DECIZIE Nr. 140 din 10 martie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 21 alin.
(4) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul
refugiatilor in Romania
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 406 din 13 mai 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 20 alin. (4) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind
statutul si regimul refugiatilor in Romania, exceptie ridicata de Zhang Xinyuan
in Dosarul nr. 3.364/2004 al Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 1 martie 2005 si au fost
consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea a amanat pronuntarea la 8
martie 2005, in vederea depunerii de concluzii scrise de catre autorul
exceptiei. Pe data de 8 martie 2005, Curtea, avand nevoie de timp pentru a
delibera, a dispus amanarea pronuntarii la 10 martie 2005.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 27 iulie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 3.364/2004,
Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 20 alin. (4) din Ordonanta
Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania.
Exceptia a fost ridicata de catre Zhang Xinyuan cu prilejul solutionarii unei
plangeri impotriva Hotararii nr. 316.078/h/MR din 10 martie 2004 a Oficiului
National pentru Refugiati.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine,
in esenta, ca prevederile art. 20 alin. (4) din Ordonanta Guvernului nr.
102/2000 aduc atingere, sub aspectul nerespectarii cerintei termenului
rezonabil, dispozitiilor art. 21 alin. (3) din Constitutie, precum si
dispozitiilor art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale, care consacra dreptul la un proces
echitabil. In acest sens, arata ca termenul de 10 zile, in care instanta
trebuie sa solutioneze plangerea impotriva hotararii privind acordarea
statutului de refugiat, este un termen prea scurt, atat in raport cu obiectul
cauzei "care obliga la o investigare minutioasa, vizand relevarea si
analizarea tuturor circumstantelor si motivelor care l-au determinat pe
reclamant sa refuze protectia tarii de origine si sa solicite protectia
Romaniei", cat si cu dificultatea administrarii probatoriului. Consecinta
este aceea ca, in imposibilitate de a parcurge toate etapele cercetarii
judecatoresti, atat magistratul, cat si partile se vad obligati fie sa renunte
la unele etape, precum administrarea probelor, fie sa le parcurga in mare
viteza, realizandu-se astfel "un proces pur formal" in care
reclamantul este prejudiciat. In conceptia autorului exceptiei, dreptul la un
proces echitabil impune "posibilitatea efectiva si reala de exercitare a
dreptului la justitie si de participare directa la propriul proces, cu
respectarea tuturor drepturilor procesuale, inclusiv a dreptului de aparare si
la administrarea intregului probatoriu necesar dovedirii temeiurilor cauzei
sale [...]", iar exigentele impuse de legiuitor trebuie sa fie indeajuns
de rezonabile incat sa nu antreneze insasi existenta dreptului. Aceasta
interpretare a cerintei termenului rezonabil si-o intemeiaza pe solutia
pronuntata in cauza Airey contra Irlandei (1979), in care Curtea Europeana a
Drepturilor Omului a statuat ca "un obstacol de fapt poate sa incalce
prevederile Conventiei in aceeasi masura ca un obstacol juridic". In
sfarsit, in sprijinul celor aratate, aminteste si faptul ca, potrivit
dispozitiilor art. 20 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000,
hotararea instantei de fond este definitiva si irevocabila. De asemenea, arata
ca, in cauza, sunt implicate si interesele copilului minor al reclamantei,
nascut in Romania in 2003, ca urmare a unei legaturi extramaritale, ceea ce
incalca prevederile Regulamentului planificarii familiale din China, implicand
consecinte grave atat asupra mamei, autor al exceptiei, cat si asupra
copilului, caruia nu i se poate inregistra nasterea si nici emite actele de
identitate.
Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti, tinand seama de jurisprudenta Curtii
Constitutionale in care s-a statuat ca prevederile legale criticate nu
contravin cerintei solutionarii cauzelor intr-un termen rezonabil si nici
principiului infaptuirii justitiei in numele legii, al independentei
judecatorilor si al supunerii lor numai legii, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate nu este intemeiata. In legatura cu dispozitiile art. 20
alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000, arata ca "textul legal da
petentului posibilitatea de a formula plangere in fata instantelor
judecatoresti cu privire la hotararea pronuntata de Oficiul National pentru
Refugiati si de a beneficia pe tot parcursul acestei proceduri de toate
garantiile necesare asigurarii unui proces echitabil". In acest sens,
invoca si faptul ca dispozitiile art. 6 paragraful 1 si art. 13 din Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale nu prevad
dreptul la un dublu grad de jurisdictie decat in materie penala. In sfarsit,
mentioneaza jurisprudenta Curtii Constitutionale in care s-a statuat ca,
potrivit dispozitiilor constitutionale, competenta instantelor judecatoresti si
procedura de judecata sunt stabilite prin lege, iar partile interesate si
Ministerul Public trebuie sa se supuna acesteia in exercitarea cailor de atac
impotriva hotararilor judecatoresti.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca textul de lege criticat nu contravine dispozitiilor
constitutionale invocate. Astfel, referindu-se la critica de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 20 alin. (4) din Ordonanta
Guvernului nr. 102/2000 in raport cu prevederile art. 21 alin. (3) din
Constitutie, arata ca legislatia romana referitoare la acordarea statutului de
refugiat confera celui ce solicita acest statut toate garantiile prevazute de
actele internationale care reglementeaza acest domeniu. In acest sens,
mentioneaza Conventia de la Geneva din 28 iulie 1951 privind statutul
refugiatilor, act ce nu indica o procedura de urmat in vederea stabilirii
statutului de refugiat, lasand statelor competenta de a stabili cadrul
procedural cel mai adecvat si mai adaptat sistemului administrativ si
jurisdictional intern. Prevederi asemanatoare se regasesc si in "Manualul
privind procedurile si criteriile de determinare a statutului de
refugiat", elaborat de Inaltul Comisariat pentru Refugiati, care obliga
statele sa acorde solicitantilor un minimum de garantii, si anume posibilitatea
formularii unei plangeri impotriva actului prin care se refuza acordarea
statutului de refugiat, precum si posibilitatea de a ramane pe teritoriul
statului caruia ii solicita acordarea statutului de refugiat, pe durata
solutionarii acestei plangeri. De asemenea, potrivit art. 21 din Directiva
2003/9/CE privind normele minimale de examinare a cererilor de acordare a
statutului de refugiat, statele membre ale Uniunii Europene trebuie sa prevada
posibilitatea ca deciziile negative sa fie contestate, conform procedurilor
prevazute de dreptul national, trebuind totusi, in ultima instanta, ca decizia
sa faca obiectul unui control judiciar. De asemenea, Guvernul observa ca nici
unul dintre aceste acte internationale nu interzice statelor-parti sa
stabileasca norme procedurale in materia examinarii cererilor de acordare a
statutului de refugiat, care sa prevada anumite termene de solutionare. In ceea
ce priveste critica de neconstitutionalitate raportata la prevederile art. 6
paragraful 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, retine ca, in jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului,
conceptul de "termen rezonabil" presupune ca procedura in fata
instantelor sa nu prezinte intarzieri, tergiversari pentru care autoritatile
statale sa fie responsabile. In acest sens, aminteste cazurile Bottazzi contra
Italiei (1999), Kudla contra Poloniei (2000), Yagtzilar si altii contra Greciei
(2001) si Rouard contra Belgiei (2004). Asa fiind, apreciaza ca textul de lege
criticat nu poate fi interpretat decat ca o expresie a vointei legiuitorului de
a raspunde acestor exigente. In fine, referindu-se la dispozitiile
constitutionale care consacra dreptul la un proces echitabil, apreciaza ca
termenul de 10 de zile in care urmeaza sa fie solutionata plangerea are
caracter de recomandare, neexistand nici un impediment ca partile sa solicite
si sa obtina administrarea unui amplu probatoriu si desfasurarea unei cercetari
judecatoresti minutioase. Cat priveste cerinta ca procedura judiciara avand ca
obiect examinarea plangerii impotriva deciziei organului administrativ prin
care s-a respins cererea de acordare a statutului de refugiat sa fie efectiva,
precizeaza ca, in jurisprudenta sa, Curtea Europeana a Drepturilor Omului se
limiteaza la a obliga statele-parti sa confere acestei proceduri judiciare un
caracter suspensiv de executare a deciziei negative a organului administrativ,
asa cum reiese din cauza Conka contra Belgiei (2002).
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de constitutionalitate nu este
intemeiata. In acest sens, arata ca textul de lege criticat nu opreste partile
interesate de a apela la instantele judecatoresti, de a fi aparate si de a se
prevala de toate garantiile procesuale care conditioneaza, intr-o societate
democratica, desfasurarea unui proces echitabil. Din contra, apreciaza ca
instituirea unor termene mai scurte da expresie preocuparii legiuitorului de a
asigura solutionarea cauzei intr-un termen rezonabil.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutia Romaniei, ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
20 alin. (4) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul
refugiatilor in Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 436 din 3 septembrie 2000, cu modificarile si completarile ulterioare,
dispozitii potrivit carora: "Instanta solutioneaza plangerea in termen de
10 zile si pronunta o hotarare motivata, prin care:
a) respinge plangerea pentru cel putin unul dintre motivele prevazute la
art. 18 alin. (1);
b) admite plangerea si dispune ca structura competenta a Oficiului National
pentru Refugiati care a emis hotararea sa analizeze cererea in procedura
ordinara."
