DECIZIE Nr.
1495 din 10 noiembrie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 86 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale statului
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 42 din 19 ianuarie 2010
Acsinte Gaspar -
preşedinte
Nicolae Cochinescu
-judecător
Aspazia Cojocaru
-judecător
Petre
Lăzăroiu -judecător
Puskas Valentin Zoltan
-judecător
Tudorel Toader
-judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu -
procuror
Mihaela Senia Costinescu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 86 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active
ale statului, excepţie ridicată de Asociaţia Salariaţilor
şi Membrilor Conducerii Stipo din Dorohoi în Dosarul nr. 8.221/299/2009 al
Judecătoriei Sectorului 1 Bucureşti.
La apelul nominal lipsesc părţile,
faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată,
preşedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public,
care pune concluzii de respingere a excepţiei de
neconstituţionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, reţine următoarele: Prin Incheierea din 11 iunie 2009,
pronunţată în Dosarul nr. 8.221/299/2009, Judecătoria
Sectorului 1 Bucureşti a sesizat Curtea Constituţională cu
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 86 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 51/1998 privind
valorificarea unor active ale statului, excepţie ridicată de
Asociaţia Salariaţilor şi Membrilor Conducerii Stipo din
Dorohoi.
In motivarea excepţiei de
neconstituţionalitate autorul susţine,
în esenţă, că dispoziţiile de lege criticate contravin
prevederilor constituţionale ale art. 44 alin. (1) şi (2), întrucât
nesocotesc principiul ocrotirii egale a proprietăţii şi creează
un tratament diferenţiat între titularii dreptului de proprietate, prin
scutirea instituţiilor statului de la obligaţia de a oferi
garanţiile cerute prin art. 7231 alin. 3 din Codul de
procedură civilă.
Judecătoria Sectorului 1 Bucureşti consideră că excepţia de neconstituţionalitate
este neîntemeiată.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1)
din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului
şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul consideră
neîntemeiată excepţia de neconstituţionalitate, invocând
jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie.
Avocatul Poporului apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată,
textele de lege criticate fiind în deplină concordanţă cu
dispoziţiile constituţionale invocate.
Preşedinţii celor două Camere ale
Parlamentului nu au comunicat punctele lor de
vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale
criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr.
47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art.
146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate,
Curtea constată că art. 86 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 51/1998 a mai fost supus controlului de constituţionalitate
în raport cu aceleaşi critici şi aceleaşi dispoziţii
constituţionale. Prin Decizia nr. 1.137 din 4 decembrie 2007,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 31 din 15
ianuarie 2008, Curtea, invocând dispoziţiile art. 139 alin. (1) din
Constituţie, a arătat că „este atributul exclusiv al legiuitorului
să prevadă inclusiv scutirea instituţiilor publice implicate în
procesul de privatizare de la plata taxelor de timbru şi a celorlalte
taxe, având în vedere interesul general pe care-l prezintă aceste
instituţii publice. In plus, această scutire îşi are
justificarea în strânsa legătură cu bugetul de stat (alimentat,
printre altele, şi prin încasarea taxelor judiciare) a acţiunilor în
justiţie promovate de acestea în interes public".
Intrucât nu au apărut împrejurări noi care
să determine schimbarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale
în această materie, soluţia adoptată în precedent, precum
şi considerentele pe care aceasta se întemeiază îşi menţin
valabilitatea şi în cauza de fată.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 86 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale statului, excepţie
ridicată de Asociaţia Salariaţilor şi Membrilor Conducerii
Stipo din Dorohoi în Dosarul nr. 8.221/299/2009 al Judecătoriei Sectorului
1 Bucureşti.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 10 noiembrie 2009.
PREŞEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu