DECIZIE Nr. 159 din 14 octombrie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III din
Decretul nr. 218/1960 pentru modificarea Decretului nr. 167/1958 privitor la
prescriptia extinctiva
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 52 din 2 februarie 2000
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. III din Decretul nr. 218/1960 pentru modificarea Decretului
nr. 167/1958 privitor la prescriptia extinctiva, exceptie ridicata din oficiu
de Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti in Dosarul nr. 11.174/1997 al acestei
instante.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 21 septembrie 1999,
fiind consemnate in incheierea din acea data, cand Curtea a amanat pronuntarea
pentru 28 septembrie 1999 si apoi pentru 5 octombrie 1999, pentru 12 octombrie
1999 si pentru 14 octombrie 1999.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 18 noiembrie 1998, pronuntata in Dosarul nr.
11.174/1997, Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala
cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III din Decretul nr.
218/1960, exceptie ridicata din oficiu de catre instanta judecatoreasca.
In motivarea exceptiei instanta judecatoreasca sustine ca dispozitiile art.
III din Decretul nr. 218/1960 contravin art. 41 alin. (2) din Constitutie,
"intrucat prevad un termen diferit de prescriptie extinctiva a dreptului
la actiune in restituirea bunurilor aflate in posesia statului, instituind prin
aceasta, pentru bunurile proprietatea statului, un regim juridic mai favorabil
decat regimul juridic aplicabil proprietatii persoanelor fizice si celorlalte
persoane juridice, in afara statului". Referitor la admisibilitatea
exceptiei de neconstitutionalitate instanta considera ca "sunt indeplinite
conditiile prevazute de art. 23 alin. (1), (2) si (3) din Legea nr. 47/1992,
Decretul nr. 218/1960 nefiind abrogat expres prin nici un act normativ ulterior
[...]". In legatura cu jurisprudenta Curtii Constitutionale, referitoare
la neconstitutionalitatea textului normativ in cauza, instanta considera ca,
intr-adevar, aceasta exceptie "a mai facut obiectul unor decizii ale
Curtii Constitutionale, printre care si Decizia nr. 5/1995, insa toate aceste
decizii se refereau la cauze in care se solicita sa se constate ca nasterea
dreptului de proprietate al statului, prin Decretul nr. 218/1960, s-a realizat
printr-un act normativ neconstitutional. Or, in considerentele Deciziei nr.
5/1995, Curtea Constitutionala a retinut ca trebuie facuta distinctie intre constituirea
dreptului si efectele sale sub imperiul actelor normative anterioare
Constitutiei din 1991, pe de o parte, si efectele dreptului constituit anterior
care se produc in continuare sub regimul Constitutiei actuale, pe de alta
parte. In cauzele la care se refera deciziile anterioare ale Curtii
Constitutionale, avand ca obiect exceptia de neconstitutionalitate a Decretului
nr. 218/1960, era vorba despre constituirea dreptului si despre efectele sale
sub imperiul actelor normative anterioare Constitutiei din 1991, pentru aceste
cazuri Curtea aratand ca nu este competenta sa se pronunte". In continuare
instanta apreciaza ca exceptia din cauza de fata este admisibila, intrucat,
spre deosebire de exceptiile ridicate in celelalte dosare, "se refera insa
la efectele Decretului nr. 218/1960, ce se produc dupa adoptarea Constitutiei
din 1991, paratul, Ministerul de Interne, solicitand aplicarea in prezent a
dispozitiilor acestui act normativ, prin constatarea ca prescrisa a actiunii
reclamantului".
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului pentru a-si exprima punctele lor de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III din Decretul nr. 218/1960 este
intemeiata, motivand, in esenta, ca textul criticat prin exceptia de
neconstitutionalitate stabilea la alin. 1 ca dreptul la orice actiune avand ca
obiect restituirea in natura sau prin echivalent a unui bun intrat, inainte de
data publicarii acestui decret, in posesiunea statului, in aceea a unei
organizatii cooperatiste sau a oricarei alte organizatii obstesti, fie fara
nici un titlu, fie in cadrul procedurii prevazute de Decretul nr. 111/1951, se
prescrie prin doi ani socotiti de la data la care a avut loc intrarea in
posesie. Totodata se arata ca la alin. 2 al art. III din Decretul nr. 218/1960
se prevede ca "prin acelasi termen se prescrie si dreptul de a cere
executarea silita in temeiul oricarui titlu executor obtinut in urma
exercitarii vreunuia dintre drepturile la actiune la care se refera alin.
2", iar la alin. 3 se prevede ca "dispozitiile art. 13 - 17 din
Decretul nr. 167/1958 nu sunt aplicabile prescriptiei prevazute in articolul de
fata". Pentru considerentul ca termenul de prescriptie de 2 ani, instituit
prin Decretul nr. 218/1960, este mai mic decat termenul de prescriptie de drept
comun stabilit de Decretul nr. 167/1958, se considera ca aceasta dispozitie
legala, avand semnificatia instituirii unui regim mai favorabil pentru
proprietatea statului, contravine art. 41 alin. (2) din Constitutie, conform
caruia "Proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege...".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate in discutie.
Consiliul Legislativ, caruia i s-a cerut punctul de vedere cu privire la
actiunea in timp a dispozitiilor art. III din Decretul nr. 218/1960 si ale
Decretului nr. 712/1966, a comunicat, in esenta, ca dispozitiile respective
"si-au produs efectele in aplicare la data intrarii lor in vigoare".
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, opinia Consiliului Legislativ, sustinerile
partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie si art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III din Decretul nr.
218/1960 pentru modificarea Decretului nr. 167/1958 privitor la prescriptia
extinctiva a fost ridicata intr-o cauza civila avand ca obiect actiunea in
revendicare mobiliara, prin care reclamantul a solicitat restituirea de catre
Ministerul de Interne a unei sabii de Toledo si a unui stilet lucrat in
filigran, pe care le predase, la cererea autoritatilor vremii, in perioada 1948
- 1950. In cadrul procesului, ca urmare a faptului ca Ministerul de Interne s-a
aparat prin invocarea prescrierii dreptului la actiune conform prevederilor
art. III din Decretul nr. 218/1960, instanta a invocat din oficiu
neconstitutionalitatea acestor prevederi legale.
Textul art. III din Decretul nr. 218/1960 pentru modificarea Decretului nr.
167/1958 privitor la prescriptia extinctiva, a carui neconstitutionalitate a
fost invocata din oficiu de instanta judecatoreasca, are urmatorul continut:
"Dreptul la orice actiuni avand ca obiect restituirea, in natura sau prin
echivalent, a unui bun intrat, inainte de data publicarii decretului de fata,
in posesiunea statului, in aceea a unei organizatii cooperatiste sau a oricarei
alte organizatii obstesti, fie fara nici un titlu, fie in cadrul procedurii
prevazute de Decretul nr. 111/1951, se prescrie prin doi ani socotiti de la
data cand a avut loc intrarea in posesiune.
Prin acelasi termen se prescrie si dreptul de a cere executarea silita in
domeniul oricarui titlu executor in urma exercitarii vreunuia dintre drepturile
la actiune la care se refera alin. 1.
Dispozitiile art. 13 - 17 inclusiv din Decretul nr. 167/1958 nu sunt
aplicabile prescriptiei prevazute prin articolul de fata."
Cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea constata
urmatoarele:
Dispozitiile a caror neconstitutionalitate este invocata pe calea exceptiei
de fata nu pot fi disociate de cele ale Decretului nr. 712/1966 cu privire la
bunurile ce se incadreaza in prevederile art. III din Decretul nr. 218/1960
pentru modificarea Decretului nr. 167/1958 privitor la prescriptia extinctiva,
dispozitii potrivit carora "Bunurile ce se incadreaza in prevederile
articolului III din Decretul nr. 218 din 1 iulie 1960 pentru modificarea
Decretului nr. 167 din 21 aprilie 1958 privitor la prescriptia extinctiva si se
afla in posesia unei organizatii socialiste sunt considerate proprietate de
stat de la data intrarii lor in posesia statului sau a oricarei organizatii
socialiste". In consecinta, intrarea in vigoare a Decretului nr. 712/1966
a consacrat, fara echivoc, trecerea in proprietatea statului a bunurilor la
care se referea art. III din Decretul nr. 218/1960.
In cauza care face obiectul prezentei decizii contestarea
constitutionalitatii textului art. III din Decretul nr. 218/1960 s-a facut in
raport cu dispozitiile art. 41 alin. (2) din Constitutie, potrivit carora
"Proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege, indiferent de
titular". Instanta care a ridicat exceptia de neconstitutionalitate
considera ca instituirea in mod vadit in favoarea statului a unui termen de
prescriptie a dreptului la actiune in revendicare, prin derogare de la
prevederile Codului civil si ale Decretului nr. 167/1958, contravine flagrant
principiului constitutional enuntat la art. 41 alin. (2).
Textul art. III din Decretul nr. 218/1960, precum si cel al Decretului nr.
712/1966 au intrat sub incidenta controlului exercitat de Curtea
Constitutionala in mai multe randuri.
