DECIZIE Nr.
1436 din 5 noiembrie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 din Legea nr. 85/2006 privind
procedura insolventei
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 879 din 16 decembrie 2009
Tudorel Toader - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Carmen-Cătălina Gliga - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7 din Legea nr. 85/2006 privind
procedura insolvenţei, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Tinmar
Ind" - S.A. din Bucureşti în Dosarul nr. 270/95/2005 al Curţii de Apel
Craiova - Secţia comercială şi de contencios administrativ.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, invocând în acest sens
jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 5 martie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 270/95/2005, Curtea de Apel Craiova - Secţia comercială şi de
contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7 din Legea nr. 85/2006 privind
procedura insolvenţei, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Tinmar
Ind" - S.A. din Bucureşti într-o cauză având ca obiect soluţionarea unei
acţiuni întemeiate pe Legea nr. 85/2006.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că dispoziţiile de lege
criticate sunt neconstituţionale, deoarece instituie obligativitatea publicării
tuturor actelor procedurale prin intermediul Buletinului insolvenţei, privând
în acest fel părţile de cunoaşterea efectivă a existenţei unui proces în care
sunt implicate.
Curtea de Apel Craiova - Secţia comercială şi de
contencios administrativ şi-a exprimat opinia în
sensul că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat Curţii Constituţionale punctele
lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie art. 7 din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 359 din 21 aprilie
2006, cu modificările şi completările ulterioare, cu următorul cuprins: „(1)
Citarea părţilor, precum şi comunicarea oricăror acte de procedură, a
convocărilor şi notificărilor se efectuează prin Buletinul procedurilor de
insolventă. Comunicarea citaţiilor, a convocărilor şi notificărilor faţă de
participanţii la proces, al căror sediu, domiciliu sau reşedinţă se află în
străinătate, este supusă dispoziţiilor Codului de procedură civilă, cu
modificările şi completările ulterioare. Buletinul procedurilor de insolventă
va fi realizat şi în formă electronică.
(11) Pentru susţinerea cheltuielilor de
editare şi difuzare a Buletinului procedurilor de insolventă, fondul prevăzut
la art. 17 din Hotărârea Guvernului nr. 460/2005 privind conţinutul, etapele,
condiţiile de finanţare, publicare şi distribuire a Buletinului procedurilor de
insolventă, cu modificările şi completările ulterioare, se majorează,
reprezentând o cotă de 10% aplicată la taxele percepute de oficiile registrului
comerţului de pe lângă tribunale pentru operaţiunile de înregistrare.
(2) In procedurile contencioase reglementate de
prezenta lege vor fi citate în calitate de părţi numai persoanele ale căror
drepturi sau interese sunt supuse spre soluţionare judecătorului-sindic, în
condiţii de contradictorialitate. In toate celelalte cazuri se aplică
dispoziţiile din Codul de procedură civilă referitoare la procedura
necontencioasă, în măsura în care nu contravin unor dispoziţii exprese
prevăzute de prezenta lege.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) se
vor realiza, conform Codului de procedură civilă, comunicarea actelor de
procedură anterioare deschiderii procedurii şi notificarea deschiderii
procedurii. Pentru creditorii care nu au putut fi identificaţi în lista
prevăzută la art. 28 alin. (1) lit. c), procedura notificării prevăzute la art.
61 va fi considerată îndeplinită dacă a fost efectuată prin Buletinul
procedurilor de insolventă.
(31) Prin excepţie de la prevederile
alin. (1), prima comunicare a actelor de procedură către persoanele împotriva
cărora se introduce o acţiune, în temeiul dispoziţiilor prezentei legi,
ulterior deschiderii procedurii insolvenţei se va realiza conform Codului de
procedură civilă.
(4) In cazul în care debitorul este o societate
tranzacţionată pe o piaţă reglementată, judecătorul-sindic va comunica Comisiei
Naţionale a Valorilor Mobiliare hotărârea de deschidere a procedurii.
(5) Formatul şi conţinutul-cadru ale actelor care
se publică în Buletinul procedurilor de insolventă şi ale dovezii privind
îndeplinirea procedurii de citare, convocare, notificare şi comunicare se
stabilesc prin ordin al ministrului justiţiei şi sunt utilizate în mod
obligatoriu de toţi participanţii la procedură.
(6) Notificările, cu excepţia cazului în care
sarcina notificării aparţine altor organe care aplică procedura, şi convocările
prevăzute de prezenta lege cad în sarcina administratorului judiciar sau a
lichidatorului, după caz.
(7)Creditorii care au înregistrat cereri de admitere
a creanţelor sunt prezumaţi că au în cunoştinţă termenele prevăzute la art. 62
ori la art. 107, 108 sau 109, după caz, şi nu vor mai fi citaţi.
(8)In vederea publicării citaţiilor, convocărilor şi
notificărilor actelor de procedură efectuate de instanţele judecătoreşti, după
deschiderea procedurii prevăzute de prezenta lege, se editează Buletinul
procedurilor de insolventă, publicaţie editată de Oficiul Naţional al
Registrului Comerţului.
(9)Publicarea actelor de procedură sau, după caz, a
hotărârilor judecătoreşti în Buletinul procedurilor de insolventă înlocuieşte,
de la data publicării acestora, citarea, convocarea şi notificarea actelor de
procedură efectuate individual faţă de participanţii la proces, acestea fiind prezumate
a fi îndeplinite la data publicării."
Autorul excepţiei de neconstituţionalitate susţine că
prevederile de lege criticate încalcă dispoziţiile constituţionale cuprinse în
art. 16 privind egalitatea în faţa legii, art. 20 referitoare la tratatele internaţionale
privind drepturile omului, art. 21 privind accesul liber la justiţie, art. 24
privind dreptul la apărare, art. 44 referitoare la dreptul de proprietate, art.
53 privind restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi şi
art. 124 privind înfăptuirea justiţiei. De asemenea, susţine că se încalcă şi
prevederile art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
reţine următoarele:
Prin Decizia nr. 1.137 din 4 decembrie 2007, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 31 din 16 ianuarie 2008, Curtea
a statuat că faptul că, ulterior deschiderii procedurii insolvenţei, persoanele
notificate vor fi citate şi li se vor comunica actele de procedură prin
intermediul Buletinului procedurilor de insolventă nu poate fi privit ca
aducând atingere dreptului la apărare. Prin aceeaşi decizie, Curtea a admis
excepţia de neconstituţionalitate şi a constatat că dispoziţiile art. 7 sunt
contrare prevederilor art. 24 şi art. 53 din Constituţie, în măsura în care se
interpretează că prima comunicare a actelor de procedură către persoanele
împotriva cărora se promovează o acţiune în temeiul dispoziţiilor Legii nr.
85/2006, ulterior deschiderii procedurii insolvenţei, se realizează numai prin
Buletinul procedurilor de insolventă, iar nu şi potrivit dispoziţiilor Codului
de procedură civilă.
In cauza de faţă autorul excepţiei critică însă
prevederile art. 7 din Legea nr. 85/2006 şi din prisma obligaţiei pe care
acestea o instituie pentru persoanele ce participă la procedura insolvenţei de
a plăti o anumită sumă de bani în vederea obţinerii Buletinului procedurilor de
insolventă, fapt ce pune în discuţie restrângerea mai multor drepturi
fundamentale. Referitor la aceasta, prin Decizia nr. 367 din 17 martie 2009,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 260 din 21 aprilie
2009, Curtea a statuat că accesul liber la justiţie şi exercitarea dreptului de
apărare nu sunt drepturi absolute, legiuitorul putând să prevadă anumite
condiţionări în vederea unei bune administrări a justiţiei, condiţionări ce pot
îmbrăca şi forma unor obligaţii de ordin financiar. In mod evident, aceste
condiţionări trebuie să îşi găsească o justificare rezonabilă şi proporţională
cu obiectivul propus şi să nu ducă la imposibilitatea efectivă de exercitare a
drepturilor fundamentale mai sus menţionate.
Or, Curtea a reţinut că citarea şi comunicarea actelor
prin intermediul Buletinului procedurilor de insolvenţă îşi găsesc justificarea
în însuşi specificul acestei proceduri şi au drept scop asigurarea desfăşurării
cu celeritate a acesteia. Obligaţiile corelative ce decurg pentru părţi în
acest caz nu pot fi privite ca aducând o restrângere a dreptului de proprietate
ori a dreptului la apărare, atât timp cât părţile au posibilitatea, pe de o
parte, să participe la termenele fixate de judecătorul-sindic şi să consulte
dosarul în vederea cunoaşterii tuturor actelor de procedură depuse la acesta,
iar, pe de altă parte, au posibilitatea de a solicita în cadrul cheltuielilor
de judecată toate sumele avansate în vederea realizării drepturilor lor pe
calea acestei proceduri, invocând în acest sens dispoziţiile Codului de
procedură civilă privind cheltuielile de judecată, aplicabile în temeiul art.
149 din Legea nr. 85/2006.
Pe cale de consecinţă, Curtea a constatat că nu poate
fi reţinută nici susţinerea potrivit căreia textele de lege criticate ar crea o
discriminare pe criteriul averii.
Intrucât nu au intervenit elemente noi, de natură să
determine schimbarea jurisprudenţei Curţii, atât soluţia pronunţată de Curte
prin decizia menţionată, cât şi considerentele care au fundamentat-o sunt
valabile şi în prezenta cauză.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 7 din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei,
excepţie ridicată de Societatea Comercială „Tinmar Ind" - S.A. din
Bucureşti în Dosarul nr. 270/95/2005 al Curţii de Apel Craiova - Secţia
comercială şi de contencios administrativ.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 5 noiembrie
2009.
PREŞEDINTE,
prof. univ. dr. TUDOREL TOADER
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean