DECIZIE Nr.
1587 din 19 noiembrie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. (1 1) din Legea nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 65 din 28 ianuarie 2010
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Carmen-Cătălina Gliga - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 alin. (11)
din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie
ridicată de Leonora Criste în Dosarul nr. 326/833/2009 al
Judecătoriei Salonta.
La apelul nominal lipsesc părţile,
faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată,
preşedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public,
care pune concluzii de respingere a excepţiei de
neconstituţionalitate ca neîntemeiată, invocând jurisprudenţa
constantă a Curţii în această materie.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, reţine următoarele:
Prin Incheierea din 9 iulie 2009, pronunţată
în Dosarul nr. 326/833/2009, Judecătoria Salonta a sesizat Curtea
Constituţională pentru soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a art. 2 alin. (11) din Legea nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicată de
Leonora Criste.
In motivarea excepţiei de
neconstituţionalitate autorul consideră
că textul de lege criticat aduce grave prejudicii liberului acces la
justiţie, întrucât obligă părţile la plata unei taxe de
timbru în cazul litigiilor al căror obiect nu este evaluabil în bani.
Judecătoria Salonta apreciază excepţia ca fiind neîntemeiată.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1)
din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului
şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată,
textele de lege criticate fiind în deplină concordanţă cu
dispoziţiile constituţionale invocate.
Preşedinţii celor două Camere ale
Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat
punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la
prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art.
146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia
de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate
îl constituie prevederile art. 2 alin. (11) din Legea nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, cu modificările şi
completările ulterioare, text de lege care are următorul
conţinut: „(11) Dispoziţiile alin. (1) se aplică
în mod corespunzător şi cererilor privind declararea
nulităţii, anularea, rezoluţiunea sau rezilierea unui act
juridic patrimonial, precum şi cererilor privind constatarea
existenţei sau inexistenţei unui drept patrimonial; cererea privind
repunerea părţilor în situaţia anterioară este scutită
de taxă de timbru dacă este accesorie cererii privind declararea
nulităţii, anularea, rezoluţiunea sau rezilierea actului juridic
patrimonial."
In opinia autorului excepţiei de
neconstituţionalitate, prevederile legale criticate contravin
dispoziţiilor constituţionale cuprinse în art. 21 referitoare la
accesul liber la justiţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate,
Curtea reţine că, în cazul drepturilor patrimoniale şi al
actelor juridice patrimoniale, acţiunile în constatare sau cererile în
anulare, rezoluţiune sau reziliere au caracterul unei acţiuni în
realizarea dreptului, întrucât tind la readucerea în patrimoniul reclamantului
a unui bun evaluabil în bani. Or, apare ca fiind pe deplin justificată
soluţia adoptată de legiuitor în cuprinsul dispoziţiilor art. 2
alin. (11) din lege în materia timbrării unor astfel de
acţiuni cu o taxă calculată în funcţie de valoarea bunului,
tocmai în scopul instituirii unui tratament juridic identic cu cel aplicabil
acţiunilor sau cererilor evaluabile în bani, reglementat de prevederile
art. 2 alin. (1).
Aşa fiind, pentru acţiunile reglementate în
ipoteza normei juridice criticate, indiferent dacă se solicită sau
nu, distinct, repunerea părţilor în situaţia anterioară,
taxarea acţiunii se va face la valoarea bunului, în vreme ce taxa cu
valoare fixă urmează a fi datorată numai în cazul
acţiunilor care au ca obiect drepturi, respectiv acte juridice
nepatrimoniale.
Referitor la critica potrivit căreia
dispoziţiile art. 2 alin. (11) din Legea nr. 146/1997 contravin
prevederilor art. 21 din Constituţie, Curtea a reţinut, în bogata sa
jurisprudenţă în această materie (de exemplu, Decizia nr. 421
din 10 aprilie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 344 din 5 mai 2008, sau Decizia nr. 354 din 5 iulie 2005, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 771 din 24 august 2005), că
accesul liber la justiţie nu înseamnă gratuitate. Nicio
dispoziţie constituţională nu interzice stabilirea taxelor de
timbru în justiţie, fiind justificat ca persoanele care se adresează
autorităţilor judecătoreşti să contribuie la
acoperirea cheltuielilor prilejuite de realizarea actului de justiţie.
Regula este cea a timbrării acţiunilor în justiţie,
excepţiile fiind posibile numai în măsura în care sunt stabilite de
legiuitor. Cheltuielile ocazionate de realizarea actului de justiţie sunt
cheltuieli publice, la a căror acoperire, potrivit art. 56 din
Constituţie, cetăţenii sunt obligaţi să contribuie
prin impozite şi taxe, stabilite în condiţiile legii.
Atât obligaţia de plată a taxelor judiciare,
cât şi excepţiile stabilite de lege se aplică deopotrivă
tuturor cetăţenilor aflaţi în situaţii identice, precum
şi tuturor litigiilor de aceeaşi natură, neexistând
discriminări sau privilegii contrare prevederilor art. 16 alin. (1)
şi (2) din Constituţie.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 2 alin. (11) din Legea nr. 146/1997 privind
taxele judiciare de timbru, excepţie ridicată de Leonora Criste în
Dosarul nr. 326/833/2009 al Judecătoriei Salonta.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 19 noiembrie 2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu