Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 149 din  8 mai 2001

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. (1) lit. d^1) si ale art. 43^1 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, dispozitii introduse prin art. I pct. 2 si 17 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 87/2000

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 456 din 10 august 2001


SmartCity3


    Lucian Mihai           - presedinte
    Costica Bulai          - judecator
    Constantin Doldur      - judecator
    Kozsokar Gabor         - judecator
    Ioan Muraru            - judecator
    Nicolae Popa           - judecator
    Lucian Stangu          - judecator
    Florin Bucur Vasilescu - judecator
    Romul Petru Vonica     - judecator
    Gabriela Ghita         - procuror
    Claudia Miu            - magistrat-asistent sef

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. (1) lit. d^1) si ale art. 43^1 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, modificata, exceptie ridicata de Bettinio Diamant in Dosarul nr. 4.643/2000 al Judecatoriei Medias, judetul Sibiu.
    Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 24 aprilie 2001 si au fost consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea la data de 8 mai 2001.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 8 noiembrie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 4.643/2000, Judecatoria Medias, judetul Sibiu, a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. (1) lit. d^1) si ale art. 43^1 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 87/2000, exceptie ridicata de Bettinio Diamant.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine, in esenta, ca dispozitiile legale mentionate sunt contrare prevederilor constitutionale cuprinse in art. 1, intrucat acest text "arata ca dreptatea reprezinta o valoare garantata de stat, ori nu este drept ca pensia, reprezentand sume puse deoparte pentru asigurarea batranetilor, sa fie partial confiscata prin impozitare". Se arata, de asemenea, ca textele legale criticate contravin si dispozitiilor cuprinse in art. 41 alin. (1) referitoare la protectia proprietatii private, deoarece "pensia reprezinta sume de bani proprietate privata", precum si prevederilor art. 15 alin. (2) din Constitutie, privind neretroactivitatea legii civile, deoarece, la data stabilirii sale (1997), pensia nu era impozabila, "si acesta este un drept castigat, anume acela de a nu se impozita pensia".
    Exprimandu-si opinia asupra exceptiei, instanta de judecata considera ca exceptia este neintemeiata, deoarece "sumele platite cu titlu de contributie la fondul de asigurari pentru plata pensiilor nu constituie sume proprietatea persoanei pentru care s-a calculat si virat contributia individuala. Ele reprezinta surse de venit la bugetul asigurarilor sociale de stat si, prin urmare, se distribuie in functie de legea bugetului asigurarilor sociale de stat". Totodata, se considera ca nu se incalca nici prevederile art. 15 alin. (2) din Constitutie, deoarece prin dispozitiile legale criticate "s-a instituit sistemul impozitarii pensiilor pentru viitor si nicidecum pentru perioade retroactive".
    In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia este neintemeiata, intrucat dreptul la pensie, prevazut la art. 43 alin. (2) din Constitutie, constituie o forma de asistenta sociala, iar nu un drept de proprietate. Pe de alta parte, nu poate fi retinuta nici incalcarea art. 15 alin. (2) din Constitutie, intrucat textele de lege criticate nu contin nici o dispozitie cu aplicare retroactiva.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 4 alin. (1) lit. d^1) si ale art. 43^1 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 419 din 31 august 1999), dispozitii introduse prin art. I pct. 2 si 17 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 87 din 29 iunie 2000 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe profit (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 302 din 3 iulie 2000), care au urmatorul cuprins:
    Art. 4 alin. (1) lit. d^1)
    "Categoriile de venituri care se supun impozitului pe venit sunt: [...]
    d^1) venituri din pensii, pentru suma ce depaseste 2.000.000 lei pe luna.";
    Art. 43^1
    "(1) Este impozabila totalitatea veniturilor nete, incasate cu titlu de pensie de catre contribuabili, platite atat din fonduri constituite prin contributii obligatorii la un sistem de asigurare sociala, cat si cele primite cu titlu de pensie finantata de la bugetul de stat, potrivit legii, pentru partea care depaseste suma de 2.000.000 lei pe luna.
    (2) Venitul net din pensie reprezinta diferenta dintre venitul brut din pensie si contributia pentru asigurarile sociale de sanatate.
    (3) Venitul brut din pensie reprezinta sumele platite cu titlu de pensii de asigurari sociale de stat si, dupa caz, pensii platite din bugetul de stat, pensii suplimentare inclusiv majorarea acordata pentru asigurari sociale de sanatate.
    (4) Venitul impozabil lunar din pensii se determina prin deducerea din suma veniturilor nete din pensii calculate potrivit alin. (2) a unei sume fixe neimpozabile lunare de 2.000.000 lei."
    Textele constitutionale, a caror incalcare este invocata, sunt art. 1, art. 15 alin. (2) si art. 41 alin. (1), prevederi care au urmatorul continut:
