DECIZIE Nr. 14 din 21 ianuarie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 1
si 2 (care introduc art. 69^1 - 69^4 in Legea nr. 92/1992) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 20/2002 privind modificarea si completarea Legii nr.
92/1992 pentru organizarea judecatoreasca
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 217 din 2 aprilie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. I pct. 1 si 2 (care introduc art. 69^1 - 69^4 in Legea nr.
92/1992) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 20/2002 privind modificarea
si completarea Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, exceptie
ridicata de Federatia Independenta a Sindicatelor M/C din Transporturile
Feroviare in Dosarul nr. 880/2000 al Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public, apreciind ca dispozitiile legale
criticate nu contravin prevederilor constitutionale invocate, solicita
respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 22 martie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 880/2000,
Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 1 si 2 (care introduc art.
69^1 - 69^4 in Legea nr. 92/1992) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
20/2002 privind modificarea si completarea Legii nr. 92/1992 pentru organizarea
judecatoreasca. Exceptia a fost ridicata de Federatia Independenta a
Sindicatelor M/C din Transporturile Feroviare, prin aparator, in cadrul unui
litigiu de munca.
Exceptia nu este motivata in scris. Aparatorul autorului exceptiei a
sustinut oral, in fata instantei, ca dispozitiile legale criticate contravin
prevederilor constitutionale ale art. 1, art. 72 alin. (3) lit. h), art. 123,
art. 124 alin. (2) si ale art. 125. In esenta, se considera ca magistratii
consultanti nu pot intra in compunerea completelor de judecata pentru
solutionarea litigiilor de munca, deoarece au un statut neconcordant cu cel al
corpului de magistrati.
Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti apreciaza ca exceptia este intemeiata.
Se arata ca dispozitiile legale criticate, reglementand institutia
magistratilor consultanti, precum si constituirea completului de judecata a
cauzelor privind conflictele si litigiile de munca, contravin prevederilor
constitutionale ale art. 123 - 125.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia ridicata este neintemeiata. In acest sens se
arata ca, deoarece actul normativ criticat este ordonanta de urgenta, nu
exista, potrivit jurisprudentei Curtii Constitutionale, interdictia de a
reglementa in domenii rezervate legilor organice. Guvernul considera ca a
existat situatie exceptionala si urgenta pentru ca reglementarile legale
referitoare la solutionarea litigiilor de munca au fost declarate
neconstitutionale prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 322 din 20 noiembrie
2001. Acest fapt impunea inlocuirea neintarziata a acestor reglementari, in
sensul acestei decizii. De asemenea, se arata ca magistratii consultanti nu
sunt asimilati judecatorilor inamovibili si nu fac parte din completul de
judecata, ci au un statut apropiat de cel al judecatorilor stagiari, fiind
numiti de ministrul justitiei.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere privind exceptia ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit in cauza de judecatorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea
nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu
care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile art. I pct. 1 si 2 (care
introduc art. 69^1 - 69^4 in Legea nr. 92/1992) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 20/2002 privind modificarea si completarea Legii nr. 92/1992
pentru organizarea judecatoreasca, ordonanta publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 151 din 28 februarie 2002. Aceste texte de lege au
urmatorul continut:
Art. I. - "Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca,
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 259 din 30
septembrie 1997, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se
completeaza dupa cum urmeaza:
1. Alineatele 1^1 - 1^3 ale articolului 17 vor avea urmatorul cuprins:
<<Cauzele privind conflictele de munca se judeca in prima instanta,
cu celeritate, de catre complete formate din doi judecatori, asistati de doi
magistrati consultanti.
Magistratii consultanti participa la deliberari cu vot consultativ.
Opiniile separate ale acestora sau, dupa caz, opinia separata se consemneaza in
hotarare.
In cazul in care judecatorii, care intra in compunerea completului, nu
ajung la un acord asupra hotararii, procesul se rejudeca in complet de
divergenta, prevederile alin. 5 fiind aplicabile.>>
2. Dupa sectiunea a II-a din capitolul II al titlului IV se introduce
sectiunea a II^1-a <<Magistratii consultanti>> cu urmatorul
cuprins:
<<SECTIUNEA a II^1-a
Magistratii consultanti
Art. 69^1. - Magistratii consultanti sunt numiti pe o perioada de 4 ani de
ministrul justitiei, la propunerea Consiliului Economic si Social, dintre
persoanele care au studii juridice superioare, o vechime in specialitate de cel
putin 2 ani si indeplinesc conditiile prevazute la art. 46 alin. 1 lit. a) - e)
si alin. 2.
Dupa numirea in functie de catre ministrul justitiei, magistratii
consultanti se bucura de stabilitate si se supun numai legii.
Magistratii consultanti depun juramant in conditiile art. 48, care se
aplica in mod corespunzator.
Numarul total al posturilor de magistrati consultanti, precum si
repartizarea posturilor pe instante, corespunzator volumului de activitate, se
stabilesc de ministrul justitiei prin ordin.
Conditiile, procedura de selectie si de propunere de catre Consiliul
Economic si Social al candidatilor, pentru a fi numiti ca magistrati
consultanti de catre ministrul justitiei, se stabilesc prin hotarare a
Guvernului, la propunerea Consiliului Economic si Social si a Ministerului
Justitiei.
Atributiile magistratilor consultanti sunt prevazute in Regulamentul de
organizare si functionare a instantelor judecatoresti, aprobat prin ordinul
ministrului justitiei, cu avizul Consiliului Superior al Magistraturii.
Art. 69^2. - Magistratii consultanti au drepturile si obligatiile prevazute
la art. 99, 101, 102 si la art. 110 - 118, care se aplica in mod corespunzator.
Tinuta vestimentara a magistratilor consultanti se stabileste prin hotarare
a Guvernului.
Perioada in care magistratii consultanti exercita aceasta functie constituie
vechime in munca si vechime in magistratura. Constituie vechime in magistratura
si perioada in care magistratii consultanti au functionat ca asistenti
judiciari.
Persoanelor numite ca magistrati consultanti, pe perioada in care isi
desfasoara activitatea in aceasta calitate, li se suspenda contractele de munca
sau, dupa caz, raporturile de munca, avand posturile rezervate.
Art. 69^3. - Magistratii consultanti raspund disciplinar in conditiile art.
121 - 123, art. 124 alin. 2 si art. 125, care se aplica in mod corespunzator.
Sanctiunile prevazute la art. 123 alin. 1 lit. a) si b) se aplica de
presedintele instantei la care functioneaza magistratii consultanti, iar
sanctiunile prevazute la art. 123 alin. 1 lit. c) - f) se aplica de ministrul
justitiei.
Impotriva sanctiunilor aplicate potrivit alin. 1 se poate face contestatie,
in termen de 30 de zile de la comunicarea sanctiunii, la sectia de contencios
administrativ a curtii de apel in circumscriptia careia functioneaza cel
sanctionat. Hotararea curtii de apel este definitiva.
Sanctiunile aplicate magistratilor consultanti vor fi comunicate
Consiliului Economic si Social de catre Ministerul Justitiei.
Art. 69^4. - Magistratii consultanti pot fi detasati o perioada de maximum
6 luni pe an sau delegati maximum doua luni pe an, beneficiind de drepturile
prevazute de lege pentru personalul din institutiile publice.>>"
Se sustine ca aceste dispozitii legale contravin urmatoarelor prevederi
constitutionale:
- Art. 1. - "(1) Romania este stat national, suveran si independent,
unitar si indivizibil.
(2) Forma de guvernamant a statului roman este republica.
(3) Romania este stat de drept, democratic si social, in care demnitatea
omului, drepturile si libertatile cetatenilor, libera dezvoltare a
personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezinta valori
supreme si sunt garantate.";
- Art. 72 alin. (3) lit. h): "(3) Prin lege organica se reglementeaza:
[...];
h) organizarea si functionarea Consiliului Superior al Magistraturii, a
instantelor judecatoresti, a Ministerului Public si a Curtii de Conturi;"
- Art. 123: "(1) Justitia se infaptuieste in numele legii.
(2) Judecatorii sunt independenti si se supun numai legii."
- Art. 124: "(1) Judecatorii numiti de Presedintele Romaniei sunt
inamovibili, potrivit legii. Presedintele si ceilalti judecatori ai Curtii
Supreme de Justitie sunt numiti pe o perioada de 6 ani. Ei pot fi reinvestiti
in functie. Promovarea, transferarea si sanctionarea judecatorilor pot fi
dispuse numai de Consiliul Superior al Magistraturii, in conditiile legii.
(2) Functia de judecator este incompatibila cu orice alta functie publica
sau privata, cu exceptia functiilor didactice din invatamantul superior.";
- Art. 125: "(1) Justitia se realizeaza prin Curtea Suprema de
Justitie si prin celelalte instante judecatoresti stabilite de lege.
(2) Este interzisa infiintarea de instante extraordinare.
(3) Competenta si procedura de judecata sunt stabilite de lege."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
dispozitiile legale criticate apartin unei ordonante de urgenta. Potrivit
jurisprudentei Curtii Constitutionale, Guvernul poate modifica, prin ordonanta
de urgenta, o lege organica, daca este indeplinita conditia existentei unei
situatii exceptionale sau unei stari de urgenta, cum este aceea a reglementarii
modului de constituire a completelor speciale pentru solutionarea conflictelor
de munca, in urma constatarii neconstitutionalitatii alin. 1^1 al art. 17 din
Legea nr. 92/1992, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Astfel, prin Decizia nr. 322 din 20 noiembrie 2001, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 66 din 30 ianuarie 2002, Curtea a retinut,
printre altele, ca "asistentii judiciari nu pot indeplini in activitatea
lor la instantele de judecata, fara ca prin aceasta sa se incalce prevederile
Constitutiei, decat o activitate de asistenta la solutionarea de catre
judecator a cauzelor privind conflictele si litigiile de munca, cu vot
consultativ in luarea hotararilor, iar nu o activitate de judecata, rezervata
prin Legea fundamentala exclusiv judecatorului".
Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 20/2002, dispozitiile Legii nr.
92/1992, referitoare la solutionarea cauzelor privind conflictele si litigiile
de munca, au fost modificate si completate in sensul celor statuate de Curtea
Constitutionala. In aceste conditii, dispozitiile legale criticate, referitoare
la conditiile de numire si de revocare a magistratilor consultanti, la
participarea si atributiile acestora in completele care judeca, in prima
instanta, cauzele privind conflictele de munca, la statutul lor juridic care
este diferit de cel al judecatorilor inamovibili, nu incalca prevederile
constitutionale invocate.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (1) si (6) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 1 si
2 (care introduc art. 69^1 - 69^4 in Legea nr. 92/1992) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 20/2002 privind modificarea si completarea Legii nr.
92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, exceptie ridicata de Federatia
Independenta a Sindicatelor M/C din Transporturile Feroviare in Dosarul nr.
880/2000 al Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 21 ianuarie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Doina Suliman