In sustinerea neconstitutionalitatii acestor texte de lege, autorul
exceptiei invoca incalcarea prevederilor art. 21 alin. (3) din Constitutie,
potrivit carora "Partile au dreptul la un proces echitabil si la
solutionarea cauzelor intr-un termen rezonabil".
De asemenea, critica de neconstitutionalitate este raportata si la
prevederile art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale, care prevad ca "Orice persoana are
dreptul la judecarea in mod echitabil, in mod public si intr-un termen
rezonabil a cauzei sale, de catre o instanta independenta si impartiala,
instituita de lege, care va hotari fie asupra incalcarii drepturilor si
obligatiilor sale cu caracter civil, fie asupra temeiniciei oricarei acuzatii
in materie penala indreptate impotriva sa. [...]".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, ulterior
sesizarii sale, Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 a fost republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.136 din 1 decembrie 2004, textul
de lege criticat fiind preluat, fara modificari, in cuprinsul art. 21 alin.
(4).
In aceste conditii, Curtea Constitutionala urmeaza sa se pronunte asupra
acestui articol de lege.
Prevederile legale ce fac obiectul exceptiei de neconstitutionalitate au
mai fost supuse controlului de constitutionalitate prin raportare la aceleasi
dispozitii constitutionale invocate si in prezenta cauza, Curtea pronuntandu-se
prin Decizia nr. 389 din 30 septembrie 2004, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 1.077 din 19 noiembrie 2004, in sensul respingerii
criticilor de neconstitutionalitate ca neintemeiate. Cu acel prilej Curtea a
statuat ca stabilirea termenului de 10 zile pentru solutionarea plangerii
"nu este de natura sa impieteze asupra independentei judecatorilor si nu
reprezinta un impediment in deplina exercitare a drepturilor de care pot
beneficia strainii care urmeaza procedura de acordare a unei forme de protectie
din partea statului roman".
Alaturi de aceste argumente Curtea retine si faptul ca termenul instituit
de art. 21 alin. (4) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 este un termen
relativ sub aspectul sanctiunilor pe care le implica nerespectarea sa. Asa
fiind, in cazul depasirii sale, validitatea actelor de procedura nu este
afectata, ci, eventual, pot fi sanctionate doar persoanele care au tergiversat
nejustificat indeplinirea acestor acte. In consecinta, acest termen este conceput
sa vina in sprijinul persoanelor care solicita acordarea statutului de refugiat
si ale caror cauze comporta o urgenta evidenta, prin asigurarea unui proces
rapid.
De asemenea, Curtea constata ca textul de lege criticat se circumscrie
conditiei termenului rezonabil, asa cum apare acesta in interpretarea Curtii
Europene a Drepturilor Omului. Astfel, observa ca in nici una dintre cauzele
supuse judecatii Curtii de la Strasbourg aceasta cerinta nu a fost interpretata
in sensul obligatiei statelor si a autoritatilor de a asigura un proces mai
lung. Din contra, solutia constanta a fost aceea ca "justitia nu trebuie
realizata cu intarzieri de natura sa-i compromita eficacitatea si
credibilitatea", sens in care pot fi amintite hotararile pronuntate in cauzele
Moreira de Azevedo contra Portugaliei (1990) si H. contra Frantei (1989).
In sfarsit, faptul ca instanta de judecata a inteles sa renunte la unele
etape, precum administrarea probelor, fie sa le parcurga in mare viteza,
realizand astfel "un proces pur formal", asa cum sustine autorul
exceptiei, reprezinta o chestiune de aplicare a legii ce nu intra in competenta
Curtii Constitutionale.
De asemenea, instanta de contencios constitutional nu se poate pronunta
decat cu privire la constitutionalitatea prevederilor legale supuse
controlului, astfel incat imprejurarile de fapt ale cauzei, precum cea privind
interesele copilului minor al autorului exceptiei, nu pot fi retinute in
solutionarea exceptiei.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al
art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 21 alin.
(4) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul
refugiatilor in Romania, exceptie ridicata de Zhang Xinyuan in Dosarul nr.
3.364/2004 al Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 10 martie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Patricia Marilena Ionea