DECIZIE Nr.
1516 din 17 noiembrie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 136 alin. (6) din Ordonanta
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 883 din 17 decembrie 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Carmen-Cătălina Gliga - procuror
Benke Karoly -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 136 alin. (6) din Ordonanţa
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, excepţie ridicată de
Bara Vidor în Dosarul nr. 2.983/96/2008 al Tribunalului Harghita - Secţia
civilă.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a excepţiei ridicate, invocând, în acest sens,
jurisprudenţa Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 5 mai 2009, pronunţată în Dosarul
nr. 2.983/96/2008, Tribunalul Harghita - Secţia civilă a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 136
alin. (6) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură
fiscală, excepţie ridicată de Bara Vidor într-o cauză având ca obiect o
acţiune în anularea unui act administrativ fiscal.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că textul criticat este
contrar art. 16 alin. (1) din Constituţie, deoarece instituie o derogare de la
dispoziţiile art. 142 din Legea nr. 85/2006, instituindu-se astfel un regim
discriminatoriu între diferite categorii de debitori - datorită procedurilor
diferite de executare silită de drept comun, respectiv de drept fiscal -,
precum şi un regim diferit creditorilor aceluiaşi debitor. Astfel, procedura de
executare silită a creanţei fiscale, fiind preluată de Agenţia Naţională de
Administrare Fiscală, este mai rapidă decât procedura de drept comun, astfel
încât se creează privilegii pentru creditorii de creanţe fiscale.
Tribunalul Harghita - Secţia civilă apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Avocatul Poporului apreciază
că prevederile legale criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 136 alin. (6) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 513 din 31 iulie 2007, cu modificările şi completările
ulterioare, care au următorul cuprins: „(6) In cazul în care, potrivit
legii, s-a dispus atragerea răspunderii membrilor organelor de conducere, în
conformitate cu dispoziţiile cap. IV din Legea nr. 85/2006 privind procedura
insolvenţei, şi pentru creanţe fiscale, prin derogare de la prevederile art.
142 din Legea nr. 85/2006, executarea silită se efectuează de organul de
executare în condiţiile prezentului cod."
Dispoziţiile constituţionale invocate în susţinerea
excepţiei sunt cele ale art. 16 privind egalitatea în drepturi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că s-a mai pronunţat asupra constituţionalităţii dispoziţiilor legale
criticate, prin raportare la dispoziţiile art. 16 din Legea fundamentală, de
exemplu, prin Decizia nr. 942 din 23 septembrie 2008, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 716 din 22 octombrie 2008. In considerentele
acelei decizii, Curtea a statuat că legiuitorul poate reglementa regimuri
derogatorii de la dreptul comun prin stabilirea unor norme de procedură
speciale, determinate de anumite situaţii speciale. In cazul de faţă, situaţia
specială este dată de faptul că obiectul executării silite îl constituie
încasarea creanţelor fiscale ce constituie surse ale bugetului de stat,
interesul general ocrotit impunând adoptarea unor reguli care să asigure
protejarea eficientă a creanţelor statului şi recuperarea lor cu prioritate. Nu
se aduce astfel atingere principiului egalităţii, cu privire la care Curtea
Constituţională a statuat în mod constant în jurisprudenţa sa că nu este
sinonim cu uniformitatea, astfel încât, dacă la situaţii juridice egale se
impune un tratament juridic egal, la situaţii diferite tratamentul aplicabil nu
poate fi decât diferit.
Intrucât nu au intervenit elemente noi care să justifice
schimbarea jurisprudenţei, considerentele şi soluţia deciziei menţionate îşi
păstrează valabilitatea şi în cauza de faţă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin.
(1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiată excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 136 alin. (6) din Ordonanţa
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, excepţie ridicată de
Bara Vidor în Dosarul nr. 2.983/96/2008 al Tribunalului Harghita - Secţia
civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 17 noiembrie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Benke Karoly