Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 1613 din 16 decembrie 2010

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 lit. c) si art. 31 alin. (2), (3) si (4) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 70 din 27 ianuarie 2011



Augustin Zegrean                  - presedinte

Aspazia Cojocaru                  -judecator

Acsinte Gaspar                      -judecator

Mircea Stefan Minea              -judecator

Iulia Antoanella Motoc           -judecator

Ion Predescu                         -judecator

Puskas Valentin Zoltan          -judecator

Tudorel Toader                      -judecator

Daniela Ramona Maritiu        - magistrat-asistent

Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.

Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 lit. c) si art. 31 alin. (2), (3) si (4) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, exceptie ridicata de Constantin Tanase si Constantin Gheorghe în Dosarul nr. 2.013/335/2009 al Judecatoriei Videle.

La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare a fost legal îndeplinita.

Cauza fiind în stare de judecata, presedintele acorda cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care arata ca exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiata.

CURTEA,

având în vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele: Prin Incheierea din 18 februarie 2010, pronuntata în Dosarul nr. 2.013/335/2009, Judecatoria Videle a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 lit. c) si art. 31 alin. (2), (3) si (4) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, exceptie ridicata de Constantin Tanase si Constantin Gheorghe.

In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin ca noua reglementare a taxelor de timbru în materie succesorala prevazuta de art. 3 lit. c) din Legea nr. 146/1997 îngradeste accesul liber la justitie si la un proces echitabil, dreptul de proprietate si dreptul la mostenire. Se arata, în continuare, ca taxarea cererilor introduse la instantele judecatoresti, prin care se solicita pronuntarea unei hotarâri judecatoresti care tine loc de act autentic de înstrainare a unor bunuri imobile, se face la valoarea imobilului declarat de parti. In cazul în care valoarea declarata de parti este inferioara valorii orientative stabilite prin expertiza întocmita de camerele notarilor publici, taxarea cererilor se va face la aceasta din urma valoare. Se ajunge, astfel, la situatia în care devine obligatorie o expertiza întocmita de experti neautorizati, ceea ce contravine prevederilor constitutionale ale art. 21, 44 si 46.

Judecatoria Videle arata ca exceptia de neconstitu­tionalitate este neîntemeiata.

Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:

Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.

Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 3 lit. c) si ale art. 31 alin. (2), (3) si (4) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997. Textele criticate au fost modificate prin Legea nr. 276/2009 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 212/2008 pentru modificarea si completarea Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 482 din 13 iulie 2009. Textele criticate au urmatorul continut:

- Art. 3 lit. c): „Actiunile si cererile neevaluabile în bani se taxeaza astfel: (...) c) cereri pentru:

- stabilirea calitatii de mostenitor - 50 lei/mostenitor - stabilirea masei succesorale - 3% la valoarea masei succesorale;

- cereri de raport - 3% la valoarea bunurilor a caror raportare se solicita;

- cereri de reductiune a liberalitatilor - 3% la valoarea rezervei care urmeaza a fi reîntregita prin reductiunea liberalitatilor;

- cereri de partaj - 3% la valoarea masei partajabile. Separat de aceasta taxa, daca partile contesta bunurile de

împartit, valoarea acestora sau drepturile ori marimea drepturilor coproprietarilor în cadrul cererilor de mai sus, taxa judiciara de timbru se datoreaza de titularul cererii la valoarea contestata în conditiile art. 2 alin. (1);"

- Art. 31 alin. (2), (3) si (4): „(2) Taxarea cererilor prevazute la alin. (1) se face la valoarea imobilului declarat de parti. In cazul în care valoarea declarata de parti este inferioara valorii orientative stabilite prin expertiza întocmita de camerele notarilor publici, taxarea cererilor se va face la aceasta din urma valoare.

(3) Dispozitiile alin. (1) si (2) se aplica în mod corespunzator si la taxarea cererilor în materie de mostenire.

(4) Instantele de judecata vor solicita la începutul fiecarui an camerelor notarilor publici expertizele privind stabilirea valorilor orientative ale bunurilor imobile din circumscriptia teritoriala a instantei."

In sustinerea neconstitutionalitatii acestor dispozitii legale sunt invocate prevederile constitutionale ale art. 21 -Accesul liber la justitie, art. 44 - Dreptul de proprietate si art. 46 - Dreptul la mostenire.

Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca s-a pronuntat asupra unor exceptii de neconstitutionalitate identice atât din perspectiva obiectului exceptiei, cât si din cea a criticii de neconstitutionalitate.

