Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 14 din 21 ianuarie 2003

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 1 si 2 (care introduc art. 69^1 - 69^4 in Legea nr. 92/1992) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 20/2002 privind modificarea si completarea Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 217 din  2 aprilie 2003


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Florentina Balta      - procuror
    Doina Suliman         - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 1 si 2 (care introduc art. 69^1 - 69^4 in Legea nr. 92/1992) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 20/2002 privind modificarea si completarea Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, exceptie ridicata de Federatia Independenta a Sindicatelor M/C din Transporturile Feroviare in Dosarul nr. 880/2000 al Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti.
    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public, apreciind ca dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor constitutionale invocate, solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 22 martie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 880/2000, Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 1 si 2 (care introduc art. 69^1 - 69^4 in Legea nr. 92/1992) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 20/2002 privind modificarea si completarea Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca. Exceptia a fost ridicata de Federatia Independenta a Sindicatelor M/C din Transporturile Feroviare, prin aparator, in cadrul unui litigiu de munca.
    Exceptia nu este motivata in scris. Aparatorul autorului exceptiei a sustinut oral, in fata instantei, ca dispozitiile legale criticate contravin prevederilor constitutionale ale art. 1, art. 72 alin. (3) lit. h), art. 123, art. 124 alin. (2) si ale art. 125. In esenta, se considera ca magistratii consultanti nu pot intra in compunerea completelor de judecata pentru solutionarea litigiilor de munca, deoarece au un statut neconcordant cu cel al corpului de magistrati.
    Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti apreciaza ca exceptia este intemeiata. Se arata ca dispozitiile legale criticate, reglementand institutia magistratilor consultanti, precum si constituirea completului de judecata a cauzelor privind conflictele si litigiile de munca, contravin prevederilor constitutionale ale art. 123 - 125.
    Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul considera ca exceptia ridicata este neintemeiata. In acest sens se arata ca, deoarece actul normativ criticat este ordonanta de urgenta, nu exista, potrivit jurisprudentei Curtii Constitutionale, interdictia de a reglementa in domenii rezervate legilor organice. Guvernul considera ca a existat situatie exceptionala si urgenta pentru ca reglementarile legale referitoare la solutionarea litigiilor de munca au fost declarate neconstitutionale prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 322 din 20 noiembrie 2001. Acest fapt impunea inlocuirea neintarziata a acestor reglementari, in sensul acestei decizii. De asemenea, se arata ca magistratii consultanti nu sunt asimilati judecatorilor inamovibili si nu fac parte din completul de judecata, ci au un statut apropiat de cel al judecatorilor stagiari, fiind numiti de ministrul justitiei.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere privind exceptia ridicata.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit in cauza de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
    Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile art. I pct. 1 si 2 (care introduc art. 69^1 - 69^4 in Legea nr. 92/1992) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 20/2002 privind modificarea si completarea Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, ordonanta publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 151 din 28 februarie 2002. Aceste texte de lege au urmatorul continut:
    Art. I. - "Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 259 din 30 septembrie 1997, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
    1. Alineatele 1^1 - 1^3 ale articolului 17 vor avea urmatorul cuprins:
    <<Cauzele privind conflictele de munca se judeca in prima instanta, cu celeritate, de catre complete formate din doi judecatori, asistati de doi magistrati consultanti.
    Magistratii consultanti participa la deliberari cu vot consultativ. Opiniile separate ale acestora sau, dupa caz, opinia separata se consemneaza in hotarare.
    In cazul in care judecatorii, care intra in compunerea completului, nu ajung la un acord asupra hotararii, procesul se rejudeca in complet de divergenta, prevederile alin. 5 fiind aplicabile.>>
    2. Dupa sectiunea a II-a din capitolul II al titlului IV se introduce sectiunea a II^1-a <<Magistratii consultanti>> cu urmatorul cuprins:

    <<SECTIUNEA a II^1-a
    Magistratii consultanti

    Art. 69^1. - Magistratii consultanti sunt numiti pe o perioada de 4 ani de ministrul justitiei, la propunerea Consiliului Economic si Social, dintre persoanele care au studii juridice superioare, o vechime in specialitate de cel putin 2 ani si indeplinesc conditiile prevazute la art. 46 alin. 1 lit. a) - e) si alin. 2.
    Dupa numirea in functie de catre ministrul justitiei, magistratii consultanti se bucura de stabilitate si se supun numai legii.
    Magistratii consultanti depun juramant in conditiile art. 48, care se aplica in mod corespunzator.
    Numarul total al posturilor de magistrati consultanti, precum si repartizarea posturilor pe instante, corespunzator volumului de activitate, se stabilesc de ministrul justitiei prin ordin.
    Conditiile, procedura de selectie si de propunere de catre Consiliul Economic si Social al candidatilor, pentru a fi numiti ca magistrati consultanti de catre ministrul justitiei, se stabilesc prin hotarare a Guvernului, la propunerea Consiliului Economic si Social si a Ministerului Justitiei.
    Atributiile magistratilor consultanti sunt prevazute in Regulamentul de organizare si functionare a instantelor judecatoresti, aprobat prin ordinul ministrului justitiei, cu avizul Consiliului Superior al Magistraturii.
    Art. 69^2. - Magistratii consultanti au drepturile si obligatiile prevazute la art. 99, 101, 102 si la art. 110 - 118, care se aplica in mod corespunzator.
    Tinuta vestimentara a magistratilor consultanti se stabileste prin hotarare a Guvernului.
    Perioada in care magistratii consultanti exercita aceasta functie constituie vechime in munca si vechime in magistratura. Constituie vechime in magistratura si perioada in care magistratii consultanti au functionat ca asistenti judiciari.
    Persoanelor numite ca magistrati consultanti, pe perioada in care isi desfasoara activitatea in aceasta calitate, li se suspenda contractele de munca sau, dupa caz, raporturile de munca, avand posturile rezervate.
    Art. 69^3. - Magistratii consultanti raspund disciplinar in conditiile art. 121 - 123, art. 124 alin. 2 si art. 125, care se aplica in mod corespunzator. Sanctiunile prevazute la art. 123 alin. 1 lit. a) si b) se aplica de presedintele instantei la care functioneaza magistratii consultanti, iar sanctiunile prevazute la art. 123 alin. 1 lit. c) - f) se aplica de ministrul justitiei.
    Impotriva sanctiunilor aplicate potrivit alin. 1 se poate face contestatie, in termen de 30 de zile de la comunicarea sanctiunii, la sectia de contencios administrativ a curtii de apel in circumscriptia careia functioneaza cel sanctionat. Hotararea curtii de apel este definitiva.
    Sanctiunile aplicate magistratilor consultanti vor fi comunicate Consiliului Economic si Social de catre Ministerul Justitiei.
    Art. 69^4. - Magistratii consultanti pot fi detasati o perioada de maximum 6 luni pe an sau delegati maximum doua luni pe an, beneficiind de drepturile prevazute de lege pentru personalul din institutiile publice.>>"
    Se sustine ca aceste dispozitii legale contravin urmatoarelor prevederi constitutionale:
    - Art. 1. - "(1) Romania este stat national, suveran si independent, unitar si indivizibil.
    (2) Forma de guvernamant a statului roman este republica.
    (3) Romania este stat de drept, democratic si social, in care demnitatea omului, drepturile si libertatile cetatenilor, libera dezvoltare a personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezinta valori supreme si sunt garantate.";
    - Art. 72 alin. (3) lit. h): "(3) Prin lege organica se reglementeaza: [...];
    h) organizarea si functionarea Consiliului Superior al Magistraturii, a instantelor judecatoresti, a Ministerului Public si a Curtii de Conturi;"
    - Art. 123: "(1) Justitia se infaptuieste in numele legii.
    (2) Judecatorii sunt independenti si se supun numai legii."
    - Art. 124: "(1) Judecatorii numiti de Presedintele Romaniei sunt inamovibili, potrivit legii. Presedintele si ceilalti judecatori ai Curtii Supreme de Justitie sunt numiti pe o perioada de 6 ani. Ei pot fi reinvestiti in functie. Promovarea, transferarea si sanctionarea judecatorilor pot fi dispuse numai de Consiliul Superior al Magistraturii, in conditiile legii.
    (2) Functia de judecator este incompatibila cu orice alta functie publica sau privata, cu exceptia functiilor didactice din invatamantul superior.";
    - Art. 125: "(1) Justitia se realizeaza prin Curtea Suprema de Justitie si prin celelalte instante judecatoresti stabilite de lege.
    (2) Este interzisa infiintarea de instante extraordinare.
    (3) Competenta si procedura de judecata sunt stabilite de lege."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca dispozitiile legale criticate apartin unei ordonante de urgenta. Potrivit jurisprudentei Curtii Constitutionale, Guvernul poate modifica, prin ordonanta de urgenta, o lege organica, daca este indeplinita conditia existentei unei situatii exceptionale sau unei stari de urgenta, cum este aceea a reglementarii modului de constituire a completelor speciale pentru solutionarea conflictelor de munca, in urma constatarii neconstitutionalitatii alin. 1^1 al art. 17 din Legea nr. 92/1992, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Astfel, prin Decizia nr. 322 din 20 noiembrie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 66 din 30 ianuarie 2002, Curtea a retinut, printre altele, ca "asistentii judiciari nu pot indeplini in activitatea lor la instantele de judecata, fara ca prin aceasta sa se incalce prevederile Constitutiei, decat o activitate de asistenta la solutionarea de catre judecator a cauzelor privind conflictele si litigiile de munca, cu vot consultativ in luarea hotararilor, iar nu o activitate de judecata, rezervata prin Legea fundamentala exclusiv judecatorului".
    Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 20/2002, dispozitiile Legii nr. 92/1992, referitoare la solutionarea cauzelor privind conflictele si litigiile de munca, au fost modificate si completate in sensul celor statuate de Curtea Constitutionala. In aceste conditii, dispozitiile legale criticate, referitoare la conditiile de numire si de revocare a magistratilor consultanti, la participarea si atributiile acestora in completele care judeca, in prima instanta, cauzele privind conflictele de munca, la statutul lor juridic care este diferit de cel al judecatorilor inamovibili, nu incalca prevederile constitutionale invocate.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) si (6) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 1 si 2 (care introduc art. 69^1 - 69^4 in Legea nr. 92/1992) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 20/2002 privind modificarea si completarea Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, exceptie ridicata de Federatia Independenta a Sindicatelor M/C din Transporturile Feroviare in Dosarul nr. 880/2000 al Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 21 ianuarie 2003.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Doina Suliman



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 14/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 14 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 14/2003
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu