DECIZIE Nr.
1434 din 4 noiembrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 81 din Legea nr. 146/1997 privind
taxele judiciare de timbru
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 12 din 6 ianuarie 2011
Augustin Zegrean - preşedinte
Aspazia Cojocaru
-judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Mircea Ştefan Minea -judecător
Iulia Antoanella Motoc -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Benke Karoly -
magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Antonia Constantin.
Pe rol se află soluţionarea
excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 81 din Legea nr. 146/1997 privind
taxele judiciare de timbru, excepţie ridicată de Avram Alexandru în Dosarul nr.
1.207/302/2010 al Judecătoriei Sectorului 5 Bucureşti.
La apelul nominal răspunde,
pentru autorul excepţiei, avocat cu delegaţie la dosar, procedura de citare
fiind legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă
cuvântul reprezentantului autorului excepţiei, care solicită respingerea ca
devenită inadmisibilă a excepţiei de neconstituţionalitate, întrucât textul
legal criticat a fost declarat ca fiind neconstituţional prin Decizia Curţii
Constituţionale nr. 1.202 din 5 octombrie 2010.
Reprezentantul Ministerului Public apreciază că
excepţia a devenit inadmisibilă, urmare a Deciziei Curţii Constituţionale nr.
1.202 din 5 octombrie 2010, prin care textul legal criticat a fost declarat
neconstituţional.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 8 martie
2010, pronunţată în Dosarul nr. 1.207/302/2010, Judecătoria Sectorului 5
Bucureşti a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate
a dispoziţiilor art. 81 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicată de Avram Alexandru într-o cauză având ca obiect
soluţionarea unei cereri de reexaminare a taxei judiciare de timbru.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că prevederile legale criticate încalcă egalitatea în
drepturi, accesul liber la justiţie, dreptul de moştenire, precum şi
dispoziţiile constituţionale referitoare la aşezarea justă a sarcinilor fiscale
şi restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi. In esenţă,
motivarea autorului excepţiei se bazează pe faptul că, în situaţia în care nu
s-a plătit taxa de timbru pentru efectuarea procedurii succesorale notariale,
valoarea taxei judiciare de timbru datorată pentru eliberarea de către
instanţele judecătoreşti de copii de pe hotărârile judecătoreşti, cu menţiunea
că sunt definitive şi irevocabile, este una excesivă din moment ce o atare
cerere se taxează la nivelurile prevăzute în art. 3 lit. c) din Legea nr.
146/1997.
Judecătoria Sectorului 5 Bucureşti apreciază că excepţia de neconstituţionalitate ridicată este
întemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernul şi Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, notele
scrise depuse, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze prezenta excepţie.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 81 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, astfel cum au fost modificate prin Legea
nr. 276/2009 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 212/2008
pentru modificarea şi completarea Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare
de timbru, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 482 din 13 iulie 2009, şi care au
următorul cuprins:
- Art. 81: „(1) Cererile
pentru eliberarea de către instanţele judecătoreşti de copii de pe hotărârile
judecătoreşti, cu menţiunea că sunt definitive şi irevocabile, prin care se
stabilesc calitatea de moştenitor, masa succesorală, cotele şi bunurile ce
revin fiecărui moştenitor, dacă nu s-a plătit taxa de timbru pentru efectuarea
procedurii succesorale notariale, se taxează potrivit dispoziţiilor art. 3 lit.
c).
(2) După plata taxelor succesorale, eliberarea de
noi copii de pe hotărârile judecătoreşti prevăzute la alin. (1) se taxează cu 2
lei".
Textele constituţionale invocate în susţinerea
excepţiei sunt cele ale art. 16 privind egalitatea în drepturi, art. 21 privind
accesul liber la justiţie, art. 46 privind dreptul de moştenire, art. 53
privind restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi şi art.
56 privind contribuţiile financiare. Totodată, se consideră a fi încălcate şi
prevederile art. 6 paragraful 1 din Convenţia pentru apărarea drepturilor
omului şi a libertăţilor fundamentale privind dreptul la un proces echitabil.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că, ulterior sesizării Curţii, art. 81 din Legea nr. 146/1997 a fost declarat neconstituţional prin
Decizia Curţii Constituţionale nr. 1.202 din 5 octombrie 2010, nepublicată
încă. Prin decizia menţionată, Curtea a statuat că textul criticat împiedică
atât accesul direct la procedura judiciară desfăşurată de instanţele judecătoreşti,
cât şi punerea în executare a hotărârii datorită cuantumului ridicat al taxei
judiciare de timbru.
Curtea a constatat şi
încălcarea art. 15 alin. (2) şi art. 16 din Constituţie, întrucât art. 81 din lege, pe de o parte, vizează
atât procedurile succesorale judiciare începute după intrarea în vigoare a
Legii nr. 276/2009, cât şi cele începute înainte de intrarea în vigoare a Legii
nr. 276/2009, iar, pe de altă parte, instituie posibilitatea ca, în situaţia
unei hotărâri judecătoreşti care a consfinţit procedura succesorală anterior
intrării în vigoare a Legii nr. 276/2009, un moştenitor, solicitând mai repede
o copie legalizată de pe hotărârea judecătorească, să plătească o taxă modică,
în timp ce celălalt moştenitor, aflat prin ipoteză în aceeaşi situaţie
juridică, acţionând după intrarea în vigoare a legii menţionate, să mai fie
nevoit să plătească o taxă judiciară de timbru ce depăşeşte cu mult atât
valoarea taxei judiciare de timbru plătită în cursului procesului, cât şi
valoarea taxei judiciare de timbru plătite de celălalt moştenitor cu aceeaşi
ocazie.
Totodată, Curtea a reţinut încălcarea prevederilor art.
56 alin. (2) coroborate cu cele ale art. 44 şi art. 46 din Constituţie,
întrucât, prin prisma cuantumului ridicat al taxei, aceasta nu mai reprezintă o
contraprestaţie în raport cu serviciul public ce urmează a fi prestat, ci
dobândeşte caracterul unei sancţiuni care nu are nicio legătură cu pretinsul
serviciu prestat de către stat.
In fine, Curtea a constatat că prevederile art. 81 alin. (2) din Legea nr. 146/1997
sunt lipsite de previzibilitate, întrucât Hotărârea Guvernului nr. 1.514/2006
privind nivelurile pentru valorile impozabile, impozitele şi taxele locale şi
alte taxe asimilate acestora, precum şi amenzile aplicabile în anul fiscal
2007, care stabilea valoarea taxei judiciare de timbru la nivelul anului 2007,
a fost abrogată prin Hotărârea Guvernului nr. 956/2009 privind nivelurile
pentru valorile impozabile, impozitele şi taxele locale şi alte taxe asimilate
acestora, precum şi amenzile aplicabile începând cu anul fiscal 2010, fără a se
stabili vreo altă valoare a taxei judiciare de timbru. Astfel, existenţa
normativă a textului este compromisă, nici justiţiabilul şi nici instanţele
judecătoreşti neputând avea reprezentarea clară a efectelor pe care trebuie să
le producă textul în cauză. In consecinţă, Curtea constată că art. 81 alin. (2) din Legea nr. 146/1997 contravine prevederilor art. 1 alin. (5) din Constituţie.
Având în vedere cele de mai sus, Curtea constată că
excepţia ridicată a devenit inadmisibilă, în temeiul art. 29 alin. (3) şi (6)
din Legea nr. 47/1992.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie,
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca devenită inadmisibilă excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 81 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru,
excepţie ridicată de Avram Alexandru în Dosarul nr. 1.207/302/2010 al
Judecătoriei Sectorului 5 Bucureşti.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 4 noiembrie
2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Benke Karoly