Astfel, în ceea ce priveste dispozitiile art. 31 alin. (2), (3) si (4) din Legea nr. 146/1997, Curtea constata ca, prin Decizia nr.765 din 3 iunie 2010, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 582 din 17 august 2010, a statuat ca ratiunea pentru care a fost adoptata o asemenea reglementare tine de politica statului de a limita folosirea procedurilor judiciare de catre cetateni doar pentru a evita costurile unei proceduri notariale mult mai oneroase si, astfel, o procedura eminamente necontencioasa sa fie transformata, în mod indirect, într-una contencioasa. Pentru a-si atinge scopul, Legea nr. 276/2009, prin textul criticat, a prevazut ca taxele judiciare de timbru aplicabile procedurii judiciare sa nu fie mai mici decât costurile pe care le implica procedura notariala. Numai în acest fel se pot evita actiunile judiciare promovate, din punct de vedere al timbrajului, în frauda legii. Aceasta motivatie care a stat la baza adoptarii solutiei legislative criticate nu releva niciun fine de neconstitutionalitate atât timp cât etalonul folosit pentru stabilirea taxei judiciare de timbru este unul obiectiv. In speta, legiuitorul a ales ca taxa judiciara de timbru sa fie calculata în functie de valoarea imobilului, stabilita prin expertiza întocmita de camerele notarilor publici.

Dispozitiile art. 771 alin. (4) si (5) din Codul fiscal stabilesc obligatia camerelor notarilor publici de a efectua expertize cu privire la valoarea de circulatie a bunurilor imobile si de a le reactualiza anual. Aceste expertize constituie un criteriu suficient de obiectiv si precis în functie de care sa fie calculata taxa judiciara de timbru, având în vedere entitatea care le dispune (Camera Notarilor Publici) si persoanele care le întocmesc (experti). Astfel, raportarea la aceste expertize evita declararea valorii imobilului la cote inferioare valorii sale de circulatie în scopul platii unei taxe judiciare de timbru mult diminuate fata de situatia în care s-ar fi stabilit valoarea reala de circulatie a bunului imobil.

In ceea ce priveste dispozitiile art. 3 lit. c) din Legea nr. 146/1997, Curtea constata ca, prin Decizia nr. 948 din 6 iulie 2010, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 546 din 4 august 2010, a statuat ca accesul liber la justitie nu interzice stabilirea taxelor de timbru în justitie, fiind justificat ca persoanele care se adreseaza autoritatilor judecatoresti sa contribuie la acoperirea cheltuielilor prilejuite de realizarea actului de justitie. In virtutea dispozitiilor constitutionale ale art. 56 alin. (1), potrivit carora „Cetatenii au obligatia sa contribuie, prin impozite si prin taxe, la cheltuielile publice", plata taxelor si a impozitelor reprezinta o obligatie constitutionala a cetatenilor. Echivalentul taxelor judiciare de timbru este integrat în valoarea cheltuielilor stabilite de instanta de judecata prin hotarârea pe care o pronunta în cauza, plata acestora revenind partii care cade în pretentii. In acelasi sens este, de altfel, si jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului, în care s-a statuat ca o caracteristica a principiului liberului acces la justitie este aceea ca nu este un drept absolut (Hotarârea din 28 mai 1985, pronuntata în Cauza Ashingdane împotriva Regatului Unit al Marii Britanii). Astfel, acest drept, care cere prin însasi natura sa o reglementare din partea statului, poate fi subiectul unor limitari atât timp cât nu este atinsa însasi substanta sa.

Neintervenind elemente noi, de natura a determina reconsiderarea jurisprudentei Curtii, argumentele si solutia deciziilor mentionate îsi pastreaza valabilitatea si în cauza de fata.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de voturi,

CURTEA CONSTITUTIONALA

In numele legii

DECIDE:

Respinge ca neîntemeiata exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 lit. c) si art. 31 alin. (2), (3) si (4) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, exceptie ridicata de Constantin Tanase si Constantin Gheorghe în Dosarul nr. 2.013/335/2009 al Judecatoriei Videle.

Definitiva si general obligatorie.

Pronuntata în sedinta publica din data de 16 decembrie 2010.

PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,

AUGUSTIN ZEGREAN

Magistrat-asistent,

Daniela Ramona Maritiu


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 1613/2010

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 1613 din 2010
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 1613/2010
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu