DECIZIE Nr.
1614 din 16 decembrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 123 alin. (5) din Legea nr. 128/1997
privind Statutul personalului didactic
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 118 din 16 februarie 2011
Augustin Zegrean - preşedinte
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Mircea Ştefan Minea -judecător
Iulia Antoanella Motoc -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Patricia Marilena Ionea -
magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Simona Ricu.
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 123 alin. (5) din Legea nr. 128/1997
privind Statutul personalului didactic, excepţie ridicată de Dumitru Popovici
în Dosarul nr. 5.208/30/2008 al'Curţii de Apel Timişoara - Secţia litigii de
muncă şi asigurări sociale.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
admitere a excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 123 alin.
(5) teza a doua din Legea nr. 128/1997. In acest sens, arată că aceste
dispoziţii de lege împiedică nejustificat accesul la justiţie al persoanei
sancţionate disciplinar.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 24
februarie 2010, pronunţată în Dosarul nr. 5.208/30/2008, Curtea de Apel
Timişoara - Secţia litigii de muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 123
alin. (5) din Legea nr. 128/1997 privind
Statutul personalului didactic. Excepţia a fost
ridicată de Dumitru Popovici cu prilejul soluţionării recursului formulat de
Universitatea „Tibiscus" din Timişoara împotriva Sentinţei civile nr.
1.199 din 16 aprilie 2009, pronunţată de Tribunalul Timiş în Dosarul nr.
5.208/30/2008.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că dispoziţiile de lege
criticate, prevăzând că pentru funcţiile de conducere eligibile din
instituţiile de învăţământ superior se aplică, în caz de abatere disciplinară,
măsura revocării sau suspendării, fără drept de contestaţie, contravin art. 21
din Constituţie, care consacră accesul liber la justiţie.
Curtea de Apel Timişoara - Secţia litigii de muncă
şi asigurări sociale consideră că excepţia de neconstituţionalitate este întemeiată.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului,
pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că prevederile de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu
au comunicat punctele de vedere solicitate cu privire
la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, punctul de vedere al Avocatului Poporului, concluziile
procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 123 alin. (5) din Legea nr. 128/1997 privind
Statutul personalului didactic, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 158 din 16 iulie
1997, dispoziţii potrivit cărora „Pentru funcţiile de conducere eligibile
din instituţiile de învăţământ superior se aplică, fără drept de contestaţie,
prevederile art. 74 alin. (2) şi (3)".
In realitate, Curtea constată că autorul excepţiei are
în vedere doar sintagma „fără drept de contestaţie"! astfel că
urmează a se pronunţa doar cu privire la constituţionalitatea acestei sintagme.
Autorul excepţiei consideră că acest text de lege
contravine dispoziţiilor art. 21 alin. (1) şi (2) din Constituţie referitoare
la accesul liber la justiţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că dispoziţiile art. 123 din Legea nr. 128/1997 reglementează ipoteze
diferite referitoare la modul de stabilire a sancţiunilor disciplinare în cazul
personalului didactic, didactic auxiliar, al personalului de conducere, de
îndrumare şi de control şi la modul de comunicare a acestor sancţiuni în
funcţie de categoriile de personal didactic cărora li se adresează.
In acest context, dispoziţiile art. 123 alin. (5) din
Legea nr. 128/1997 stabilesc că, în cazul persoanelor care ocupă funcţii de
conducere eligibile în instituţiile de învăţământ superior, se vor aplica, fără
drept de contestaţie, prevederile art. 74 alin. (2) şi (3) din aceeaşi lege,
referitoare la revocarea sau suspendarea din funcţie. Astfel, persoana care a
săvârşit abaterea disciplinară va fi supusă unei proceduri de revocare prin
parcurgerea aceleiaşi proceduri ca şi cea necesară numirii sale în funcţie,
respectiv prin supunere la votul secret al electorilor. De asemenea, ministrul
învăţământului poate suspenda din funcţie rectorul unei instituţii de
învăţământ superior de stat sau particular, suspendare ce va fi supusă
validării de către senatul universitar prin vot.
Ambele măsuri sunt supuse electorilor, care au dreptul
de a decide păstrarea sau revocarea din funcţie a celui care ocupă funcţia de
conducere, având în vedere ca numirea s-a făcut, în mod simetric, prin votul
majorităţii acestora. De altfel, aceasta este o formă de manifestare a
autonomiei universitare, care implică, între altele, şi posibilitatea alegerii
în funcţii de conducere a acelor persoane care pot reprezenta şi realiza cel
mai bine obiectivele instituţiei de învăţământ, aşa cum reiese din dispoziţiile art. 92 alin. (3) lit. f) din Legea
învăţământului nr. 84/1995. Pentru aceste raţiuni, decizia de revocare nu poate
fi contestată, fapt ce nu are semnificaţia unei încălcări a accesului liber la
justiţie.
Pe de altă parte însă Curtea constată că dispoziţiile
art. 74 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 128/1997 stabilesc un cadru procedural în care se aplică
măsura revocării sau a suspendării, astfel încât legalitatea acestor măsuri
este condiţionată de respectarea acestor reguli procedurale. Astfel, se arată
că „Persoana aflată într-o
funcţie de conducere poate fi revocată din funcţie prin procedura folosită
pentru alegere, la iniţiativa unei treimi din numărul total al electorilor.
Audierea persoanei respective este obligatorie". De asemenea, în cazul suspendării se prevede obligaţia justificării
temeinice în scris a măsurii, precum şi obligaţia senatului de a valida sau a
invalida această decizie în termen de 30 de zile. Invalidarea se face dacă este
întrunit votul a două treimi din numărul total al membrilor senatului
universitar împotriva măsurii suspendării. In cazul validării însă se
declanşează procedura de alegere a noului rector. In sfârşit, legea interzice declanşarea procedurii
suspendării în perioada vacanţelor universitare.
Eficienţa juridică a acestor prevederi, care reprezintă
o garanţie pentru respectarea drepturilor persoanei revocate sau suspendate din
funcţie, nu poate fi asigurată decât în măsura în care legalitatea procedurii
este susceptibilă de a fi supusă controlului instanţelor de judecată. Aşa
fiind, imposibilitatea contestării acestor proceduri, prevăzută de art. 123
alin. (5) din Legea nr. 128/1997, reprezintă, din această perspectivă, o
evidentă încălcare a accesului la justiţie.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992, cu majoritate de voturi,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Admite excepţia de neconstituţionalitate ridicată de
Dumitru Popovici în Dosarul nr. 5.208/30/2008 al Curţii de Apel Timişoara -
Secţia litigii de muncă şi asigurări sociale şi constată că prevederile art.
123 alin. (5) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic
sunt neconstituţionale în măsura în care împiedică accesul la justiţie pentru
încălcări de ordin procedural.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 16 decembrie
2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea