în AMSA către Mitsui, păstrând diferenţa de 65% din acţiuni.
Ulterior realizării tranzacţiei, AMSA va fi controlată
în comun de Arcelor SSC (65%) şi Mitsui (35%).
AMSA va fi o societate în comun
concentrativă, în conformitate cu prevederile Regulamentului privind
autorizarea concentrărilor economice şi va îndeplini, pe termen lung, toate
funcţiile aferente unei entităţi economice autonome, astfel va avea resurse
proprii pentru operarea activităţilor, propriul buget şi management, nu va
depinde de companiile-mamă pentru afacerile curente, va fi activă pe piaţă şi
va desfăşura activităţile derulate de alţi agenţi economici de pe aceleaşi
pieţe.
4. Dimensiunea operaţiunii
de concentrare
Tranzacţia a fost notificată
Consiliului Concurenţei în conformitate cu prevederile art. 15 alin. (1) din
Legea nr. 21/1996, republicată, părţile implicate în operaţiunea de concentrare
realizând în anul 2005 cifre de afaceri globale care depăşesc 10 milioane euro,
iar două dintre acestea realizând fiecare în aceeaşi perioadă, pe teritoriul
României, cifre de afaceri care depăşesc 4 milioane euro.
5. Evaluarea mediului
concurenţial Piaţa relevantă
Piaţa produsului
Distribuţia de produse siderurgice este o piaţă
separată de producţia de oţel şi de vânzările directe către consumatorii
finali.
Piaţa distribuţiei de oţel se împarte în 3 subpieţe:
1. centre service de oţel;
2. distribuitori angro;
3. centre de tăiere a oţelului prin mijloace termice
(oxicutting centre).
Aceste canale de distribuţie vor fi mai departe
împărţite în funcţie de grupa de produse comercializată.
Pentru propusa operaţiune părţile au informat că
societatea AMSA va fi activă numai pe piaţa distribuţiei de oţel prin centre
service, deci piaţa produsului a fost definită ca „Distribuţia de produse din
oţel prin centre service".
Piaţa geografică
In opinia părţilor, dar şi a practicii decizionale a
Comisiei Europene, distribuţia oţelului este în mod esenţial o activitate
naţională sau regională.
In conformitate cu prevederile Legii nr. 21/1996,
republicată, piaţa relevantă, în scopul prezentei concentrări, a fost definită
ca piaţa distribuţiei de produse din oţel prin centre service pe teritoriul României.
In România, comercializarea produselor siderurgice
îmbracă forme diverse, mai puţin prin centre service, care reprezintă, în
scopul prezentei concentrări, piaţa relevantă. Până la data propusei
concentrări piaţa distribuţiei prin centre service nu a fost identificată pe
teritoriul României. Totuşi, în acest caz, definiţia exactă a pieţei poate fi
lăsată deschisă, deoarece, indiferent de modul de definire a pieţei, efectele
operaţiunii propuse sunt aceleaşi.
La nivelul anului 2005, părţile implicate în
operaţiunea de concentrare nu au fost active în România, dar societăţi
aparţinând celor două grupuri, Arcelor şi Mitsui, au realizat vânzări de oţel
pe pieţe ale produsului învecinate, cum ar fi vânzarea către consumatori finali
şi distribuţia angro.
Totuşi, cotele de piaţă înregistrate s-au situat sub
{...}% din totalul pieţelor.
Aşa cum susţin părţile în notificarea transmisă, AMSA
va fi un centru service de distribuţie de produse din oţel, care va activa
numai în Africa de Sud. AMSA se va aproviziona cu produse plate din zonă sau de
la societăţi aparţinând grupurilor Arcelor sau Mitsui, cu precădere din
Brazilia, Japonia şi în mai mică măsură din Europa. Produsele achiziţionate vor
fi procesate conform comenzilor clienţilor locali din Africa de Sud.
Eventualele exporturi se vor adresa numai ţărilor vecine, având în vedere
influenţa costurilor de transport.
Având în vedere că:
- societatea AMSA va activa pe o piaţă a produsului
încă neidentificată pe teritoriul României, respectiv centru service de
distribuţie de produse plate din oţel, deci nu exista nicio suprapunere a
activităţilor;
- piaţa în amonte, respectiv de aprovizionare în
România cu produse plate, nu va fi influenţată de crearea societăţii în comun,
AMSA urmând a se aproviziona din surse apropiate de Africa de Sud şi, oricum,
clienţii din România au o ofertă consistentă de la Mittal Steel (peste 70% din
necesarul pieţei), iar firmele aparţinând grupurilor Arcelor şi Mitsui, active
în România pe pieţe învecinate, înregistrează poziţii nesemnificative;
- pe piaţa în aval, de distribuţie angro, nu există
impact din punct de vedere concurenţial, produsele prelucrate de AMSA urmând a
fi distribuite clienţilor care le-au comandat, în Africa de Sud, propusa concentrare economică realizată
prin achiziţionarea controlului în comun de către Arcelor SSC, Franţa, şi
Mitsui, Anglia, asupra AMSA, Africa de Sud, nu are niciun impact din punct de
vedere concurenţial pe piaţa distribuţiei de oţel prin centre service, pe
teritoriul României.
Taxa de autorizare
Conform pct. 3 din Instrucţiunile date în aplicarea
art. 32 din Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu privire la calculul
taxei de autorizare, cifra de afaceri reprezintă însumarea veniturilor pe piaţa
relevantă pe care are loc operaţiunea de concentrare economică. In cazul
propus, nu au fost realizate venituri pe piaţa relevantă,
DECIDE:
Art. 1. - In conformitate cu dispoziţiile art. 46 alin.
(1) lit. b) din Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată, şi ale pct. 138
lit. b din cap. II al părţii a
II-a din Regulamentul privind autorizarea concentrărilor economice, se emite o
decizie de neobiecţiune, constatându-se că, deşi operaţiunea notificată cade
sub incidenţa legii, nu există îndoieli privind compatibilitatea sa cu un mediu
concurenţial normal.
Art. 2. - Taxa de autorizare conform art. 32 din Legea
nr. 21/1996, republicată, este 0 (zero) RON, avându-se în vedere că piaţa relevantă
a produsului „Distribuţia de produse din oţel prin centre service" pe care
va fi activă societatea AMSA, creată în Africa de Sud, prin preluarea
controlului în comun de către Arcelor SSC şi Mitsui, nu a fost identificată pe
teritoriul României.
Art. 3. - Prezenta decizie devine aplicabilă de la data
comunicării acesteia către părţi.
Art. 4. - Decizia Consiliului Concurenţei
poate fi atacată, conform dispoziţiilor art. 47 alin. (4) din Legea nr.
21/1996, republicată, în termen de 30 de zile de la comunicare, la Curtea de
Apel Bucureşti, Secţia contencios administrativ.
Art. 5. - In conformitate cu prevederile art. 57 alin. (1) din Legea nr. 21/1996, republicată, prezenta decizie va
fi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
pe cheltuiala solicitantului şi pe pagina de internet
a Consiliului Concurenţei.
Art. 6. - Direcţia industrie şi energie şi
Secretariatul general vor urmări ducerea la îndeplinire a prezentei decizii.
Art. 7. - Prezenta decizie se va comunica de către
Secretariatul general al Consiliului Concurenţei societăţilor comerciale:
- Arcelor Steel Service Centres SAS, Franţa;
- Mitsui & CO.UK PLC, Anglia,
prin firma de avocatură Voicu & Filipescu SCA,
Union International Center, str. Ştirbei Vodă nr. 26-28, Bucureşti, România.
Preşedintele Consiliului Concurenţei,
Mihai Berinde