DECIZIE Nr.
1484 din 10 noiembrie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 si art. 11 alin. (1) si (2) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar
si deconspirarea Securitatii
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 797 din 23 noiembrie 2009
Acsinte Gaspar - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent-şef
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 şi art. 11 alin. (1) şi (2) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar
şi deconspirarea Securităţii, excepţie ridicată de Ion Garafa în Dosarul nr.
45.297/3/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios
administrativ şi fiscal.
La apelul nominal răspunde consilierul juridic Mihai
Alexandru Ionescu (cu delegaţie depusă la dosar), pentru partea Consiliul
Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii. Lipseşte autorul excepţiei,
faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă
cuvântul reprezentantului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor
Securităţii, care, având în vedere jurisprudenţa în materie a Curţii
Constituţionale, solicită respingerea, ca neîntemeiată, a excepţiei de
neconstituţionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 20 mai 2009, pronunţată în Dosarul
nr. 45.297/3/2008, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a IX-a contencios
administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 şi art. 11 alin. (1) şi (2) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar
şi deconspirarea Securităţii.
Excepţia a fost ridicată de pârâtul Ion Garafa într-o
cauză de contencios administrativ în contradictoriu cu reclamantul Consiliul
Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul excepţiei susţine că dispoziţiile de lege criticate contravin
prevederilor constituţionale ale art. 1 alin. (4), art. 11, art. 16, art. 20 şi
art. 21 alin. (3). Astfel, arată că aceste texte de lege „instituie un
tratament discriminatoriu între diferitele categorii de justiţiabili", în
sensul că „sentinţa pronunţată de Curtea de Apel Bucureşti este supusă numai
căii de atac a recursului".
Instanţa de judecată apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că textul de lege criticat este constituţional.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile
părţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 3 şi art. 11 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi
deconspirarea Securităţii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 182 din 10 martie 2008, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 293/2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 800 din
28 noiembrie 2008.
Aceste texte de lege au următorul cuprins:
- Art. 3: „Pentru a asigura dreptul de acces la
informaţii de interes public, orice cetăţean român, cu domiciliul în ţară sau
în străinătate, precum şi presa scrisă şi audiovizuală, partidele politice,
organizaţiile neguvernamentale legal constituite, autorităţile şi
instituţiile publice au dreptul de a fi informate, la cerere, în legătură cu
calitatea de lucrător al Securităţii sau de colaborator al acesteia, în sensul
prezentei ordonanţe de urgenţă, a candidaţilor la alegerile prezidenţiale,
generale, locale şi pentru Parlamentul European, precum şi a persoanelor care
ocupă următoarele demnităţi sau funcţii:
a) Preşedintele României;
b) deputat sau senator în Parlamentul României,
membru în Parlamentul European;
c)membru al Guvernului, secretar de stat,
subsecretar de stat, secretar general, secretar general adjunct din Guvern şi
din ministere, director în minister şi asimilaţi ai acestor funcţii, Comisar
European;
d)secretarii generali şi secretarii generali
adjuncţi ai Camerelor Parlamentului, directorii departamentelor celor două
Camere, consilierii prezidenţiali şi de stat;
e)prefecţii, subprefecţii, secretarii generali ai
consiliilor judeţene, secretarul general al Consiliului General al Municipiului
Bucureşti;
f)directori în prefectură, conducătorii serviciilor
publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale
administraţiei publice centrale, organizate la nivel local;
g) primarii, viceprimarii, consilierii judeţeni,
consilierii în Consiliul General al Municipiului Bucureşti, consilierii locali;
h) directorul şi adjuncţii acestuia în cadrul
Serviciului Român de Informaţii, Serviciului de Informaţii Externe, Serviciului
de Protecţie şi Pază şi Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, precum şi
şeful şi adjunctul acestuia în cadrul structurilor judeţene ale Serviciului
Român de Informaţii şi ale Serviciului de Telecomunicaţii Speciale;
h1) candidaţii pentru Consiliul Naţional
pentru Studierea Arhivelor Securităţii;
i) personalul diplomatic şi consular;
j) Avocatul Poporului şi adjuncţii acestuia;
k) membrii în Consiliul Naţional al Audiovizualului;
l) judecătorii şi magistraţi i-a si stenţi de la
Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi de la Curtea Constituţională, procurorii
de la Parchetul de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, inclusiv cei
din cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie şi ai Direcţiei de Investigare a
Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, judecătorii, procurorii
şi prim-grefierii de la instanţele şi parchetele civile şi militare;
m) personalul cu funcţii de conducere, cu excepţia
celui prevăzut la lit. c), din Ministerul Internelor şi Reformei
Administrative, precum şi ceilalţi ofiţeri şi subofiţeri/agenţi din Ministerul
Internelor şi Reformei Administrative;
n) preşedintele, vicepreşedinţii şi consilierii de
conturi din cadrul Curţii de Conturi; persoanele cu funcţii de conducere, la
nivel naţional şi judeţean, în Garda Financiară şi în organele vamale;
o) preşedintele şi preşedintele de secţie la
Consiliul Legislativ, membrii Consiliului Legislativ, ai Consiliului Naţional
de Integritate, preşedintele şi vicepreşedintele Agenţiei Naţionale de
Integritate, persoanele cu funcţii de conducere din Autoritatea pentru
Valorificarea Activelor Statului şi din Agenţia Naţională a Funcţionarilor
Publici, preşedinţii şi membrii Consiliului Concurenţei, ai Comisiei Naţionale
a Valorilor Mobiliare, ai Institutului Naţional de Statistică şi ai Agenţiei
Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară;
p) membru în consiliile de administraţie ale
societăţilor publice de radio şi de televiziune, acţionar, administrator,
director, redactor-şef redactor în serviciile publice ori private de
televiziune, radio sau presa scrisă, analiştii politici şi asimilaţii acestora;
q) guvernatorul Băncii Naţionale a României,
preşedinte, vicepreşedinte de bancă şi membrii consiliului de administraţie din
sectorul bancar;
r) membru, membru corespondent, membru de onoare sau
secretar general al Academiei Române ori, după caz, secretar al academiilor de
ramură;
s) rectorul, prorectorul, secretarul ştiinţific al
senatului universitar, decanul, prodecanul, secretarul ştiinţific de facultate
şi şefii de catedră din instituţiile de învăţământ superior de stat şi private;
ş) inspector general sau adjunct, inspector de
specialitate al inspectoratului şcolar judeţean, director de liceu ori de grup
şcolar, precum şi director în instituţiile de cultură, la nivel naţional,
judeţean, municipal şi local;
t) preşedinte, vicepreşedinte, secretar general şi
ceilalţi membri ai organelor de conducere statutare ale partidelor politice, la
nivel naţional, judeţean şi local, sau ai unei organizaţii neguvernamentale şi
asimilaţii acestor funcţii;
ţ) personalul militar şi civil cu funcţii de
conducere, cu excepţia celui prevăzut la lit. c), din Ministerul Apărării şi
din statele majore ale categoriilor de forţe ale armatei, conform
nomenclatoarelor de funcţii, precum şi comandanţii de unităţi sau echivalente;
u) ierarhii şi şefii cultelor religioase recunoscute
de lege, până la nivel de preot inclusiv, precum şi asimilaţii lor de la
parohiile din ţară şi din străinătate, la cererea reprezentanţilor cultului
religios de care aceştia aparţin;
v) preşedinte, vicepreşedinte şi secretar general de
organizaţii patronale şi sindicale reprezentative la nivel naţional şi
asimilaţii acestor funcţii, precum şi ceilalţi membri ai conducerilor executive
respective;
w) director al direcţiei de poştă şi
telecomunicaţii, şefi de serviciu de poştă şi de telecomunicaţii, şefi de
centrală telefonică;
x) persoanele cu funcţie de conducere din direcţiile
sanitare judeţene, din direcţiile judeţene de sănătate publică şi a
municipiului Bucureşti, din Colegiul Medicilor din România, din casele de
asigurări de sănătate, directorii de spitale, precum şi medicii psihiatri,
anatomo-patologi şi legişti;
y) persoanele cu funcţii de conducere, inclusiv
membru al consiliului de administraţie în regii autonome, companii şi societăţi
naţionale, societăţi comerciale având ca obiect activităţi de interes public
sau strategic, precum şi membrii conducerii fundaţiilor, asociaţiilor şi
filialelor care activează pe teritoriul României, inclusiv fondatorii acestora;
z) persoanele care deţin titlul de luptător pentru
victoria Revoluţiei din decembrie1989.";
- Art. 11 alin. (1) şi (2): „(1) Acţiunea în
constatarea calităţii de lucrător al Securităţii sau de colaborator al acesteia
se introduce la Secţia de contencios administrativ şi fiscal a Curţii de Apel
Bucureşti, fiind scutită de taxa de timbru.
(2) Hotărârea Curţii de Apel Bucureşti poate fi
atacată cu recurs, în condiţiile legii."
In susţinerea neconstituţionalităţii acestor dispoziţii
legale, autorul excepţiei invocă încălcarea prevederilor constituţionale ale
art. 1 alin. (4), art. 11, art. 16, art. 20 şi art. 21 alin. (3).
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
reţine că, în condiţiile în care acţiunea în constatarea calităţii de lucrător
al Securităţii este introdusă la o instanţă de judecată, a cărei hotărâre poate
fi atacată cu recurs, potrivit art. 11 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 24/2008, dispoziţiile de lege criticate nu sunt de natură a încălca dreptul
la un proces echitabil şi la soluţionarea cauzelor într-un termen rezonabil, ci
constituie o garanţie a aplicării principiului prevăzut de art. 21 alin. (3)
din Constituţie.
Faptul că, în baza art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2008, constatarea calităţii de colaborator presupune o
anumită procedură pentru persoanele care deţin anumite funcţii sau demnităţi nu
este de natură să conducă la concluzia că se încalcă art. 16 din Constituţie,
având în vedere situaţia diferită în care se află aceste persoane, situaţie ce
a determinat o reglementare diferită.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 3 şi art. 11 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea
Securităţii, excepţie ridicată de Ion Garafa în Dosarul nr. 45.297/3/2008 al
Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 10 noiembrie
2009.
PREŞEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent-şef,
Doina Suliman