Astfel Curtea Constitutionala, fiind sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate
a prevederilor decretelor nr. 218/1960 si nr. 712/1966, a respins-o prin
deciziile nr. 5 din 17 ianuarie 1995 si nr. 63 din 20 iunie 1995, publicate in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 88 din 10 mai 1995 si, respectiv,
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 6 din 15 ianuarie 1996. In
esenta, motivarea solutiei a avut in vedere faptul ca prin exceptie se
solicitase sa fie declarate neconstitutionale actele normative anterioare
Constitutiei, prin care s-a constituit un drept de proprietate. Or, dupa cum se
arata in motivarea celor doua decizii, "In ceea ce priveste constatarea
neconstitutionalitatii si deci a abrogarii decretelor atacate in temeiul art.
150 alin. (1) al Constitutiei din anul 1991, trebuie distins, pe de o parte,
intre constituirea dreptului si efectele sale sub imperiul actelor normative
anterioare si care sunt atacate si efectele dreptului constituit anterior, care
se produc in continuare, sub regimul Constitutiei din anul 1991, pe de alta
parte. Legea posterioara, deci Constitutia din anul 1991, nu poate stinge
dreptul nascut sub imperiul legii anterioare, deoarece ar insemna ca ea sa fie
aplicata retroactiv, ceea ce interzice art. 15 alin. (2) din Constitutie".
In argumentare s-a invocat si faptul ca "Noua lege poate modifica regimul
juridic anterior, poate suprima acest drept sau il poate inlocui cu un alt
drept care astfel se naste, cum ar fi cazul reconstituirii dreptului afectat de
legea anterioara. Dar fara retroactivitate noua lege nu poate desfiinta modalitatea
in care legea anterioara a constituit dreptul respectiv. Aceasta concluzie nu
este infirmata de faptul ca dreptul de proprietate al statului, constituit pe
baza decretelor atacate, reprezinta o situatie juridica in curs, deoarece in
acest caz nu mai suntem in domeniul neretroactivitatii, ci in acela al
aplicarii imediate a legii noi, astfel incat dreptului de proprietate
constituit anterior Constitutiei ii sunt aplicabile prevederile regimului
constitutional actual". Totodata Curtea a retinut ca "nici in
situatia in care este sesizata cu ilegalitati si abuzuri, cu incalcari ale
ordinii constitutionale savarsite inainte de intrarea in vigoare a Constitutiei
din anul 1991, nu este competenta sa le rezolve. Daca ar face un asemenea
lucru, Curtea Constitutionala insasi ar incalca Constitutia si principiile
dreptului, pentru ca ar inlatura un abuz, o ilegalitate, printr-o arogare
abuziva de competenta, ceea ce este evident in afara ideii de justitie
constitutionala".
Aceste consideratii, care stau la baza solutiilor pronuntate de Curtea
Constitutionala, isi pastreaza actualitatea si in cauza de fata, in sensul ca
in situatia drepturilor nascute in temeiul unor acte normative anterioare
Constitutiei din 1991, care si-au produs si epuizat efectele inainte de
intrarea in vigoare a acesteia, nu se mai pune problema ca respectivele acte
normative sa poata fi declarate neconstitutionale si, pe cale de consecinta,
drepturile in discutie sa fie desfiintate.
A decide ca prin dispozitiile sale privind reglementarea proprietatii
Constitutia in vigoare ar putea desfiinta sau modifica situatii juridice
anterioare, existente ca o consecinta a unor acte normative preconstitutionale,
care au avut ca efect trecerea unor bunuri in proprietatea statului, ar insemna
sa se incalce principiul constitutional al neretroactivitatii legii, prevazut
la art. 15 alin. (2) din legea fundamentala.
In aceste conditii, desi atat art. III din Decretul nr. 218/1960, cat si
Decretul nr. 712/1966, care ii precizeaza efectele privind dobandirea de catre
stat a dreptului de proprietate, sunt in mod vadit incompatibile cu prevederile
art. 41 alin. (2) din Constitutie, care nu ingaduie un tratament preferential,
derogatoriu de la normele dreptului comun, pentru proprietatea privata a statului,
aceasta constatare nu atrage nici un efect cu privire la competenta Curtii
Constitutionale de a se pronunta asupra legitimitatii dobandirii dreptului de
proprietate de catre stat in temeiul celor doua acte normative care si-au
produs efectele intr-un alt regim constitutional.
Pe de alta parte, textul art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, prevede: "Curtea Constitutionala decide asupra exceptiilor
ridicate in fata instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei
legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in
vigoare, de care depinde solutionarea cauzei."
Curtea retine in legatura cu aceasta dispozitie legala ca textele celor
doua decrete nu mai erau in vigoare la data adoptarii Constitutiei din 1991.
Atat art. III din Decretul nr. 218/1960, cat si Decretul nr. 712/1966 au
fost edictate intr-o maniera care sfida orice idee de dreptate si de morala,
pentru constituirea unui drept de proprietate al statului asupra bunurilor care
se aflau la acea data "in posesia unei organizatii socialiste" si
stabilind, totodata, ca bunurile respective "sunt considerate proprietate
de stat de la data intrarii lor in posesia statului sau a oricarei organizatii
socialiste". Din insusi continutul celor doua acte normative rezulta ca
acestea si-au consumat efectele chiar in momentul aparitiei lor, fiind adoptate
pentru constituirea abuziva a unui drept de proprietate al statului asupra unor
bunuri in posesia carora acesta intrase "fie fara nici un titlu, fie in
cadrul procedurii prevazute de Decretul nr. 111/1951". Cele doua decrete
nu se mai aplicau insa si in cazul unor bunuri care ar fi intrat in posesia
statului sau a unei organizatii socialiste dupa data aparitiei lor, tocmai
datorita faptului ca se atinsese finalitatea pentru care fusesera emise.
Aceasta este explicatia pentru care, desi nu au fost niciodata abrogate
expres, cele doua acte normative criticate nu au mai fost considerate a fi
"active", fiind iesite din vigoare prin insasi producerea efectului
care a fost urmarit la data adoptarii lor. In acest sens a opinat de altfel si
Consiliul Legislativ in punctul de vedere exprimat la solicitarea Curtii
Constitutionale. De asemenea, aceasta constituie si explicatia faptului ca in
jurisprudenta anterioara a Curtii Constitutionale cu privire la solutionarea
exceptiilor de neconstitutionalitate a prevederilor Decretului nr. 218/1960 si
ale Decretului nr. 712/1966 nu s-a facut aplicarea dispozitiilor art. 150 alin.
(1) din Constitutie. Daca la data adoptarii Constitutiei cele doua acte
normative ar fi fost considerate active, Curtea ar fi trebuit, in cadrul
controlului de constitutionalitate, sa constate ca ele nu mai sunt in vigoare,
intrucat, in mod evident, acestea contraveneau legii fundamentale.
De altfel, in sensul ca decretele in cauza nu mai sunt in vigoare, Curtea
Suprema de Justitie s-a pronuntat, dar cu alta motivare, prin Decizia nr. 447
din 14 decembrie 1993 a Sectiei comerciale, retinand in acelasi timp ca aceste
decrete contraveneau chiar si regimului constitutional existent la data
adoptarii lor (aspect care insa nu poate face obiectul controlului de
constitutionalitate efectuat prin prezenta decizie de Curtea Constitutionala).
In legatura cu sustinerea instantei judecatoresti care a ridicat din oficiu
exceptia de neconstitutionalitate, in sensul ca aceasta este admisibila,
intrucat textul criticat se refera la efecte "ce se produc dupa adoptarea
Constitutiei din 1991 ", Curtea observa ca de fapt instanta a aplicat un
text, si anume art. 26 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, care nu mai este in vigoare in urma
modificarilor si completarilor aduse acestei legi prin Legea nr. 138 din 24
iulie 1997. Conform acestui text prevederile alin. (1) si (2) ale art. 26,
referitoare la posibilitatea folosirii ca temei legal pentru rejudecarea
cauzelor civile si penale a deciziei definitive a Curtii Constitutionale prin
care se constata neconstitutionalitatea unei legi sau a unei ordonante, se aplica
numai raporturilor juridice stabilite dupa intrarea in vigoare a Constitutiei.
Fata de cele de mai sus Curtea retine ca, prin coroborarea alin. (1) al
art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, cu alin. (6) al aceluiasi articol,
exceptia privitoare la neconstitutionalitatea dispozitiilor art. III din
Decretul nr. 218/1960 urmeaza sa fie respinsa ca fiind inadmisibila.
Aceasta solutie nu exclude insa posibilitatea ca instanta judecatoreasca,
in cadrul competentei conferite de prevederile art. 6 alin. (2) si (3) din
Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia,
sa solutioneze actiunea cu care a fost investita, examinand modul in care s-a
constituit dreptul de proprietate al statului asupra bunurilor revendicate,
pentru a vedea daca erau indeplinite conditiile prevazute in dispozitiile
constitutionale si legale, in vigoare la data respectiva.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca fiind inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. III din Decretul nr. 218/1960 pentru modificarea Decretului
nr. 167/1958 privitor la prescriptia extinctiva, exceptie ridicata din oficiu
de Judecatoria sectorului 5 Bucuresti in Dosarul nr. 11.174/1997 al acestei
instante.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 14 octombrie 1999.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Maria Bratu