    Art. 1
    "(1) Romania este stat national, suveran si independent, unitar si indivizibil.
    (2) Forma de guvernamant a statului roman este republica.
    (3) Romania este stat de drept, democratic si social, in care demnitatea omului, drepturile si libertatile cetatenilor, libera dezvoltare a personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezinta valori supreme si sunt garantate.";
    Art. 15 alin. (2)
    "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai favorabile.";
    Art. 41 alin. (1)
    "Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege."
    In opinia autorului exceptiei dispozitiile legale criticate incalca prevederile art. 1 din Constitutie, referitoare la garantarea de catre stat a "dreptatii", ca valoare suprema, deoarece impozitarea pensiilor constituie o masura nedreapta, "o confiscare partiala" a sumelor economisite "pentru asigurarea batranetilor".
    Analizand aceasta prima critica de neconstitutionalitate, Curtea constata ca in realitate autorul exceptiei invoca incalcarea, prin textele de lege criticate, numai a alin. (3) al art. 1 din Legea fundamentala, text referitor la garantarea valorilor supreme, valori printre care se afla si "dreptatea", omitand, pe de alta parte, faptul ca acest text constitutional consacra, de asemenea, principiul statului social, care presupune, printre altele, ideea de solidaritate intre membrii societatii. In acest context, Curtea retine, de asemenea, ca, potrivit art. 138 alin. (1) din Constitutie, "Impozitele, taxele si orice alte venituri ale bugetului de stat si ale bugetului asigurarilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege" si, prin urmare, sumele retinute din salarii cu titlu de contributie la fondul asigurarilor sociale nu raman in proprietatea contribuabililor, ci se redistribuie, potrivit legii, persoanelor indreptatite, sub forma de pensii sau ajutoare sociale. Aceasta optiune a legiuitorului isi gaseste reazemul constitutional in dispozitiile textului din Legea fundamentala care proclama statul roman ca "stat social", cu toate obligatiile care revin acestuia privind asigurarea unui trai decent pentru toate categoriile sociale. Asadar, impozitarea pensiilor pentru partea care depaseste suma de 2.000.000 lei pe luna, masura dispusa prin prevederile art. 4 alin. (1) lit. d^1) din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999, introduse prin art. I pct. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 87/2000, nu poate fi considerata o "confiscare partiala" a pensiei stabilite in anul 1997 in beneficiul autorului exceptiei ori o incalcare a dreptatii, valoare suprema, garantata, de asemenea, prin art. 1 alin. (3) din Constitutie, astfel cum se sustine in motivarea exceptiei de neconstitutionalitate. Dimpotriva, se constata ca aceasta impozitare constituie o masura sociala prin care se majoreaza bugetul public national, care, potrivit art. 137 alin. (1) din Constitutie, cuprinde, printre altele, si bugetul asigurarilor sociale de stat si, prin urmare, creeaza posibilitatile bugetare pentru majorarea corespunzatoare a pensiilor, precum si pentru asigurarea unui minim nivel de trai decent pentru toti cetatenii tarii.
    Curtea retine, de asemenea, ca dispozitiile art. 4 alin. (1) lit. d^1) si ale art. 43^1 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999, introduse prin art. I pct. 2 si, respectiv, pct. 17 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 87/2000, nu contravin nici prevederilor art. 15 alin. (2) din Constitutie, referitoare la neretroactivitatea legii civile, deoarece, potrivit art. II alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 87/2000, "Dispozitiile art. 43^1 si 43^2 se aplica veniturilor din pensii cuvenite incepand cu data de 1 iulie 2000", iar nu anterior adoptarii ordonantei.
    In sfarsit, Curtea constata ca textele de lege criticate nu contravin nici prevederilor art. 41 alin. (1) din Constitutie, deoarece prin impozitarea unor categorii de venituri, in speta pensii peste un anumit cuantum, nu se aduce atingere dreptului de proprietate privata, drept garantat prin acest text constitutional. De altfel, Curtea observa ca insasi proprietatea este supusa impozitarii. Totodata, se retine ca una dintre indatoririle fundamentale ale cetatenilor, prevazuta la art. 53 alin. (1) din Constitutie, este "[...] sa contribuie, prin impozite si prin taxe, la cheltuielile publice".

    Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. (1) lit. d^1) si ale art. 43^1 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999, dispozitii introduse prin art. I pct. 2 si 17 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 87/2000, exceptie ridicata de Bettinio Diamant in Dosarul nr. 4.643/2000 al Judecatoriei Medias, judetul Sibiu.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 8 mai 2001.

            PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
                       LUCIAN MIHAI

                              Magistrat asistent sef,
                              Claudia Miu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 149/2001

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 149 din 2001
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 149/2001
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu